برندسازی با اینستاگرام (Branding with Instagram) در چند سال گذشته توجه کسب و کارها به حضور در رسانههای اجتماعی بسیار زیاد شده است. کمتر کسب و کار ایرانی را مشاهده میکنید که حضور فعالانهای نداشته باشند. اینستاگرام بیش از سایر رسانههای اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد. با ما همراه باشید تا با برندسازی با اینستاگرام آشنا شوید
توجه کسب و کارها به حضور در رسانه های اجتماعی
حضور استراتژیک در این پلتفرم بسیار جدی شده است. در حدی که سازمانها یا فرد و تیمی را استخدام میکنند که تولید محتوا و مدیریت شبکه های اجتماعی سازمان را در دست بگیرد. و یا آن را برون سپاری میکنند. تا از این طریق بتوانند هزینههای سازمان را کاهش دهند.
اما در هر دو حالت ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که رسانههای اجتماعی همگام با نیازهای کاربران در حال تغییر و بروز رسانی است و استراتژیها و تاکتیکهای کسبوکارها برای حضور در اینستاگرام در سال گذشته ممکن است در سال جاری کارکرد خود را از دست داده باشد.
به همین دلیل یکی از الزامات استفاده اثر بخش از اینستاگرام، توجه به روندها و تغییراتی است که هر ساله جدید میشود. این موضوع بهانهای شد تا تیم تولید محتوای «مشتری من» در این مطلب به برخی از Trends مورد استفاده کسب و کارها در اینستاگرام بپردازیم.
تجزیه و تحلیل کاربران در شبکه اجتماعی اینستاگرام و برندسازی با اینستاگرام
در حال حاضر در بازارهای بین المللی 48 درصد برندها در شبکه اجتماعی اینستاگرام حضور دارند. تا پایان سال 2017 نیز 70% از کسب و کارها در اینستاگرام خواهند بود.
این موضوع اقیانوس قرمزی را تشکیل میدهد. که برندهایی که بدون تجزیه و تحلیل و شناخت درست از مخاطبان خود در اینستاگرام حضور دارند، مورد بیوجهی کاربران قرار گیرند. به همین جهت یکی از ترندهای بازاریابی در اینستاگرام در سال 2017 به این موضوع اشاره دارد. که سازمانها باید به تحلیل مناسبی از مخاطبان خود دست پیدا کنند.
این موضوع میتواند با تعریف پرسوناهای مختلف از مشتریان تحقق پیدا کند. به این معنا که مشتریان چه نیازی در اینستاگرام دارند، چه نوع محتوایی برای آنها جذاب است و یا چگونه می توانند Engagement یا درگیری در ذهن مخاطبان ایجاد کنند.
ذکر این نکته برای مدیریت اینستاگرام بسیار حائز اهمیت است. که تمامی این اقدامات در راستای ایجاد تجربه ای مناسب و منحصر به فرد برای مشتریان باید طراحی و اجرا شود تا بتوان از طریق رسانههای اجتماعی مشتریان وفادار را نسبت به برند به دست آورد.
در میان گذاشتن مسائل پشت پرده سازمان با کاربران
امروزه بسیاری از مخاطبان تمایل دارند از مسائل پیش پرده سازمان با خبر شوند. به عنوان نمونه ساده آن، آنها تمایل دارند بدانند این سازمان را چه فردی یا تیمی مدیریت میکنند. و در داخل آن سازمان چه اتفاقات روزمرهای رخ می دهد.
در گذشته ارائه اینگونه اطلاعات به بیرون از سازمان ها اگر نگوییم غیر ممکن بود، بسیار سخت بود. چون سازمانها رسانه های مختلفی نداشتند.که بتوانند از آن به عنوان نقاط تماس مخاطبان با برند استفاده و شروع به اطلاع رسانی های مختلف کنند.
اما پلتفرمی مانند اینستاگرام این امکان را در اختیار برندها قرار داده است.
یکی از ترندهای بازاریابی در اینستاگرام در سال 2017 ارائه اطلاعات داخلی سازمان از طریق رسانههای اجتماعی به بیرون از سازمان است. البته این اطلاعات نباید محرمانه باشد و صرفاً جهت افزایش شفافیت در داخل آن سازمان به کار میرود.
این موضوع باعث شده است تا برخی از برندهای بین المللی با تولید محتوای داخل سازمانی و انتشار آن از طریق Instagram Live ارتباط مناسبی را با کاربران برقرار کنند. به عنوان نمونه با مدیران ارشد سازمان درباره نحوه کار آنها مصاحبههای آنلاین انجام میدهند. و داستان هریک از افراد داخل سازمان در اینستاگرام را منتشر می کنند.
البته این امکان از طریق تولید محتوا ویدئویی و غیر آنلاین نیز امکان پذیر است. در این مطلب به دو روند مهم و اولیه برای حضور استراتژیک در اینستاگرام اشاره کردیم. در مطلب بعدی به دیگر روندهای حائز اهمیت در این حوزه اشاره خواهیم کرد.