myc-logo1

چگونه در مصاحبه استخدامی برنده شویم؟

چگونه در مصاحبه استخدامی برنده شویم؟
مصاحبه استخدامی
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
5/5 - (2 امتیاز)

مصاحبه استخدامی job interview یکی از نگران‌کننده‌ترین و پراسترس‌ترین بخش‌های ورود به بازار کار است که هر فردی در وهله اول ترس بسیاری از آن دارد. بنابراین بسیاری از افرادی که قصد وارد شدن به بازار کار را دارند به دنبال بهترین روش ها برای موفقیت در مصاحبه استخدامی هستند و می‌خواهند بدانند چگونه می‌توان با انجام یک مصاحبه کاری موفق و خوب استخدام شد. با این حال ما در این مقاله قصد داریم شما را با تمام موارد و نکات در این زمینه آشنا کنیم تا بتوانید در تمامی مصاحبه های استخدامی برنده و پیروز باشید. پس برای دانستن این رازها و ناگفته‌ها با ما همراه شوید.

نحوه برخورد در مصاحبه استخدامی

یکی از سخت‌ترین کارهایی که باید در مصاحبه استخدامی انجام بدهید اثبات خود و توانایی‌هایتان در اولین دیدار است. به طوری که باید بتوانید خود را به گونه‌ای معرفی کنید که علاوه بر جلب اعتماد طرف مقابل نظر او را برای استخدام و انتخاب شما به عنوان کارمند مورد نظرش که می‌تواند انتظاراتش را برآورده کند اهمیت بسیاری دارد. بنابراین نحوه برخورد شما در مصاحبه کاری نقش مؤثری برای این کار دارد. پس همواره سعی کنید

  • در اولین برخورد حتماً به موقع حضور داشته باشید.
  • پوشش مناسب داشته باشید.
  • با سایر کارکنان مجموعه رفتار مناسب داشته باشید.
  • از همراه بردن وسایل اضافه بپرهیزید.
  • تلفن همراه خود را خاموش یا بی صدا کنید.
  • مدارک موردنیاز را حتماً به همراه داشته باشید.

همچنین در حین مصاحبه شغلی به دنبال یافتن وجه مشترک باشید. به طور مثال اگر در بخشی تخصص دارید که کارفرما هم دارند یا در دانشگاهی تحصیل کرده‌اید که ایشان هم تحصیل کرده‌اند و موارد این چنینی.

همچنین بخوانید: مشاوره راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

در مصاحبه استخدامی چه بگوییم؟

فن بیان در مصاحبه استخدامی اهمیت بسیاری دارد. بنابراین باید به گونه‌ای صحبت کنید که دقیقاً خود را مناسب شغل و جایگاه مورد نظر نشان بدهید. در حقیقت به جای تعریف و تمجید از شرکت و اینکه دلتان می‌خواهد در آن مشغول به کار شوید بهتر است خودتان را به خوبی جلوه بدهید و از ویژگی‌های خودتان بگویید. در حقیقت با تعریف و تمجید از شرکت ممکن است به این شکل تلقی شود که شما فرد جاه طلبی هستید و با یافتن شرایط بهتر، این شرکت را هم ترک می‌کنید. پس سعی کنید

  • از جملات کوتاه، تأثیرگذار و مناسب درباره خودتان استفاده کنید.
  • دقیق و با آگاهی قبلی صحبت کنید.
  • اگر پرسیده شد درباره سوابق خود در شرکت و کار قبلی بگویید.
  • حتماً نشان بدهید که در کار گروهی توانایی بالایی دارد.
  • علاقه‌تان را با یادگیری و به‌روز بودن ثابت کنید.
  • انگیزه و اشتیاق در کارتان را با سخنانتان نشان بدهید.
  • اثبات کنید برای شغل جدید شوق و برنامه‌های زیادی دارید.

همچنین سعی کنید خودتان را فردی متعهد، منظم و علاقه‌مند به پیشرفت کاری نشان بدهید تا کارفرما بداند با استخدام شما تحول و نظم خوبی در روند کارهایش ایجاد می‌شود. ضمن اینکه برای درخواست‌هایتان دلیل منطقی بیاورید. مثلاً اگر می‌دانید که توانایی بسیاری دارید و این حق شماست که حقوق بیشتری دریافت کنید با اثبات توانایی‌هایتان این را نشان بدهید.

برای مصاحبه کاری چی بپوشیم؟

هر چند که قضاوت از روزی ظاهر کار پسندیده‌ای نیست؛ اما متأسفانه یا خوشبختانه ظاهر شما در دیدار اول تأثیر بسیاری برای موفقیتتان در مصاحبه استخدامی دارد. چرا که در اغلب موارد ظاهر می‌تواند بیانگر خوبی برای شخصیت شما باشد. پس اگر می‌خواهید بدانید بهترین لباس برای مصاحبه شغلی چیست؛ بهتر است:

  • مرتب و اتوکشیده باشید
  • موی آراسته و زیبا داشته باشید.
  • لباس رسمی و مناسب بپوشید.
  • از رنگ‌های خیلی زننده خودداری کنید.
  • از انداختن مقنعه پشت گوش و زیورآلات جورواجور خودداری کنید.
  • معمولا ست‌های سرمه ای و طوسی برای آقایان گزینه خوبی هستند.
  • لباس های تنگ، گشاد، زیاد کوتاه و زیاد بلند ممنوع
  • هر چند نباید ژولیده باشید اما آرایش بیش از اندازه هم مناسب نیست.
  • حتماً از یک عطر ملایم و خوشبو استفاده کنید.
  • کفش ساده و رسمی بپوشید.
  • از پوشیدن هر چیزی که موجب جلب توجه زیاد می‌شود بپرهیزید.
  • لباسی که به شما حس خوب و اعتماد به نفس می‌دهد بپوشید.

در نهایت یادتان باشد لباس و پوشش شما می‌تواند عامل مهمی برای انتخاب و تیک خوردنتان باشد. ضمن اینکه این انتخاب در همان 10 ثانیه اول رخ می‌دهد. پس توصیه می‌کنیم قبل از حضور در مصاحبه شغلی، کمی درباره شرکت، مدیر آن و کارکنانش تحقیق کنید. بنابراین بهترین می‌توانید درباره خواسته‌هایشان و انتظاراتی که از شما دارند، کسب اطلاع کنید و مناسب‌ترین پوشش را برای حضور در جمع آن‌ها و استخدام شدن داشته باشید چرا که برخی شرکت‌ها خیلی رسمی هستند و برخی دیگر یک استارت آپ نوپا با مدیر و کارکنان جوان که نیازی به سخت‌گیری و رسمی بودن زیاد نیست. اما به هر حال توصیه می‌کنیم استایل خود را به گونه‌ای آماده و انتخاب کنید که خوش پوش و مرتب و در عین حال زیبا و جذاب باشید.

ترفندهای مصاحبه استخدامی

یکی از مهم ترین ترفندهایی که برای موفق شدن در مصاحبه شغلی باید در نظر بگیرید، تحقیق درباره شرکت است. به طوری که باید به جای دست خالی بودن در مصاحبه شغلی، به خوبی در زمینه کسب و کارشان، اهدافشان، بیانیه مأموریت، مدیریت مجموعه، کاری که قرار است برایش استخدام شوید و بسیاری موارد دیگر بدانید.

همچنین اگر در پایان گفت‌وگو از شما خواستند هر سؤالی دارید بپرسید، حتماً هوشمندانه عمل کنید. پس از گفتن اینکه خیر سؤالی نیست خودداری کنید. اما برای پرسیدن سؤال سعی کنید سؤالات کلی و بی‌ربط نپرسید. همچنین از پرسیدن این سؤال که شما چه انتظاری از نیروی کارتان دارید جداً خودداری کنید. بلکه سؤالات خوب و هوشمندانه درباره جایگاه شغلی که قرار است شما برایش استخدام شوید بپرسید و اهداف و پیشرفت‌های آن.
سعی کنید ایده پردازی کنید و برای موارد کاری مرتبط ایده‌های جذاب و خلاقانه بدهید تا ثابت کنید فردی خلاق و ایده پرداز هستید که می‌توانید کارها را به خوبی پیش ببرید.

رفتار صادقانه و مؤدبانه از دیگر ترفندهای مصاحبه استخدامی موفق است.

پس از گفتن هر دروغی خودداری کنید و در عین متانت و صداقت حرف‌هایتان را بزنید.

همچنین سعی کنید با شناخت سؤالات رایج در مصاحبه استخدامی در پاسخ دادن به آن‌ها آمادگی قبلی داشته باشد.

یک موضوع مهم دیگر که باید در مصاحبه اینکه هیچ گاه درباره کارفرمایان قبلی بدگویی نکنید.

سخن پایانی

با انجام این ترفندها و تکرار و تمرین می‌توانید تا حد زیادی برای پشت سر گذاشتن یک مصاحبه شغلی موفق و خوب آماده شوید. اما یادتان باشد ترس از مصاحبه نباید باعث شود که شما نتوانید به خوبی خودتان و توانایی‌هایتان را معرفی کنید. پس حتماً بر ترستان غلبه کنید با روی گشاده، اعتماد به نفس و انرژی مثبت وارد بحث شوید. اما اگر در مصاحبه استخدامی مورد نظر رد شدید هیچ ایرادی ندارد و سعی کنید با برطرف کردن نقاط ضعفتان به نقاط مثبت برای کارهای بعدی خودتان را آماده کنید. مشاوره راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی می تواند اطلاعات خوبی برای شرکت در مصاحبه های این حوزه در اختیار شما قرار بدهد.

star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
5/5 - (2 امتیاز)
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *