۳ نکته سئو تکنیکال برای سئوکاران مبتدی

سئو تکنیکال

برای بسیاری از بازاریابان، سئو همان جایی است که فکر میکنند نقطه خطر آنها محسوب میشود و نمیتوانند فکر خود را متمرکز کنند تا از پس بهینه سازی سایت خود بربیاییند. مخصوصا اگر نام سئو تکنیکال به میان بیاید. سئو تکنیکال برای بسیاری از سئوکاران مبتدی نیز بسیار پیچیده و سخت به نظر میرسد اما بدون آن نیز نمیتوان جایی در میان رتبه های برتر گوگل داشت. آشنایی و رفع نیاز های سئو تکنیکال یک نیازی است که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد.

در این مقاله سعی میکنیم تا آنجا که ممکن است شما را با سئو تکنیکال دوست کنیم و به اصطلاح یک چک لیست سئو تکنیکال کوتاه در اختیار شما قرار دهیم. پس ما با همراه باشید.

مشاوره دیجیتال مارکتینگ

1- آیا وبسایت شما برای موبایل مناسب است؟

یک وبسایت اگر برای موبایل بهینه سازی نشده باشد در واقع میتوان گفت نیمی از مسیر موفقیت را از دست داده است. طراحی یک سایت واکنشگرا برای موبایل ضروری است و گوگل در سالهای جدید از سیستم ایندکس اول موبایل (Mobile-First Index) استفاده میکند و خود نشان از اهمیت بسیار این موضوع برای گوگل دارد.

امروزه بیش از 50 درصد ترافیک ورودی وبسایت ها از سمت موبایل است و این موتورهای جستجو مخصوصا گوگل را برآن داشته است تا وبسایت شما را از دید موبایل بررسی کنند و سپس آن را با دسکتاپ شما مقایسه کند و به شما برای نتایج جستجو رتبه بدهد.

چگونه متوجه شوم سایت من برای موبایل مناسب است؟

شما میتوانید با استفاده از ابزار Google’s Mobile-Friendly Test برای چک کردن اینکه آیا سایت شما برای موبایل مناسب هست یا خیر استفاده کنید. پس از اینکه وارد این سایت شدید URL سایت خود را وارد کنید و شروع تست را بزنید تا سایت شما بررسی شده و به شما نشان داده شود که سایت شما برای موبایل بهینه شده است یا خیر.

سایت من برای موبایل مناسب نیست، چگونه آن را بهینه کنم؟

این بستگی به سایت شما دارد. بسته به نوع سایت شما ممکن است خودتان هم متوجه شوید که سایت شما در موبایل زیبا به نظر نمیرسد. اما اگر سایت شما برای موبایل بهینه نباشد، خود گوگل به شما نشان میدهد که چه کارهایی باید بکنید. اگر فکر میکنید خودتان نمیتوانید از عهده اش بربیایید، میتوانید از یک برنامه نویس یا کسی که با این موارد آشنایی دارد کمک بخواهید. اما در هر صورت باید اینکار را انجام دهید چون یک کار بسیار ضروری است.

2- آیا سایت شما لینک های خراب دارد؟

لینک های خراب (Broken Links) که با خطای 404 نیز شناخته میشوند، یکی از موارد بسیار مهمی هستند که در سئو فنی شما باید انجام دهید. حتی اگر تنها دو یا سه تا لینک شکسته داشته باشید، این میتواند به تجربه کاربران آسیب بزند و به همین دلیل برای گوگل نیز یک شاخص بسیار مهم است.

از کجا بفهمم سایت من دارای لینک های شکسته است؟

شما میتوانید ارور 404 سایت خود را به چند روش زیر پیدا کنید:

1- با استفاده از اکستنشن مرورگر SEO Minion میتوانید برای بررسی لینک های خراب سایت خود استفاده کنید.

2- استفاده از نرم افزار Screaming Frog که البته این نرم افزار با اینکه بسیار کاربردی است و به شدت از منابع CPU سایت شما استفاده میکند، برای همین توصیه میکنیم اگر از سیستم قوی استفاده نمیکنید این روش را کنار بگذارید.

3- اگر سایت وردپرسی دارید میتوانید از پلاگین Broken Link Checker استفاده کنید. این افزونه عالی میتواند سایت شما را به طور کامل بررسی کند و تمامی خطاهای 404 را به شما اعلام کند.

4- استفاده از سایت BrokenLinkCheck که هم رایگان است و هم میتواند تمام سایت شما را بررسی کند.

افزونه مرورگر SEO Minion بسیار عالی است اما اگر بخواهید تمام سایت خود را بررسی کنید کاری زمانبر است و طول میکشد.

برای اینکه کمترین زمان را صرف کنید و بیشترین بازدهی را داشته باشید پیشنهاد ما استفاده از روش چهارم است که هم تمام سایت شما را بررسی میکند و هم از منابع سیستم شما استفاده نمیکند.

سایت من دارای لینک های خراب است، چگونه آن را برطرف کنم؟

تقریبا تمامی سایت ها دارای لینک های خراب هستند، این نباید باعث ناامیدی شما بشود. هرچیزی از یک عکس پاک شده یا یک تگ اشتباه و یا مطلب حذف شده میتواند خطای 404 را به وجود بیاورد. برای رفع این خطاها باید تمامی این لینک های شکسته را تغییر دهید. البته حتما باید آن ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید درست کار میکنند. اگر از وردپرس استفاده میکنید میتوانید با استفاده از افزونه های مختلف لینک های خود را به صفحاتی که میخواهید ریدایرکت کنید.

3- آیا وبسایت شما دارای محتوای تکراری (Duplicate Content) است؟

گوگل سایت شما را برای محتوای تکراری جریمه نمیکند، اما این موضوع از ارزش صفحات شما کم میکند. هرچیزی اعم از مطلب مشابه، URL تکراری و حتی متاتگ های مشابه باعث به وجود آمدن محتوای تکراری در سایت شما میشود. به همین دلیل است که برای سئو تکنیکال خود باید به این موضوع رسیدگی کنید.

چگونه متوجه شوم سایت من دارای محتوای تکراری است؟

میتوانید با استفاده از چند ابزار ببینید که آیا سایت شما دارای محتوای تکراری هست یا خیر:

1- استفاده از نرم افزار Screaming Frog

2- استفاده از سایت Siteliner

وبسایت Siteliner یک ابزار عالی برای این کار میباشد اما در نسخه رایگان آن تنها میتوانید 250 لینک را بررسی کنید. اما با استفاده از نسخه رایگان نرم افزار Screaming Frog میتوانید تا 500 لینک را بررسی کنید.

سایت من دارای محتوای تکراری است، چگونه آن را بر طرف کنم؟

حذف محتوای تکراری از سایت شما بسیار به دقت و خلاقیت نیاز دارد. شما با کوچکترین اشتباهی در این کار میتوانید به سایت خود لطمه بزرگی بزنید. چنانکه با اینکار آشنا نیستید توصیه میکنیم حتما از یک کارشناس سئو کمک بگیرید

تیم سئو شما باید تک تک صفحات و URL های سایت را بررسی کند و آنها را آپدیت کند. باید تمام محتوا ها را بررسی کنید تا ببینید باید آن ها را حذف کنید یا آنها را با هم ادغام نمایید.

باز هم تکرار میکنیم اینکار حساسیت بالایی دارد لطفا اگر با آن آشنا نیستید از انجام آن توسط خودتان خودداری کنید.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با بخشی از سئو تکنیکال آشنا کنیم. هرچند سئو تکنیکال خود دنیایی است و پر است از نکات و جزئیات. طراحی سایت کاری سخت است، سئو، کاری سخت تر و سئو تکنیکال سخت ترین بخش سئو محسوب میشود و در عین حال بسیار هم مهم است. امیدواریم این مطالب به شما کمک کرده باشد

اشتراک گذاری

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

مقالات مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خدمات ما

پخش ویدئو

نوشته های اخیر

برچسب ها