طراحی بیزینس پلن در کسب و کارهای اینترنتی

طراحی بیزینس پلن در کسب‌وکارهای اینترنتی

کسب‌وکارهای موفق بر اساس اهدافی خاص، منبع مشخص و سرمایه‌گذاری‌های هدفمند راه‌اندازی و توسعه میابند. داشتن یک بیزینس پلن خوب برای دستیابی به اهداف موردنظر از نیازهای اولیه و اساسی هر کسب‌وکاری است.شرکت مای کاستومر با بهره‌مندی از تیم متخصص و مجرب و دارای تجربه درزمینه مشاوره و طراحی بیزینس پلن آماده است خدمات نوینی را به مشتریان خود ارائه دهد.

همه کارآفرینان می‌دانند که برای مدیریت بهتر کسب‌وکار خود به طراحی بیزینس پلن احتیاج دارند. به عبارتی می‌توان گفت که برای جذب سرمایه‌گذار، اختصاص صحیح سرمایه، مدیریت بودجه، بهبود فرایند کسب‌وکار و … به طراحی یک بیزینس پلن کاربردی نیاز داریم. در بیشتر کسب‌وکارهای اینترنتی، تقریباً 99 درصد افراد پیش از ایجاد سایت، وبلاگ، فروشگاه اینترنتی و… اصلاً به این مسئله مهم فکر نمی‌کنند.

مشاوره دیجیتال مارکتینگ
مشاوره دیجیتال مارکتینگ

چرا به طراحی بیزینس پلن در کسب‌وکارهای اینترنتی احتیاج داریم؟

اگر بخواهیم برخی از مهم‌ترین دلایل برای لزوم طراحی بیزینس پلن را شرح دهیم، می‌توان گفت:

  • بیزینس پلن می‌تواند به شما یک ایده کلی درباره کسب‌وکارتان بدهد.
  • با طراحی بیزینس پلن بهتر می‌توانید نیازها و ملزومات کارتان را درک کنید و در جهت بهبود آن‌ها اقدام کنید.
  • بیزینس پلن به شما کمک می‌کند که چگونه و چه وقت در کسب‌وکارتان سرمایه‌گذاری کنید و در ازای این سرمایه‌گذاری چه چیزی به دست می‌آورید.
  • بیزینس پلن باعث می‌شود با دیدگاهی واقع‌بینانه به کسب‌وکارتان بنگرید و چالش‌های احتمالی پیش رو را شناسایی کنید.

بیزینس پلن در کسب‌وکارهای اینترنتی شامل چه مواردی است؟

بیزینس پلن یا طرح کسب‌وکار یا طرح تجاری شامل قسمت‌های مختلفی می‌باشد که تمام طرح‌ها و ایده‌های شما را دربر می‌گیرد. طراحی بیزینس پلن کار ساده‌ای نیست و به تخصص و تجربه کافی نیاز دارد. برای هر کسب‌وکاری نیاز به تشکیل بیزینس پلن مناسب و بر اساس نوع فعالیت آن کسب‌وکار است. به‌طورمعمول یک بیزینس پلن موفق شامل موارد زیر است:

  • خلاصه طرح (Executive Summary)
  • یک مرور کلی بر شرکت (Company Description)
  • ذکر کردن برخی اطلاعات در مورد محصولات و خدمات شرکت (Products or services)
  • آنالیز بازار (Market Analysis)
  • طرح جامع بازاریابی (Marketing Plan)
  • طرح جامع فروش (Sales Plan)
  • مدل درآمدی شرکت برای سوددهی (Revenue Model)
  • فراهم کردن لیستی از نقاط ضعف، قدرت، فرصت‌ها و چالش‌های اصلی شرکت (SWOT Analysis)
  • ذکر کردن برخی اطلاعات کلی در مورد اعضای اصلی تیم شرکت و همچنین مدیریت و نقش آن‌ها در مدیریت شرکت (Management and Organization)
  • ارائه جزئیات مالی شرکت (Financial Plan and Projections)
  • برنامه بازگشت سرمایه یا ROI (Return on Investment)
  • درخواست سرمایه و دلایل آن (Request For Funding)
  • مدارک و ضمایم لازم برحسب نیاز طرح کسب‌وکار (Appendix)

در طراحی بیزینس پلن چه مواردی باید رعایت شود؟

  • در طراحی بیزینس پلن برای کسب‌وکارهای آنلاین، علاوه بر اینکه باید تمامی پیشینه و موارد مربوط به کسب‌وکار و تجارت خود را مشخص کنید، باید مشخص کنید که چه اهدافی پیش رو دارید و چه نیازهایی را به‌واسطه کسب‌وکار خود رفع خواهید نمود.
  • در طرح کسب‌وکار خود باید مشخص کنید که مخاطب شما چه گروه، ارگان و یا چه افراد خاصی هستند.
  • برای شروع یا توسعه کسب‌وکار خود به چه میزان سرمایه اولیه نیاز دارید؟ آیا افراد یا گروه خاصی می‌توانند این نیاز به سرمایه را رفع نمایند؟
  • چه کسانی به‌عنوان مشتری شما شناخته می‌شوند؟ آیا در محیط و شرایط خاصی کار و زندگی می‌کنند و یا اینکه عموم مردم مشتری شما هستند؟
  • کسب‌وکار شما شامل چه محدودیت‌هایی است؟ آیا محدودیت سنی در تجارت شما وجود دارد؟
  • موارد دیگری ازجمله موضوعات مالی، سرمایه، بازاریابی و فروش، میزان درآمد، منابع و سرمایه‌های انسانی، تخصص، بازگشت سرمایه و بسیاری موارد دیگر در بیزینس پلن یا طرح کسب‌وکار بررسی می‌شوند.
  • نکته مهم دیگری که در طراحی بیزینس پلن باید به آن توجه کنید این است که چه موانعی بر سر راه تجارت شما قرار دارد. محدودیت‌ها و موانع را بشناسید و مسیرهای رشد و توسعه را شناسایی کنید.
مشاوره دیجیتال مارکتینگ

نتیجه‌گیری

زمانی که اقدام به ایجاد یک بیزینس پلن می‌کنید از آن به‌عنوان یک ابزار استفاده کنید تا به‌طور مداوم در کسب‌وکار خود از آن بهره ببرید و در صورت نیاز آن را به‌روزرسانی کنید تا در جریان کسب‌وکار شما باقی بماند.

به یاد داشته باشید که مؤثرترین بیزینس پلن های کسب‌وکارهای اینترنتی، آن‌هایی هستند که از آن به‌عنوان یک سند پویا در کسب‌وکار استفاده شود تا برای تصمیم‌گیری به شما کمک کند و کسب‌وکار شما را در مسیر پیشرفت نگه دارد.

شما می‌توانید با بهره‌مندی از خدمات مشاوره و طراحی بیزینس پلن شرکت مای کاستومر بیش‌ازپیش در کسب‌وکار آنلاین خود پیشرفت کنید و در مدت‌زمانی کوتاه آن را توسعه بخشید.

برای دریافت مشاوره در مورد خدمات طراحی بیزینس پلن در کسب و کارهای اینترنتی با شماره همراه 09124777487 و شماره های ثابت 02126408816 – 02126408817 تماس حاصل کنید
پخش ویدئو
مشاوره دیجیتال مارکتینگ

سایر خدمات

همین حالا شروع کنید و با ما تماس بگیرید

نمونه کارهای مای کاستومر را مشاهده کنید