تحقیقات بازاریابی کمی در کسب و کارهای اینترنتی

تحقیقات بازاریابی کمی در کسبوکارهای اینترنتی
تحقیقات بازاریابی برای شرکتهای خارجی بهمنظور ورود به بازارهای ایران و همچنین انجام انواع تحقیقات بازاریابی کمی برای توسعه کسب کارهای اینترنتی، استارتاپ ها و توسعه بازار شرکتهای ایرانی، ازجمله خدماتی است که شرکت مای کاستومر به مشتریان خود ارائه میدهد.
بیشتر کسبوکارهای موفق از مطالعات گسترده درزمینه شناخت مشتریان، شناخت رقبا و همچنین شناخت بازار استفاده میکنند. در زمان شروع یک کسب کار جدید، تحقیقات بازاریابی در شناسایی نیازهای کسبوکار و ارائه اطلاعات موردنیاز جهت اتخاذ تصمیمات مناسب، در جهت توسعه فعالیت اقتصادی، نقش بسیار کارآمدی دارد.
مشاغل آنلاین و کسبوکارهای اینترنتی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. به همین دلیل صاحبان فروشگاههای اینترنتی و برندهای معتبر و حتی کسبوکارهای کوچک اینترنتی، باید اطلاعات مشتریان و رقبا را همواره بهروزرسانی کرده تا بتوانند امکانات موجود برای توسعه کسبوکار خود را شناسایی کنند.
تحقیقات بازاریابی چیست؟
تحقیقات بازاریابی روشی است که در آن از اطلاعات بهدستآمده، برای حل مشکلات و چالشهای بازاریابی استفاده میشود. چالشهایی مانند تعیین قیمت، شناسایی رسانههای تبلیغاتی اثربخش و غیره. این تحقیقات به دو روش کیفی و کمی انجام میشوند. در این بخش تحقیقات بازاریابی کمی و تأثیری که بر روی کسب و کارهای اینترنتی می گذارند را بررسی می کنیم.
تحقیقات بازاریابی کمی
در تحقیقات بازاریابی کمی از روشهایی استفاده میشود که بتوان نتایج را اندازهگیری کرد. این روش بر پایه تحقیقات پیمایشی قرار دارد. اغلب صاحبنظران بر این باورند که باید نخست با استفاده از روشهای کیفی و کتابخانهای از دیدگاه و نظرات افراد آگاه شده و سپس درصدد ارائه اعداد و ارقام برآمد.
از روشهای متداول در تحقیقات بازاریابی کمی میتوان در حوزههای زیر استفاده کرد:
بررسی سهم بازار یک محصول یا شرکت در مقایسه با رقبا، بررسی چگونگی بخشبندی بازار، بررسی کانالهای توزیع در مقایسه با رقبا، امکان سنجی ورود محصول جدید به بازار و…
بررسی ویژگیهای مشتریان محصول، بررسی الگوی خرید مشتریان، بررسی الگوی مصرف مشتریان، بررسی میزان وفاداری مشتریان به برند تجاری، بررسی رضایت مشتریان از محصول، بررسی نیازها، خواستهها و انتظارات مشتریان از محصول، بررسی ویژگیهای بازار هدف در فرایند تصمیمگیری خرید و…
بررسی ویژگیهای محصول در مقایسه با رقبا، بررسی جایگاه شرکت در بازار هدف (شناخت، عملکرد، نگرش و رضایت)، بررسی جایگاه محصولات یک شرکت در بازار هدف، قیمت، توزیع و پیشبرد فروش، تست محصول جهت دستیابی به سلیقه مصرفکنندگان، بررسی شاخصهای محصول مثل سهم بازار، سهم در اذهان عمومی، نفوذ در مخاطبان، بررسی بستهبندی محصول و…
در تحقیقات بازاریابی کمی از شیوهها و تکنیکهایی بهره میگیرند که قابلسنجش باشد. با توجه به گسترش اینترنت و استفاده اکثر مردم از خدمات آنلاین، انجام تحقیقات بازاریابی کمی برای کسبوکارهای اینترنتی، فروشگاههای اینترنتی، استارتاپ ها و… از ضروریات است.
اگرچه کسبوکارها و صاحبان برندهای بزرگ اهمیت تحقیقات بازاریابی کمی را بهخوبی درک میکنند اما در نظر کسبوکارهای کوچک انجام تحقیقات بازاریابی امری وقتگیر و دشوار است. به همین دلیل برای درک بهتر اینکه: چرا تحقیقات بازاریابی برای کسبوکارهای اینترنتی لازم است؟ میتوان به 5 عامل تأثیرگذار اشاره کرد.
شناسایی خریداران محصول یا خدمات، شناسایی مشتریان ایدئال، بازه و طول زمان خرید مشتریان، نیازها و انتظارات مشتریان ازجمله اطلاعاتی هستند که از طریق تحقیقات بازاریابی کمی به دست میآیند. هرچه اطلاعات در این زمینه بیشتر باشد به موفقیت کسبوکار در برابر رقبا کمک بیشتری میکند. میتوان گفت تحقیقات بازاریابی کمی به صاحبان مشاغل این امکان را میدهد تا بتوانند مشتریان ایده آل و هدف و اندازه بازار را تعیین کنند و با کمک عوامل مؤثر در جذب مشتریان (سن، مکان، جنسیت، درآمد و غیره) کمپین بازاریابی و قیمتگذاری مناسب کالاها را انجام دهند.
شناخت رقبا و کسانی که در بازار روند رو به رشدی را طی میکنند، به صاحبان کسبوکار کمک میکند تا بتوانند نیازهای جدید خدمات و محصولات خود برای توسعه در بازار شناسایی کنند. همچنین انجام تحقیقات بازاریابی کمی، امکان پیشبینی واکنشهای مشتریان و اقدامات رقبا را در زمان ورود محصولات شرکت به بازار به وجود میآورد.
یکی دیگر از فواید تحقیقات بازاریابی کمی شناسایی نقاط ضعف رقبا در بازار است که به شما این امکان را میدهد تا بتوانید از این ضعفها به سود کسبوکار خود استفاده کرده و نیازهای بازار را تأمین نمایید.
یکی از اشتباهات رایج صاحبان کسبوکار و تولیدکنندگان، عرضه مستقیم محصول نهایی در بازار است (عرضه محصول بدون تست). باید در نظر داشت که محصول نهایی همواره نیاز به بهروزرسانی و توسعه دارد تا بتواند نیازهای بازار را با توجه به نیاز روز تأمین کند. به همین جهت تحقیقات بازاریابی در راستای تعیین استراتژیها و شناسایی عناصر مؤثر جهت جذب مشتری انجام میشود.
کسبوکارهایی که نیازهای بازار را شناسایی و آنها را برطرف میکنند ماندگارتر میشوند. به همین جهت شرکتها و کسبوکارهای مختلف باید برنامههای تدوین شدهای داشته باشند که بتوانند بر اساس آنها نیازهای خود را پیشبینی و برطرف سازند و تغییرات لازم را ایجاد نمایند.
کسب درامد ثابت امری است که در درازمدت میسر میشود. در برخی موارد کسبوکارها با رکود و یا کاهش فروش روبرو میشوند درحالیکه رقبای آنها روند رو به رشد خود را طی میکنند و مشکلات کمتری پیش روی خود دارند؛ بنابراین تحقیقات بازاریابی کمی ازجمله فعالیتهای است که هر کسبوکاری برای توسعه و گسترش خود به آن نیاز دارد. تحقیقات بازاریابی به توسعه محصولات جدید و طرح قیمتگذاری محصولات کمک میکند و به شما این امکان را میدهد که کانالهای توزیع جدید را پیدا کنید.

فواید تحقیقات بازاریابی کمی در کسبوکارهای اینترنتی
شناسایی مشکلات و برطرف کردن آنها از نکات مهم هر کسبوکاری است. در کسبوکارهای اینترنتی، از تحقیقات بازاریابی کمی برای کاهش خطر ریسک و هزینههای بازاریابی استفاده میکنند.
تحقیقات بازاریابی اطلاعات مهمی نظیر شناسایی و تحلیل بازار، مشتریان و رقبا را برای استارتاپ ها و مشاغل اینترنتی فراهم میکنند و در پیشی گرفتن از رقبا و پیش روی در بازار نقش بسیار مهمی دارند.
از نتایج بهدستآمده از تحقیقات بازاریابی کمی برای کسبوکارهای اینترنتی، میتوان برای تعیین استراتژیهای بازاریابی و دستیابی به اهداف موردنظر استفاده کرد.
اگر به این نتیجه رسیدهاید که برای توسعه کسبوکار آنلاین خود و بازاریابی و فروش خود نیاز به گزاراش تحقیقات بازاریابی دارید اما بهطور دقیق از اینکه چه نوع تحقیقی باید انجام شود مطلع نیستید، میتوانید از خدمات مشاوره تحقیقات بازاریابی شرکت مای کاستومر بهرهمند شوید.
برخی از مزایای بهرهمندی از خدمات تحقیقات بازاریابی شرکت مای کاستومر عبارتاند از:
- شناسایی فرصتهای توسعه کسبوکار
- بهبود ارتباطات با مشتریان بالفعل و بالقوه
- شناسایی ضعفهای بازار جهت تأمین نیازهای مشتریان
- کاهش ریسک با کمک آرشیو دادهها و اطلاعات بهدستآمده
- تمرکز بر فرصتهای موجود و پیشگیری از سرمایهگذاری روی پروژههای کمارزش

طراحی فروشگاه اینترنتی
اینفلوئنسر مارکتینگ
بهینه سازی و سئو
تبلیغات اینستاگرامی
مقالات پیشنهادی تحقیقات بازاریابی کمی در کسب و کارهای اینترنتی
- تفاوت تحقیقات بازاریابی کمی و کیفی
- تحقیقات بازاریابی کمی چه ویژگی هایی دارد؟
- آیا تحقیقات بازاریابی در افزایش فروش موثر است؟
- مشاوره مدیریت
- مشاوره دیجیتال مارکتینگ
- مشاوره راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی
- مشاوره شبکه های اجتماعی
- مشاوره سئو سایت
- تحقیقات بازار
- تحقیقات بازاریابی کمی در کسب و کارهای اینترنتی
- تحقیقات بازاریابی کیفی در کسب و کارهای اینترنتی
- طراحی بیزینس پلن در کسب و کارهای اینترنتی
- برنامه ریزی استراتژیک در کسب و کارهای اینترنتی
- مدیریت شبکه های اجتماعی
- مدیریت اینستاگرام
- تبلیغات در صفحات پربازدید
- اینفلوئنسر مارکتینگ
- مدیریت لینکداین
- تولید محتوا
- تولید محتوای متنی
- تولید محتوا در شبکه های اجتماعی
- تولید محتوای تصویری و ویدیویی
- موشن گرافیک
- فیلم برداری و تیزر تبلیغاتی
- عکاسی تبلیغاتی
- عکاسی صنعتی
- تولید محتوای خلاقانه
- روابط عمومی
- محتوای وایرال
- بازاریابی اینترنتی و تبلیغات
- طراحی سایت فروشگاهی
- مدیریت فروشگاه های اینترنتی و سایت
- مشاوره و اجرای سئو (افزایش رتبه گوگل)
- تبلیغات بنری در سایت
- تبلیغات همسان