تحقیقات بازاریابی کمی در کسب و کارهای اینترنتی

مشاوره دیجیتال مارکتینگ

تحقیقات بازاریابی کمی در کسب‌وکارهای اینترنتی

تحقیقات بازاریابی برای شرکت‌های خارجی به‌منظور ورود به بازارهای ایران و همچنین انجام انواع تحقیقات بازاریابی کمی برای توسعه کسب کارهای اینترنتی، استارتاپ ها و توسعه بازار شرکت‌های ایرانی، ازجمله خدماتی است که شرکت مای کاستومر به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

بیشتر کسب‌وکارهای موفق از مطالعات گسترده درزمینه شناخت مشتریان، شناخت رقبا و همچنین شناخت بازار استفاده می‌کنند. در زمان شروع یک کسب کار جدید، تحقیقات بازاریابی در شناسایی نیازهای کسب‌وکار و ارائه اطلاعات موردنیاز جهت اتخاذ تصمیمات مناسب، در جهت توسعه فعالیت اقتصادی، نقش بسیار کارآمدی دارد.

مشاغل آنلاین و کسب‌وکارهای اینترنتی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. به همین دلیل صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی و برندهای معتبر و حتی کسب‌وکارهای کوچک اینترنتی، باید اطلاعات مشتریان و رقبا را همواره به‌روزرسانی کرده تا بتوانند امکانات موجود برای توسعه کسب‌وکار خود را شناسایی کنند.

تحقیقات بازاریابی چیست؟

تحقیقات بازاریابی روشی است که در آن از اطلاعات به‌دست‌آمده، برای حل مشکلات و چالش‌های بازاریابی استفاده می‌شود. چالش‌هایی مانند تعیین قیمت، شناسایی رسانه‌های تبلیغاتی اثربخش و غیره. این تحقیقات به دو روش کیفی و کمی انجام می‌شوند. در این بخش تحقیقات بازاریابی کمی و تأثیری که بر روی کسب و کارهای اینترنتی می گذارند را بررسی می کنیم.

مشاوره دیجیتال مارکتینگ
مشاوره دیجیتال مارکتینگ

تحقیقات بازاریابی کمی

در تحقیقات بازاریابی کمی از روش‌هایی استفاده می‌شود که بتوان نتایج را اندازه‌گیری کرد. این روش بر پایه تحقیقات پیمایشی قرار دارد. اغلب صاحب‌نظران بر این باورند که باید نخست با استفاده از روش‌های کیفی و کتابخانه‌ای از دیدگاه و نظرات افراد آگاه شده و سپس درصدد ارائه اعداد و ارقام برآمد.

از روش‌های متداول در تحقیقات بازاریابی کمی می‌توان در حوزه‌های زیر استفاده کرد:

1 - تحقیقات درباره بازار

بررسی سهم بازار یک محصول یا شرکت در مقایسه با رقبا، بررسی چگونگی بخش‌بندی بازار، بررسی کانال‌های توزیع در مقایسه با رقبا، امکان سنجی ورود محصول جدید به بازار و…

2- تحقیقات درباره مشتری و مصرف‌کننده

بررسی ویژگی‌های مشتریان محصول، بررسی الگوی خرید مشتریان، بررسی الگوی مصرف مشتریان، بررسی میزان وفاداری مشتریان به برند تجاری، بررسی رضایت مشتریان از محصول، بررسی نیازها، خواسته‌ها و انتظارات مشتریان از محصول، بررسی ویژگی‌های بازار هدف در فرایند تصمیم‌گیری خرید و…

3 - تحقیقات درباره محصول و خدمات

بررسی ویژگی‌های محصول در مقایسه با رقبا، بررسی جایگاه شرکت در بازار هدف (شناخت، عملکرد، نگرش و رضایت)، بررسی جایگاه محصولات یک شرکت در بازار هدف، قیمت، توزیع و پیشبرد فروش، تست محصول جهت دستیابی به سلیقه مصرف‌کنندگان، بررسی شاخص‌های محصول مثل سهم بازار، سهم در اذهان عمومی، نفوذ در مخاطبان، بررسی بسته‌بندی محصول و…

 

در تحقیقات بازاریابی کمی از شیوه‌ها و تکنیک‌هایی بهره می‌گیرند که قابل‌سنجش باشد. با توجه به گسترش اینترنت و استفاده اکثر مردم از خدمات آنلاین، انجام تحقیقات بازاریابی کمی برای کسب‌وکارهای اینترنتی، فروشگاه‌های اینترنتی، استارتاپ ها و… از ضروریات است.

اگرچه کسب‌وکارها و صاحبان برندهای بزرگ اهمیت تحقیقات بازاریابی کمی را به‌خوبی درک می‌کنند اما در نظر کسب‌وکارهای کوچک انجام تحقیقات بازاریابی امری وقت‌گیر و دشوار است. به همین دلیل برای درک بهتر این‌که: چرا تحقیقات بازاریابی برای کسب‌وکارهای اینترنتی لازم است؟ می‌توان به 5 عامل تأثیرگذار اشاره کرد.

مشاوره دیجیتال مارکتینگ
مشاوره دیجیتال مارکتینگ

درک بهتر مشتریان

شناسایی خریداران محصول یا خدمات، شناسایی مشتریان ایدئال، بازه و طول زمان خرید مشتریان، نیازها و انتظارات مشتریان ازجمله اطلاعاتی هستند که از طریق تحقیقات بازاریابی کمی به دست می‌آیند. هرچه اطلاعات در این زمینه بیشتر باشد به موفقیت کسب‌وکار در برابر رقبا کمک بیشتری می‌کند. می‌توان گفت تحقیقات بازاریابی کمی به صاحبان مشاغل این امکان را می‌دهد تا بتوانند مشتریان ایده آل و هدف و اندازه بازار را تعیین کنند و با کمک عوامل مؤثر در جذب مشتریان (سن، مکان، جنسیت، درآمد و غیره) کمپین بازاریابی و قیمت‌گذاری مناسب کالاها را انجام دهند.

شناسایی رقبا و نحوه تسلط بر بازار

شناخت رقبا و کسانی که در بازار روند رو به رشدی را طی می‌کنند، به صاحبان کسب‌وکار کمک می‌کند تا بتوانند نیازهای جدید خدمات و محصولات خود برای توسعه در بازار شناسایی کنند. همچنین انجام تحقیقات بازاریابی کمی، امکان پیش‌بینی واکنش‌های مشتریان و اقدامات رقبا را در زمان ورود محصولات شرکت به بازار به وجود می‌آورد.

یکی دیگر از فواید تحقیقات بازاریابی کمی شناسایی نقاط ضعف رقبا در بازار است که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید از این ضعف‌ها به سود کسب‌وکار خود استفاده کرده و نیازهای بازار را تأمین نمایید.

مشاوره دیجیتال مارکتینگ
مشاوره دیجیتال مارکتینگ

آزمایش محصول پیش از ارائه به بازار

یکی از اشتباهات رایج صاحبان کسب‌وکار و تولیدکنندگان، عرضه مستقیم محصول نهایی در بازار است (عرضه محصول بدون تست). باید در نظر داشت که محصول نهایی همواره نیاز به به‌روزرسانی و توسعه دارد تا بتواند نیازهای بازار را با توجه به نیاز روز تأمین کند. به همین جهت تحقیقات بازاریابی در راستای تعیین استراتژی‌ها و شناسایی عناصر مؤثر جهت جذب مشتری انجام می‌شود.

ادامه روند کسب‌وکار

کسب‌وکارهایی که نیازهای بازار را شناسایی و آن‌ها را برطرف می‌کنند ماندگارتر می‌شوند. به همین جهت شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف باید برنامه‌های تدوین شده‌ای داشته باشند که بتوانند بر اساس آن‌ها نیازهای خود را پیش‌بینی و برطرف سازند و تغییرات لازم را ایجاد نمایند.

مشاوره دیجیتال مارکتینگ
مشاوره دیجیتال مارکتینگ

رشد کسب‌وکار

کسب درامد ثابت امری است که در درازمدت میسر می‌شود. در برخی موارد کسب‌وکارها با رکود و یا کاهش فروش روبرو می‌شوند درحالی‌که رقبای آن‌ها روند رو به رشد خود را طی می‌کنند و مشکلات کمتری پیش روی خود دارند؛ بنابراین تحقیقات بازاریابی کمی ازجمله فعالیت‌های است که هر کسب‌وکاری برای توسعه و گسترش خود به آن نیاز دارد. تحقیقات بازاریابی به توسعه محصولات جدید و طرح قیمت‌گذاری محصولات کمک می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که کانال‌های توزیع جدید را پیدا کنید.

فواید تحقیقات بازاریابی کمی در کسب‌وکارهای اینترنتی

شناسایی مشکلات و برطرف کردن آن‌ها از نکات مهم هر کسب‌وکاری است. در کسب‌وکارهای اینترنتی، از تحقیقات بازاریابی کمی برای کاهش خطر ریسک و هزینه‌های بازاریابی استفاده می‌کنند.

تحقیقات بازاریابی اطلاعات مهمی نظیر شناسایی و تحلیل بازار، مشتریان و رقبا را برای استارتاپ ها و مشاغل اینترنتی فراهم می‌کنند و در پیشی گرفتن از رقبا و پیش روی در بازار نقش بسیار مهمی دارند.

مشاوره دیجیتال مارکتینگ

نتیجه‌گیری

از نتایج به‌دست‌آمده از تحقیقات بازاریابی کمی برای کسب‌وکارهای اینترنتی، می‌توان برای تعیین استراتژی‌های بازاریابی و دستیابی به اهداف موردنظر استفاده کرد.

اگر به این نتیجه رسیده‌اید که برای توسعه کسب‌وکار آنلاین خود و بازاریابی و فروش خود نیاز به گزاراش تحقیقات بازاریابی دارید اما به‌طور دقیق از اینکه چه نوع تحقیقی باید انجام شود مطلع نیستید، می‌توانید از خدمات مشاوره تحقیقات بازاریابی شرکت مای کاستومر بهره‌مند شوید.

برخی از مزایای بهره‌مندی از خدمات تحقیقات بازاریابی شرکت مای کاستومر عبارت‌اند از:

برای دریافت مشاوره در مورد خدمات تحقیقات بازاریابی کمی در کسب و کارهای اینترنتی با شماره همراه 09124777487 و شماره های ثابت 02126408816 – 02126408817 تماس حاصل کنید
پخش ویدئو
مشاوره دیجیتال مارکتینگ

سایر خدمات

همین حالا شروع کنید و با ما تماس بگیرید

نمونه کارهای مای کاستومر را مشاهده کنید