نگاهی به روندهای استفاده برندها از اینستاگرام در سال ۲۰۱۷

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

برندسازی با اینستاگرام؛ نگاهی به استفاده برندها از اینستاگرام

توجه کسب‌ و کارها به حضور در رسانه های اجتماعی

در چند سال گذشته توجه کسب‌وکارها به حضور در رسانه های اجتماعی بسیار زیاد شده است و در حال حاضر کمتر کسب و کار ایرانی را مشاهده می کنید که در برخی از رسانه های اجتماعی حضور فعالانه ای نداشته باشند. یکی از این شبکه های اجتماعی، اینستاگرام است که شاید بتوان گفت که بیش از سایر رسانه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد. حضور استراتژیک در این پلتفرم تا اندازه ای جدی شده که سازمان ها یا فرد و تیمی را استخدام می کنند که تولید محتوا و مدیریت شبکه های اجتماعی سازمان را در دست بگیرد و یا آن را برون سپاری می کنند تا از این طریق بتوانند هزینه‌های سازمان را کاهش دهند اما در هر دو حالت ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که رسانه های اجتماعی همگام با نیازهای کاربران در حال تغییر و بروز رسانی است و استراتژی‌ها و تاکتیک های کسب‌وکارها برای حضور در اینستاگرام در سال گذشته ممکن است در سال جاری کارکرد خود را از دست داده باشد؛ به همین دلیل یکی از الزامات استفاده اثر بخش از اینستاگرام، توجه به روندها و تغییراتی است که هر ساله جدید می شود. این موضوع بهانه ای شد تا تیم تولید محتوای «مشتری من» در این مطلب به برخی از Trends مورد استفاده کسب‌وکارها در اینستاگرام بپردازیم.

 

مشاوره دیجیتال مارکتینگ

 

تجزیه و تحلیل کاربران در شبکه اجتماعی اینستاگرام

بر اساس تحقیقات Social Media Examiner، در حال حاضر در بازارهای بین المللی 48 درصد برندها در شبکه اجتماعی اینستاگرام حضور دارند و تا پایان سال 2017 نیز پیش‌بینی می شود که تا 70 درصد از کسب و کارها در اینستاگرام حضور فعالانه ای یابند. این موضوع اقیانوس قرمزی را تشکیل می دهد که برندهایی که بدون تجزیه و تحلیل و شناخت درست از مخاطبان خود در اینستاگرام حضور دارند، مورد بی توجهی کاربران قرار گیرند. به همین جهت یکی از ترندهای بازاریابی در اینستاگرام در سال 2017 به این موضوع اشاره دارد که سازمان ها باید به تحلیل مناسبی از مخاطبان خود دست پیدا کنند؛ این موضوع می تواند با تعریف پرسوناهای مختلف از مشتریان تحقق پیدا کند. به این معنا که مشتریان چه نیازی در اینستاگرام دارند، چه نوع محتوایی برای آن‌ها جذاب است و یا چگونه می توانند Engagement یا درگیری در ذهن مخاطبان ایجاد کنند. ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که تمامی این اقدامات در راستای ایجاد تجربه ای مناسب و منحصر به فرد برای مشتریان باید طراحی و اجرا شود تا بتوان از طریق رسانه های اجتماعی مشتریان وفادار را نسبت به برند به دست آورد.

 

در میان گذاشتن مسائل پشت پرده سازمان با کاربران

امروزه بسیاری از مخاطبان تمایل دارند از مسائل پیش پرده سازمان با خبر شوند؛ به عنوان نمونه ساده آن، آن‌ها تمایل دارند بدانند این سازمان را چه فردی یا تیمی مدیریت می‌کنند و در داخل آن سازمان چه اتفاقات روزمره‌ای رخ می دهد. در گذشته ارائه این‌گونه اطلاعات به بیرون از سازمان ها اگر نگوییم غیر ممکن بود، بسیار سخت بود؛ چون سازمان ها رسانه های مختلفی نداشتند که بتوانند از آن به عنوان نقاط تماس مخاطبان با برند استفاده و شروع به اطلاع رسانی های مختلف کنند اما پلتفرمی مانند اینستاگرام این امکان را در اختیار برندها قرار داده است تا بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را به راحتی در اختیار کاربران این رسانه اجتماعی قرار دهند. با توجه به این موضوع در حال حاضر یکی از ترندهای بازاریابی در اینستاگرام در سال 2017 ارائه اطلاعات داخلی سازمان از طریق رسانه های اجتماعی به بیرون از سازمان است؛ البته این اطلاعات نباید محرمانه باشد و صرفاً جهت افزایش شفافیت در داخل آن سازمان به کار می رود. این موضوع باعث شده است تا برخی از برندهای بین المللی با تولید محتوای داخل سازمانی و انتشار آن از طریق Instagram Live ارتباط مناسبی را با کاربران برقرار کنند. به عنوان نمونه با مدیران ارشد سازمان درباره نحوه کار آن‌ها مصاحبه های آنلاینی انجام می‌دهند و داستان هریک از افراد داخل سازمان در اینستاگرام را منتشر می کنند. البته این امکان از طریق تولید محتوای ویدئویی و غیر آنلاین نیز امکان پذیر است تا از این طریق برندها بتوانند محتواهای ویرایش شده و مناسب تری را ایجاد کنند.

در این مطلب به دو روند مهم و اولیه برای حضور استراتژیک در اینستاگرام اشاره کردیم. در مطلب بعدی به دیگر روندهای حائز اهمیت در این حوزه اشاره خواهیم کرد.

مقالات مرتبط