myc-logo1

همه چیز راجع به متادیتا (معرفی انواع metadata)

همه چیز راجع به متادیتا (معرفی انواع metadata)
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
اولین امتیاز رو ثبت کنید

متادیتا یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین موارد در دنیای کامپیوتر محسوب می‌شود. در واقع متادیتا (Metadata)، اطلاعاتی هستند که در انواع فیلم، عکس، فایل، اسناد و … وجود دارند و آنها را استخراج می‌کنند. فقط در مواقعی نمی‌توان این اطلاعات را استخراج کرد که فرد سازنده اطلاعات مربوطه را حذف کرده باشد. اطلاعاتی مانند تاریخ، عنوان، اطلاعات سازنده و … را می‌توان با استفاده از متادیتا به‌راحتی استخراج نمود. اگر شما هم قصد استخراج اطلاعات مهم را از فایل‌ها دارید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

متادیتا چیست؟

متادیتا در واقع به اطلاعاتی گفته می‌شود که اطلاعات دیگر را توضیح می‌دهد. در این صورت می‌توان به اطلاعات موردنیاز در مورد یک فایل، به‌راحتی دسترسی پیدا کرد. متادیتا در مورد یک موسیقی، اطلاعات موردنیاز مانند نام خواننده، تاریخ تولید و نام آلبوم را در اختیار افراد قرار می‌دهد. با استفاده از این روش درباره یک اسناد، اطلاعاتی مانند نام نویسنده، حجم سند، تاریخ تولید، کلیدواژه و … را می‌توان کشف کرد.

این مورد می‌تواند درباره انواع موسیقی، اسناد، سایت‌ها، اپلیکیشن و … اطلاعات و داده‌های موردنیاز و کاربردی را فراهم کند و در اختیار کاربران قرار دهد. با استفاده از این روش افراد می‌توانند اطلاعات را به‌صورت دستی و یا به‌صورت خودکار استخراج نمایند. امروزه استفاده از این اطلاعات اهمیت بسیار زیادی دارد و داده‌های زیادی را جمع‌آوری می‌کند.

چرا متادیتا مهم است؟

با توجه‌ به اینکه متادیتا تمام اطلاعات مهم در مورد یک فایل را در اختیار افراد قرار می‌دهد، پس اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین کاربردهای فراوانی دارد که نشان‌دهنده اهمیت بالای آن است. برخی از کاربردهای بسیار مهم متادیتا عبارت است از:

  • متادیتا در یک سایت نقش فراوانی در موفقیت آن دارد‌؛ چون حاوی اطلاعات مهم در مورد محتوای سایت، کلیدواژه‌ها، برچسب و … است. تمام اطلاعات و متادیتا موجود در یک سایت برای نمایش آن در موارد اولیه صفحات گوگل نقش بسیار مهمی دارند.
  • هنگامی که متادیتا یک سایت مربوط به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ مناسب و استاندارد باشد، در صفحه اول گوگل قرار می‌گیرد، در این صورت افراد بیشتری به آن سایت مراجعه می‌کنند.
  • معمولاً متادیتا در هر سایت اطلاعات و داده‌های مهم را در زیر عنوان در صفحه گوگل نشان می‌دهد. در این مواقع افراد در کمترین زمان ممکن به اطلاعات سایت دسترسی پیدا می‌کنند.
  • هر فردی در هنگام طراحی سایت خود، می‌تواند با استفاده از این مورد جذاب و خلاق، افراد را تشویق کنند که به سایت آنها مراجعه نمایند.
  • هنگامی که این اطلاعات را به‌صورت دقیق و بر اساس کلمات کلیدی مرتبط تنظیم کنید، دسترسی به سایت شما آسان‌تر می‌شود. در این صورت افرادی که کلمات موردنظر خود را جستجو می‌کنند، اطلاعات موردنیاز خود را در داخل عنوان سئو شما پیدا می‌کنند و به سایت شما وارد می‌شوند.
  • هنگامی که یک موسیقی پخش می‌شود، تمام اطلاعات آهنگ بر روی صفحه‌نمایش داده می‌شود و از این طریق به‌راحتی می‌توان آهنگ موردعلاقه خود را پیدا کرد.
  • متادیتا تمام توضیحات مرتبط با یک عکس که توسط دوربین گرفته شده است را نشان می‌دهد.

انواع متادیتاهای مهم

متادیتا را در فایل‌های متنوع دسته‌بندی می‌کنند که کاربردهای فوق‌العاده زیادی دارند. در کل این فایل را در سه دسته تجاری، فنی و عملیاتی قرار می‌دهند که عبارت است از:

  • فایل‌هایی که دارای اطلاعات توصیفی هستند: این فایل‌ها مواردی همچون: عنوان، موضوع، تهیه‌کننده اثر، ژانر و تاریخ تولید را نشان می‌دهد.
  • فایل‌هایی که دارای حق‌وحقوق هستند: این نوع فایل‌ها داده‌هایی مانند کپی‌رایت، صاحب اثر، گواهینامه و … در بردارند.
  • فایل‌هایی که دارای اطلاعات فنی هستند: این نوع فایل‌ها اطلاعاتی مانند مدل، حجم، موضوع، تاریخ و … را نشان می‌دهند. معمولاً فایل‌هایی که دارای اطلاعات فنی هستند، برای موارد دیجیتالی و مشارکتی کاربرد دارند.
  • فایل‌های محافظتی: این نوع فایل‌ها زمانی کاربرد دارند که بخواهید یک موقعیت مکانی را مشخص نمایید و در این صورت مسیر دستیابی را راحت‌تر خواهد کرد.

نحوه حذف متادیتا

با توجه‌ به اینکه این مورد حاوی اطلاعات بسیار مهمی است، پس اهمیت بسیار زیادی دارد. گاهی اوقات افراد می‌توانند اطلاعات موجود بر روی یک نوع فایل را حذف کنند. روش‌های حذف متادیتا عبارت است از:

  • حذف متادیتا از اسناد: مایکروسافت یک نوع برنامه برای حذف اطلاعات شخصی افراد دارد که کارایی آن فوق‌العاده آسان است. در این روش باید به گزینه منو مراجعه کنید سپس گزینه Info را انتخاب نمایید. در این صفحه افراد قادر هستند که اطلاعات شخصی را مشاهده نمایند و آنها را حذف کنند.
  • حذف متادیتا از روی پی‌دی‌اف: در این روش باید به قسمت ابزارها مراجعه کرد و در نهایت بر روی گزینه حذف اطلاعات منفی کلید کرد تا تمام اطلاعات شخصی فایل موردنظر پاک شوند.
  • حذف متادیتا با استفاده از Windows Explorer: حذف اطلاعات شخصی موجود بر روی یک فایل، با استفاده از Windows Explorer امکان‌پذیر است. در این روش افراد باید به قسمت Properties مراجعه کنند و سپس گزینه حذف اطلاعات شخصی را انتخاب نمایند‌.
  • حذف متادیتا عکس: حذف اطلاعات از روی عکس‌ها نسبت به سایر روش‌های دیگر متفاوت است. در این روش باید در ابتدا اپلیکیشن مناسب را که موقعیت مکانی را بر روی عکس‌ها حذف می‌کند، راه‌اندازی نمایند. کار با این نوع نرم‌افزارها بسیار راحت است، فقط باید عکس را ارسال نمایید و منتظر تغییرات موردنظر باشید. در این قسمت باید اطلاعات شخصی خود را انتخاب نمایید تا حذف شوند و سپس آماده دریافت عکس موردنظر خود باشید.

سخن پایانی

با وجود پیشرفت تکنولوژی و امکانات، امروزه می‌توان انواع اطلاعات مربوط به یک فایل را به طور کامل دریافت کرد. برای مثال هنگامی که شما به یک موسیقی گوش می‌دهید، با استفاده از متادیتا آن، می‌توان تمام اطلاعات مربوط به سال انتشار، نام خواننده، نام آلبوم و …. را مشاهده نمود. اما باتوجه‌به اینکه این نوع اطلاعات شخصی هستند، بعضی افراد قصد دارند که اطلاعات خود را از روی فایل موردنظر پاک کنند. با استفاده از روش‌های مخصوص، می‌توان به‌راحتی انواع اطلاعات را از روی فایل‌های مختلف حذف نمود‌. در این زمینه از مشاوره دیجیتال مارکتینگ بهره ببرید.

سوالات متداول
فایل‌های متادیتا چند نوع هستند؟

فایل‌های متادیتا بر مبنای ساختار و اطلاعاتی که ارائه می‌کنند به سه گروه تجاری، فنی و عملیاتی تقسیم می‌شوند.

کاربرد داده‌های متا در فضای وب چیست؟

افزایش میزان بازدید از وب‌سایت‌ها، راهنمایی کاربران، دادن اطلاعات به ربات‌های گوگل درباره محتوای صفحه و پیشنهاد کالاهای مناسب به کاربران فروشگاه‌های اینترنتی متناسب با نیازهای آن‌ها.

چه نکاتی را باید برای متادیتای وبسایت‌ها رعایت کنیم تا تاثیر مثبتی بر سئو بگذارد؟

متادیتا نباید خیلی طولانی باشد، کلمه کلیدی حتما در آن استفاده شود بویژه بهتر است در ابتدای آن عبارت کلیدی را به‌کار بگیرید و در نهایت اینکه متادیتا باید ساده، خوانا، جذاب و منحصربه‌فرد باشد. 

مقالات پیشنهادی
star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
اولین امتیاز رو ثبت کنید
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *