مشاوره خلاقیت و نوآوری در سازمان ، چگونه ایده پرداز باشیم؟

مشاوره خلاقیت و نوآوری در سازمان ، چگونه ایده پرداز باشیم؟
مشاوره خلاقیت و نوآوری در سازمان
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
اولین امتیاز رو ثبت کنید

اگر از ما بپرسید اصلی‌ترین عامل موفقیت برندهای معروفی مثل اپل، گوگل و کوکا کولا چیست می‌گوییم: خلاقیت و نوآوری! مثلا اپل بود که برای اولین بار ایده گوشی‌های ۳ دوربینه جذاب را اجرا و آن‌ها را روانه بازار کرد. یا مثلا نوشابه هم اولین‌ بار توسط کوکاکولا تولید شد، آن هم با طعمی بی نظیر! گوگل هم نوآور و خلاق بود، چون تا قبل از ظهور گوگل، کسی حتی نمی‌دانست موتور جستجو چیست و این شرکت بود که اولین بار این کار را انجام داد.

حال شما هم می‌توانید مثل آن‌ها خلاق باشید و موفق، آن هم با کمک مشاوره خلاقیت و نوآوری در سازمان! مشاوره کسب و کار خلاق و باتجربه ای که به شما کمک می‌کند از یک سازمان معمولی به سازمانی خلاق تبدیل شوید که همیشه جدیدترین ایده‌ها را دارد. پس همراه ما باشید تا شما را با خدمات مشاوره خلاقیت مای کاستومر بیشتر آشنا کنیم.

تعریف خلاقیت و نوآوری در سازمان

خلاقیت و نوآوری ممکن است در هر حوزه‌ای مفهوم خاصی داشته باشد، اما برای سازمان و یک کسب و کار مفهوم زیر را دارد:

“خلاقیت و نوآوری یعنی روی کار آوردن طرحی جدید و نوین، با هدف رشد کسب و کار یا سازمان شما”

حال این خلاقیت و ایده‌های جدید می‌توانند در هر بخشی از کسب و کار اجرا شوند و باعث رشد و ترقی آن بخش گردند.

تعریف خلاقیت و نوآوری در سازمان

آیا می‌توان خلاقیت و نوآوری را به سازمان اضافه کرد؟

بله! قطعا با دریافت مشاوره خلاقیت و نوآوری در سازمان از یک شرکت تبلیغاتی معتبر و متخصص در زمینه ارائه ایده‌های نوین می‌توانید سازمانی خلاق و ایده محور داشته باشید. حال شاید تصور کنید خلاقیت یک مسئله اکتسابی نیست و باید از ابتدا استعداد آن را دارا بود. اما اینطور نیست، چون وقتی یک مشاور با تجربه را در کنارتان داشته باشید، سازمان شما هم می‌تواند خلاق بودن را آموزش ببیند و این مهارت را کسب خواهید کرد.

اهمیت مشاوره خلاقیت و نوآوری در سازمان

همه کسب و کارها نیاز به مشاوره خلاقیت و نوآوری دارند تا بتوانند دیده شوند، فروش بیشتری داشته باشند، امور کاری را آسان‌تر پیش ببرند و در نهایت به برندی پر مخاطب و مشهور تبدیل شوند. اصلا خلاقیت می‌تواند اولین عامل شهرت یک کسب و کار باشد، مخصوصا اگر ایده‌ای که اجرا کرده باشید، تکراری نباشد و شما اولین شخصی باشید که این نوآوری را انجام داده‌اید‌. پس در هر مرحله‌ای که باشید، می‌توانید از مشاور خلاقیت کمک بگیرید و با تشکیل جلسات مشاوره، خلاق‌تر از همیشه عمل کنید.

آشنایی با انواع نوآوری در سازمان

خلاقیت و نوآوری یک سازمان انواع مختلفی دارد و می‌تواند در هر بخشی از کسب و کار شما اتفاق بیفتد. در ادامه چند نمونه از انواع نوآوری در سازمان را برایتان مثال زده‌ایم:

آشنایی با انواع نوآوری در سازمان

نوآوری محصول

نوآوری در محصولات، ایده آل‌ترین و نتیجه بخش‌ترین شکل خلاقیت است. در واقع اگر شما بتوانید محصولی جدید و خلاقانه را تولید کنید، برگ برنده‌ای را در دست خواهید داشت که فقط مختص شماست و رقبا از آن بی نصیب‌اند.

نو آوری تبلیغات و بازاریابی

گاهی با دریافت مشاوره خلاقیت و نوآوری در سازمان، آموزش می‌بینید که تبلیغات و بازاریابی نوآورانه‌ای داشته باشید. درست مثل برخی تبلیغات تلویزیونی که مختص برندی خاص بوده و آنقدر خلاقانه‌اند که توجه مخاطبان را جلب می‌کنند. یا مثلا می‌توانید روشی جدید و نوین را برای بازاریابی انتخاب کنید، روشی که قبلا استفاده نشده باشد. آژانس مای کاستومر با ارائه خدمات مشاوره تبلیغات در پکیج مشاوره خلاقیت و نوآوری سازمان به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیمات بازاریابی و تبلیغات را اتخاذ نمایید.

نوآوری فرآیند

ممکن است شما فرآیند خاصی را به شیوه‌ای جدید و نوآورانه انجام دهید. مثلا فرض کنید یک شرکت تولید کننده پوشاک هستید و تا به حال پوشاک را به صورت ساده و در پاکت بسته بندی می‌کردید، اما حالا تصمیم می‌گیرید برای بسته بندی از باکس‌های شیک که نام برندتان هم روی آن‌ها درج شده است استفاده کنید تا توجه مشتریان جلب شود. این یعنی فرآیندی نوآورانه در تولید و بسته بندی محصول…

نوآوری مدیریتی

مدیریت هیچوقت آسان نبوده و هیچ زمانی هم آسان نخواهد شد‌‌‌. اما می‌توان با مدیریت نوآورانه، حداقل پیچیدگی و سختی این امر را کاهش دهد. به عنوان مثال مدیری که تغییری خلاقانه در روند مدیریتی‌اش ایجاد کرده، در واقع یک نوآوری مدیریتی انجام داده است.

مراحل خلاقیت و نوآوری در سازمان

طی مشاوره خلاقیت و نوآوری در سازمان، از شما خواسته می‌شود برای روی کار آوردن یک طرح نوین، مراحل زیر را طی کنید:

ایده پردازی

اول از همه باید ایده پردازی کنید که در این مورد مشاور مانند یک دستیار به شما کمک خواهد کرد. حال می‌توانید ایده را از هر چیزی الهام بگیرید، اما مهم این است که ایده منحصر به فرد بوده و تا حد امکان قابل کپی کردن نباشد.

پذیرش

حالا باید جلسه‌ای در سازمان تشکیل دهید و ایده‌اتان را مطرح کنید تا تمامی پرسنل در خصوص آن نظر بدهند. در این مرحله مشاور نیز باید ایده شما را تایید کند.

تامین منابع

اگر ایده خلاقانه شما پذیرفته شد، حالا می‌بایست منابعی را برای اجرای آن آماده کنید، در واقع باید به فکر تامین منابع مالی و منابع انسانی باشید.

اجرا

حالا ایده پردازی‌اتان را انجام داده‌اید، ایده‌اتان پذیرفته شده و حتی منابع مورد نیاز را هم آماده کرده‌اید. پس باید به سراغ اجرای ایده‌اتان بروید.

آزمایش

در مرحله بعد باید ایده نوآورانه خود را برای یک مدت موقتی اجرا کنید، تا بتوانید عملکرد آن را بسنجید.

ارائه واقعی

اگر ایده شما از مرحله آزمایش هم سربلند بیرون آمد، وقت ارائه آن رسیده است، آن هم ارائه واقعی نه آزمایشی، پس ایده خود را عرضه کنید.

آنالیز

هرچقدر هم که ایده‌اتان موفق باشد، هرگز نباید از آنالیز آن غافل شوید. چون با تحلیل و آنالیز است که متوجه نقاط ضعف و قوت ایده نوآورانه خود می‌شوید. طی مشاوره خلاقیت و نوآوری در سازمان، نحوه تحلیل ایده نیز به شما آموخته می‌شود.

ویژگی‌ های یک سازمان خلاق

یک سازمان خلاق به واسطه وجود کارکنان خلاق تشکیل می‌شود‌. پس بیایید خصوصیات کارکنان نوآور و خلاق را بررسی کنیم:

  • ایده پرداز بودن، آن هم ایده‌های نوین و شاید عجیب!
  • کنجکاو بودن و عاشق اکتشاف
  • داشتن سلامت روانی‌
  • توانایی حل مسئله‌ و چالش پذیر بودن
  • ذهن انعطاف پذیر
  • دید مثبت
  • جزئی نگر بودن
  • شوخ طبع بودن
  • روحیه انتقادی
  • دقت بالا
  • علاقه مند بودن به تغییر

نقش مدیر در پرورش خلاقیت

مدیر قلب تپنده یک سازمان است و بیشترین نقش را در پرورش خلاقیت ‌پرسنل دارد. به همین دلیل همیشه در جلسات مشاوره خلاقیت و نوآوری در سازمان گفته می‌شود که مدیر باید در کارکنان خلاقیت ایجاد کند و این خلاقیت را رشد و پرورش دهد. اما چگونه؟

با ایجاد فضایی برای شکوفایی خلاقیت کارکنان، مثلا می‌توان در سازمان جلساتی را برای ایده پردازی و خلاقیت برگزار‌ کرد یا اینکه برای پرسنل سالن یا فضایی را در نظر گرفت‌ که فقط مختص ایده پردازی باشد نه امور کاری و… اینگونه بی شک خلاقیت و نوآوری کارکنان یک‌ سازمان به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.

تکنیک‌های خلاقیت و نوآوری در سازمان

خلاقیت و نوآوری در سازمان تکنیک‌های مختلفی دارد که نتیجه بخش‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

تکنیک‌های خلاقیت و نوآوری در سازمان

طوفان فکری

در روش طوفان فکری باید همه کارکنان خلاق سازمان را به دور هم جمع کنید و یک جلسه تشکیل دهید. در این جلسه از هر فرد بخواهید که ایده‌ای را بیان کند و هیچ ترسی از قضاوت شدن نداشته باشد. سپس ایده‌ها را بررسی کرده و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

ارتباط اجباری

یکی از جالب‌ترین تکنیک‌هایی که در مشاوره خلاقیت و نوآوری در سازمان به شما آموزش داده می‌شود، ارتباط اجباری است. در این تکنیک از افراد خلاق سازمان می‌خواهید که چند چیز غیر مرتبط را به یکدیگر ربط دهند و سپس از دل این ارتباط ایده‌های جدیدی خلق می‌کنید.

تفکر موازی

در تکنیک تفکر موازی افراد باید همانند تکنیک طوفان فکری در مورد موضوعی خاص ایده یا نظر بدهند. با این تفاوت که در این روش شما باید نظرات مخالف و موافق را کنار یکدیگر قرار داده و با بررسی و تجزیه و تحلیل آن‌ها، ایده پردازی کنید.

گردش تخیلی

روش چهارم گردش تخیلی است، در این روش باید ذهن کارکنان خود را فعال کنید. در واقع باید با انجام برخی راهکار‌ها، ذهن آن‌ها را روی حالت گردش تخیلی قرار دهید، این حالت یک وضعیت روانی است که با قرار گرفتن در آن، قدرت خلاقیت فرد افزایش یافته و می‌تواند ایده‌های بیشتری بدهد.

هزینه مشاوره خلاقیت و نوآوری در سازمان

هزینه مشاوره خلاقیت برای هر کسب و کاری متفاوت خواهد بود. چون مواردی مثل اهداف کسب و کار، حوزه کاری آن، تخصص مشاور و موقعیت مکانی هستند که هزینه مشاوره خلاقیت را تعیین می‌کند. پس برای اطلاع دقیق‌تر از هزینه‌ها، همین حالا با مشاورین مای کاستومر تماس بگیرید.

مشاوره رایگان با مای کاستومر

خدمات مشاوره خلاقیت در مای کاستومر

و اما مشاوره خلاقیت و نوآوری در سازمان را چگونه دریافت کنیم؟ با کمک‌ آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر! مای کاستومر مجموعه‌ای متشکل از کارشناسانی حرفه‌ای و متخصص بوده و بیش از یک دهه است که به شکل تخصصی در حوزه خدمات مشاوره کسب و کار فعالیت دارد. پس با مای کاستومر می‌توانید نوآور و خلاق باشید، آنقدر خلاق که میان رقبا بدرخشید.

خدمات مشاوره خلاقیت در مای کاستومر

این هم از بحث جذاب خلاقیت و نوآوری در کسب و کار، حال برای خلاق بودن تنها دریافت مشاوره خلاقیت و نوآوری در سازمان کافی نیست، بلکه عمل کردن به بیانات مشاور است که از شما مدیری خلاق و ایده پرداز می‌سازد. پس شنونده صحبت‌های مشاور باشید و مهمتر از آن، همیشه آماده عمل باشید.

سوالات متداول
چرا سازمان‌ها به مشاوره خلاقیت نیاز دارند؟

سازمان‌ها ممکن است در مواجهه با چالش‌های رقابتی، عدم رضایت مشتریان یا انجماد در فرآیندهای تفکر، به مشاوره نیاز داشته باشند. مشاوره خلاقیت می‌تواند راهکارهای نوآورانه برای حل مشکلات موجود ارائه دهد و به سازمان‌ها کمک کند در بازار تغییرات بهتری داشته باشند.

چه کسانی می‌توانند از مشاوره خلاقیت بهره‌مند شوند؟

تمامی سازمان‌ها، از شرکت‌های بزرگ گرفته تا استارتاپ‌ها، می‌توانند از مشاوره خلاقیت بهره‌مند شوند. این خدمات به ویژه برای بخش‌هایی که در معرض تغییرات سریع بازار یا تکنولوژی هستند، مفید خواهد بود.

چگونه می‌توانیم اثرگذاری مشاوره خلاقیت را بسنجیم؟

می‌توان با استفاده از نظرسنجی‌های داخلی، تحلیل نتیجه‌های مالی، و ارزیابی همچنین پیشرفت های کیفی در محصولات یا خدمات، اثربخشی مشاوره را اندازه‌گیری کرد.

سایر خدمات مای کاستومر
star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
اولین امتیاز رو ثبت کنید
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دنبال چی هستی؟

برای مشاهده دوره به سبد خرید مراجعه نمایید.