امان از دست جدال گوگل با محتوای کپی! اصلا گویی که گوگل با محتوای کپی پدر کشتگی خاصی دارد و همواره در تلاش است تا سایتهایی که از این نوع محتوا استفاده میکنند را از صحنه روزگار محو کند.
البته ما در این جدال حق را به گوگل میدهیم. چرا که اگر چنین سخت گیریهایی نبود، همه سایتها به سرقت ادبی روی میآورند و آن زمان دیگر نمیتوانستیم سایتهای معتبر را از سایتهای نامعتبر تشخیص دهیم. از آن بدتر! وقتی در گوگل کلمهای را سرچ میکردیم، محتوای همه سایتها یکسان بود و هیچ متن جدیدی تولید نمیشد. همه از دم کپی در کپی! پس گوگل حق دارد برای محتواهای کپی جریمههای سنگین در نظر بگیرد.
حال برای اینکه از چنین جریمههایی در امان باشید، میبایست پیش از انتشار محتوا از اصالت و کپی نبودن آن مطمئن شوید. چگونه؟ با کمک ۱۰ها ابزار مختلفی که کپی بودن متن را نشان میدهند. در ادامه این مطلب از مای کاستومر قصد داریم به معرفی بهترین ابزارهای تشخیص کپی بودن محتوا (Detection of duplicate content) پرداخته و قابلیتهای هر یک را مورد بررسی قرار دهیم. پس ادامه این بخش جذاب را از دست ندهید.
محتوای کپی چیست؟
هر محتوایی که متن آن از سایتهای دیگر به سرقت رفته باشد، محتوای کپی به شمار میرود. گاهی برخی وب سایتها، به جای تولید محتوای جدید و با کیفیت، اقدام به کپی کردن و استفاده از محتواهای دیگر وب سایتها میکنند. حال یا به دلیل نبود وقت و بودجه کافی، یا هم به خاطر نداشتن خلاقیت و مهارت، به هر حال دلیلش مهم نیست. چیزی که مهم است این است که محتوای کپی میانه خوبی با الگوریتمها نداشته و رابطهاشان حسابی شکر آب است!
حال گاهی بعضی از افراد تصور میکنند با تغییر برخی جملات یا جا به جایی فعل و افعال آنها، میتوانند یک محتوای جدید خلق کنند. اما راستش را بخواهید گوگل آنقدر هوشمند است که کوچکترین شباهتهای متن شما به متن دیگر وب سایتها را تشخیص داده و مسئله با تغییر یکی دو جمله حل نمیشود. برخی افراد نیز اقدام به انتشار یک محتوای تکراری با چندین یو آر آل مختلف در سایت میکنند.
محتوای کپی، خطرناک ترین دشمن وبسایتتان!
شاید وقتی بحثی از تشخیص کپی بودن محتوا به میان میآید، با خود بگویید چرا متن کپی تا این اندازه خطرناک است؟ در پاسخ باید بگوییم محتوای کپی دشمن بی چون و چرای وبسایت شماست. چون در درجه اول محتواهای این چنینی باعث کاهش رتبه سایت و جریمههای پی در پی میشوند.
وقتی رتبه سایتتان پایین بیاید، طبیعتاً ورودی و بازدید آن نیز کاهش خواهد یافت و این یعنی دیگر در دایره دید مخاطبان نخواهید بود. از همه بدتر! اگر محتوای کپی تولید کنید، اعتبارتان را نزد مخاطبان از دست میدهید و به مرور اعتبار کسب و کارتان خدشه دار میشود. پس از محتوای کپی تحت هیچ شرایطی استفاده نکنید، حتی اگر رایگان در اختیارتان قرار بگیرد.
6 ابزار کاربردی برای تشخیص کپی بودن محتوا
حالا نوبت چیست؟ بله، نوبت این است که با ابزارهای شناسایی محتوای کپی آشنا شوید. پس هرگاه که محتوا را از نویسندگان خود دریافت میکنید، پیش از انتشار حتما آن را با استفاده از این ابزارها چک نمایید. و حالا بهترین و کاربردیترین ابزارهای تشخیص کپی بودن محتوا عبارتاند از:
گوگل! ساده ترین ابزار ممکن
گوگل اولین و در دسترسترین ابزاری است که میتوانید با کمک آن محتوای کپی را تشخیص دهید. چون گوگل مرجع و منبع تمامی وب سایتهای دنیاست. حالا چگونه از آن استفاده کنیم؟ برای چک کردن محتوا با گوگل میبایست مراحل زیر را دنبال کنید:
- ابتدا چندین جمله را به صورت اتفاقی از درون محتوا انتخاب کنید. جملاتی که انتخاب میکنید بهتر است نهایتا ۳۰ کلمه باشند.
- سپس هر جمله را به طور جداگانه در قسمت جستجوی گوگل وارد کرده و آن را سرچ نمایید.
- حالا در نتایج جستجویتان چه چیزی مشاهده میکنید؟ آیا محتوایی برایتان نمایش داده شده که همان جمله را عینا به کار برده است؟ اگر اینطور است محتوای شما یک محتوای کپی است.
- جملات بعدی را هم به همین ترتیب بررسی کنید تا از اصالت متن اطمینان حاصل شود.
اما یک چالش مهم! شما که نمیتوانید تمام جملات را یک به یک درون گوگل سرچ کنید تا کپی بودنشان مشخص شود. چون این کار فوق العاده زمان بر است. پس در این روش ممکن است بعضی از جملات و پاراگرافهای کپی شده درون متن باقی بمانند و نمیتوان با قاطعیت گفت که محتوا ۱۰۰ درصد یونیک میباشد. در نهایت توصیه میکنیم برای تشخیص کپی بودن محتوا تنها به گول اکتفا نکنید.
Copyscape
و دومین ابزار تشخیص متن کپی نیز، کپی اسکیپ محبوب خودمان است. کپی اسکیپ یک سایت خارجی بوده که با ورود به آن و راه اندازی حساب کاربری، میتوانید اصالت محتواهای خود را در کمتر از چند ثانیه چک کنید.
کپی اسکیپ بسیار سریع بوده و دقت فوق العاده بالایی دارد. به همین دلیل از پرطرفدارترین ابزارهای کپی یاب نزد وب مسترها به شمار میرود. اما برای استفاده از آن نیاز به خرید اشتراک بوده و تعرفهاش نیز به دلار محاسبه میشود. پس از طریق شرکتهای واسطه میتوانید اشتراک آن را به راحتی خریداری کرده و روزانه دههای محتوای مختلف را در این ابزار بررسی کنید.
البته این ابزار تشخیص کپی بودن محتوا، یک نسخه رایگان هم دارد. در این نسخه شما تنها میتوانید محتواهایی را از لحاظ اصالت بررسی کنید، که قبلا منتشر شده باشند و لینک آنها را در اختیار داشته باشید. درست چیزی مثل نوشدارو بعد مرگ سهراب! چون محتوایی که منتشر شده باشد در صورت کپی بودن رتبه سایت را کاهش خواهد داد. حال بعد از انتشار دیگر تشخیص کپی یا یونیک بودن آن به چه دردمان میخورد؟ پس قطعا نسخه رایگان کپی اسکیپ به کارتان نمیآید.
Duplichecker
دوپلی چکر عصای دست وب مسترهاست. این ابزار در تشخیص کپی بودن محتوا دقت زیادی رشته و جملات را تک به تک بررسی میکند.
Duplichecker در دو نسخه رایگان و پولی در دسترس بوده و قابلیتهای مختلفی دارد. از مهمترین قابلیتها و امکانات آن میتوان به چند زبانه بودن، سرعت بالا، تشخیص محتوای هوش مصنوعی، درصد بندی سرقت ادبی و … اشاره کرد.
این سایت همچنین اشتباهات گرامری را نیز بررسی خواهد کرد. در نسخه رایگان دوپلی چکر میتوانید محتواهایی با تعداد کلمات نهایتا هزار کلمه را چک نمایید. در نسخه پولی نیز متن شما میتواند تا ۲۵ هزار کلمه نیز داشته باشد و دوپلی چکر یونیک بودن آن را به سرعت بررسی خواهد کرد.
Edubirdie
از دیگر ابزارهای تشخیص کپی بودن محتوا میتوان به Edubirdie اشاره کرد. این ابزار جز سایتهای پولی بوده که برای استفاده از آن باید حسابتان را به صورت ماهانه شارژ نمایید. با Edubirdie علاوه بر یونیک بودن متن، میتوانید خوانا بودن، کلمات پرتکرار، گرامر و … را نیز چک نمایید. این ابزار این امکان را فراهم کرده تا بتوانید در هر مرتبه ۱۰ هزار کلمه محتوا را از لحاظ یونیک بودن بررسی نمایید و این کار را در کمتر از ۵ ثانیه انجام خواهد داد.
گرامرلی
شاید وقتی نام گرامرلی را میشنوید، تصور کنید تنها کاربرد آن چک کردن گرامر و خوانایی و اینهاست. اما گرامرلی این روزها به عنوان ابزاری حرفهای برای چک کردن اصالت محتوا به شمار میرود. مخصوصا برای محتواهای انگلیسی که چک کردن آنها نیاز به دقت بالاتری دارد. خبر بد هم این است که گرامرلی نیز مانند ابزارهای دیگر نیاز به تهیه اشتراک دارد.
پلاگ اسپاتر
و آخرین ابزار تشخیص کپی بودن محتوا نیز پلاگ اسپاتر نام دارد. پلاگ اسپاتر هم عملکرد فوق العادهای در شناسایی محتوای کپی دارد. اما متاسفانه زمانی به کار میآید که دیگر آب از سر گذشته است! چون چک کردن محتوا در این ابزار نیز تنها پس از انتشار آن و کپی کردن یو آر آل امکانپذیر خواهد بود.
چگونه محتوای یونیک تولید کنیم؟
احتمالا این سوال شما نیز هست و اصلا به همین خاطر است که کلمه ” تشخیص کپی بودن محتوا” را در گوگل سرچ کردهاید. برای اینکه بتوانید محتوایی بدون کپی و کاملا دسته اول و یونیک تولید کنید، باید از روش بازنویسی کمک بگیرید.
برای مثال هرگاه قصد نگارش محتوا را دارید، به سایتهای رتبه دار سری بزنید و محتوای آنها را به طور کامل مطالعه کنید. سپس صفحه این سایتها را کاملا ببندید و بدون اینکه به آنها نگاهی بیندازید شروع به نگارش کنید. حالا هرچیزی که از مطالعه این سایتها متوجه شدید را به لحن و زبان خودتان بنویسید. اینگونه محال است محتوای شما کپی به شمار رود و کاملا یونیک خواهد بود.
سخن آخر
خوب، این هم از پایان معرفی ابزارهای تشخیص کپی بودن محتوا، با کمک این ابزارها شناسایی محتوای سرقت شده و کپی، به سادهترین شیوه ممکن قابل انجام خواهد بود. اما توصیه ما به شما این است که تنها به یک ابزار بسنده نکرده و برای اطمینان بیشتر هر محتوا را در چندین ابزار مختلف چک کنید.
شرکت دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ، ارائه دهنده خدمات سایت، سئو و شبکههای اجتماعی در خدمت شما عزیزان میباشد. برای دریافت مشاوره اختصاصی رایگان با ما در ارتباط باشید.
به پشتیبانی گوکل گزارش دهید. اینگونه اگر سرقت ادبی وبسایت مورد نظر به گوگل اثبات شود، احتمالا به طور کلی مطالب آن را از نتایج جستجو حذف خواهد کرد.
به نظر و تجربه ما دوپلی چکر و کپی اسکیپ بهترین ابزارها در این زمینه هستند.
برای این کار نیاز به حساب پی پال دارید و بهتر است این کار را به شرکتهای واسطه بسپارید.