هدف تمامی کسبوکارها از راهاندازی یک سایت فروشگاهی یا شرکتی، آمدن به صفحه یک گوگل برای کلمات کلیدی پربازدید و درنتیجه افزایش ترافیک ارگانیک و فروش تصاعدی است. اما میان این همه رقیب و وبسایتی که البته هزینه زیادی برای تبلیغات آنلاین و آفلاین صرف میکنند، چگونه سایت خود را به صفحه اول گوگل بیاوریم؟
توجه و تمرکز بر کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords) و تولید محتوا برای لانگ تیل کیوردز یکی از ترفندهای طلایی برای افزایش رتبه سایت در گوگل است. خدمات سئو مای کاستومر در حوزه “کیورد ریسرچ و سئو داخلی” به شناسایی و بهینهسازی کلمات کلیدی خاص و کمرقابت میپردازد. این کلمات طولانی، به دلیل جستجوی هدفمند کاربران، میتوانند به افزایش ترافیک هدفمند و بهبود رتبه سایت کمک کنند. با استفاده از این خدمات، شما میتوانید استراتژی سئوی خود را تقویت کرده و جذب بازدیدکنندگان بیشتری را تجربه کنید.
اما برای اینکه بدانید منظور از کلمات کلیدی طولانی (کلمات کلیدی دم دراز) چیست و چه تاثیری بر سئو یک وبسایت دارد، در ادامه مقاله همراه ما باشید. در این مطلب قرار است علاوه بر پرداختن به مزایای لانگ تیل کیوردز به روشها و ابزارهای استخراج کلمات کلیدی طولانی اشاره کنیم.
کلمات کلیدی دم دراز (Long Tail Keywords) چیست؟
کلمات کلیدی طولانی جملات یا سوالاتی بیش از ۳ واژه هستند که به دلیل همین دنباله بلند بودن از جستجو و سرچ کمتری برخودار هستند. اما از آنجایی که رقابت کمتری حول لانگ کیوردز وجود دارد در مدت زمان کوتاهتر به صفحه یک گوگل میآیند. کلمات کلیدی طولانی، بخاطر همین چند کلمهای بودن و تمرکز بر روی نیاز و سوال اصلی، به هدف جستجوی کاربر نزدیکتر هستند و ترافیکی که از این طریق جذب میشود به احتمال بیشتری به تعامل و خرید مشتری منجر میشود.
کلمات کلیدی بلند برای کسبوکارهایی که به تازگی وبسایت راهاندازی کردهاند و یا به هر دلیل با کاهش ترافیک مواجهه شدهاند بسیار مفید هستند. تولید محتوا درباره این کلمات باعث میشود در مدت زمان کمتری در گوگل بالا بیایید و حجم زیادی از مخاطبان هدف را جذب وبسایت خود کنید.
چرا به این کلمات لاتگ تیل کیورد یا دم دراز می گویند؟
برای اینکه هدف از نام گذاری کلمات کلیدی دم دراز و کارکرد آنها را بهتر درک کنید، به نمودار زیر توجه کنید. همانطور که مشاهده میکنید، محور عمودی حجم جستجو و محور افقی نوع کلمه کلیدی را نمایش میدهد. هرچه به سمت راست نمودار حرکت کنیم کلمات کلیدی بلندتر و از میزان سرچ آنها کاسته میشود.
به طور مثال کلمه کلیدی کوتاه «ریزش مو» در سمت چپ نمودار از میزان جستجوی بسیار بالایی دارد اما به این سادگیها در گوگل با این کلمه کلیدی بالا نمیآیید، چراکه رقبای شما مدتها است روی سئو این کلمه کار کردهاند.
از طرفی کلمه کلیدی «شامپو برای ریزش موی سکه ای» در سمت راست نمودار یعنی کمترین میزان جستجو قرار میگیرد، اما توجه کنید کاربرانی که این کلمه کلیدی دم دراز را سرچ میکنید دقیقا به دنبال خرید شامپو برای ریزش موی سکه ای هستند و نه دلایل، روشهای درمان، قرصها و یا محلولهای ریزش مو!
استفاده از کلمات کلیدی بلند برای تولید محتوا و نگارش یک محتوای کاربردی، مفید و منحصربه فرد موجب جلب رضایت کاربران و الگوریتم پاندا میشود و درنتیجه محتوای شما در مدت زمان کمی ایندکس میشود. اگر نمیدانید الگوریتم پاندا چیست و چه تاثیری بر محتواهای سایت شما دارد، توصیه میکنیم حتما بر روی مقالهی زیر کلیک کنید و آن را در ده دقیقه مطالعه نمایید.
اهمیت کلمات کلیدی طولانی در سئو (Long Tail Keywords on SEO The impact of)
با جمعبندی مطالبی که تا اینجای کار شرح دادیم، باید بگوییم که به ۳ علت مهم تمرکز بر کلمات کلیدی طولانی در سئو و بهینه سازی سایت بسیار مهم است.
- کلمات کلیدی بلند، میزان جستجوی کمتری دارند و دقیقا به همین علت رقابت بر سر این کلمات کمتر است. درنتیجه با تمرکز و کار کردن روی این کلمات طی مدت زمان کمتری در گوگل بالا میآییم.
- از آنجایی که لانگ کیوردز نسبت به کلمات کلیدی کوتاه، هدفمندتر و به مقصود و نیاز کاربران نزدیکتر هستند، درنتیجه ترافیکی که از این طریق جذب سایت ما میشود، قطعا نرخ تبدیل بالاتری خواهد داشت.
- علاوه بر این شما با کار کردن روی کلمات کلیدی بلند، بدون نیاز به صرفه هزینههای تبلیغاتی، در مدت زمان کمتر با کلمات هدفمند در گوگل بالا میآیید. به این ترتیب سرعت شما در فرآیند سئو افزایش و هزینههای شما کاهش مییابد!
بنابراین به جای پرداختن و تولید محتوا راجعبه کلمات کلیدی کوتاه و کلی مثل «خرید کفش» و یا «طراحی سایت» به کلمات دنباله بلندی مانند «خرید کفش زنانه مجلسی مشکی» و یا «طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس» تمرکز کنید، نتایج بهتری دریافت میکنید.
روش ها و ابزارهای پیدا کردن کلمات کلیدی دم دراز
ابزارهای متنوعی برای یافتن کلمات کلیدی طولانی وجود دارد که متخصصان سئو از آنها استفاده میکنند. ما سعی کردهایم در این مطلب کاربردیترین روشهای پیدا کردن کلمات کلیدی دم بلند را به شما معرفی کنیم:
استفاده از گوگل ساجسشن (Google Suggestion)
شاید بتوان گفت مفیدترین روش یافتن کلمات کلیدی بلند، استفاده از پیشنهادات گوگل یا همان گوگل ساجسشن است. وقتی یک کلمه کلیدی مثلا همان «ریزش مو» را در باکسِ سرچ گوگل تایپ میکنید، گوگل به صورت خودکار یکسری پیشنهادات مرتبط را در اختیار شما میگذارد که بیشتر آنها دم بلند و بیش از ۳ واژه هستند. اینها همان عبارات رایجی هستند که کاربران بیشتر درباره آنها جستجو میکنند. تولید محتوا و استفاده از این کلمات قطعا نتایج بسیار خوبی به دنبال خواهد داشت.
همچنین بعد از سرچ هر کلمه، در صفحه اول گوگل بخشی با عنوان Related Researches به شما نمایش داده میشود. عباراتی در این بخش لیست شدهاند رایجترین سوالات کاربران از گوگل است که استفاده از آنها به عنوان کلمه کلیدی بلند و یا تیترهای درون مطلب، موجب میشود محتوای شما به سرعت جایگاه خوبی در گوگل کسب کند.
تحلیل وبسایت رقبا
یک روش کاربردی دیگر آنالیز وبسایت رقیبان است. شما با جستجو در مقالات و محتواهای وبسایت رقیبان متوجه میشوید چه کلمات کلیدی طولانی وجود دارند که شما تا به حال درباره آنها تولید محتوا نکردهاید. این کلمات را لیست کرده و بهترین آنها را بهعنوان نگارش محتوا انتخاب نمایید.
سرچ کنسول گوگل (Google Search Console)
سرچ کنسول یک ابزار کاربردی و رایگان برای کارشناسان سئو است. اما چگونه میتوانیم از سرچ کنسول برای کار کردن روی کلمات کلیدی طولانی و افزایش ترافیک سایتمان استفاده کنیم؟ شما میتوانید از بخش کوئری سرچ کنسول مشاهده کنید که برای کدام کلمات کلیدی بلند ورودی بیشتری داشتهاید. با کار کردن روی آن کلمات و اضافه نمودن محتوای مفید و کاربردی، افزودن ترکیبات و مشتقات کلمه کلیدی به محتوای قبلی، به بهبود جایگاه آن کلمات بلند کمک کنید.
Ahrefs Keywords Explorer
ابزار Ahrefs تعداد جستجوی عبارت مورد نظر در موتورهای جستجوی مختلف مثل گوگل ، بینگ و حتی یوتیوب را به شما نشان میدهد. همچنین با این ابزار میتوانید استراتژی محتوایی و سئو رقبا خود را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید که رقبا برای چه کلماتی ورودی بیشتری دریافت میکنند.
SEMRush
سمراش در زمینه یافتن کلمات کلیدی بلند، آنالیز رقبا و یافتن کیورد گپ بسیار کاربردی است. برای اینکه بدانید چگونه از طریق این ابزار لانگ تیل کیورد و کیورد گپ را بیابید توصیه میکنیم حتما مقاله کیورد گپ را مطالعه کنید. در این مقاله نکات مهمی درباره نوشتن محتوا با بهترین کلمات کلیدی ذکر کردهایم.
KWFINDER
همانطور که از نام این ابزار مشخص است، KWFINDER یک سایت کاربردی برای یافتن کلمات کلیدی است. برخی از پیشنهادات این ابزار شامل کلمات کلیدی بلند است که میتواند برای تولید محتوا بسیار مفید باشد. نسخه فارسی این سایت، kwfind.net/fa که با سرچ هر کلمه دهها لانگ تیل کیورد در اختیار شما میگذارد.
KeywordTool.io
KeywordTool.io نیز یکی از ابزارهای کیورد ریسرچ است که با آن میتوانید تعداد زیادی از کلمات کلیدی مشابه و مرتبط با کیورد مورد نظرتان به همراه اطلاعاتی در مورد میزان جستجو و رقابت CPC هر کلمه کلیدی را بدست بیاورید.
چگونه از کلمات کلیدی بلند برای تولید محتوا استفاده کنیم؟
برای اینکار ابتدا در ابزاری که در حال جستجو و آنالیز هستید، کلمه کلیدی مورد نظر خود را سرچ میکنید تا نتایج مرتبط برای شما نمایش داده شود. به طور مثال شما یک کلمه کلیدی مانند «ریزش مو» را سرچ میکنید و بعد لیستی از کلمات کلیدی بلند و مرتبط در اختیار شما قرار میگیرد. کلماتی مثل لیست زیر:
- ریزش مو بعد از کاشت
- ریزش موی سکه ای
- ریزش مو در کودکان
- ریزش مو بعد از زایمان
- ریزش موی هورمونی
- ریزش مو در خواب
شما یکی از کلمات کلیدی طولانی از لیست بالا که میزان سرچ بیشتری دارد و مرتبط با کسبوکار شما است را انتخاب میکنید. مثلا با استفاده از ابزارها و استدلال خود درک میکنید که «ریزش مو بعد از زایمان» جستجوی بیشتری دارد و باید کلمه کلیدی اصلی شما باشد.
در این مرحله با آنالیز کلمه کلیدی «ریزش مو بعد از زایمان»، لیستی از سوالات و عبارتهای جستجوی کاربران درباره این موضوع را کشف میکنید. که بهطور مثال شامل موارد زیر است:
- ریزش مو بعد از زایمان و شیردهی
- ریزش مو بعد از زایمان سزارین
- علت ریزش مو بعد از زایمان
- ریزش مو بعد از زایمان چقدر طول میکشه
- درمان ریزش مو بعد از زایمان
حالا باید این کلمات کلیدی بلند را بهعنوان تیتر (تایتلها) در مطلب و یا بهعنوان کلمات کلیدی فرعی در مقاله بهکار بگیرید و درباره آنها به تولید محتوا بپردازید. هرچه بیشتر نکات و توضیحات مفیدی در اختیار کاربر قرار دهید، قطعا در مدت زمان کمتری در گوگل برای کلمه کلیدی «ریزش مو بعد از زایمان» در صفحه اول گوگل جایگاه کسب میکنید.
ممکن است در این جا سوال کنید که از کجا تشخیص دهیم که بین «ریزش مو بعد از زایمان» و «ریزش مو بعد از زایمان سزارین» کدام یک بهتر است کلمه کلیدی اصلی ما باشد؟
توجه کنید که با سرچ برخی کلمات که مشابهت زیادی باهم دارند، نتایجی یکسانی به شما نمایش داده میشود. بنابراین این دو کلمه تقریبا یکی هستند و کاربران با سرچ هردو به نتایح یکسانی در گوگل میرسند. در این موارد بهتر است دقت کنید که رقبا کدام کلمه را بیشتر استفاده کردهاند، کلمهایکه رقبا بیشتر بهکار بردهاند یعنی میان مردم رایج است. بنابراین آن را به عنوان کلمه کلیدی اصلی و دیگری را کلمه کلیدی فرعی در نظر بگیرید و در بخش های مختلف متن بهکار ببرید.
آموزش سئو با آکادمی مای کاستومر
تولید محتوا و نوشتن استراتژی محتوایی نکتههای زیادی دارد بنابراین برای سئوکار حرفهای شدن، همهی ما ناچار به آموزش دیدن و یادگیری مداوم در این حوزه هستیم.
پکیج جامع سئو گوگل هندز تهیه شده در آکادمی مای کاستومر توسط اساتید برجسته و باتجربه، این کار را برای علاقهمندان با هزینهای بسیار مناسب ممکن کرده است.
صفر تا صد آموزش تکنیکها و ابزارهای سئو ازجمله سئو داخلی، خارجی، تکنیکال، سرچ کنسول و …، کاملا عملی و مبتنی بر نیازهای بازار، برای دانشجویان مبتدی و پیشرفته در آکادمی مای کاستومر ارائه شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مای کاستومر در ارتباط باشید.
بهترین ابزار استفاده از گوگل ساجسشن (پیشنهادات گوگل) است.
در حوزههای متفاوت میتوان از لانگ تیل کیودز استفاده کرد. برای سایتهایی که به تازگی راهاندازی شدهاند و یا وبسایتهای خردهفروش.
تکرار کلمات کلیدی باید باتوجه به حجم محتوای شما انجام شود. توصیه میکنیم در تکرار کلمه کلیدی زیادهروی نکنید. این موضوع منجر به کیورد استافینگ و تاثیر منفی بر سایت شما میشود.
2 پاسخ
My brother suggested I might like this website He was totally right This post actually made my day You cannt imagine just how much time I had spent for this information Thanks
hello. thanks you so much. good luck.