کیورد گپ چیست؟ ۸ ابزار حرفه ای یافتن Keyword Gap

کیورد گپ چیست؟ 8 ابزار حرفه ای یافتن Keyword Gap
کیورد گپ
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
5/5 - (1 امتیاز)

یکی از اساسی‌ترین فعالیت‌ها در سئو داخلی هر وبسایت، تولید محتوای کاربردی و مفید است. طبیعتاً برای تولید محتوایی که به افزایش کلیک و ترافیک سایت منجر شود، قبل از هرچیز باید با بر مهارت تحقیق کلمات کلیدی (keyword research) مسلط باشید.

شما با انتخاب یک کلمه کلیدی مناسب و تولید محتوای یونیک در رابطه با آن، می‌توایند ترافیک یک سایت و نمودار سرچ کنسول آن را متحول کنید!

یکی از بهترین ترفندها برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب، بهره‌گیری از تکنیک کیورد گپ (Keyword Gap) یا شکاف کلمات کلیدی است.

خوب است بدانید که خدمات سئو مای کاستومر شامل شناسایی و تحلیل شکاف‌های کلیدواژه‌های رقبای سایت شما نیز می‌شود. این خدمات به شما کمک می‌کند تا کلیدواژه‌های از دست رفته و فرصت‌های جدید برای افزایش ترافیک سایت خود را شناسایی کنید. با استفاده از این تحلیل، می‌توانید استراتژی محتوایی و سئوی خود را بهینه‌سازی کرده و رقابت‌پذیری خود را در بازار افزایش دهید.

تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا ضمن آشنایی با این مفهوم، با مزایای کیورد گپ و ابزارها و روش‌های استخراج آن آشنا شوید.

کیورد گپ (keyword Gap) یا شکاف کلمه کلیدی چیست؟

کیورد گپ (keyword Gap) یا شکاف کلمه کلیدی چیست؟

کیورد گپ به گروهی از کلمات کلیدی گفته می‌شود که رقابت در آن‌ها کمتر است و رقبیان ما با شناسایی این کلمات در مورد آن‌ها تولید محتوا می‌کنند و با این تکنیک ترافیک خوبی روانه سایت آنها می‌شود. اما ما از این کلمات غافل بوده‌ایم و میدان را به رقیبان واگذار کرده‌ایم با تا با استفاده از این کلمات کاربران را جذب وبسایت خود کنند. این مسئله مثل یک شکاف یا حفره برای سایت ما می‌ماند!

در واقع کیورد گپ‌ها همان کلمات کلیدی‌ای هستند که نشان می‌دهند کاربران در حوزه کسب و کار شما دقیقا دنبال چه موضوعاتی هستند اما از آنجایی که این کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail Keywords) هستند رقابت بر سر آنها کمتر است و به ذهن سئوکاران نمی‌رسد که در مورد آنها تولید محتوا کنند. رقبای ما از این فرصت طلایی که رقابت روی آن کلمات کلیدی زیاد نیست استفاده کرده‌ و با کار کردن روی آنها عبارات، ورودی خوبی را برای سایت خود به‌وجود آورده‌اند.

نوع دیگری از کیورد گپ هم وجود دارد. گاهی ممکن است کاربران یک کلمه کلیدی را جستجو کرده ولی هیچ نتیجه مناسب و مرتبطی را پیدا نکند. اگر شما بتوانید با مهارت کیورد ریسرچ خود این کلمات را زودتر از سایر رقیبان شناسایی و در مورد آنها تولید محتوا کنید، در زمان کمی جایگاه خوبی در گوگل به دست می‌آورید.

توجه به شکاف کلمات کلیدی بخصوص برای کسب‌وکارهای کوچک با بودجه کمتر و سایت‌های تازه تاسیس با دامین آتوریتی پایین اهمیت بالایی دارد. این وبسایت‌ها با کمک کیورد گپ می‌توانند زودتر میان رقیبان خود جایگاه و ورودی به دست آورند.

اهمیت کیورد گپ در سئو (The importance of Keyword Gap in SEO)

اهمیت و مزایای keyword Gap به آنچه در بالا توضیح دادیم ختم نمی‌شود. با راهکار کیورد گپ شما نیازی به تکنیک‌های سئو کلاه سیاه مانند کپی متن از سایر وبسایت‌ها که به شدت الگوریتم پاندا گوگل روی آنها حساس است ندارید. اگر کیورد ریسرچ خود را به‌درستی انجام دهید چه بسا موجب جلب رضایت الگوریتم پاندا هم بشوید و افزایش رتبه شگفت‌انگیزی را هم تجربه کنید!

برای درک اهمیت کیورد گپ در سئو لازم است که نکات زیر را بدانید:

افزایش ترافیک ارگانیک سایت

کیورد گپ دقیقا همان کلماتی هستند که کاربران در گوگل آنها را جستجو می‌کنند، شما با استخراج کیورد گپ وبسایت خود می‌توانید کلمات کلیدی جدیدی و سوالات احتمالی کاربران را کشف کنید که بدون هیچگونه تبلیغات برای سایت شما ورودی ارگانیک جذب می‌کند. باتوجه به اینکه این کلمات کلیدی قبلاً قدرت خود را در سایت رقبا ثابت کرده‌اند که تا چه اندازه می‌توانند نرخ کلیک و ورودی سایت را افزایش دهند، شما دیگر مطمئن خواهید بود که با کار کردن روی آن کلمه کلیدی وقت خود را هدر نخواهید داد!

تجزیه و تحلیل رقبا

استخراج شکاف کلمه کلیدی به شما کمک می‌کند تا با استراتژی سئو رقیبان آشنا شوید و درنتیجه با ایده گرفتن از رقیبان، بازنگری در استراتژی سئو وبسایت خود و رفع اشکالات احتمالی، سایت خود را آپدیت کرده و ترفندهای جدیدی برای ارتقا سئو سایت خود یاد می‌گیرید.

بهبود استراتژی محتوا

همانطور که در ابتدای این مقاله توضیح دادیم یک استراتژی محتوایی خوب می‌تواند سایت شما را متحول کند. بنابراین با پیدا کردن شکاف کلمات کلیدی، ایده‌های جدیدی کشف می‌کنید که ممکن است به ذهنتان خطور نکرده باشد و به این ترتیب حفره‌های وبسایت خود را پر می‌کنید.

افزایش نرخ تبدیل

وقتی شما دقیقا در مورد موضوعاتی تولید محتوا کنید که کاربران در جستجوی آن هستند، با تولید محتوای هدفمند و دادن اطلاعات مفید و کاربردی به مخاطبان، شانس اینکه آنها را به مشتری تبدیل کنید افزایش می‌یابد. در واقع شما با رفع نیازهای کاربر اعتماد و رضایت او را جلب می‌کنید و این رویکرد اعتبار سایت شما را افزایش داده و مخاطب را به مشتری شما تبدیل می‌کند.

اهمیت کیورد گپ در سئو

بهترین ابزارهای استخراج کیورد گپ

یکسری از ابزارها، کار استخراج Keyword Gap را برای شما بسیار آسان کرده است. ما در این بخش همه‌ی این ابزارها و نحوه کار کردن یا آنها را به شما آموزش می‌دهیم. پس همراه ما باشید.

یافتن کیورد گپ از طریق سایت SEMRush

SEMRush امروز یک ابزار جامع برای کارشناسان سئو و دیجیتال مارکترها است که برای تحقیق کلمات کلیدی، آنالیز وبسایت رقبا و تدوین یک استراتژی سئویی مناسب، بسیار کاربردی و مفید است. آموزش صفر تا صد ابزار سمراش در آکادمی مای کاستومر توسط اساتید باتجربه تدوین و ارائه شده است، شما می‌توانید این دوره و سایر دوره های کاربردی و عملی سئو مای کاستومر را در پکیج گوگل هندز با قیمتی مناسب و به صرفه تهیه نمایید.

برای یافتن کیورد گپ از طریق ابزار SEMrush’s Keyword Gap tool کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  • به تب Keyword Gap طبق تصویر زیر وارد شوید.
  • با وارد کردن URL وبسایت رقیب (امکان بررسی پنج سایت رقیب به‌طور همزمان وجود دارد) سمراش به شما لیستی از کلمات کلیدی پربازدید را ارائه می‌کند.
  • جالب است بدانیدکه سمراش بین ترافیک تبلیغاتی و ترافیک ارگانیک تفاوت قائل می‌شود و شما باید به ترافیک ارگانیک آن کلمه توجه کنید. همچنین با این سایت می‌توانید میزان جستجو بر حسب نوع دستگاه یعنی موبایل یا دسکتاپ را مشاهده کنید.
  • شما آن کلمات را در گوگل بررسی می‌کنید و با بررسی هوشمندانه، بهترین و مرتبط‌ترین کلمات با حوزه کسب‌و کار خود را انتخاب می‌کنید. این مراحل به‌طور کامل در ویدئو آموزشی زیر توضیح داده شده است.

سمراش بهترین ابزاری است که برای یافتن کیورد گپ می‌توانید از آن استفاده کنید، نتایج سمراش اعتبار بالایی دارند و می‌توانید با این ابزار فرصت‌های بی‌نظیری برای افزایش ترافیک سایت ایجاد کنید.

سمراش

یافتن کیورد گپ از طریق سایت Moz

اگرچه سایت Moz مانند سایت سمراش بخش جداگانه‌ای برای کیورد گپ ندارد، اما می‌توانید در بخش Competitive Research با فیلترهایی مانند سختی جستجو و حجم سرچ، کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کنید. کلمات کلیدی که سختی جستجوی پایینی دارند و دارای رقابت کمتر اما حجم سرچ بیشتری هستند، انتخاب‌های مناسبی خواهند بود. پس از لیست کردن این کلمات کلیدی، شما باید بهترین کلمات که مرتبط با کسب‌وکار شما هستند را انتخاب کنید.

یافتن کیورد گپ از طریق سایت Ahrefs

سایت Ahrefs یک ابزار حرفه‌ای تحلیلگر سئو است که با استفاده از آن می‌توانید وبسایت خود و رقبا را به‌طور دقیق آنالیز کنید. در بخش Content Gap سایت Ahrefs، براساس سختی جستجو و حجم سرچ، می‌توانید کلمات کلیدی که سختی جستجوی آن ها پایین است و رقابت کمتری دارند را به‌عنوان کیورد گپ انتخاب و آنالیز کنید.

پیدا کردن کیورد گپ از سایت SpyFu

سایت SpyFu یک ابزار رایگان و کاربردی برای تحلیل وبسایت رقبا است که اطلاعات جامعی در این زمینه در اختیار شما می‌گذارد. با وارد کردن دامنه سایت رقیب در این سایت، می‌توانید داده‌ها و جزئیات کاملی از محتواها و کلمات کلیدی پربازدید در سایت رقیب به دست آورید و پس از استخراج کیورد گپ در رابطه با آنها تولید محتوا کنید.

سایت RankingGap برای یافتن کیورد گپ

شما از ۴ بخش سایت RankingGap می‌توانید اطلاعات جالب و کاملی برای استخراج Keyword Gap به‌ دست آورید.

  • از بخش Common کیوردهایی را پیدا می‌کنید که شما و رقبیانتان برای آنها رتبه گرفته‌اید.
  • بخش Missing خیلی مهم است چراکه در این تب کلمات کلیدی را مشاهده می‌کنید که همه رقبای شما برای آنها دارای رتبه هستند اما شما از آنها غافل بوده‌اید!
  • از قسمت Gap نیز لیست کلمات کلیدی را که شما و برخی از رقبایتان به آنها توجهی نکرده‌اید نمایش می‌دهد.
  • در بخش Uniqueکلمات کلیدی را که فقط شما در بین رقبای خود دارای رتبه هستید را می‌توانید مشاهده کنید.

سایت BiQ Rank Intelligence برای استخراج کیورد گپ

این سایت کلمات کلیدی پربازدید و باکیفیت سایت شما و سایت ‌های رقبا را بصورت جداگانه نمایش می‌دهد. با مقایسه این دو لیست متوجه می‌شوید که شما روی کدام کیوردها کار نکرده‌اید و درنتیجه با آنالیز و بررسی آنها کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کرده و با تولید محتوا در رابطه با آنها حفره‌های سایت خود را پر می‌کنید.

Similarweb برای یافتن کیورد گپ

یکی از ابزارهای مهم برای استخراج کلمات کلیدی طلایی استفاده از ابزار سیمیلار وب است. برای استفاده از Similarweb باید به صفحه اصلی آن و قسمت Keyword Search، آدرس رقبا را وارد کنید. سپس این ابزار میزان هم‌پوشانی کلمات کلیدی رقبا با شما مقایسه می‌کند و به شما نمایش دهد. این سایت کلمات کلیدی شما روی آنها کار نکرده‌اید را به شما نمایش می‌دهد و علاوه بر این درجه سختی آنها را نیز دراختیار شما می‌گذارد.

آموزش پیدا کردن Keyword Gap از طریق سرچ گوگل

آموزش پیدا کردن Keyword Gap از طریق سرچ گوگل

یکی از بهترین و بی‌دردسرترین روش‌های استخراج کیورد گپ استفاده از سرچ گوگل و پیشنهادات آن است. برای این کار کافی است در بخش جستجوی گوگل اول یک سوال را یا یک عبارت را وارد کنید. مثلا «راهکارهای …»، «علت‌ های …»، «چرا با…» و … . پس از هرکدام از این کلمات اگر حروف الفبای متفاوتی را استفاده کنید، نتایج نیز تغییر می‌کند. نتایجی که گوگل در این بخش به شما نمایش می‌دهد سوالات و کلمات کلیدی رایجی است که کاربران عمدتاً در گوگل سرچ می‌کنند. شما می‌توانید از نتایج مرتبط با حوزه کسب‌وکارتان برای تولید محتوا استفاده کنید

همچنین بعد از سرچ هر کلمه کلیدی معمولا در صفحه نخست بخشی تحت عنوان Related searches وجود دارد. این بخش کلمات کلیدی مرتبطی هستند که بیشترین سرچ را میان کاربران دارد و یا پیشنهاداتی از خود گوگل‌اند که با کار کردن روی آنها علاوه بر پر کردن حفره‌های سایت خود نتایجی بسیار عالی در افزایش ترافیک کسب می‌کنید

علاوه بر این آنالیز وبسایت رقبا در گوگل و جستجو در بخش مقالات سایت آنان می‌تواند راهگشا باشد و ایده‌های خوبی برای تولید محتوا به‌ شما بدهد. البته توجه داشته باشید که به هیچ وجه از محتوای آن‌ها کپی نکنید چراکه به شدت توسط الگوریتم‌های گوگل توبیخ می‌شوید. شما فقط می‌توانید کلمات کلیدی‌ای که در سایت‌ شان استفاده کرده‌اند را بررسی کنید و اگر احساس کردید با نیازها و سوالات مشتریان و مخاطبان شما یکسو هستند، سپس به تولید محتوای منحصر به فرد و مفید در رابطه با آن کلمات بپردازید.

پکیج سئو گوگل هندز

صفر تا صد آموزش سئو با آکادمی مای کاستومر

شما می‌توانید سوالات خود را در زمینه کیورد گپ زیر همین پست بنویسید، کارشناسان سئوی آکادمی مای کاستومر در کمترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستند. علاوه بر این ما پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری سئو به‌صورت اصولی و کاربردی مبتنی بر نیازهای بازار، حتما دوره آموزش سئو تهیه شده توسط آکادمی مای کاستومر را مشاهده کنید. این دوره با مناسب‌ترین هزینه و زیرنظر مجرب‌ترین اساتید در اختیار علاقه مندان به سئو قرار گرفته است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول
آیا از keyword Gap می‌توان برای تولید رپورتاژ آگهی هم استفاده کرد؟

بله چراکه نه! بهتر است برای تولید رپورتاژ آگهی از کلمات کلیدی دنباله بلند که سرج و کلیک بالایی دارند استفاده کنیم. بنابراین استفاده از ابزارهای استخراج کیورد گپ و یافتن کلمات کلیدی مرتبط که تاکنون درباره آنها تولید محتوا نکرده‌ایم، گزینه‌های خوبی برای نوشتن رپورتاژ هستند.

آیا کیورد گپ به افزایش بازدید سایت ما کمک می‌کند؟

بله صد در صد! اگر بتوانید در فرآیند آنالیز رقبا کلماتی مرتبط با کسب و کارتان پیدا کنید که برای رقیبان شما ترافیک خوبی جذب کرده است، یعنی آن کلمات کلیدی با نیازهای کاربر یکسو هستند پس شما هم با تولید محتوای یونیک و کاربردی درباره آن کلمات می‌توانید افزایش بازدید را تجربه کنید.

بهترین ابزار استخراج کیورد گپ چیست؟

از میان ابزارهایی که در این متن به شما معرفی کردیم ابزار سمراش و سرچ گوگل از اعتبار و دقت و بالاتری برخودار هستند. 

نام دیگر کیورد گپ چیست؟

همانطور که در متن هم اشاره کردیم ترجمه فارسی keyword Gap، شکاف کلمات کلیدی است و منظور از این اصطلاح مجموعه‌ای از کلمات کلیدی پربازدید است که برای وبسایت رقبا موثر بوده‌اند اما ما از این کلمات غافل بوده‌ایم.

مقالات پیشنهادی
star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه کاربران

11 پاسخ

  1. به نظرم ویدئو خیلی منطقی بود، به جای اینکه بشینیم ساعت ها برای استراتژی وقت بزاریم بریم از سمراش کمک بگیریم و کلمات خفن رقبا رو پیدا کنیم

  2. چقدر خوب که درمورد این موضوعات هم محتوا دارید. واقعا کیورد گپ در سئو اهمیت داره
    آموزش هاتون خیلی مفید و کاربردیه، ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دنبال چی هستی؟

برای مشاهده دوره به سبد خرید مراجعه نمایید.