myc-logo1

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ، خلاق در جذب مشتری

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ، خلاق در جذب مشتری
بازاریابی چریکی
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
4.7/5 - (7 امتیاز)

همانطور که می‌دانید در حال حاضر بازاریابی به پایه و اساس کسب و کارها تبدیل شده است. حال این رایج شدن مارکتینگ، آنقدرها هم که فکر می‌کنید مثبت نیست. چون وقتی چیزی فراگیر می‌شود، به مرور جذابیتش را نزد مخاطب از دست می‌دهد. اما فرض کنید روشی برای بازاریابی وجود داشت که با همه روش‌ها متفاوت بوده و می‌توانست باعث غافلگیری و شگفت زده شدن مخاطبان شود، یا حتی گاهی هم آن‌ها را از سر هیجان دچار شوک و وحشت کند!

بله، بله، چه حدس درستی زدید! ما از بازاریابی چریکی (Guerrilla marketing) حرف می‌زنیم. روشی که از زمان جنگ‌های چریکی به یادگار مانده و هنوز هم طرفداران زیادی دارد. در ادامه این مطلب از مجله مای کاستومر قصد داریم شما را با این روش و تاثیرات آن بر روی کسب و کارتان بیشتر آشنا کنیم. اصلا راستش را بخواهید هوس کرده‌ایم سفری خیالی به روزگار جنگ‌های چریکی داشته باشیم. پس ادامه این بخش جذاب را از دست ندهید.

مارکتینگ چریکی، پارتیزانی یا گوریلا روشی خلاقانه و جذاب است، که به شما کمک می‌کند به سادگی مخاطبان را شگفت زده کنید. در این روش بازاریابی شما اهدافی متعارف و مثبتی دارید. اما می‌خواهید با روش‌های که چندان عادی و نرمال نیستند به آن‌ها دست یابید. اصلا بیایید ببینیم پدر بازاریابی پارتیزانی در این خصوص به ما چه می‌گوید: بازاریابی چریکی یعنی رسیدن به موفقیت‌های نرمال و متعارف، از طریق راهکارهای غیر معمول و غیر عادی!

بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی چیست؟

برای درک بهتر بازاریابی چریکی برایتان یک مثال میزنیم. رومانیا را می‌شناسید؟ رومانیا کشوری اروپایی است. در این کشور نرخ دزدیده شدن گوشی‌های موبایل سر به فلک کشیده است. به همین خاطر دولت به مردم توصیه کرد که تلفن‌های همراه خود را برای مقابله با سارقین بیمه کنند.

اما گویی که مردم این اخطار را چندان جدی نگرفته و به آن توجهی نکردند. در اینجا بود که یکی از برند‌های بیمه کننده دست به اقدام جالبی زد. این برند افرادی حرفه‌ای را استخدام کرد تا تکه کاغذی را به طور یواشکی در جیب مردم عادی قرار دهند. درست همانند سارقین!

روی این تکه کاغذها نوشته شده بود:

“سرقت گوشی‌اتان از آب خوردن هم برایمان ساده‌تر بود، پس برای سارقین نیز آسان خواهد بود. در نتیجه گوشی خود را همین حالا در شرکت ما بیمه نمایید”

این کار گرچه نامتعارف بود، اما باعث جلب توجه مخاطبان و افزایش تعداد شرکت کنندگان آن شرکت بیمه‌ای شد. و این تنها یکی از نمونه‌های بازاریابی چریکی موفق بود.

بازاریابی چریکی چگونه کار می‌ کند؟

با خلق یک ایده! اول از همه باید جرقه یک ایده جالب در ذهنتان روشن شود. سپس کمی به آن شاخ و برگ بدهید و بروید سراغ مرحله اجرا، در این مرحله باید دست به سینه بایستید و منتظر عواقب بازاریابی پارتیزانی‌اتان باشید. چون ممکن است ماند بمب صدا کند و سودآوری کسب و کارتان را به شدت افزایش دهد. گاهی هم بالعکس، با این کار دسته گلی به آب می‌دهید که آن سرش ناپیداست! در واقع همه چیز بستگی به عملکرد خودتان دارد.

بازاریابی چریکی چگونه کار می‌ کند؟

مزایای بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای جدید

اگر کسب و کار نوپایی هستید، ممکن است تصور کنید چریکی و پارتیزانی و این صحبت‌ها دیگر قدیمی شده است. اما اشتباه نکنید! چون این روش مزایای فوق العاده‌ای داشته که در هیچ روش دیگری نظیر آن‌ها نخواهید یافت. مثلا در درجه اول کم هزینه است. آنقدر کم هزینه که می‌توانیم نام آن را بگذاریم بازاریابی رایگان!

دومین مزیت آن این است که با تمامی کسب و کار‌ها سازگاری داشته و برای هر بیزینسی مناسب است. اما بازاریابی چریکی یک مزیت مهم دیگر نیز دارد و آن این است که خاطره انگیز خواهد بود. چون شما در این روش کاری را انجام می دهید که مخاطب انتظار آن را ندارد. در نهایت این کار قطعا تا مدت‌ها در ذهن مخاطبان باقی خواهد ماند.

مزایای بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای جدید

معایب بازاریابی چریکی در یک نگاه!

حالا درست است که بازاریابی پارتیزانی فوق العاده جالب و خلاقانه است. اما اگر بی گدار به آب بزنید و آن را به شکل اصولی اجرا نکنید، معایبش ممکن است کسب و کارتان را به فلاکت بکشاند! در واقع این روش به هیچ عنوان تضمینی نیست و احتمال شکست آن و هدررفت سرمایه‌اتان وجود دارد.

مثلا در سال‌های گذشته یک برند اروپایی تصمیم گرفت برای تبلیغ فیلم سینمایی جدیدش، دست به کار هولناکی بزند و از مارکتینگ چریکی استفاده کند. این برند تابلوهای زیادی را در سطح شهرها نصب کرد، این تابلو در طول روز هیچ نور یا المان خاصی نداشتند. اما همین که شب فرا می‌رسید نور آن‌ها روشن می‌شد. روشن که چه عرض کنم، آنقدر نورانی می‌شدند که گویی در سطح شهر بمب منفجر شده است! در نتیجه همین باعث وحشت مردم شده و دولت این برند را دو میلیون دلار جریمه کرد.

پس اگر شما نیز مانند این روش قصد استفاده از بازاریابی چریکی را دارید، مراقب باشید که کارتان به پلیس، دادگاه و دست بند زدن و جریمه نکشد!

اجرای بازاریابی چریکی در ایران، yes یا no؟

وقتی صحبت از مارکتینگ پارتیزانی می‌شود، خیلی‌ها می‌گویند این ایده‌ها در ایران جواب نمی‌دهد. اما ما به شما می‌گوییم جواب که می‌دهد هیچ، گاهی تنها روش رشد یک کسب و کار نیز خواهد بود. مثلا برند رایتل را برایتان مثال می‌زنیم. این برند 3 سال پیش برای شگفت زده کردن مخاطبان دست به مارکتینگ پارتیزانی زد.

در دوران کرونا همه افراد هراس ویروس را داشته و مرتبا در حال ضد عفونی کردن بودند. حال رایتل در آن زمان دستور داد در سطح شهر غرفه‌هایی بر پا شود، که مردم بتوانند در آن‌ها گوشی‌های همراه خود را ضد عفونی کنند. این ایده چریکی رایتل مثل بمب صدا کرد و بعد‌ها از آن دوربین مخفی‌های جالبی نیز ساخته شد. حال وقتی رایتل می‌تواند، شما چرا نتوانید؟

سخن پایانی

در این بخش از مای کاستومر در زمان سفر کردیم و از دل جنگ‌های چریکی، برایتان یک روش بازاریابی را پیدا و معرفی کردیم. بازاریابی چریکی مانند بمب صدا می‌کند، اما در صورتی که به شیوه اصولی اجرا گردد. پس بهتر است برای طراحی کمپین و همچنین اجرای آن، حتما از افراد متخصص و با تجربه کمک گرفته و از دانش آن‌ها استفاده کنید. شرکت دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ در خدمت شما عزیزان است. برای دریافت مشاوره اختصاصی رایگان با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا بازاریابی چریکی برای کسب و کار من مناسب است؟ اگر ایده خلاقانه، محترمانه، قانونی و متمایز برای اجرای آن دارید، قطعا برایتان مناسب و پر بازده خواهد بود.

آیا بازاریابی چریکی قابلیت وایرال یا ویروسی شدن را دارد؟ بله قطعا، اما تنها در صورتی که ایده شما جذاب و متفاوت باشد و بتواند توجه مخاطبان را جلب کند.

چرا به این روش بازاریابی چریکی می‌گویند؟ چون شیوه انجام آن همانند روش جنگ سربازان چریکی است. مثلا غافلگیر کردن دشمن و کمین کردن و این صحبت‌ها!

سوالات متداول
آیا کاهش قیمت‌ها نیز در افزایش وفاداری مشتری موثر است؟

بله، چون این روزها قیمت یکی از مهمترین معیارهای مشتریان هنگام خرید است.

جذب مشتری جدید یا وفادار سازی مشتریان؟

قطعا وفادار سازی مشتریان، چون هزینه‌های کمتری را در بر خواهد گرفت.

چه عواملی باعث کاهش وفاداری مشتریان می‌شوند؟

مشخص است دیگر، مواردی مثل بالا بودن قیمت‌ها، رفتار نامناسب، انتقاد پذیر نبودن، بدقولی، بی اعتمادی، محصول بی کیفیت و … باعث کاهش وفاداری مشتریان خواهند شد.

star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
4.7/5 - (7 امتیاز)
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *