myc-logo1

قیف فروش در دیجیتال مارکتینگ + فرآیند و مزایا

قیف فروش در دیجیتال مارکتینگ + فرآیند و مزایا
قیف فروش
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
اولین امتیاز رو ثبت کنید

قیف فروش (Sales funnel) اصطلاحی است که این روزها در دنیای بازاریابی بسیار به گوش می‌رسد. تا به حال به عملکرد فروشگاه‌های آنلاین توجه کرده‌اید؟ گاهی ممکن است یک فروشگاه در طول روز با هزاران کاربر سر و کار داشته باشد. مثلا یکی قیمت می‌پرسد و دیگری در خصوص نحوه ارسال سوال دارد، آن یکی هم به دنبال محصولی با رنگ و سایز مورد علاقه‌اش می‌گردد.

اما آیا همه این هزاران کاربر به مشتری تبدیل می‌شوند؟ قطعا خیر، چون بسیاری از آن‌ها در یک بخش خاص از خرید کردن منصرف شده و می‌روند و پشت سرشان را هم نگاه نمی‌کنند. اما چه میشد اگر می‌توانستیم تمام این کاربران را به مشتریان بالقوه تبدیل کنیم تا روز به روز پول روی پولمان بگذارند.

امروزه این خواسته آنقدرها هم دور از ذهن نیست و با ابداع ابزاری جادویی به نام قیف فروش تحقق یافته است. در ادامه این مطلب از مجله مای کاستومر قصد داریم شما را با این ابزار بیشتر آشنا کرده و توضیحاتی مفید و کاربردی را در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه ما باشید. برای دریافت مشاوره اختصاصی رایگان با مشاورین و کارشناسان مای کاستومر در ارتباط باشید.

قیف فروش در بازاریابی دیجیتال چیست؟

قیف بازاریابی به ابزاری کاربردی گفته می‌شود که برای ردیابی مسیر کاربران و تبدیل آن‌ها از مشتری بالفعل به مشتری بالقوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. همه ما می‌دانیم که قیف چیست و چه کاربردی دارد. حال فرض کنید در دنیای دیجیتال مارکتینگ شما یک قیف دارید که قرار است مشتریانتان را از آن عبور دهید. چون دهانه قیف بزرگتر است در همان ابتدا ۲۰۰۰ کاربر وارد آن خواهند شد. اما در هر مرحله تعدادی از آن‌ها از قیف خارج شده و تعدادشان کمتر و کمتر می‌شود.

این مسیر آنقدر ادامه می‌یابد تا از این هزار نفر تنها 50 نفر خود را به پایین قیف می‌رسانند و از شما خرید خواهند کرد. حال آیا باید آن ۱۹۵۰نفر دیگر را بی خیال شویم؟ قطعا خیر، چرا که با بهینه سازی مسیر قیف می‌توان تعداد بیشتری از آن‌ها را جذب و ترغیب به خرید نمود.

5 مزیت شگفت انگیز قیف فروش در بازاریابی دیجیتال

استفاده از این ابزار فاکتورهای مثبت زیادی به همراه دارد و می‌تواند یک کسب و کار نوپا را به برندی مشهور و پردرآمد تبدیل کند. در زیر به بررسی مزایای مارکتینگ فونل پرداخته‌ایم:

  1. بازدهی بازاریابی و تبلیغاتتان را افزایش می‌دهد.
  2. با صرف زمان و البته تلاش کمتر، فروش بالاتری را تجربه خواهید کرد.
  3. با کمک آن می‌توانید به راحتی موانع کسب و کارتان را شناسایی کنید.
  4. نرخ بازگشت سرمایه‌اتان از تبلیغات را افزایش می‌دهد.
  5. به شما کمک می‌کند تا نیاز و سلیقه مشتریان را بهتر و آسان‌تر تشخیص دهید.
  6. و ده‌ها مزیت دیگر که سبب شده‌اند این قیف به دست راست دیجیتال مارکترهای حرفه‌ای تبدیل شود.

فرآیند ۴ مرحله‌ ای قیف فروش در بازاریابی دیجیتال

فرآیند ۴ مرحله‌ ای قیف فروش در بازاریابی دیجیتال

سفر مشتری به درون قیف شما چهار مرحله دارد. این چهار مرحله از لحظه‌ای که مشتری به دهانه باز و گشاد قیف وارد می‌شود آغاز شده و تا پایین قیف ادامه خواهد داشت. در زیر به بررسی مراحل قیف بازاریابی پرداخته‌ایم:

۱_ ایجاد آگاهی

مشتری باید بداند که شما وجود دارید! چون اگر به این مسئله آگاه نباشد چگونه انتظار دارید از شما خرید کند؟ به هر حال علم غیب که ندارد. پس به هر طریقی که شده آگاهی ایجاد کنید و اجازه دهید مشتریان با برند شما آشنا شوند.

۲_ ایجاد علاقه مندی

در مرحله دوم قیف بازاریابی می‌بایست علاقه ایجاد کنید. این مرحله بسیار دشوار و نفس گیر است و معمولا بسیاری از مشتریان در همین بخش از قیف شما خارج خواهند شد. پس محصولی که در این قسمت ارائه می‌کنید باید مطابق نیازهای کاربر بوده و به آن علاقه‌مند باشد. پس محصولی جذاب را نمایش دهید تا مشتری یک دل نه صد دل عاشق آن شود!

۳_ تصمیم گیری

حالا مشتری هم با برند شما آشنا شده و هم به محصولاتتان علاقه‌مند است. اما باید به او یک دلیل بدهید که این محصول را از شما بخرد نه از رقبایتان، مثلا می‌توانید به او پیشنهادات جذابی مثل تخفیف، ارسال رایگان و مواردی از این قبیل را ارائه نمایید. در غیر این صورت مشتری در همین مرحله به جای اینکه تصمیم به خرید بگیرد تصمیم می‌گیرد از قیف فروش شما خارج شده و به سراغ برندهای دیگر برود.

۴_ هورااا! رسیدیم به مرحله خرید

تبریک می‌گوییم! حالا به قسمت جذاب خرید کردن مشتری رسیده‌اید. اگر مراحل گفته شده در بالا را درست پیش برده باشید در آخرین مرحله مشتری از شما خرید خواهد کرد. یعنی شما موفق شده‌اید در این سفر پر چالش مشتری را از دهانه قیف به پایین آن رسانده و او را ترغیب کنید که برای کسب و کارتان سودآوری داشته باشد.

آنالیز قیف فروش

چگونه عملکرد قیف فروش خود را آنالیز کنیم؟

اگر تصور می‌کنید فروش اتفاق افتاده و حالا وقت آن است که خوشحال و خندان استراحتی به بیزینس خود بدهید، سخت در اشتباهید! چون حالا نوبت به آنالیز و ارزیابی عملکرد قیف می‌رسد. برای انجام این کار می‌بایست شاخص‌های زیر را بررسی کرده و با نگاهی بر نتایج این بررسی، عملکرد و بازدهی قیف خود را سنجش نمایید:

  • درصد فروش
  • میزان سود کسب شده
  • مدت زمان صرف شده
  • اصلی‌ترین مانع رسیدن مشتری به پایین قیف
  • اصلی‌ترین مرحله خروج کاربر از قیف
  • تعداد مشتریان بالقوه و نرخ تبدیل آن‌ها
  • تعداد کلی مشتریان وارد شده به قیف

کارشناس بازاریابی اینترنتی

سخن آخر

در این مطلب از مجله مای کاستومر به بررسی اهمیت قیف فروش در بازاریابی دیجیتال و فرآیند چهار مرحله‌ای آن پرداخته‌ایم. با کمک این قیف جادویی شما می‌توانید نرخ تبدیل کمپین‌های بازاریابی خود را به شکل چشمگیری افزایش داده و سودآوری کسب و کارتان را به بالاترین میزان خود برسانید.

اما لازم است که برای استفاده از قیف فروش بازاریابی حتما از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید تا نتایج شگفت انگیزتری کسب شود. شرکت دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات سایت، سئو و شبکه‌های اجتماعی در خدمت شما عزیزان می‌باشد. برای ارتباط با کارشناسان مای کاستومر و اخذ مشاوره دیجیتال مارکتینگ اختصاصی رایگان، همین حالا تماس بگیرید.

سوالات متداول

چرا به قیف فروش نیاز داریم؟

به قیف بازاریابی نیاز دارید تا سرنخ‌ها را به مشتری تبدیل کرده و درآمد کسب و کار خود را افزایش دهید.

آیا قیف فروش در اینستاگرام نیز کاربرد دارد؟

قیف فروش در تمامی پلتفرم‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ کاربرد دارد که یکی از مهمترین این پلتفرم‌ها اینستاگرام است. به همین دلیل قطعا قیف بازاریابی در اینستاگرام نیز کاربردهای فراوانی خواهد داشت.

چگونه قیف بازاریابی را طراحی کرده و بسازیم؟

طراحی قیف بازاریابی مراحل مختلفی دارد، از طراحی پرسونای مشتری و طراحی محصول گرفته تا ارائه پیشنهادات جذاب برای خرید همه و همه جز مراحل قیف هستند. اما ساخت قیف قطعا ساده نبوده و نیاز است که در این زمینه از افراد متخصص کمک بگیرید.

star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
اولین امتیاز رو ثبت کنید
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *