اولین سالهایی که سایت و سئو روی کار آمدند را به خاطر دارید؟ در آن زمانها گوگل اعلام کرد که بک لینک گرفتن میتواند رتبه سئو وبسایت را به شدت افزایش دهد. به همین خاطر بسیاری از وب مسترها شروع به تبادل لینک و لینک گرفتن از وبسایتها کردند. بعدها هم با خود گفتند اصلا چه کاری است، بیاییم راه صد ساله را یک شبه برویم!
این سایت ها شروع کردند به خرید لینکهای کیلویی و گروهی، هرچقدر تعداد لینک بیشتر، رتبه سئوی بالاتر! بله، منظورمان همان تکنیک مزرعه لینک است! احتمالا شماهم با خواندن این بخش به فکر استفاده از مزرعه لینک افتادهاید. اما زود قضاوت نکنید! چون این تکنیک آنقدرها هم که میگویند موثر نیست و از آن گذشته میتواند سایت شما را در یک لحظه به مرز نابودی بکشاند.
در ادامه این مطلب از مجله مای کاستومر قصد داریم شما را با تکنیک مزرعه لینک در سئو (Link farm in SEO) و تاثیر آن بر رتبه سایتتان بیشتر آشنا کنیم. پس تا انتهای این مطلب در کنار ما باشید.
مزرعه لینک در سئو چیست؟
نمیدانیم قبلا چه تعریفهایی در خصوص مزرعه لینک شنیدهاید. اما ما لینک فارم را اینگونه توصیف میکنیم:
” مزرعه لینک به گروه بسیار زیادی از وب سایتها گفته میشود که با هدف افزایش رتبه سایت در گوگل ، شروع به لینک دادن به یکدیگر میکنند”
این وبسایتها در ازای دریافت هزینه به یکدیگر لینکهای مشترک میدهند تا اینگونه به هم اعتبار ببخشند. حال شاید وقتی برای اولین بار به مزرعه لینک در سئو نگاه میکنید همه چیز طبیعی به نظر برسد. اما در حقیقت اینطور نیست. چون وبسایتهایی که در این روش به یکدیگر لینک میدهند، معمولا هیچ ارتباطی باهم ندارند. لینکها نیز دارای کیفیت مطلوب نیستند. مثلا وبسایت رنگ و آهن آلات فروشی به وب سایت لوازم آرایشی لینک میدهد، یا وبسایت فروش لوازم آشپزخانه لینک میدهد به وبسایت گیم و بازی! همینقدر بی ربط و کم ارزش!
تاثیر مزرعه لینک در سئو، ویرانی در یک لحظه!
آیا مزرعه لینک برای سئو ضرر دارد؟ سوالی پر تکرار که پاسخی جالب دارد. مزرعه لینک برای سئو ضرر ندارد، بلکه آن را نابود میکند! چرا که لینک فارم جز تکنیکهای سئو کلاه سیاه بوده و گوگل تمامی وبسایتهایی که از این روش استفاده کنند را مجازات خواهد کرد.
در واقع خیلی وقت است که دست استفاده کنندگان از مزرعه لینک برای گوگل رو شده است! حال اینکه گوگل چه مجازاتی برای استفاده از مزرعه لینک در سئو در نظر میگیرد، کاملا بستگی به گستردگی و تعداد لینکها دارد. برای مثال اگر تنها از یک یا چند لینک استفاده کرده باشید، ممکن است گوگل دلش به رحم بیاید و فقط رتبهاتان را کمی کاهش دهد.
اما اگر از مزرعه لینکهای بسیار گسترده استفاده کنید، گوگل میگوید:
” بخشش لازم نیست، اعدامش کنید”
در این صورت سایت شما مسدود شده و هیچ یک از صفحات آن ایندکس نخواهند شد. حتی ممکن است سایت به طور کلی نابود شود. به عبارت سادهتر در این حالت باید بیخیال وبسایت دلبندتان شوید.
گوگل چگونه مزرعه لینک را تشخیص می دهد؟
خیلی ساده! تشخیص مزرعه لینک در سئو برای گوگل کاری ندارد. دیگر خودتان بهتر میدانید، گوگل هوشمندترین رباتهای دنیا را دارد. گوگل برای تشخیص مزرعه لینک از الگوریتم پنگوئن کمک میگیرد. این الگوریتم مزرعههای لینک را در سریعترین حالت ممکن تشخیص داده و سایتهای متخلّف را مجازات میکند.
برخی از وب مسترها نیز سعی میکنند با استفاده از مزرعه لینکهای کوچک و جمع و جور از پنگوئن فرار کنند. اما متاسفانه پنگوئن هوشمندتر از این حرفهاست، و اگر امروز تخلفشان را تشخیص ندهد، در آپدیتهای بعدی خود قطعا این کار را خواهد کرد.
۶ تکنیک مفید برای پرهیز از مزرعه لینک (link farm)
هدف افراد از استفاده از مزرعه لینک در سئو این است که رتبه سایت خود را افزایش دهند. اما مگر برای افزایش رتبه فقط و فقط همین یک راه را پیش رویمان گذاشتهاند؟ برای پرهیز از مزرعه لینک میبایست راهکارهای دیگری را جایگزین آن کنید که بهترین راهکارها نیز عبارتاند از:
1_ محتوا پادشاه است!
یک بار گفتهایم، هزار بار دیگر هم میگوییم. محتوا پادشاه است و هیچ شکی در این خصوص وجود ندارد. اگر از محتوای با کیفیت و کاربردی در وبسایت خود استفاده کنید، شک نکنید که وب سایتهای دیگر به عنوان یک منبع معتبر به شما لینک خواهند داد. در این صورت دیگر چه نیازی به مزرعه لینکهای نابود کننده دارید؟
2_ رپورتاژ آگهی، حرفه ای ترین روش
به جای استفاده از مزرعه لینک در سئو از رپورتاژ آگهیهای حرفهای کمک بگیرید. در این روش شما محتوای با کیفیتی که لینک وب سایتتان نیز در آن قرار دارد را درون وب سایتهای خبری قرار می دهید. در این صورت اینطور به نظر میرسد که آن وب سایتها به شما لینک دادهاند و خلاص!
3_پست مهمان، روشی قدیمی و جالب!
برای پرهیز از مزارع لینک میتوانید از پست مهمان نیز کمک بگیرید. در این روش شما محتوای با کیفیتی را به صورت رایگان برای وب سایتی دیگر تولید میکنید. در ازای این کار از او میخواهید که اجازه دهد در همان محتوا به وب سایت خود لینک بدهید.
۴_ اینفوگرافیک ها، جذاب و پرطرفدار
به جای مزرعه لینک در سئو از اینفوگرافیکهای جذاب و دوست داشتنی استفاده کنید. شما میتوانید با ساخت اینفوگرافیکهای جالب و خلاقانه از وب سایتهای دیگر لینک بگیرید.
۵_ احیای لینک های شکسته
برخی وب سایتها دارای لینکهای شکسته و بی کیفیت هستند. شما میتوانید این لینکها را پیدا کنید، احیایشان کنید و درونشان محتوای با ارزش قرار دهید. سپس از صاحبان آن بسایت بخواهید که در ازای کارتان در صفحه همان لینک احیا شده به سایت شما لینک دهد.
۶_ استفاده از پادکست ها
و آخرین راهکاری که برای پرهیز از مزرعه لینک در سئو توصیه میکنیم، استفاده از پادکستهاست. وبسایتهایی که پادکست شما را انتشار میدهند، قطعا به سایتتان لینک خواهند داد و این هم میشود یک بک لینک سازی حرفهای و موثر. روشهای دیگری نیز برای ساخت بک لینک حرفهای و دوری از مزارع لینک وجود دارند.
سخن آخر
در این مطلب از مجله مای کاستومر به بررسی تاثیر مزرعه لینک در سئو پرداختیم. به طور کلی استفاده از این روش تحت هیچ شرایطی پیشنهاد نمیشود. چون شاید در کوتاه مدت تاثیر کمی داشته باشد، اما قطعا در دراز مدت باعث نابودی وبسایت شما خواهد شد. شرکت دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات سایت، خدمات سئو و شبکههای اجتماعی در خدمت شما عزیزان میباشد. برای دریافت مشاوره اختصاصی رایگان با مشاورین ما در ارتباط باشید.
سوالات متداول
تفاوت مزرعه لینک در سئو با لینکهای با کیفیت و طبیعی چیست؟
لینکهای با کیفیت بر خلاف مزارع لینک، تعداد زیادی ندارند، با موضوع کسب و کار شما مرتبط هستند، اعتبار بالایی دارند و برای سایتتان مفید میباشند.
مزرعه لینک جز تکنیکهای کلاه سیاه است یا خاکستری؟
این روش جز تکنیکهای کلاه سیاه میباشد. چون به راحتی توسط گوگل تشخیص داده میشود.
مزارع لینک برای اولین بار در چه سالی ابداع شدند؟
تکنیک مزارع لینک برای بار اول در سال ۱۹۹۹ ابداع شد.