myc-logo1

محتوای ولاگ چیست؟ چگونه ولاگ بسازیم؟

محتوای ولاگ چیست؟ چگونه ولاگ بسازیم؟
محتوای ولاگ
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
5/5 - (2 امتیاز)

همانطور که می‌دانید پایه و اساس کسب و کارهای آنلاین تولید محتواست‌. حال یکی از رایج‌ترین انواع محتواها بلاگ یا محتوای متنی است که می‌تواند تاثیرات فوق العاده‌ای بر روی مخاطبان داشته باشد. اما بلاگ نویسی مخصوص آن‌هایی است که ذوق نویسندگی دارند و قلمشان دل سنگ را آب می‌کند!

حال ما که قلم قوی نداریم باید بیخیال تولید محتوا و جذب مخاطب شویم؟ معلوم است که نه! آن هم زمانی که چیزی به نام محتوای ولاگ (Vlog content) وجود دارد. محتوایی که ساخت آن نیاز به ذوق نویسندگی ندارد، بلکه تنها با یک دوربین و میکروفن هم قابل تولید خواهد بود.
حال احتمالا کنجکاو شده‌اید که بدانید ولاگ چیست و چگونه می‌توان تبدیل به یک ولاگر حرفه‌ای شد؟ پس در ادامه این مطلب از مای کاستومر با ما همراه باشید تا شما را با این نوع محتوا و نحوه ساخت و تولید آن آشنا نماییم. اصلا می‌خواهیم مسیر ورود به دنیای ولاگرهای موفق را به شما نشان دهیم.

محتوای ولاگ چیست؟

پیش از اینکه به سراغ تعریف ولاگ برویم بیایید ببینم این کلمه از لحاظ لغوی چه معنایی دارد. ولاگ واژه کوتاه شده و مخفف دو کلمه “ویدئو” و ” بلاگ” است. حال با توجه به این مسئله احتمالا خودتان هم تعریف و معنای ولاگ را حدس زده‌اید. ولاگ یعنی محتوا، آن هم از نوع ویدئویی!

به هر محتوایی که در قالب ویدئو ضبط شده و اطلاعات خاصی را به مخاطب ارائه دهد ولاگ گفته می‌شود. محتوای ولاگ در واقع محتوایی جذاب و سرگرم کننده است که در پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام، یوتیوب، آپارات و … منتشر می‌شود.
به عنوان مثال یک ویدئوی آموزش خیاطی در یوتیوب، نوعی ولاگ است. یا مثلا یک ویدئوی آموزش میکاپ که در اینستاگرام می‌بینید هم نوعی ولاگ به شمار می‌رود.

چرا تولید محتوای ولاگ مهم است؟

فرقی نمی‌کند که در چه پلتفرم‌هایی فعال هستید و کسب و کارتان تا چه میزان رشد داشته است. به هر حال شما به تولید محتواهای ولاگ نیاز خواهید داشت. چرا که مخاطبان معمولا دوستدار محتواهای ویدئویی هستند و به کمک ولاگ‌ها می‌توانید در جذب مخاطب بسیار موفق عمل کنید.

همچنین محتواهای ویدئویی به علت جذابیت بالا، به سرعت ویروسی شده و بازدید بسیار بیشتری نسبت به متن، عکس و اینفوگرافیک خواهند داشت. پس اگر می‌خواهید پر بازدید‌ترین و محبوب‌ترین نوع محتوا را برای کسب و کار خود تولید کنید، هرگز از ولاگ‌ها غافل نشوید.

ولاگر کیست؟

ولاگر کیست؟

واضح است! به هر شخصی که به طور مداوم و مستمر به تولید محتوای ولاگ بپردازد، ولاگر گفته می‌شود. ولاگرها معمولا در ویدئو های خود حضور دارند و اطلاعات مفیدی را به کاربران ارائه می‌دهند. یک ولاگر حرفه‌ای در تولید محتوای ویدئویی مهارت زیادی داشته و اصولا با طیف خاصی از مخاطبان تعامل برقرار می‌کند. همچنین ولاگرها در زمینه‌های مختلفی نیز فعالیت می‌کنند، از آشپزی و مد و فشن گرفته تا سلامت و گردشگری یا حتی طنز…

تفاوت ولاگ و بلاگ در یک جمله!

ولاگ و بلاگ با یکدیگر کاملا متفاوت‌اند. اگر بخواهیم تفاوت آن‌ها را در یک جمله بیان کنیم باید بگوییم:

” ولاگ یعنی محتوای ویدئویی اما بلاگ یعنی محتوای متنی و نگارشی” همین! پس بلاگ مخصوص نویسندگان است و ولاگ هم مخصوص سازندگان ویدئو می‌باشد.

تفاوت ولاگر و بلاگر چیست؟

متمایز بودن محتوای ولاگ باعث شده تا میان بلاگر و ولاگر نیز تفاوت‌های مهمی وجود داشته باشد. اما چه تفاوت‌هایی؟ ولاگرها همانطور که گفتیم تایم خود را صرف تولید محتوای ویدئویی می‌کنند. اما بالاگرها انواع و اقسام محتوا را تولید خواهند کرد. از متن و ویدئو گرفته تا تصویر و پادکست و … همچنین زمینه فعالیت ولاگر و بلاگر نیز با یکدیگر متفاوت است. برای مثال یک ولاگر اصولا در زمینه خاصی فعالیت می‌کند و به عنوان شخصی متخصص شناخته می‌شود. اما بلاگرها می‌توانند در انواع زمینه‌ها محتوا تولید کنند، از لایف استایل شخصی‌اشان گرفته تا بیزینس و کسب و کارشان، و اکثر آن‌ها تخصص خاصی نداشته و بیشتر محتوایشان شخصی است.

نحوه ساخت ولاگ در ۸ قدم ساده!

نحوه ساخت ولاگ در ۸ قدم ساده!

و حالا چگونه ولاگ بسازیم؟ برای تولید محتوای ولاگ مسیرتان کمی پیچیده است. اما اگر با مراحل اصولی این کار آشنایی داشته باشید، در تولید ولاگ موفق عمل خواهید کرد. پس برای ساخت ولاگ مراحل زیر را دنبال کنید:

۱_ موضوع ولاگ خود را انتخاب کنید

در درجه اول می‌بایست موضوع محتواهای ویدئویی‌اتان را مشخص کنید. مثلا می‌خواهید در چه زمینه‌ای فعالیت کنید؟ مد و فشن؟ دیجیتال مارکتینگ؟ گردشگری؟ شاید هم مهاجرت؟ به هر حال موضوعتان هرچه که هست باید از همین ابتدا مشخص شود.

۲_ تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنید

حالا برای شروع تولید محتوای ولاگ، نیاز به برخی تجهیزات تصویربرداری خواهید داشت. این تجهیزات شامل مواردی مثل دوربین‌های حرفه‌ای، لپ تاپ پر قدرت، اینترنت بدون قطعی، رینگ لایت، سه پایه و پرده عکاسی و … می‌شوند. در نظر داشته باشید که هیچ کدامشان نباید از قلم بیفتند.

۳_ فضای تولید محتوا را آماده سازی کنید

حالا هم موضوع را می‌دانید و هم تجهیزات خود را تهیه کرده‌اید. پس نوبت این است که فضای تولید محتوای ولاگ را نیز آماده سازی کنید. این فضا می‌تواند یک اتاق کوچک باشد که نور خوب و طراحی جذابی دارد.

۴_ سناریو را بنویسید

منظورمان از سناریو همان فیلمنامه ویدئوها و محتوای ولاگ است. مثلا اگر قرار است در حوزه مد و فشن یک محتوای جالب تولید کنید، باید ویدئویتان داستانی داشته باشد و پیام خاصی را منتقل کند. در این مورد می‌توانید از یک سناریست یا سناریو نویس حرفه‌ای کمک بگیرید.

۵_ منتظر چه هستید؟ شروع کنید!

و اکنون نوبت استارت زدن تولید محتواست. حالا باید طبق سناریویی که چیده‌اید، ویدئویتان را ضبط کنید‌. پس کار را از همینجا آغاز کنید و محتوایی بی نقص و با کیفیت را ضبط نمایید. البته به خاطر داشته باشید که اولین محتواها همیشه بی عیب و نقص نیستند و گاهی نواقصی دارند که باید در ضبط‌های بعد آن‌ها را برطرف کنید. پس در همان مرحله اول کمالگرا نبوده و نگاه صفر و صدی به ویدئویتان نداشته باشید.

۶_ تدوین و ویرایش کنید

در مرحله پنجم باید فایل محتوای بلاگ ضبط شده را تدوین و ادیت نمایید تا به ویدئوی مدنظر تبدیل شود. مثلا ممکن است نیاز باشد برخی قسمت‌ها را برش دهید، یا اینکه به ویدئو برخی جنبه‌های بصری را اضافه کنید.

۷_ یک، دو سه و انتشار!

حالا همه چیز برای یک‌ شروع طوفانی آماده است. شما می‌توانید در این مرحله محتوای خود را در پلتفرم‌های مختلف منتشر کرده و منتظر واکنش کاربران نسبت به آن باشید.

۸_ تحلیل و آنالیز را از یاد نبرید

در آخرین مرحله باید محتوای ولاگ منتشر شده را آنالیز کنید. اینگونه متوجه می‌شوید که عملکرد آن چگونه بوده و تا چه میزان در جلب توجه مخاطبان موفق عمل کرده است. این کار را نیز می‌توانید با بررسی میزان ویو، کامنت‌ها، تعداد اشتراک گذاری‌ها و موارد این چنینی سنجش نمایید.

دوره افترافکت

کسب درآمد از محتوای ولاگ، چگونه و چطور؟

ولاگری می‌تواند درآمد فوق العاده‌ای داشته باشد. چرا که روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از محتواهای ویدئویی وجود دارد. به عنوان مثال در مرحله اول ولاگر پس از بالا رفتن تعداد دنبال کنندگانش، می‌تواند با انجام تبلیغات مستقیم برند ها در صفحه‌اش، درآمد کسب کند.

راستی! یوتیوب هم گزینه ایده آلی برای کسب درآمد از ولاگری است. به عنوان مثال ولاگرهای حرفه‌ای می‌توانند محتوای ولاگ خود را در کانال‌های یوتیوب منتشر کنند. اینگونه اگر واجد شرایط باشند، یوتیوب روی ویدئوهایشان تبلیغات پخش کرده و بخشی از تعرفه تبلیغات را به ولاگر پرداخت خواهد کرد. به هر حال هزار و یک راه مختلف برای کسب درآمد از ولاگری وجود دارد و تنها کافیست حرفه‌ای عمل کرده و استمرار داشته باشید.

۵ چالش پیش روی یک ولاگر حرفه‌ ای!

و حالا برویم سراغ چالش‌ها و ببینیم یک ولاگر متخصص ممکن است در طول مسیر با چه مشکلاتی روبرو شود:

خجالتی بودن!

شاید در نگاه اول تولید محتوای ویدئویی کار سختی به نظر نرسد. اما وقتی مقابل دوربین قرار می‌گیرید، تازه به عمل دشواری این کار پی خواهید برد. مخصوصا اگر خجالتی باشید و توانایی صحبت جلوی دوربین را نداشته باشید.

شناخت مخاطب

دیگر چالش مهم در تولید محتوای ولاگ، شناخت مخاطب است. در شبکه‌های اجتماعی میلیون‌ها مخاطب وجود دارند که هر یک پرسونا و علایق خاص خود را دارند. حال برای موفقیت در ولاگری باید این مخاطبان را به خوبی بشناسید و با نیازهایشان آشنا شوید، که قطعا این مورد هم کار ساده‌ای نخواهد بود.

چگونه بلاگر شویم؟

زمان بر بودن فرآیند تولید محتوا

شما برای تولید یک محتوای متنی کوتاه، مابین یک تا دو ساعت زمان نیاز خواهید داشت. برای تولید عکس و تصویر هم تنها به چند ثانیه زمان نیاز دارید. اما تولید محتوای ویدئویی گاهی آنقدر پیچیده است که ساعت‌ها به طول می‌انجامد. مخصوصا اگر کمالگرا باشید و محتوایتان نیاز به تدوین ویرایش‌های زیادی داشته باشد.

ثابت قدم بودن

گفتیم که تولید محتوای ولاگ، پیچیده، دشوار و زمان بر است. همین مسئله می‌تواند استمرار در تولید محتوا و ثابت قدم بودن را نیز برایتان چالش برانگیز کند. در حالی که ثبات و استمرار در آپلود محتوا، مهمترین اصل موفقیت یک ولاگر است‌.

ایده پردازی

شاید در روزهای ابتدایی ده‌ها ایده مختلف برای تولید ولاگ داشته باشید. اما به مرور با چالش نبود ایده جدید نیز مواجه شده و قطعا در آن تایم، مخاطب شما دیگر با هر محتوایی شگفت زده نمی‌شود. در اینجاست که باید دست به ایده پردازی بزنید که این هم اصلا کار ساده‌ای نخواهد بود.

سخن آخر

این هم از پایان این بخش، حال که با محتوای ولاگ به خوبی آشنا شدید، بیایید ببینیم مای کاستومر این بار نیز چه نکته‌ای برایمان دارد: موفقیت شما در ولاگری به ۶ فاکتور خلاقیت، استمرار، داستان سرایی، برقراری تعامل، طراحی پرسونای مخاطب و شناخت الگوریتم‌ها بستگی دارد. پس همواره این موارد را در نظر داشته باشید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات سایت، سئو و شبکه‌های اجتماعی در خدمت شما عزیزان می‌باشد. برای دریافت مشاوره اختصاصی رایگان با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول
بهترین شبکه‌های اجتماعی برای فعالیت یک ولاگر؟

قطعا اینستاگرام و یوتیوب، البته یک ‌ولاگر می‌تواند از هر شبکه‌ای که قابلیت انتشار ویدئو را داشته باشد، استفاده نماید.

درآمد ولاگر‌ها چقدر است؟

بستگی به شهرت، مهارت و محبوبیت آن‌ها دارد و میزان ثابتی نخواهد داشت.

آیا محتوای ولاگ هم نیاز به تبلیغات دارد؟

بله، اما اگر ویدئو‌ها به اندازه کافی جذاب و خلاقانه باشند، در اغلب موارد نیازی به تبلیغات ندارند.

مقالات پیشنهادی
star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
5/5 - (2 امتیاز)
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *