این روزها دیگر همه از تبلیغات فراریاند! دیگر مثل قدیم نیست که با یک تبلیغ ساده بتوانید مشتری را متقاعد کنید که کار مورد نظر شما را انجام دهد. مثلا اگر به مشتری بگویید: “محصول ما را خریداری کن، یا روی لینک ما کلیک کن” شک نکنید که فورا صفحه شما را میبندد. چون مخاطبان دوست ندارند مجبور به انجام کاری شوند.
پس در اینجا باید کمی هنرمندانه وارد میدان شویم و درخواستمان را به گونهای بیان کنیم که مشتریان را بیش از پیش ترغیب کند. این درخواست هنرمندانه میتواند یک کال تو اکشن حرفهای باشد! حال اینکه کال تو اکشن چیست و چگونه قرار است مشتریان را ترغیب کند را در ادامه این بخش از مای کاستومر میخوانید.
کال تو اکشن چیست؟
کال تو اکشن یعنی:
“دعوت کردن از مشتریان و مخاطبان برای انجام کاری خاص”
حال این کار خاص میتواند هر چیزی باشد، مثلا ممکن است خریدن محصولتان باشد، یا کلیک کردن روی لینک مورد نظرتان، یا حتی ثبت نام کردن در سایتتان، به هر حال شما به واسطه کال تو اکشن گزینهای را درون سایتتان قرار میدهید که با کلیک کاربران روی آن، امر مورد نظرتان انجام میشود. کال تو اکشن میتواند به هر شکلی طراحی شود، مثلا ممکن است یک دکمه گرافیکی باشد، یا یک لینک یا شماره تماس!
اهمیت استفاده از کال تو اکشن چیست؟
استفاده از دکمه دعوت به اقدام برای هر کسب و کاری با هر وسعتی مهم بوده و هرگز نباید از تاثیر آن غافل بود. چون یک کال تو اکشن حرفهای باعث میشود:
- تبلیغات پر بازدهتری داشته باشید.
- فروشتان افزایش یابد.
- به راحتی بتوانید با مخاطبان تعامل برقرار کنید.
- درآمد بیشتری کسب کنید.
- بازدید سایتتان بیشتر شود.
- تاثیرگذاریاتان روی مخاطبان بیشتر میشود.
- به برندسازیاتان کمک میکند.
آشنایی با 6 کال تو اکشن جذاب و کاربردی
حال دیگر اینکه کال تو اکشن چیست و چگونه کار میکند را میدانیم، اما باید با انواع کال تو اکشن جذاب و حرفهای نیز آشنا شویم. کال تو اکشنهایی تاثیر گذار که قبلا امتحان خود را پس دادهاند! در زیر به بررسی ۶ مورد از آنها پرداختهایم:
دکمه گرافیکی
اولین و رایجترین نوع کال تو اکشن، دکمه دعوت به اقدام است. این دکمه در صفحه فرود سایت قرار میگیرد و وقتی کاربر روی آن کلیک کند به سایت یا صفحه مورد نظر وارد خواهد شد. این دکمه معمولا طراحی جذابی دارد و در یک گوشه از صفحه به مخاطبان چشمک میزند تا ترغیب شوند که روی آن کلیک کنند.
خرید محصول
و اما دکمه خرید محصول که با وجود جذاب بودن، نوعی ریسک هم به شمار میرود. چرا که اگر این نوع کال تو اکشن به شکل حرفهای طراحی نشود، ممکن است تاثیر عکس داشته باشد. گزینه خرید محصول، مشتریان را به صفحه خرید و پرداخت وجه هدایت میکند. مثلا اگر همین حالا وارد سایت دیجی کالا شوید و روی یک محصول کلیک کنید، خواهید دید که در یک قسمت از صفحه گزینه” اضافه شدن با سبد خرید” برای شما نمایش داده میشود. این گزینه در واقع همان کال تو اکشن خرید است که شما را ترغیب میکند محصول را خریداری کنید.
پر کردن فرم
گاهی اوقات شما فقط نیاز به اطلاعات مشتری دارید، مثلا دوست دارید نام او را بدانید و شماره تماس او را داشته باشید، یا اینکه میخواهید مشتری در وبسایتتان عضو شود. در این صورت باید از کال تو اکشن پر کردن فرم استفاده کنید. در این روش شما گزینه ثبت نام را با یک رنگ جذاب در سایت نمایش میدهید، سپس کاربران روی آن کلیک کرده و با پر کردن فرم، اطلاعات مورد نظرتان را برای شما ارسال میکنند.
بیشتر بخوانید
به نظرتان مهمترین مزیت کال تو اکشن چیست؟ ما میگوییم مهمترین مزیتش، این است که کاربران شما را بیش از پیش دنبال میکنند. درست مثل کاری که کال تو اکشن “بیشتر بخوانید” برایتان انجام میدهد! در این روش شما چند جمله ابتدایی متن را به کاربران سایتتان نمایش میدهید و مابقی متن را مخفی خواهید کرد. سپس یک گزینه” بیشتر بخوانید” را در کنار متن قرار میدهید تا اگر کاربر تمایل داشت، ادامه مطلب را مشاهده کرده و بخواند. اینگونه شما کاربر را ترغیب میکنید که مطالبتان را دنبال کند و بازدید سایتتان افزایش مییابد.
چت آنلاین یا شماره تماس
یکی دیگر از انواع کال تو اکشن، چت آنلاین است. هرگاه کاربری وارد سایت شما میشود، گزینه چت آنلاین مقابل دید او ظاهر میشود تا در صورت نیاز بتواند برای شما پیام ارسال کرده و سوالات خود را بپرسد. یا مثلا شماره تماسی که در انتهای هر مطلب از سایت قرار میدهید و از کاربران میخواهید برای دریافت مشاوره با آن شماره تماس بگیرند نیز نوعی کال تو اکشن به شمار میرود.
گزینه اشتراک گذاری
یک کال تو اکشن جذاب دیگر نیز گزینه اشتراک گذاری است. شما میتوانید در تمامی مطالب سایت این گزینه را قرار دهید، تا کاربر بتواند با کلیک بر روی آن، مطلب شما را با دوستان خود به اشتراک بگذارد و لینک آن را برای آنها ارسال کند.
برای دریافت مشاوره تبلیغاتی موثر و پربازده در زمینه افزایش ورودی وبسایت و افزایش فروش اینترنتی، در ارتباط بودن با یک فرد متخصص و باتجربه بسیار مهم است. در این زمینه ما به شما آقای معراج معمارنسب با بیش از ۱۲ سال سابقه در حوزه مشاوره طراحی سایت، مشاوره سئو و مشاوره افزایش فروش اینترنتی، به شما پیشنهاد میدهیم.کال تو اکشن اینستاگرام چیست؟
شاید وقتی عبارت “کال تو اکشن چیست؟” را سرچ کنید، بیشتر در خصوص سایتها اطلاعات دریافت کنید. اما کال تو اکشن تنها مختص سایت نبوده و در اینستاگرام هم وجود دارد. مثلا همان لینک خریدی که در بیو اینستاگرامتان قرار دادهاید تا مشتریان روی آن کلیک کنند، نوعی کال تو اکشن است. یا وقتی که یک استوری جالب را به نمایش میگذارید تا مخاطبان آن را ریپلی کنند، آن استوری نیز در اینجا نقش یک کال تو اکشن را ایفا میکند.
حتی اگر شماره تماستان را در قسمت پروفایل اینستاگرام قرار داده باشید تا مشتریان با شما تماس بگیرند، آن شماره هم کال تو اکشن به حساب میآید. پس دعوت به اقدام در شبکههای اجتماعی نیز وجود دارد و چیزی است که هر روز با آن روبرو میشویم.
طراحی کال تو اکشن جذاب و هوشمندانه با این 7 راز مخفی!
مهمترین چالش کال تو اکشن چیست؟ بله! نحوه طراحی و استفاده از آن! حال اگر میخواهید از این مرحله به نیز به خوبی گذر کرده و بهترین و تاثیرگذارترین کال تو اکشن را طراحی کنید، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
رنگارنگ بودن کال تو اکشن!
کال تو اکشنی بیشتر به چشم کاربر میآید که در طراحی آن از رنگهای شاد استفاده شده باشد، مثلا رنگهایی مثل قرمز، زرد، آبی، سفید، طلایی، صورتی، سبز و … مناسبترین گزینه هستند. پس دکمه کال تو اکشن شما باید در حقیقت رنگارنگ و خوشرنگ باشد.
کال تو اکشن نه خیلی بزرگ باشد نه خیلی کوچک
اگر میخواهید کال تو اکشن شما بهترین تاثیرگذاری را داشته باشد، به اندازه آن دقت کنید. مثلا دکمه اقدام به خرید نه باید آنقدر ریز و کوچک باشد که به چشم نیاید و نه آنقدر درشت طراحی شود که از صفحه سایت بیرون بزند! پس یک اندازه و سایز مناسب را برای آن در نظر بگیرید.
کال تو اکشن را مخصوص گوشی طراحی کنید
همیشه کال تو اکشن را برای گوشی موبایل طراحی کنید نه سیستم و لپ تاپ، چون اکثر کاربران برای سرچ کردن در گوگل از تلفن همراهشان استفاده میکنند. حال اگر دکمه اقدام به خرید شما در تلفن همراه نمایش داده نشود، قطعا نمیتوان انتظار داشت که کاربران روی آن کلیک کنند.
ساده و کوتاه بودن، مهمترین اصل!
به نظرتان بهترین کال تو اکشن چیست؟ کال تو اکشن کوتاه و ساده؟ یا طولانی و پیچیده؟ پاسخ واضح است. همیشه کال تو اکشنهایی که ساده هستند و متن آنها کوتاه است تاثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطب دارند. پس این نکته را نیز هنگام طراحی در نظر بگیرید.
هدیه دادن ماجرا را جذاب تر می کند!
اگر میخواهید احتمال کلیک کاربران روی دکمه کال تو اکشن را افزایش دهید، حتما برای آنها یک هدیه(هرچند کوچک) را در نظر بگیرید. مثلا به آنها روی هر محصولی که از لینک مورد نظرتان خریداری میکنند یک اشانتیون کوچک بدهید، یا بر فرض مثال داخل سایت اعلام کنید که اگر روی گزینه کال تو اکشن کلیک کنند برایشان تخفیفاتی را در نظر خواهید گرفت.
دستور دادن اکیدا ممنوع!
کال تو اکشن را به گونهای طراحی نکنید که مخاطب احساس کند در حال دستور دادن به او هستید، چون اینگونه هیچ کاربری دوست ندارد اقدام مورد نظرتان را انجام دهد. در مقابل باید کاربر را متوجه کنید که کلیک کردن روی دکمه مورد نظر شما برای او مزایا و منفعتهایی دارد و بهتر است این کار را انجام دهد. برای درک بهتر این موضوع به دو مثال زیر نگاه کنید:
کال تو اکشن دستوری و اشتباه:
” این محصول را بخر” ” با ما تماس بگیر”
کال تو اکشن درست و هوشمندانه:
” این محصول دقیقا مطابق نیازهای شماست” ” نیاز به مشاوره داری؟ میخواهی به سوالاتت پاسخ داده بشه؟ پس ما منتظر تماست هستیم”
جای مناسبی را انتخاب کنید
مناسبترین نقطه برای قرار گیری کال تو اکشن چیست؟ ما معتقدیم که گوشه بالای سایت بهترین نقطه است، چون اینگونه کاربر میتواند از همان ابتدای ورود دکمه کال تو اکشن را ببیند.
و پایان
مای کاستومر باری دیگر راهکارهایی مفید برای طراحی کال تو اکشن را با شما همراهان به اشتراک گذاشت و به سوال کال تو اکشن چیست؟ پاسخ داد. به طور کلی کال تو اکشن جذاب است و ترغیب کننده! اما اگر درست و اصولی طراحی شده باشد، پس نکاتی که بیان کردیم را فراموش نکنید.
شرکت دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات سایت، سئو و شبکه های اجتماعی در خدمت شما عزیزان می باشد. برای ارتباط با مشاورین مای کاستومر تماس بگیرید.
- تست A/B برای پیدا کردن بهترین طراحی و متن.
- استفاده از زبان عملمحور (مثل “همین حالا شروع کنید”).
- بهینهسازی برای دستگاههای مختلف (موبایل، تبلت، دسکتاپ).
- پیگیری نرخ کلیک (CTR) و نرخ تبدیل.
- استفاده از ابزارهای تحلیل وب مثل گوگل آنالیتیکس.
- مبهم بودن پیام.
- نداشتن کنتراست کافی با پسزمینه.
- استفاده بیش از حد از CTAs در یک صفحه، که میتواند باعث سردرگمی کاربران شود.
خیر، CTA ها میتوانند در انواع صفحات مانند صفحات فرود، وبلاگ، ایمیلها و حتی در پستهای شبکههای اجتماعی استفاده شوند تا کاربران را به سمت تعامل بیشتر هدایت کنند.