افزایش رتبه کلمات کلیدی (Increase the ranking of keywords) در بازاریابی آنلاین و تولید محتوای متنی نقش مهمی دارد. هنگام طراحی سایت و شروع به کار در این زمینه باید به سئو و افزایش رتبه سایت در گوگل فکر کنید. زیرا مجموع این عوامل در بازدید مخاطب و در نتیجه فروش خدمات شما مؤثر هستند. کلمات کلیدی یکی از مهمترین موارد در تولید محتوا است که باعث رشد سئو شما میشود.
بنابراین عوامل زیادی برای افزایش رتبه کلمات کلیدی در تولید محتوا وجود دارند که باید آنها را رعایت کنید. برای رسیدن به جایگاه بهتر در نتایج جستجو، رعایت مجموعهای از اصول تخصصی الزامی است؛ اصولی که معمولاً با بهرهگیری از راهنمایی یک مشاوره سئو بهدرستی اجرا میشوند. در ادامه به این موارد میپردازیم پس همراه ما باشید.
راهکار افزایش رتبه کلمات کلیدی | توضیح مختصر |
اندازهگیری رتبهبندی کلمات کلیدی | با استفاده از ابزارهایی مانند Google Search Console و Google Analytics جایگاه فعلی کلیدواژهها را بررسی کرده و عملکرد آنها را تحلیل کنید. |
هدفگذاری کلمات کلیدی مناسب | انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با اهداف کسبوکار و تحلیل دقیق نتایج جستجو (SERP) برای درک بهتر نیاز کاربران و رقبا. |
رفع مشکلات فنی سایت | با انجام ممیزی فنی، خطاهای سایت مانند لینکهای خراب یا محتوای تکراری را برطرف کرده و ساختار سایت را بهینه کنید. |
تمرکز بر تجربه کاربری (UX) | بهبود سرعت سایت، طراحی کاربرپسند و محتوای واضح برای افزایش تعامل کاربران و بهبود سئو. |
بهینهسازی برای کاربران و موتورهای جستجو | تولید محتوای دقیق، واضح و ساختارمند همراه با استفاده مناسب از تگهای هدر و تصاویر بهینهشده. |
ترفندهای افزایش رتبه کلمات کلیدی در گوگل
برای افزایش رتبه کلمات کلیدی در گوگل باید یکسری اصول و قوانین را رعایت کنید تا نتیجه مطلوب بگیرید. در واقع تولید محتوا در رابطه با کلمات کلیدی خاص بدون توجه به نکات زیر اتلاف وقت است و ارزش چندانی ندارد. در ادامه لیست این موارد را برای شما فراهم کردهایم.
1. رتبه بندی خود را اندازه گیری کنید
در اولین قدم برای افزایش رتبه کلمات کلیدی شما باید کلمات کلیدی خود را رتبه بندی کنید. این امر زمانی مؤثر است که شما درک درستی از عملکرد کلیدواژه پایه خود داشته باشید. از این طریق میتوانید ببینید چقدر در کار خود پیشرفت کردهاید. بنابراین ابزاهایی برای اندازه گیری رتبه کلمات کلیدی شما وجود دارند.
بهعنوان مثال میتوانید دادههای کلمه کلیدی را از کنسول جستجوی گوگل و ترافیک صفحه فرود از گوگل آنالیتیکس ارسال کنید.
تجزیه و تحلیل دادهها شامل موارد زیر میشوند:
- با ارزشترین کلمات کلیدی صفحات فرود را پیدا میکنید؛
- فرصت خوبی برای بهبود کلمات کلیدی هستند؛
- چه کلمات کلیدی عملکرد ضعیفی دارند.
این ابزار روی کلیدواژههایی تمرکز میکند که در جایگاههای 5 تا 15 قرار دارند. بنابراین استفاده از این ابزار به شما در رتبه بندی کلمات کلیدی در بالای صفحه اول گوگل کمک میکند. همچنین به شما چند برد سریع برای به اشتراک گذاشتن با مشتری یا رئیس خود میدهد.
2. کلمات کلیدی مناسب را هدف قرار دهید
تعیین اهداف کلمات کلیدی در تولید محتوای متنی در افزایش رتبه کلمات کلیدی مؤثر است. مهم است که برای کلمات کلیدی خود اهدافی را تعیین کنید. زیرا شما باید اهداف کسب و کار خود را با اهداف کلمات کلیدی خود همسو کنید. چون در این صورت میتوانید در تجارت آنلاین خود موفقیت بیشتری را کسب کنید. همچنین دانستن نوع هدف به شما کمک میکند که بدانید کاربران در چه مرحلهای از قیف فروش هستند.
در ادامه انجام یک تجزیه و تحلیل کامل SERP ضروری است. در رتبه بندی کلمات کلیدی میتوانید موارد زیر را بیابید:
- جستجوهای مرتبط؛
- پرسشهای مردم؛
- پیشنهادات تکمیل خودکار گوگل؛
- سایر ویژگیهای جستجوی پیشرفته.
SERP ها دارای ویژگیها هستند که شامل موارد زیر میشوند:
- به شما کمک میکند که متوجه شوید چه چیزی برای رتبه بندی یک کلمه کلیدی خاص لازم است؛
- به شما کمک میکند که بدانید که برای توسعه محتوا چه چیزهایی نیاز است؛
- سپس باید نتیجه گیری کنید و بر اساس آن برنامهای برای ایجاد آن ارائه دهید.
ابزار SEO SEMrush برای این نوع تجزیه و تحلیل بسیار عالی است. در این ابزار شما فقط باید یک کلمه کلیدی را وارد کنید. سپس ابزار آنچه را که در نتایج برتر گوگل نشان داده میشود را تجزیه و تحلیل میکند. در ادامه توصیههایی برای محتوای سئو ارائه میدهد.
3. رفع مشکلات فنی سایت
رفع مشکلات فنی از دیگر موارد برای افزایش رتبه کلمات کلیدی است. ایجاد یک پایه محکم در وب سایت شما برای حل مشکلات فنی ممکن است دید کلمه کلیدی ارگانیک شما را کاهش دهد. صفحات سایت باید براحتی توسط موتورهای جستجو و کاربران قابل جستجو و پیمایش باشد.
اگر پیمایش وبسایت شما برای کاربران و خزیدن موتورهای جستجو مشکل ایجاد کند، بر رتبهبندی کلمات کلیدی شما تأثیر منفی خواهد گذاشت. همچنین اگر وبسایت شما براحتی قابل دسترس داشته باشد، سبب افزایش رتبه سایت در گوگل خواهد شد.
مطمئن شوید وب سایت شما ساختار محکمی دارد و هر گونه لینک خراب و مشکلات محتوای تکراری را حل کنید. انجام یک ممیزی فنی سئو برای رسیدگی به تمام مسائل فنی اولویت دار ضروری است.
4. روی تجربه کاربری تمرکز کنید
توجه و تمرکز روی تجربه کاری باعث افزایش رتبه کلمات کلیدی میشود. تجربه کاربر و ارزش برند در افزایش دید جستجوی ارگانیک، مهم هستند. البته تجربه کاربر مسئولیت مستقیم یک بازاریاب موتور جستجو نیست، اما مهم است که تجربه کاربر و سئو با هم کار کنند.
در ادامه برخی از عناصر کلیدی که باعث بهبود UX و SEO میشود را ارائه دادهایم:
- تحقیق کلمات کلیدی؛
- برچسبگذاری صفحه (تگهای عنوان، توضیحات متا، عنوانهای اصلی)؛
- بهینه سازی محتوا؛
- سرعت صفحه.
5. بهینه سازی برای کاربران و موتورهای جستجو
بهینه سازی سایت از دیگر موارد برای افزایش رتبه کلمات کلیدی به شمار میرود. اما باید بهینه سازی موتورهای جستجو نیز بهاندازه باشد که از هدف اصلی که رسیدن به مخاطبان هدف است، دور نشویم.
موتورهای جستجو و کاربران برای خواندن و هضم محتوا روشهای متفاوتی دارند. اما موارد مشترکی وجود دارد که با در نظر گرفتن آنها باید شروع به تولید محتوا کنیم.
مواردی که باید برای تولید محتوا رعایت کرد:
- واضح و مختصر باشد؛
- اطلاعات دقیق ارائه دهید؛
- از اصطلاحات خاص خودداری کنید؛
- از موضوعات فرعی مرتبط استفاده کنید.
بر اساس نکات مشاوره دیجیتال مارکتینگ عنوانهای سرصفحه کلیدی خواندن محتوا را برای کاربران و موتورهای جستجو راحتتر میکند. علاوه بر این تگهای هدر مناسب باعث میشود که موتورهای جستجو بتوانند سلسلهمراتب مهمترین موارد را در صفحه دنبال کنند. همچنین تصاویر بسیار مهم هستند، زیرا ارائه تصاویر جذاب میتواند تفاوت را برای کاربران ایجاد کند. همچنین بهینه سازی بیشتری برای موتورهای جستجو از طریق نامگذاری متن و فایل ALT را فراهم میکند.
سخن پایانی
در این مقاله تلاش کردیم که بهترین روشها برای افزایش رتبه کلمات کلیدی را به شما معرفی کنیم. بهبود کلمات کلیدی باعث رشد سئو و در نتیجه بازدید بیشتر مخاطب میشود. بنابراین بسیار مهم است که این موارد ذکر شده را برای کلمات کلیدی رعایت کنید. آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر با ارائه مشاوره رایگان در زمینه سئو و بازاریابی آنلاین در خدمت شما است تا بهترین نتیجه را برای وبسایت خود رقم بزنید.
۱. پیشنهادات گوگل ۲. آنالیز رقبا ۳. استفاده از ابزارهایی مانند گوگل ترندز
در ابتدای راهاندازی سایت چون رقابت دشوار است، بهتر است از کلمات کلیدی بلند یا لانگ تیل کیوردها استفاده کنیم.
مهمترین راه این است که شما تمام تلاشتان را بکنید تا محتوای مفید، کاربردی و بونیک درباره آن کلمه کلیدی تولید کنید. همچنین از تصاویر مرتبط و محتوای ویدیویی و پادکستهای کوتاه برای تکمیل محتوایتان غافل نشوید.