موشن گرافیک حرفه ای (Motion Graphics)
موشن گرافیک شامل ویدئوهایی است که تصاویر، محتوا و مفهوم را بهصورت متحرک نشان می دهند. برای طراحی موشن گرافیک ، با استفاده از نرم افزارهای مربوطه تصاویر متحرک میگردند، آنگاه بر روی ویدئو صداگذاری میشود و پیام به شکل بسیار ساده و قابل فهمی به مخاطب انتقال داده میشود.
موشن گرافی یکی از بهترین روشها برای انتقال مفاهیم است، چراکه در زمان کوتاه با مشاهده ویدئو، هم میتوانید لذت ببرید و هم پیام مربوطه را دریافت نمایید.
اگر در موشن گرافی ترکیب صدا و تصویر بهخوبی صورت گرفته باشد و بر اساس داستان جالبی باشد، به ابزار بسیار مناسبی برای بازاریابی محصولات و خدمات شما تبدیل خواهد شد و استقبال زیادی از آن میشود.
موشن گرافی چیست؟
متن و گرافیک مؤلفه اصلی موشن گرافیک است. این مفهوم در واقع همان گرافیک متحرک است که یک ارتباط عمیق میان بیننده و تصویر برقرار میکند. شاید بتوان سابقه این حرفه را به زمانی برگرداند که با رسم شکل روی پانویس برگههای کتاب و ورق زدن سریع آنها، یک تصویر متحرک ساخته و در واقع یک گرافیک متحرک ساده حاصل میشد.
محصولات حاصل از موشن گرافی یک ترکیب بسیار جذاب و تاثیرگذار است که با موسیقی تلفیق شده و یک پیام را به بیننده منتقل میکند. موشن گرافیست افرادی هستند که این مفاهیم را میسازند و از این روش برای ساخت تبلیغات، فیلمهای آموزشی و یا عنوان فیلمها استفاده میکنند.
موشن گرافی در انواع مختلفی با ویژگیهای متفاوتی برای بسیاری از مصارف استفاده میشود که با توجه به هدف تولید آن میتوان آن را از فریلنسرهایی که در کار تولید محتوا تصویری هستند، خریداری کرد.
مزایای موشن گرافیک
بهطور کلی موشن گرافیک به سبب نوع ساختاری که دارد، اغلب مورد استقبال کاربران قرار میگیرد. با توجه به این موضوع افراد بسیاری برای معرفی کسب و کارشان به سراغ موشن گرافیک میروند. در ادامه مهمترین مزایای موشن را برای شما معرفی میکنیم.
موشن گرافیک باعث افزایش فروش میشود
در ابتدا به نظر غیرممکن میرسد که یک ویدئو شصت ثانیهای، مخاطب را متقاعد کند که از محصولات خریداری نماید؛ اما این درست کاری است که موشن گرافیک میکند.
موشن گرافی در یک زمان کوتاه و به یک شیوهای متفاوت، ویژگیهای محصولات را بیان کرده و شما را تشویق به خرید محصول مینماید.
ویدئوها بهترین روش برای انتقال محتوا هستند
از آنجا که ویدئوها تأثیر زیادی بر مخاطب میگذارند و معمولاً موضوع جذابی دارند، مخاطبان میتوانند آن را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند.
در نتیجه یک ویدئوی موشن گرافیک ، بارها و بارها توسط کاربران به اشتراک گذاشته شده و سبب شهرت کسب و کار یا برند شما میشود.
موشن گرافیک ها چشم نواز هستند
معمولاً مخاطبان ارتباط خوبی با ویدئوها برقرار میکنند. برای مثال بسیاری از افراد ترجیح میدهند بهجای آنکه ساعتها یک کتاب را بخوانند، فیلم مربوط به داستان آن کتاب را تماشا کنند. به این صورت ویدئوهایی همچون موشن گرافی بیشتر بر ذهن بیننده تأثیر میگذارند و در خاطر او باقی میمانند.
از موشن گرافی میتوان چیزهای بسیاری آموخت
ویدئوهایی همچون موشن گرافی یک راه حل عالی برای به دست آوردن سریع اطلاعات میباشند. به همین سبب مخاطب برای بدست آوردن اطلاعات در رابطه با محصول یا خدمات مورد نظر ترجیح میدهد که یک ویدئو در رابطه با آن را مشاهده کند.
تحقیقات نیز نشان میدهد افراد تنها 10% از چیزهایی را که شنیدهاند، بعد سه روز به خاطر میآورند، در صورتی که حدود ۶۵% چیزهایی را که از طریق ویدئو مشاهده کردهاند را میتوانند پس از سه روز نیز به خاطر بیاورند.
موشن گرافیک ها داستان میگویند
شما میتوانید در کنار نمایش محصولاتتان در موشن گرافی، آن را در غالب یک داستان نیز بیان کنید. برای مثال میتوانید بگویید که چگونه ایده محصولتان را به واقعیت تبدیل کردهاید و توانستید آن را تولید نمایید. با این روش تأثیر زیادی بر ذهن مخاطب میگذارید و او را جذب کسب و کار خود میکنید.
با توجه به آمارهای بالا متوجه میشویم، موشن گرافی و محتواهای ویدئویی نقش اساسی و مؤثری در ارائه خدمات و محصولات دارند، بنابراین از این محتوا بهره ببرید. تیم خلاق و حرفهای مای کاستومر با داشتن سابقه مفید در زمینه موشن گرافیک، میتواند به شما در این امر کمک کند و ویدئوهای جذابی برای کسب و کارتان بسازد.
معرفی انواع موشن گرافیک
- متحرک سازی لوگو (لوگو موشن)
- موشن گرافی سه بعدی
- موشن گرافی دو بعدی
- استاپ موشن
- اینفوگرافیک
- تایپوگرافی
تعرفه ساخت و طراحی موشن گرافیک
قیمت ساخت موشن گرافیک با توجه به نوع پروژه شما تعیین میشود. در واقع عواملی همچون هدف ویدئو، نوع مخاطب، زمان تیزر، دوبعدی یا سه بعدی بودن کار و سناریو بر روی قیمت ساخت موشن تأثیرگذار هستند. با توجه به این موضوع نمیتوان برای تمامی پروژهها قیمت واحدی را در نظر گرفت.
تیم مای کاستومر همواره با ارائه قیمتی مناسب و شفاف سازی خدمات، توانسته رضایت مشتریان عزیز را جلب نماید و خدمات بینظیری را در این زمینه ارائه دهد. برای کسب اطلاع بیشتر از هزینهها و تعرفههای مربوط به موشن گرافیک با کارشناسان تیم مای کاستومر در ارتباط باشید.
آیا تا به حال با مفهومی به نام موشن گرافی آشنا شدهاید؟ چه میزان با این مفهوم سر و کار داشتهاید؟ این مفهوم در واقع نوعی فیلم سازی و تصویربرداری بدون استفاده از دوربین فیلمبرداری است که برای ساختن و متحرکسازی تصاویر به همراه صدا استفاده میشود.
موشن گرافی یا همان موشن گرافیک، مستلزم یک ذهن خلاق و ایده پرداز و همچنین مهارت متحرکسازی وکتور و تصاویر با رنگ آمیزیهای بسیار جذاب است، تا مفاهیم و هدف موشن درست به مخاطب منتقل شود. در ادامه میخواهیم شما را با این مفهوم، انواع و ویژگیهای آن آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.
تفاوت موشن گرافی با انیمیشن
شاید بعضی از افراد حرفهی موشن گرافیک را با انیمیشن یکی بدانند اما باید توجه کنند که با تمام شباهتهایی که این دو با هم دارند، دارای تفاوتهایی نیز هستند که به آنها اشاره میکنیم:
- انیمیشن و موشن گرافیکی از نظر زمانی متفاوتاند، به این صورت که موشن گرافیکی مختصر و کوتاه است در حالی که انیمیشن، داستانهای بلند و طولانی میباشد.
- هدف ساخت این دو با یکدیگر تفاوت دارد. اگر بخواهیم بهتر توضیح دهیم باید بگوییم که موشن گرافیکی اهداف تبلیغاتی و برندسازی دارد در حالی که انیمیشن، معمولاً برای شرح یک داستان استفاده میشود و در آن شخصیتهای گوناگون ایفای نقش میکنند تا در نهایت یک مفهوم به مخاطب انتقال پیدا کند.
- موشن گرافی یک مفهوم تصویر محور است در حالی که انیمیشن معمولاً به شخصیتها میپردازد. در واقع این دو، در سبکهای متفاوت تولید میشوند.
انواع موشن گرافی
موشن گرافیک دارای انواع مختلفی است که هر کدام با توجه به هدف تولید و ویژگیهایی که دارند، در مصارف مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه آنها را بیان میکنیم:
ویدئوهای تشریحی
یکی از انواع متداول موشن گرافی، ویدئوهای تشریحی هستند که با اهداف مختلفی تولید میشوند. شما میتوانید با استفاده از این ویدئوها در یک فرآیند پیچیده و با استفاده از انیمیشنهای مجزا برای یک تصویر، یک رابطه عاطفی میان مخاطب و برندی که دارید ایجاد کنید. در واقع این ویدئوها یک تولید محتوا تصویری هستند که در یک قالب داستانی تعاملی و عاطفی، فروش نهایی شما را افزایش خواهند داد.
انیمیشن های رابط کاربری
اگر شما و تیمی که دارید بتوانید فیلمهای اختصاصی خودتان را تولید کنید، قطعاً به کسب و کار خود رونق دادهاید و باعث میشوید تا بسیاری از افراد با کسب و کار شما آشنا شوند. انیمیشنهای رابط کاربری با بازاریابی محصول در ارتباط هستند و در واقع کمک میکنند تا به وسیله گفتگو با توسعه دهندگان محصول، جذب سرمایه را افزایش دهند.
لوگو ها
طراحی درست و متمایز ، عامل ترفیع برند شما است و میتواند باعث شود تا در میان رقبا در پله بالاتری قرار بگیرید. متحرکسازی لوگو، یکی از روشهای طراحی پرکاربرد است که شما میتوانید با استفاده از آن کسب و کار خود را رونق ببخشید.
فیلم های کوتاه
برای ساخت فیلمهای کوتاه میتوانیم انیمیشن و گرافیک را به جای یکدیگر استفاده کنیم. البته باید در نظر بگیریم که انیمیشن یک طراحی مفصل است در حالی که در موشن گرافی از طراحیهای سادهتری استفاده میشود و در واقع دنیای موشن گرافی مختص به ذهن خود شما است.
عناوین فیلم ها
سائول بأس طراح مشهوری بود که عنوان فیلمهای معروفی را با موشن گرافی طراحی کرد. در واقع طراحی عناوین فیلم، آغاز موشن گرافیک بود.
محتوای سخنرانی
برای داشتن یک سخنرانی کامل و مناسب، شما میتوانید از طراحیهای به خصوصی در متن سخنرانی و پاورپوینت خود استفاده کنید. در واقع با موشنگرافی، شما میتوانید مطالب و تصاویر خود را متحرک کرده و حتی نمودارها و مفاهیم دیگر را تعامل ببخشید.
اینفوگرافیک
ایجاد انیمیشن و عناصر متحرک در تولید اینفوگرافیک، میتواند باعث شود تا مخاطب شما به اطلاعات مهم جذب شود. با موشن گرافیکی نمودارها و تمام عناصر اینفوگرافیک متحرک میشوند و با این کار اهمیت اطلاعات بالا میرود. شما با موشن گرافی میتوانید اینفوگرافیک را به یک ویدئو تشریحی تبدیل کنید.
گرافیک های پخش زنده
حتماً تا به الان برای شما پیش آمده است که در حال تماشای مسابقات هستید و نوارهای رنگی در زیر تصویر ایجاد شده و بعد محو میشوند. این موارد نمونههایی از گرافیکهای پخش زنده هستند که در واقع از جمله موشن گرافیها محسوب میشوند. در هنگام پخش اخبار هم شما گاهی خلاصه اخبار و نام افراد را مشاهده میکنید که همه اینها از جمله این گرافیکها در حوزه پخش زنده هستند.
گیف ها
در حال حاضر در بسیاری از رسانههای اجتماعی، گیفهای حاوی موشن گرافی کاربرد دارند. در بسیاری از موارد، استفاده از این گیفها میتواند پست اجتماعی شما را برجستهتر کند.
ویژگی های موشن گرافیک
موشن گرافیستها مطالب دشوار را به سادهترین شکل ممکن توضیح میدهند. که دارای ویژگیهای خاصی هستند که به آنها میپردازیم:
- سادگی: در موشن گرافیکی، ایدههای پیچیده و دادههای دشوار با استفاده از تکنیکهای ساده در قالب آمار و نمودار ترسیم میشوند.
- سرگرم کننده: با استفاده از موشن گرافیک، محتوای خسته کننده به یک ویدئوی جذاب تبدیل میشود.
- رنگهای روشن: از رنگهای مختلف، واضح و جذابی در موشن گرافی استفاده میشود تا اهداف آموزشی به بهترین شکل منتقل شوند.
- گرافیکهای پویا: در موشن گرافی بسیاری از مفاهیم پیچیده با استفاده از متحرکسازی و انیمیشن، به شکلی جذاب به مخاطب انتقال داده میشوند و در کسری از ثانیه فرد میتواند با محصول یا خدمات شما آشنا شود.
- رسمی بودن و ظرافت: از سایر توضیحات ویدئویی پیچیدهتر است و به سبب ظاهر جدیای که دارد، وجه مناسبی را برای کسب و کار رسمی خلق میکند.
جمع بندی
موشن گرافیک یک فعالیت هنری و پرمخاطب در قرن ۲۱ است. طراحان گرافیک متحرک در حوزه فیلمسازی و یا انیمیشن مهارت و تجربه دارند. موشن گرافیستها باید در بسیاری از حوزهها مانند رنگ شناسی، هنرهای تجسمی، تایپوگرافی و صدابرداری تبحر داشته باشند. همچنین بتوانند با نرم افزارهای ضروری طراحی، کار کنند. امروزه با توجه به توسعه اینترنت، صنعت موشن گرافی تغییرات بسیاری پیدا کرده است.
تولید محتوای تصویری و روشهای مختلف همانند آن، با توجه به پیشرفت فناوری و اینترنت، به صورت دورکار هم انجام میگیرند. برای آشنایی بیشتر با این صنعت و طریقه استفاده از آن و به طور کلی شناخت بیشتر این حرفه، میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.
یادگیری موشن گرافیک حرفهای کمی پیچیده و زمانبر است. اما شما میتوانید در عرض چند روز یا چند هفته ابزارهای ضروری در این زمینه را یاد بگیرید و موشنهای مبتدی بسازید.
گیف ها نوعی موشن گرافیک هستند. موشن گرافیک ها گرافیک هایی هستند که در حال حرکت هستند. آنها می توانند ثابت باشند، مانند یک GIF، یا می توانند پویا باشند، مانند یک ویدیو. موشن گرافیک اغلب برای تبلیغات، ویدیوهای آموزشی یا حتی برای سرگرمی استفاده می شود.
موشن گرافیک برای صاحبان کسب وکار های آنلاین، شرکت های تبلیغاتی و سازمانهای هنری و فرهنگی برای معرفی یک خدمت، محصول یا رویداد بسیار کاربرد دارد.