الگوریتم برت (BERT algorithm) چیست؟ این روزها این سوال پرتکرار جز پر سرچ ترین عبارات در گوگل بوده است. همانطور که میدانید گوگل هرساله چند الگوریتم جدید را معرفی میکند که هر یک کاربرد خاصی دارند. حال اگر کمی بر روی این الگوریتمها زوم کنیم، میبینیم که همه آنها فقط و فقط یک هدف را دنبال میکنند و آن چیزی نیست جز درک بهتر نیاز کاربران!
برت نیز جز رباتهایی است که به همین منظور طراحی شده است. الگوریتم برت در واقع بزرگترین و پیشرفتهترین الگوریتم گوگل در پنج سال اخیر به شمار میرود. در ادامه این مطلب قصد داریم قابلیتها، کاربرد و نحوه کار برت را مورد بررسی قرار دهیم و شما را با این ربات معجزهآسا بیشتر آشنا کنیم.
الگوریتم برت چیست؟
برت پیشرفتهترین الگوریتم گوگل بوده که با هدف درک زبان محاورهای انسان ساخته شده است. این الگوریتم برای اولین بار در اکتبر سال ۲۰۱۹ معرفی شد. عملکرد برت بر پایه هوش مصنوعی بوده و همین سبب شده است که برخی کاربران آن را ربات انسان نمای گوگل نامگذاری کنند.
با کمک برت گوگل میتواند زبان عامیانه کاربران را درک کرده و اینگونه هنگام سرچ مناسبترین و مرتبطترین محتواها را نمایش دهد. برت با درکی که از زبان انسان دارد به راحتی منظور کاربر از سرچ هر نوع عبارت یا کلمهای را متوجه میشود. چرا که این الگوریتم دارای دستورهای زبان پیشرفته میباشد. برت گرچه پیشرفتهای زیادی داشته اما همچنان نیز تکامل نیافته و انتظار میرود در سالهای آینده با آپدیتهای جدید بیش از بیش کاربران را شگفت زده کند.
الگوریتم برت چگونه کار می کند؟
حال که میدانیم الگوریتم برت چیست؟ بیایید نحوه عملکرد آن را نیز بررسی کنیم. برت برای درک بهتر زبان انسانها طراحی شده است. پس هر عبارتی که در گوگل سرچ شود، توسط این الگوریتم بررسی خواهد شد. برت معنای کلی عبارت مورد نظر را یافته و سپس نتایج مرتبط با آن را به کاربران نمایش خواهد داد.
در حالی که در گذشته گوکل قادر به حدس معنای کلی یک عبارت نبود و تنها به کلمات اول و آخر آن توجه میکرد. برای درک بهتر عملکرد برت بیایید یک مثال ساده بزنیم:
فرض کنید در گوگل عبارت “مهاجرت به آلمان” را سرچ کردهاید. قطعا در نتایج جستجو با محتواهایی روبرو میشوید که با مهاجرت کردن به آلمان مرتبط هستند. حال در این عبارت کلمه ” به” را حذف کرده و کلمه ” از” را جایگزین آن کنید. اکنون عبارت شما تبدیل میشود به” مهاجرت از آلمان ” و معنای آن به طور کلی تغییر خواهد کرد. برت در مواجه شدن با این دو عبارت به شیوه زیر عمل میکند:
- عملکرد گوگل قبل از اختراع برت
در گذشته اگر این دو عبارت را سرچ میکردید، گوگل تفاوت آنها را متوجه نمیشد. پس در پاسخ به سرچ هردوی آنها، محتواهای مهاجرت به آلمان را برایتان نمایش میدهد.
- عملکرد گوکل بعد از اختراع برت
حالا گوگل به خوبی میداند که عبارت “مهاجرت به آلمان” و ” مهاجرت از آلمان” با یکدیگر تفاوت دارند. چون به لطف الگوریتم گوگل قادر به تشخیص جایگاه کلمات در هر جمله یا عبارت است. پس اگر کلمه” به” را با کلمه ” از” جایگزین کنید، گوگل به سرعت محتواهای مرتبط با مهاجرت از آلمان به کشورهای دیگر را برایتان به نمایش در میآورد.
مهمترین قابلیتهای الگوریتم برت چیست؟
این الگوریتم دارای قابلیتهای شگفت انگیزی بوده که در زیر به بررسی آنها پرداختهایم:
درک بهتر سوالات
اولین قابلیت این الگوریتم درک هرچه بهتر مفهوم سوالات کاربران است. برای مثال اگر در گوگل سرچ کنید چگونه میتوانم از برزیل به لندن مهاجرت کنم؟ برت پاسخی دقیق و کامل در این خصوص را به شما ارائه میکند. در حالی که اگر چند سال قبل چنین سوالی را سرچ میکردید، گوگل یا محتواهای مهاجرت به لندن را به شما نشان میداد یا در خصوص کشور برزیل اطلاعاتی در اختیارتان قرار میگذاشت که در هر دو صورت شما پاسخ سوال خود را نمییافتید.
درک بهتر کلمات مشابه
اگر بپرسید مهمترین قابلیت برت چیست؟ قطعا پاسخ یک چیز است، درک بهتر کلمات مشابه! فرض کنید در گوگل کلمه کرم را سرچ کردهاید. حال این گوگل بخت برگشته از کجا تشخیص دهد که شما منظورتان کرم دست و صورت است یا کرم خاکی و یا اصلا کرم آقا را میگویید! در اینجاست که برت وارد عمل میشود و با توجه به کلماتی که قبل و بعد از کلمه ” کرم ” به کار بردهاید مفهوم آن را تشخیص داده و تفاوت آن با سایر کلمات مشابه را متوجه خواهد شد.
اصلاح کلمات اشتباه
همه ما بارها و بارها در هنگام تایپ کردن غلط تایپی داشتهایم. حال اگر در حین سرچ کردن عبارت نیز اشتباه تایپی داشته باشیم چه اتفاقی می افتد؟ گوگل هم دچار اشتباه میشود؟ قطعا نه، گوگل به لطف برت دیگر آن گوگل سابق نیست! برت اشتباهات تایپی عبارت شما را اصلاح کرده و سپس صحیحترین نتایج را ارائه خواهد داد.
درک زبان عامیانه
جالبترین قابلیت برت چیست؟ قطعا درک زبان عامیانه انسان که چیزی شبیه به یک معجزه میماند. برای مثال اگر همین حالا سرچ کنید” چطور خونه رو تمیز کنم؟” گوگل فورا به شما پیشنهادات مرتبط زیر را خواهد داد:
- چطور خونه رو مرتب کنم؟
- چطور خونه رو تزئین کنم؟
- چطور خونه رو رنگ کنم؟
- چطور خونه رو خوشبو کنم؟
میبینید؟ گوگل کاملا شبیه به یک انسان شده و به زبان محاورهای با شما صحبت میکند. در حالی که قبلا باید این عبارت را به زبان رسمی و اینگونه سرچ میکردید:
- چگونه خانه را تمیز نمایم؟
حدس کلمات
هر کلمهای را که در گوگل سرچ کنید کلمات احتمالی قبل و بعد از آن را حدس خواهد زد و این نیز به لطف برت صورت میپذیرد.
بررسی تفاوت الگوریتم برت با رنک برین
هرگاه صحبت از برت میشود، ناخودآگاه کاربران آن را با رنگ برین مقایسه میکنند. برخی نیز معتقدند برت همان نسخه تکامل یافته رنک برین است. اما اشتباه نکنید، این دو از یکدیگر کاملا مجزا بوده و یکی نیستند. حال تفاوت رنک برین و برت چیست؟ رنک برین تنها بر ارائه نتایج بر اساس سرچهای قبلی کاربران و علایق آنها متمرکز است. در حالی که حدس علاقه کاربران تنها یکی از قابلیتهای برت بوده و در واقع کاربرد اصلی این الگوریتم درک زبان عامیانه انسان است. پس میتوان گفت برت و رنک برین یکی نبوده و تنها مکمل همدیگر به شمار میروند.
چگونه با الگوریتم برت طرح دوستی بریزیم؟
سئو برای الگوریتم برت، از توهم تا واقعیت! کارشناسان گوگل بارها و بارها اعلام کردهاند که هیچ روش خاصی برای سئوی وبسایت و تایید محتوای آن توسط الگوریتم برت وجود ندارد. پس طرح دوستی ریختن با این الگوریتم عجیب و پیشرفته، آنقدرها هم ساده نیست. اما با انجام برخی راهکارهای طلایی میتوانید سایت خود را برای این الگوریتم بهینه نمایید.
این راهکارها عبارتاند از:
نیاز کاربران اولویت اول و آخرتان باشد.
موثرترین راهکار سئو برای الگوریتم برت چیست؟ همیشه نیاز کاربران است که تاثیر زیادی بر سئوی وبسایت شما دارد. پس برای بهینه سازی نیز باید نیاز کاربران را در اولویت قرار دهید. ابتدا توجه کنید که کاربر هنگام ورود به سایت شما دقیقا به دنبال چه چیزی است و سپس بر اساس همین مسئله تولید محتوا را انجام دهید.
قدرت دم درازها را دست کم نگیرید!
منظور از دم درازها همان عبارات کلیدی طولانی هستند. برای مثال بهتر است به جای کلمه ” سئو سایت” از کلمات طولانیتری مثل ” سئو سایت پوشاک زنانه” یا ” سئو سایت کتاب فروشی” استفاده کنید. کسب رتبه در این کلمات کلیدی آسانتر است. چون رقابت در خصوص آنها بسیار کم است. از طرفی الگوریتم برت این امکان را فراهم ساخته که گوگل به راحتی معنای عبارات طولانی را درک کند. پس چه فرصتی بهتر از این؟ حتما از دم درازها کمک بگیرید.
پرسش و پاسخ را فراموش نکنید.
در قسمت توضیح الگوریتم برت چیست؟ گفتیم که برت کمک میکند تا گوگل به راحتی معنای سوالات طولانی را متوجه شود. حال این روزها بسیاری از کاربران جستجوی صوتی گوکل را روشن کرده و سوال خود را به شکل عامیانه بیان میکنند. سپس گوگل بهترین نتایج را به آنها نشان میدهد. پس حتما در محتواها از بخش پرسش و پاسخ استفاده کنید تا وبسایت شما نیز در نتایج جستجو قرار گیرد.
ربات نباشید!
الگوریتم برت با این هدف طراحی شده است که گوگل از ربانی بودن فاصله گرفته و اهداف و نیازهای کاربران را بهتر متوجه شود. پس شما نیز ربات نباشید، بلکه سعی کنید با کاربر تعامل برقرار کنید. لازمه این کار نیز تولید محتوای کاربر پسند است.
محتوای طولانی پادشاه نیست!
حتما شنیدهاید که بیل گیتس از ثروتمندترین کار آفرینان جهان میگوید: محتوا پادشاه است. اما ما به شما میگوییم محتوای مفید و مختصر پادشاه است نه محتوای طولانی و حوصله سر بر! گاهی کاربر پاسخ سوالات خود را در یک محتوای ۸۰۰ کلمهای هم دریافت میکند و نیاز نیست که ۸۰۰۰ کلمه نگارش کنید! پس برای سئو وبسایت حتما به این نکته نیز توجه داشته باشید.
سخن آخر
در این مطلب از مجله مای کاستومر به پرسش الگوریتم برت چیست؟ پاسخ دادیم و مهمترین قابلیتهای آن را نیز بررسی نمودیم. با ظهور الگوریتم بسیاری از وب مسترها دچار هراس و نگرانیهای مختلف شدند. الگوریتم برت گرچه عجیب و غریب است اما به هیچ عنوان ترسناک نیست، بلکه فقط آمده تا کار را برای کاربران آسانتر کند. پس با آن دوست باشید و بر روی تولید محتوای هدفمند خود متمرکز شوید تا بتوانید رتبههای سئوی چشمگیری کسب کنید.
چنانچه قصد دارید کسب و کار خود را گسترش دهید و رونق بخشید، شرکت دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر صفر تا صد خدمات طراحی سایت و سئو را بر اساس بروزترینترین الگوریتمها و با هزینهای به صرفه برای مشتریان عزیز ارائه میکند.
مهمترین قابلیت این الگوریتم درک بهتر کلمات مشابه و فهم دقیقتر زبان محاورهای انسان است.
خیر، برت همچنان در حال پیشرفت بوده و انتظار میرود در سالهای آینده تکامل آن ما را شگفت زده کند.
بله و همین است که سبب پیشرفت روز افزون آن شده است.
خیر، این دو الگوریتم کاملا متفاوت و مجزا از یکدیگر هستند.