خواندن مطلبی که هیچ اطلاعات تازهای به ما اضافه نمیکند و کیفیت چندانی از نظر محتوایی ندارد، نهتنها موجب میشود ما به سرعت آن محتوا و وبسایت را ترک کنیم بلکه اعصابمان را به هم میریزد، چون ناچاریم از این سایت به آن سایت کلی جستجو کنیم تا جواب سوال خود را بگیریم و اطلاعات مورد نیاز را به دست آوریم. اما از آنجایی که اولویت گوگل جلب رضایت و رفع نیازهای کاربران است، برای این مسئله چارهای اندیشیده و با معرفی الگوریتم پاندای بامزه اما سختگیر، کار را برای تولیدگران محتوای بیارزش و بیکیفیت بسیار مشکل کرده است! اما چطور و چگونه؟
قرار است همه چیز درباره فاکتورهای الگوریتم پاندا (Panda Algorithm) و نحوه بررسی محتواهای یک سایت توسط این الگوریتم را در این مقاله به زبان ساده بیان کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید.
الگوریتم پاندا چیست؟ (Panda Algorithm)
الگوریتم پاندا برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ توسط گوگل با وظیفه کنترل کیفیت محتواهای وبسایتها ارائه شد. الگوریتم پاندا در موتور جستجو گوگل به بررسی محتواهایی که از نظر علمی اشتباه یا بیاعتبار هستند، محتوای کپی، محتوای کوتاه، صفحات بیارزش و تکراری میپردازد و پس از آنالیز، بهترین سایت از نظر کیفیت محتوایی که از قوانین گوگل پیروی میکند را انتخاب کرده و بهترین جایگاه در گوگل را نصیب آنها میکند.
بنابراین وظیفه اصلی الگوریتمهای پاندا طبقهبندی نتایج بر مبنای کیفیت محتوای وبسایتها است. کیفیت محتوا چطور سنجیده میشود؟ آنالیز متن و رفتار کاربران انسانی! یعنی الگوریتم پاندا علاوه بر بیش از حد نبودن تعداد کلمات کلیدی، کپی نبودن محتوا، استفاده از محتوای غنی در قالب تصاویر و ویدیو و بهرهگیری از اطلاعات معتبر و علمی، توجه میکند که کاربران چه مدت زمانی در محتوای شما میمانند؟ آیا روی برخی از بخشهای متن شما برای مطالعه مکث میکنند؟ آیا نظرات خود را برای محتوا ثبت میکنند و یا آن را با دیگران به اشتراک میگذارند؟ هرچه کاربر بیشتر در مطلب شما بماند و تعامل بیشتری با آن برقرار کند، یعنی شما محتوایی کاربردی و ارزشمند از نظر گوگل تولید کردهاید.
همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم، مهمترین اولویت برای گوگل رضایتمندی کاربران است و برای کسب رضایت مخاطبان نیز اولین رکن ارائه محتوای مفید، کاربردی، بهروز، شفاف و علمی است، محتوایی که سوالات و نیازهای کاربران را بهدرستی رفع میکند و چیز تازهای به آنها میافزاید. این موضوع درنهایت منجر به افزایش اعتبار گوگل و پیشرفت اقتصادی و تجاری این موتور جستجو میشود، پس چرا نباید محتوای باکیفیت برای گوگل تا این اندازه مهم باشد؟!
چرا اسم این الگوریتم، پاندا است؟!
راستش را بخواهید نام این الگوریتم در ابتدا کشاورز (Farmer) بود، بنابراین اگر یک وقت در آپدیتهای گذشتهی پاندا، نام کشاورز را شنیدید تعجب نکنید! پاندا در واقع نام یکی از مهندسان ارشد گوگل Navneet Panda که توانست در توسعه این الگوریتم اقدامات مهمی انجام دهد و در فوریه ۲۰۱۱، او کل صنعت سئو را به واسطه پاندا دگرگون کرد و به این طریق سایتهای با کیفیت بالا از سایتهای با کیفیت پایین متمایز شدند.
جالب است بدانید که این الگوریتم جزو اولین بهروزرسانیهای گوگل با هدف ارتقا محتوای وبسایتها بود اما اکنون در الگوریتمهای یادگیری ماشین گوگل ادغام شده است و دیگر از سال ۲۰۲۲، بهروزرسانیهای مربوط با الگوریتم پاندا بهصورت جداگانه انجام نمیشوند.
هدف از ایجاد الگوریتم پاندا چه بود؟
در سال ۲۰۱۰ افزایش بیش از حد مزارع محتوا (مزرعه محتوا سایتهای بودند که به نویسندگان غیرمتخصص پول پرداخت میکرد تا هرچه سریعتر و بیشتر محتواهایی برای کلمات پربازدید تولید کنند. کیفیت مقالات مزارع محتوا معمولاً پایین بود و ارزش علمی نداشت) موجب نارضایتی بیش از پیش کاربران شد. این موضوع باعث شد تا سایتهایی که از نظر محتوایی ضعیف بودند فقط بهواسطه تولید محتوای گسترده در گوگل سریعتر جایگاه بگیرند.
این مشکلات و نارضایتیها رفتهرفته موجب افت وروردی موتور جستجو گوگل شد و مدیران آن را به فکر چاره انداخت. به این ترتیب الگوریتم پاندا در نهایت موفق شد با آنالیز محتوا و رفتار کاربران، کیفیت محتوای سایتهای نمایش داده شده در صفحه جستجو را رتبهبندی کند.
10 فاکتور الگوریتم پاندا برای آنالیز محتوا
در این بخش فاکتورهای الگوریتم برای بررسی محتواهای سایت شما را لیست کردهایم. شما با عمل به موارد زیر و افزایش اطلاعات خود در زمینه تولید محتوا میتوانید، در صفحه یک گوگل بدرخشید.
محتوای تکراری
یکی از مهمترین خط قرمزهای الگوریتم پاندا، کپی محتوا از دیگر منابع و وبسایتها است. شما باید خودتان آستین بالا بزنید و با تحقیق و مطالعه، محتوای مناسب سایت خود را تولید کنید. البته توجه داشته باشید گاهی این مشکل به این صورت رخ میدهد که در یک سایت درباره یک کلمه کلیدی بخصوص چندین محتوا وجود دارد. این هم از نظر الگوریتم پاندا یک مشکل جدی است و هیچکدام از آن محتواها جایگاه مناسبی دریافت نمیکنند. برای رفع این مشکل توصیه میکنیم حتما مقاله «ریدایرکت در وردپرس» را مطالعه کنید، آنجا ترفندهای رفع مشکل محتوای تکراری در سایت را قدم به قدم توضیح دادهایم.
محتوای کمحجم
برخی تولیدگران محتوا برای نوشتن یک مطلب درباره موضوعات مهم و تخصصی به نوشتن ۳۰۰ الی ۴۰۰ واژه بسنده میکنند. توصیه الگوریتم پاندای گوگل این است که با بهرهگیری از منابع موثق و علمی، استفاده از تصاویر مرتبط و اینفوگرافیها و افزایش اطلاعات خود در رابطه با آن موضوع، متنی به اصلاح پر و غنی تولید کنید، بهگونهای که کاربر با خواندن آن مطلب جواب سوالهای خود را بگیرد و ابهاماتش رفع شود.
کیفیت محتوا
منظور از محتوای بی کیفیت محتوایی است که اطلاعات جدید و درستی به مخاطب منتقل نمیکند. از نظر کاربران مفید و کاربردی است و از نظر اطلاعات ارزش چندانی ندارد. همانطور که اشاره کردیم سعی کنید با افزایش دانش خود، محتواهای غنی تولید کنید و به نکات و ترفندهای جالبتوجه در مطلب خود بپردازید.
اعتبار سایت
در صنفی که مشغول به فعالیت هستید باید به عنوان منبعی موثق و قابل اعتماد محتوای مفید و کاربردی تولید کنید. بنابراین از قید منابعی که تایید نشدهاند برای کمک در سایتتان استفاده نکنید. همچنین بهصورت تخصصی فقط در زمینه مربوط به خودتان محتوا تولید کنید، تا کاربران بتوانند به شما اعتماد کرده و درنهایت از شما خرید کنند یا اطلاعات شخصی شان را در دسترس شما قرار دهند.
مزرعه محتوا
برخی از مدیران وبسایتها در قبال پرداخت هزینهای پایین، اقدام به استخدام محتوانویسی با دانش ضعیف میکنند. وظیفه این محتوا نویس در این خلاصه شده است که بدون توجه به نیازهای مخاطبان در رابطه با کلمات کلیدی پربازدید، هرچه بیشتر محتوا تولید کند، محتواهایی که کپی از سایر وبسایتها هستند و اطلاعات مفیدی ندارند. همین محتواهای گسترده و بیکیفیت درنهایت منجر به کاهش رتبه سایت و پنالتی آن میشوند!
محتوای باکیفیت پایین تولید شده توسط کاربران
برخی از وبسایتها بخشی به عنوان پستهای وبلاگ مهمان دارند، محتواهایی که عمدتاً کوتاه در حد یک دو جمله هستند و نهتنها ارزش و اعتباری ندارند بلکه سایت شما را به نابودی میکشانند، چراکه برای هیچ کاربری بهدرد بخور نیستند!
نسبت بالای تبلیغ به محتوا
این یکی از مواردی است که به شدت اعصاب کاربران را بههم میریزد و جزو خط قرمزهای الگوریتم پاندا محسوب میشود. در سایتتان از درج تبلیغ بیرویه بپرهیزید و حتما هم نسبت محتوا به تبلیغات باید بیشتر باشد. علاوه بر این در قسمتهای ابتدایی سایت یا حین محتوا از تبلیغات استفاده نکنید. بنرهای تبلیغاتی بهتر است که در سایزهای کوچک و در سایدبارهای وبسایت بارگذاری شوند.
بهینه سازی بیش از حد
درست است که همیشه باید محتوای بهینه شده و سئو شده منتشر کنید، اما گاهی بهینه سازی بیش از حد محتوا منجر به آسیب و از دست دادن جایگاه میشود. مثلا این درست است که باید از کلمه کلیدی چندین بار از در متنتان استفاده کنید، اما استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در محتوا برای کسب جایگاه بهتر نه تنها موجب اذیت خوانندگان میشود بلکه با کیورداستافینگ رتبه شما کاهش مییابد. پس از تکنیکهای سئو بهاندازه و بهجا استفاده کنید.
عدم تطابق با کوئری مدنظر کاربر
گاهی برخی از لینکهایی که در گوگل روی آنها کلیک میکنیم ما را به محتوایی هدایت میکنند که هیچ تطابقی با آن انکر تکست یا سئو تایتل ندارد. این مشکل منجر به ترک سایت توسط کاربر و افزایش نرخ پرش سایت شما میشود. حتما باید اطلاعات داده شده در عنوان سئو شما و حتی توضیحات متا با محتوا یکی باشد،از دادن اطلاعات غلط و نامرتبط بپرهیزید.
وب سایتهای مسدود شده توسط کاربران
یکی از مواردی که الگوریتم پاندا آن را جدی میگیرد سیگنالهای کاربران است. اگر متوجه شود که وبسایتی بهطور مستقیم یا با افزونه کروم توسط کاربری مسدود شده است، اینگونه تلقی میکند که محتوای آن سایت بیکیفیت و بی ارزش است.
شاید بتوان گفت ۱۰ فاکتور فوق جزو مهمترین تکنیکهای سئو و بهینه سازی سایت هستند که باید حتما در هر وبسایتی رعایت شوند. در آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر صفر تا صد خدمات سئو و بهینه سازی سایت براساس جدیدترین الگوریتمها و قوانین گوگل ارائه میشود. مای کاستومر با بیش از ۱۲ سال سابقه مفید در زمینه سئو و طراحی سایت زیر نظر کارشناسان ماهر و باتجربه، جهت ارائه مشاوره رایگان آنلاین و حضوری و تحول کسبوکار شما آماده به خدمترسانی است.
علائمی که نشان می دهند ما توسط الگوریتم پاندا جریمه شده ایم!
اول از همه باید بگوییم که اگرچه ظاهر پاندا مهربان و بامزه است اما جریمه الگوریتم پاندا میتواند بسیار سختگیرانه باشد، بخصوص برای محتواهای تکراری و کپی! اما اگر به سرعت واکنش نشان بدهید و سرعت خزش وبسایت شما بالا باشد، شانس شما برای برگشت به جایگاه قبلیتان زیاد است.
افت رتبه سایت و کاهش ترافیک آن ازجمله علائمی است که نشان میدهد سایت شما توسط الگوریتم پاندا جریمه شده است. البته اگر محتواهای وبسایت خود را قبول دارید مطمئن شوید که این افت رتبه و بازدید به دلیل ظهور یک رقیب حرفهای در صنف شما، کاهش سرعت سایتتان، ریسپانسیو نبودن، شرایط فصلی و تحولات اقتصادی یا مواردی از این قبیل نباشد!
نکته مهم اینکه جریمه الگوریتم پاندا site-wide است. یعنی حتی اگر فقط بخشی از سایت شما محتوای کپی، نامعتبر و بیکیفیت داشته باشد کل سایت شما جریمه خواهد شد!
۳ مرحله ی رفع جریمه الگوریتم پاندا
رفع جریمه الگوریتم پاندا فقط یک جواب دارد: تولید محتوای مفید، کاربردی و ارزشمند. بنابراین از همین امروز و با برنامهریزی شروع کنید و این ۳ کار مهم را انجام دهید:
- محتواهایی از وبسایتتان که جایگاهی نگرفتهاند یا رتبه خود را از دست دادهاند را پیدا کنید.
- سپس محتواهایی که اطلاعاتشان مرتبط با وبسایت شما نیست، اشتباه است و یا بهکلی قدیمی است را از سایتتان حذف ۴۱۰ کنید.
- در گام سوم محتواهایی که متنشان کپی یا کوتاه است را آپدیت کنید. یعنی محتواهای مفید و کاربردی به آنها اضافه کنید. از تصاویر و ویدئوهای مرتبط بهره بگیرید، سوالات متداول کاربران را پاسخ دهید، تیترهای محتوا را بهبود دهید و از منابع موثق برای نوشتن اطلاعات تازه کمک بگیرید.
۲ باور نادرست در مورد الگوریتم پاندا
- الگوریتم پاندا تمام محتواهای کوتاه را جریمه میکند: گاهی تولید محتوای کوتاه هم مفید است. کاربران همیشه حوصله ندارند محتوای طولانی و بالای ۱۰۰۰ واژه را مطالعه کنند. همچنین برای برخی موضوعات نوشتن یک محتوای ۵۰۰ تا ۷۰۰ واژهای پاسخ کاربر را میدهد و نباید زیادهگویی کنیم. علاوه بر این یادتان باشد برای اکثر محصولات سایت فروشگاهی محتوایی حدود ۳۰۰ الی ۵۰۰ واژه کفایت میکند. چراکه کاربر هنگام خرید محصول به داستانسرایی و زیادهگویی احتیاج ندارد و فقط میخواهد با مشخصات و قابلیتهای محصول آشنا شود.
- الگوریتم پاندا از محتواهایی که توسط کاربران تولید میشود متنفر است: پیشتر توضیح دادیم که محتوای ugc محتوایی است که بهصورت خودکار توسط کاربران سایت تولید میشود. اگر این محتوای تولید شده مفید و کاربردی باشد میتواند موجب افزایش رتبه سایت در گوگل شود. ugc زمانی مخرب است که کوتاه و بیارتباط با سایت ما باشد و یا اطلاعات غلط و نادرستی را به مخاطبان منتقل کند.
آموزش جامع سئو با آکادمی مای کاستومر
الگوریتمهای گوگل هزار و یک نکته دارند و به طور مرتب هم آپدیت میشوند، بنابراین برای سئوکار حرفهای شدن، همهی ما ناچار به آموزش دیدن و یادگیری مداوم هستیم. دوره آموزش سئو گوگل هندز تهیه شده در آکادمی مای کاستومر توسط اساتید برجسته و باتجربه، این کار را برای علاقهمندان با هزینهای بسیار مناسب ممکن کرده است. صفر تا صد آموزش تکنیکها و ابزارهای سئو ازجمله سئو داخلی، خارجی، تکنیکال، سرچ کنسول و …، کاملا عملی و مبتنی بر نیازهای بازار، برای دانشجویان مبتدی و پیشرفته در آکادمی مای کاستومر ارائه شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مای کاستومر در ارتباط باشید.
همانطور که گفتیم الگوریتم پاندا محتواهای بیکیفیت، کپی و کوتاه را شناسایی میکند و به بررسی استفاده بیرویه از کلمات کلیدی میپردازد. اما وظیفه الگوریتم پنگوئن شناسایی لینکهای اسپم و سایتهایی است که برای بالا بردن رنکینگ خود لینک خریداری میکنند، است.
E-A-T به معنای تخصص، اعتبار و اعتماد است. همانطور که در این مقاله گفته شد، اولویت الگوریتم پاندای گوگل نیز برای ارتقا رتبه، وبسایتهایی است که محتوای باکیفیت، علمی و معتبر تولید کنند. بنابراین این دو الگوریتم، ارتباط نزدیکی دارند.
همیشه حواستان به محتوای وبساییتان باشد. بهطور مرتب محتواهای وبسایت خود را آنالیز و آپدیت کنید. سعی کنید مطالب جدید و مفید به آنها بیفزایید و تمام تلاشتان را بهکار ببندید که کاربر با خواندن محتوای شما خشنود و راضی از سایت خارج شود. به هیچ وجه از محتوای سایر سایت ها کپی نکنید که این مورد بهشدت پاندا را میرنجاند!
4 پاسخ
Nice blog here Also your site loads up fast What host are you using Can I get your affiliate link to your host I wish my web site loaded up as quickly as yours lol
Thank you for your attention.
الگوریتم پاندا مهمتره یا الگوریتم پنگوئن؟
قطعا برای رتیه گرفتن در گوگل باید به فاکتورهای هر دو الگوریتم توجه کنید.