در ارتباط با کسب و کارهای فراموش شده (Forgotten business) باید مطرح کرد که اصلی در زندگی وجود دارد که میتوان آن را به شرایط حال حاضر کسب و کارهای موجود بسط داد. با ما همراه باشید تا با کسب و کارهای فراموش شده آشنا شوید
طبق این اصل گونههایی که توان انطباق با تغییر شرایط را دارند، زنده می مانند. لزوما موجوداتی که قدرتمند هستند نمیتوانند با تیکه بر قدرت خویش در برابر تغییرات مقاومت کنند و زنده بمانند.
کسب و کارهای فراموش شده (یادداشت در روزنامه فرصت امروز)
هنگام تغییر بازار، کسب و کارهایی موفقاند که فعالیتهای خود را بهروز رسانی کنند. در چند سال گذشته خبر ناگوار تعطیلی بسیاری از برندهای کهن ایرانی را شنیدهایم. این برندها نیز دچار این بیماری شدهاند که نسبت به تغییرات بازار مقاومت نشان دادهاند. و از ابزارهای جدید در حوزه بازاریابی استفاده یا محصولاتی به روزی را وارد بازار نکردهاند.
استفاده از دیجیتال مارکتینگ در کسب وکارها نیز یکی از این تغییرات استراتژیک محسوب میشود. کسب و کارهایی که از ابزارهای دیجیتال در راستای برقراری ارتباطات اثربخش با مشتریان استفاده نمی کنند، محکوم به فراموشی هستند.
اینکه کسب وکارهای ایرانی باید چه استراتژی و برنامه ریزی را در قبال دیجیتال مارکتینگ اتخاذ کنند، بهانهای شد تا در این مطلب به برخی از بایدها و نبایدهای دیجیتال مارکتینگ اشاره کنیم.
استخدام یا برون سپاری؟
در ارتباط با کسب و کارهای فراموش شده باید مطرح کرد که برخی از موضوعات در زندگی هر فردی وجود دارد که همه این افراد می دانند مفید است و باید به آن عمل کنند. اما صرفا در حد ایده آن را فراموش خواهند کرد.
به عنوان نمونه، همه افراد می دانند که باید در زندگی شخصی خویش برنامه ریزی کنند. اما کمتر فردی به آن عمل می کند. دیجیتال مارکتینگ نیز در کسب وکارها چنین وضعیتی دارد. به این معنا که اکثر کسب وکارها به این باور رسیده اند که باید در حوزه دیجیتال نیز وارد شوند. اما کمتر کسب وکاری به آن عمل می کند و برای حضور اثربخش در فضای دیجیتال برنامه ریزی میکند.
آن کسب وکارهایی که وارد این حوزه میشوند نیز با تردید در حوزه برنامه ریزی و اجرا مواجه میشوند. از طرفی برخی از این کسب وکارها دچار دور باطلی می شوند. نمی دانند آیا باید فردی یا تیمی را برای دیجیتال مارکتینگ استخدام کنند یا کلیه این امور را برون سپاری کنند.
تصمیم گیری در این باره بسیار به شرایط و وضعیت هر کسب وکاری بستگی دارد. طبق علم مدیریت اگر کسب وکارها در زمینهای صاحب نظر نیستند و اجرای آن پروژه هزینه گزافی را بر دوش سازمان می گذارد، به جای اینکه فردی یا گروهی را استخدام کنند و هزینههای کلانی را برای آموزش این فرد تحمل کنند، بهتر است که فعالیت های خود را برون سپاری کنند تا از این طریق با هزینه کمتری نیز همراه شوند. از طرفی سرعت تغییرات در حوزه دیجیتال مارکتینگ بسیار سریع است. همگام شدن با این تغییرات نیازمند گروهی از صاحب نظران است.
تمرکز روی مسئولیت اجتماعی در فضای دیجیتال
برندهای نسل جدید، کسب وکارهای تجاری هستند که روی مسئولیت اجتماعی سرمایه گذاری جدی انجام می دهد. این واقعیت وجود دارد که در حال حاضر مشتریان موافق خرید از کسب وکارهایی هستند که رفع معضلات اجتماعی برای آنها مهم است و نسبت به جامعه دغدغهمند هستند.
از دیدگاه این نوع از مشتریان این گونه برندها صرفا به دنبال سودآوری خودشان نیستند و همواره در تلاش هستند تا بخشی از مشکلات جامعه را رفع و رجوع کنند. این موضوع فرصتی را پیش روی کسب وکارها قرار داده است تا با تمرکز روی مسئولیت اجتماعی بتوانند تداعی مثبتی از برند خود را در ذهن مخاطبان بیرونی سازمان ایجاد کنند.
از طرفی با توجه به این موضوع که فضای دیجیتال نیز بستری را پیش روی این کسب وکارها قرار داده است، برخی از این برندها در تلاش هستند تا فعالیت های مسئولیت اجتماعی خود را روی فضای دیجیتال ببرند تا از این طریق بتوانند اثربخشی بیشتری در ذهن مخاطبان بیرونی داشته باشند.
به عنوان نمونه در چند سال گذشته برخی از برندهای داخلی کمپینهای مسئولیت اجتماعی مناسبی را در فضای دیجیتال طراحی و راه اندازی کرده اند. برخی از این کمپین ها با خلاقیت و نوآوری مناسبی همراه بوده است. همچنین توانسته بسیار زیاد در ذهن مخاطبان بیرونی سازمان اثربخش باشد. کمپین های مسئولیت اجتماعی باید توانایی ایجاد درگیری در ذهن مخاطبان بیرونی سازمان را داشته باشد. ایجاد درگیری در ذهن مخاطبان بیرونی سازمان نیز با مشارکت این افراد در کمپین صورت می پذیرد.
اهمیت این موضوع تا اندازه ای جدی است که یکی از روندهای مهم در حوزه دیجیتال مارکتینگ در سال 2017، ایجاد درگیری در ذهن مخاطبان بیرونی سازمان از طریق فعالیت های مسئولیت اجتماعی و مشارکت دادن این افراد در این فعالیت ها است. مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اینجا اهمیت خود را نشان می دهد.