خبر جدید، خبر جدید! امپراطور مخوف کلاه سیاه ها ظهور کرد! راستش را بخواهید تا همین چند مدت قبل تصور می کردیم سئو کلاه سیاه ریشه کن و نابود شده و دیگر نام و نشانی هم از آن باقی نمانده است. اما با ظهور مزرعه محتوا (پادشاه کلاه سیاه) تمام تصوراتمان در هم شکست!
مزرعه ای که کشاورزان آن وب مستر های تنبل هستند و زمینش وب سایت ها و محصولش نیز بالا رفتن رتبه سایت، البته به خیال خودشان! در این مطلب از مای کاستومر قصد داریم شما را با این پادشاه ویران کننده وبسایت آشنا کرده و روش های شناسایی آن را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. پس ادامه این بخش جذاب را از دست ندهید.
مزرعه محتوا (content farm) چیست؟
بیایید برویم به سرقت! آن هم سرقت ادبی از وبسایت ها! مطالبشان را کپی کنیم و درون وب سایتمان قرار دهیم، گوگل هم که گاگول است و متوجه نمی شود و اینگونه در نتایج جستجو ظاهر می شویم. آن هم بدون اینکه زحمت تولید محتوای ارزشمند را کشیده باشیم! و بعدش هم خودمان دو دستی سایتمان را به فلاکت و بیچارگی بکشانیم! چرا فلاکت؟ چون این کار یکی از اصلی ترین تکنیک های سئو کلاه سیاه است که با عنوان مزرعه محتوا شناخته می شود.
مزرعه کانتنت یعنی تولید محتوای کپی شده یا بی کیفیت، این همان کاری است که برخی وب مسترهای به خیال خودشان زرنگ انجام می دهند تا گوگل رتبه وبسایشان را افزایش دهد. اما از آنجایی که گوگل زرنگ تر از آن هاست فورا مچشان را گرفته و آن ها را به عنوان تبهکار به الگوریتم پاندا می سپارد تا مجازاتشان را اعمال کند!
مجازات گوگل خشمگین برای کشاورزان محتوا!
استفاده از مزرعه محتوا گوگل را به شدت خشمگین می کند و جریمه سنگینی در انتظار کشاورزان محتوا خواهد بود. وقتی از این تکنیک استفاده کنید، نرخ پرش سایتتان به شدت افزایش می یابد. در نهایت گوگل متوجه می شود که سایت شما محتوای با ارزشی برای کاربران نداشته و نتوانسته به خوبی تعامل برقرار کند. در این صورت به مرور رتبه سئوی سایت کاهش یافته و کم کم شاهد محو شدن آن از صحنه روزگار خواهیم بود! راستی، اگر گوگل قبل از بالا رفتن نرخ بانس ریت، کپی بودن محتوا را تشخیص دهد، دیگر منتظر نظر کاربران نمانده و به یک باره سایت را کله پا خواهد کرد.
تشخیص و شناسایی سه سوته مزرعه محتوا
حالا این مزرعه خطرناک و مین گذاری شده را چگونه تشخیص دهیم؟ تشخیص مزرعه های محتوا شاید در نگاه اول دشوار باشد، چون شما با سایت هایی طرف هستید که به شیوه کاملا زیرپوستی و ماهرانه از این تکنیک استفاده کرده اند. اما برای تشخیص می بایست محتوایی که به آن مشکوک هستید را در گوگل سرچ نموده و نتایج را بررسی کنید. اگر در نتایج جستجو محتوایی مشابه محتوای مورد نظرتان را یافتید، شک نکنید که آن محتوا یک content farm است.
تفاوت مزرعه محتوا با Link farm
مزرعه لینک و محتوا! شاید تصور کنید این دو یکی هستند، چون نامشان هم همیشه کنار یکدیگر برده می شود. اما مزرعه لینک در واقع به وب سایت هایی گفته می شود که به صورت دسته جمعی به یکدیگر لینک داده و سعی می کنند با ساخت بک لینک های غیر طبیعی، در نتایج جستجو بالا بیایند. اما مزرعه محتوا به محتوای بی کیفیت یا کپی شده ای می گویند که برای افزایش رتبه استفاده می شود. پس در هردو روش هدف یکی است: گول زدن گوگل! اما مسیر متفاوت است و اتفاقا هردو هم جز تکنیک های رایج سئو کلاه سیاه به شمار می روند.
مهمترین ویژگی های مزرعه محتوا
و حالا بیایید ببینیم این مزرعه های ویران کننده چه ویژگی هایی دارند:
- محتوایشان کوتاه است، مثلا در حد ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه!
- چگالی کلمات کلیدی اشان بالاست، اصلا چگالی که چه عرض کنم، بهتر است بگویم بمباران کلمه کلیدی دارند!
- محتوای مزرعه ای در اغلب موارد هیچ ربطی به موضوع اصلی سایت ندارد.
- محتوای مزرعه ای کپی شده و تکراری است.
- قادر به برقراری تعامل هم نخواهد بود.
- اطلاعات محتوای مزرعه ای معتبر و صحیح نیست.
- صفحات این مدل محتوا معمولا دارای تبلیغات بسیار زیادی هستند.
توصیه میکنیم برای یادگیری صفر تا صد اصول تولید محتوای متنی برای سایت، نکات سئو محتوا و مراحل تولید محتوای بهینه، دوره جامع سئو داخلی تهیه شده توسط آکادمی مای کاستومر را مشاهده نمایید. این دوره نهتنها تمام سوالات شما را در مورد نگارش محتوا پاسخ میدهد بلکه جدیدترین نکات تولید محتوای اصولی به شما آموزش میدهد.
رپورتاژ دادن در مزرعه محتوا یا پا گذاشتن روی مین!
رپورتاژ ها قطعا جز تاثیرگذار ترین تبلیغاتی هستند که برای وبسایتمان انجام می دهیم. اما مکان انتشار آن ها بسیار مهم است. حال تصور کنید محل منتشر کردن رپورتاژ آگهی شما، سایت های دارای مزرعه محتوا باشند. چه اتفاقی می افتد؟ بله، گوگل به احتمال زیاد شما را به دلیل لینک گرفتن از سایت های متخلّف، جریمه خواهد کرد. جدا از این مسئله، رپورتاژ دادن در سایت های نامعتبر که هیچ کاربری آن ها را قبول ندارد چه ارزشی دارد؟ پس هرگز و تحت هیچ شرایطی رپورتاژ خود را در چنین وبسایت هایی منتشر نکرده و از قبل در خصوص آن ها تحقیق کنید.
۴ ترفند ساده و کاربردی برای نیفتادن در تله مزرعه محتوا
برای اینکه حتی به طور ناخواسته نیز محتوای مزرعه ای تولید نکنید، از ترفند های ساده و راهبردی زیر کمک بگیرید:
محتوای منحصر به فرد تولید کنید
محتوای شما باید غنی، با کیفیت و منحصر به فرد باشد. در حقیقت شما باید محتوایی کاملا متمایز از رقبایتان تولید کنید. البته سخت است اما شدنی!
کپی برداری اکیدا ممنوع!
مهمترین چیزی که شما را در تله مزرعه محتوا می اندازد، کپی کردن است. گوگل روی سرقت ادبی بسیار حساس است و هرگز آن را نادیده نخواهد گرفت. پس تحت هیچ شرایطی کپی برداری نکنید، حتی یک جمله!
تعامل یادتان نرود
برای این محتوای شما حالت مزرعه ای نداشته باشد، حتما با کاربران تعامل برقرار کنید. مثلا به نظراتشان پاسخ دهید، از آن ها سوال بپرسید و خلاصه هرکاری انجام دهید تا گوگل متوجه وجود یک تعامل دو طرفه شود.
محتوای طولانی تولید کنید
مزرعه محتوا معمولا متن بسیار کوتاهی است. پس شما محتوای طولانی تر، جامع تر و کامل تری را تولید کنید.
سخن آخر
در این مطلب از مجله مای کاستومر به بررسی مزرعه محتوا و تاثیرات مخرب آن بر روی وب سایت پرداختیم. به طور کلی مزرعه لینک و مزارع محتوا، هردو خطراتی جدی برای وبسایت شما هستند و می توانند زحماتی که تا کنون برای افزایش رتبه سایت در گوگل کشیده اید را در یک چشم بر هم زدن بر باد دهند. پس از آن ها دوری کنید. شرکت دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات سایت، سئو و شبکه های اجتماعی در خدمت شما عزیزان می باشد. برای دریافت مشاوره اختصاصی رایگان با ما در ارتباط باشید.
الگوریتم پاندا، که اتفاقا کارش را هم بسیار دقیق و البته سریع و خشن انجام می دهد.
هردو، چون گوگل به هیچ کدامشان روی خوشی نشان نمی دهد.
اگر کپی شده و بی کیفیت باشد، قطعا به عنوان محتوای مزرعه ای به شمار خواهد رفت.