آن زمانها که سایتها تازه روی کار آمده و برای خودشان سری میان سرها در آوردند، قوانین سئو وبسایت مثل حالا سخت گیرانه نبود. مثلا گوگل برای رتبه دادن به یک وبسایت به تکرار کلمات کلیدی در آن توجه میکرد. یعنی هرچقدر از کلمات کلیدی بیشتری استفاده میشد گوگل تصور میکرد که آن سایت حرف بیشتری برای گفتن دارد و به او رتبه بالایی میبخشید.
همین مسئله سبب شد برخی سئوکاران شروع کنند به تکرار بسیار زیاد کلمات کلیدی، آن هم به امید کسب رتبه! اما گوگل بی رحم هم کم نیاورد و این راه را نیز بر روی سئوکاران بست. بله، منظورمان همان کیورد استافینگ است. تکنیک کلاه سیاهی که رتبه سئوی شما را به مرز نابودی میکشاند!
در ادامه این مطلب از مجله مای کاستومر قصد داریم شما را با این تکنیک و پیامدهای آن بیشتر آشنا کنیم، پس ادامه جذاب این مطلب را از دست ندهید.
کیورد استافینگ چیست؟ (Keyword stuffing)
کیورد استافینگ به زبان ساده یعنی بمباران کلمات کلیدی! در واقع به تکرار بیش از حد کلمات کلیدی درون متن و چگالی غیر استاندارد آنها کیورد استافینگ گفته میشود. کیورد در لغت به معنی کلمه و استافینگ نیز به معنای پر کردن است. پس در واقع مفهوم این عبارت پر کردن غیر مجاز متن از کلمات کلیدی است.
مثلا به متن زیر توجه کنید:
” ما سالهاست که در زمینه سئو وبسایت فعالیت میکنیم. مجموعه ما توانسته نمونه کاران قدرتمندی در زمینه سئو وبسایت داشته باشد. اصلا رتبه بالای سئو وبسایت و لینک یک گوگل را به نام ما سند زدهاند! اگر شما هم میخواهید در زمینه سئو وبسایت حرفی برای گفتن داشته باشید، همین حالا با متخصصین سئو وبسایت ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.”
کیورد استافینگ یعنی همین، تکرار و تکرار و بازهم تکرار کلمات کلیدی، به همین شیوه کلافه کننده و غیر جذاب!
استفاده از کیورد استافینگ، ورود به جاده بهشت یا جاده متروکه؟
و اما بالاخره از این تکنیک استفاده کنیم یا خیر؟ استفاده از این تکنیک به هیچ عنوان توصیه نمیشود. چون پیامدهای زیان باری برای وبسایت شما داشته و درست همانند ورود به جادهای متروکه میماند. در حالت کلی تکرار زیاد کلمات کلیدی، برای وبسایت مضر است چون:
- کاربر پسند نیست.
- وقتی متن مثال بالا را خواندید چه احساسی به شما دست داد؟ احتمالا متوجه شدید که هدف از نگارش آن فقط و فقط تمرکز بر روی کلمه سئوی وبسایت بوده است. حال این متن قطعا هیچ جذابیتی برای کاربر ندارد، چون تکرار بیش از حد کلمه کلیدی باعث شده که کاربر پسند نباشد.
- تعامل کاربر را از دست خواهید داد.
- کیورد استافینگ باعث میشود که محتوا کاربر پسند نباشد. محتوایی هم که کاربر پسند نیست، نمیتواند تعامل ایجاد کند. در نهایت به همین راحتی تعامل کاربران را از دست خواهید داد.
- جریمه میشوید، آن هم جریمههای سنگین!
- گوگل دیگر گول این ترفندهای زیر زمینی سئوکاران را نمیخورد. اگر ببیند محتوای شما دچار این تکنیک کلاه سیاه شده و نتوانسته توجه کاران را جلب کند، بی شک جریمهاتان خواهد کرد و نمیگذارد در آن رتبههای بالا جا خوش کنید.
- باعث بالا رفتن نرخ پرش میشود.
- معمولا محتواهایی که در آنها از ترفند کیورد استافینگ استفاده میکنید، نرخ پرش بالایی دارند. چون کاربر از خواندن آنها لذت نبرده و بدون هیچ اقدامی از سایت خارج خواهد شد.
۴ تکنیک کیورد استافینگ که سایت شما را پنالتی میکند!
تکرار کلمات کلیدی به طور کلی توصیه نمیشود و پی آمدهای مطلوبی ندارد. اما در زیر ۳ تکنیک ترسناک این روش را به شما معرفی میکنیم که به احتمال زیاد باعث پنالتی شدن سایت میشوند:
۱_ بی رنگ کردن کلمات کلیدی
برخی از وب مسترها از کلمات کلیدی بسیار زیادی به شکل همرنگ صفحه استفاده میکنند تا کاربر هنگام خواندن متوجه آنها نشود. اما گوگل که متوجه این حیله میشود و رتبه سایت را تنزل خواهد داد.
۲_ پنهان کردن کلمات کلیدی در متن تصویر
یکی دیگر از تکنیکهای خطرناک کیورد استافینگ پنهان کردن متن در قسمت متن تصویر است. درست به گونهای که کاربر قادر به مشاهده آنها نباشد. اما گوگل چشم سوم دارد و آنها را میبیند و نتیجه میشود پنالتی سایت!
۳_ استفاده از کلمات کلیدی در پشت لینک
گاهی هم سئو کارها خلاقتر میشوند و کلمات کلیدی را در پشت لینکها جاساز میکنند. اما گوگل دستشان را رو میکند و این تکنیک را نیز به راحتی تشخیص خواهد داد.
۴_ استفاده از کلمات کلیدی با فونت صفر
و اما چهارمین ترفند حیله گرانه کیورد استافینگ استفاده از کلمات کلیدی با فونت صفر است. اینگونه کلمه کلیدی به قدری ریز میشود که گویی کاملا محو شده است. ولی خوب خودتان که میدانید گوگل خنگ نیست و با این روش هم کلاه سرش نمیرود.
در اینجاست که گوگل میگوید از کلمات کلیدی که بیش از حد استفاده میکنید، حالا آن ها را پنهان هم کردهاید؟؟ پس سقوط کنید به آن رتبههای پایین و بی ارزش!
معرفی ۵ جایگزین فوق العاده برای کیورد استافینگ
و اما چطور به ویروس کیورد استافینگ دچار نشویم؟ با انجام راهکارهایی که در ادامه معرفی میکنیم میتوانید متنی غنی و پر محتوا را نگارش کنید، بدون اینکه درگیر این تکنیک کلاه سیاه شوید:
۱_ از کلمات کلیدی هم معنی استفاده کنید
راهکار اول استفاده از کلمات کلیدی هم معنی است. برای مثال کلمه کلیدی همین محتوایی که در حال خواندن آن هستید ” کیورد استافینگ” است. اما چون میخواستیم بیش از حد از آن استفاده نکنیم، عبارت” تکرار کلمات کلیدی ” را نیز در کنار آن استفاده کردیم. پس شما هم از کلمات کلیدی هم معنی استفاده کنید.
۲_ متن را طولانی تر کنید
اگر شما در یک متن ۱۰۰۰ کلمهای ۵۰ بار از کلمه کلیدی استفاده کرده باشید، میتوان گفت که زیاده روی کردهاید. حال اگر همین تعداد کلمه کلیدی را در یک متن ۳ هزار کلمهای استفاده کنید، تعادل خوبی برقرار میشود. پس اگر اصرار دارید که از کلمه خاصی به تعداد زیاد استفاده کنید، حتما طول متن را افزایش دهید.
۳_ از معنی کلمه کلیدی به زبان انگلیسی استفاده کنید
برای استفاده از کلمات فارسی، کیورد استافینگ دست و پایتان را بسته است. پس از معنی کلمه کلیدی به انگلیسی در متن خود استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید در این زمینه هم زیاده روی کنید.
۴_ استفاده از عبارتهای توصیفی، ترفندی خلاقانه!
منظور از عبارات توصیفی عباراتی هستند که معنی کلمه کلیدی شما را شرح میدهند. مثلا اگر کلمه کلیدیاتان مسواک زدن است، عبارت ” شستشوی دهان ” برای محتوای شما یک عبارت توصیفی خواهد بود. یا اگر واژه کلیدیاتان دندان درد است عباراتی مثل ” پوسیدگی دندان و خرابی دندان” نیز کلمه شما را توصیف میکنند. پس به جای افتادن در تله کیورد استافینگ از عبارات توصیفی استفاده کنید.
۵_ از کمه کلیدی در عناصر صفحه استفاده نمایید
چه لزومی دارد حتما کلمه مورد نظر را در متن استفاده کنید؟ شما میتوانید به جای این کار کلمات کلیدی را در عناصر صفحه مثل تصاویر و اینفوگرافیکها به کار ببرید.
سخن آخر
به پایان آمد این مطلب، در این بخش از مجله مای کاستومر شما را با تکنیک کلاه سیاه کیورد استافینگ و روشهای دوری از آن بیشتر آشنا نمودیم. به طور کلی این تکنیک گرچه در ابتدا هوشمندانه به نظر میرسد، اما نتایج خوبی در پی ندارد. پس شما نیز به عنوان یک وب مستر حرفهای کلاه سیاه نباشید و از آن دوری کنید. شرکت دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات سایت، سئو و اینستاگرام در خدمت شما عزیزان میباشد. برای دریافت مشاوره اختصاصی رایگان با ما در ارتباط باشید.
این فقط و فقط تصور شماست و در حقیقت اینطور نیست. برای مثال یک سایت ممکن است با رعایت سایر قوانین رتبه سئوی قدرتمندی داشته و به همین دلیل گوگل از خطای کیورد استافینگ او نیز چشم پوشی کرده باشد. در حالی که شما تصور میکنید این تکنیک به تنهایی سبب موفقیت او شده است.
طبق قوانین فعلی گوگل بهترین چگالی یک تا سه درصد متن خواهد بود.
خیلی ساده، با کمک الگوریتمهای هوشمندش!