مایلید برای چند لحظه هم که شده به دنیای جذاب بازیگران سفر کنیم؟ تصور کنید شما یک بازیگر مشهور و سرشناس هستید که قرار است در یک فیلم سینمایی ایفای نقش کنید. چه تصور جذابی! حال از همین لحظه شروع به مطالعه فیلمنامه میکنید تا هنگام فیلمبرداری تمام دیالوگهایتان را حفظ باشید.
در واقع فیلمنامه به شما کمک میکند تا داستان فیلم را درک کنید و هنگام ایفای نقش، بدانید که فیلمبرداری قرار است از کجا آغاز شود و چه زمانی به اتمام برسد. حال سناریو هم دقیقا حکم همین فیلمنامه بازیگران را در تولید محتوا دارد.
در واقع سناریو همان داستانی است که میخواهید برایش تولید محتوا کنید، حال چه متنی، چه ویدئویی، و چه پادکست و … حال میخواهید بدانید سناریو تولید محتوا (Content production scenario) چه اهمیتی دارد و چگونه باید آن را نگارش کنیم؟ پس ادامه این بخش جذاب از مای کاستومر را از دست ندهید تا ببینیم ماجرای سناریو تولید محتوا از چه قرار است.
سناریو تولید محتوا چیست؟
سناریو یعنی داستان محتوای شما! در واقع سناریو تصویری از محتوایی است که میخواهید آن را در آینده خلق کنید. سناریو اصولا توسط نویسندههای حرفه ای نگارش میشود و باید از صفر تا صد ساختار محتوا را در بر بگیرد. گفتیم ساختار محتوا؟ خوب، بیایید ببینیم ساختار محتوا در سناریو چیست؟
در واقع منظورمان از ساختار تمام جنبههای محتوا مثل شخصیتها، دیالوگها، فضا و لوکیشن و … است. یک سناریو حرفهای نیز باید تمامی این موارد را در بر بگیرد. پس سناریو یعنی داستان و فیلمنامه محتوا، یا یک برنامه استراتژیک برای تولید محتوا!
یک مثال جالب از نمونه سناریو تولید محتوا!
میدانیم که سناریوی محتوا مبحثی پیچیده است. به همین دلیل برای درک بهتر آن برایتان یک مثال جالب داریم:
فرض کنید یک پیج فروش لوازم آرایشی دارید و میخواهید یک محتوای ویدئویی برای آن تولید کنید. آن هم یک محتوای خلاقانه که ویوی میلیونی داشته باشد. حال صفحات رقبا را بررسی میکنید و در آخر تصمیم می گیرید که ویدئویی با این داستان تولید کنید:
موضوع محتوا: ۶ کانسیلر ارزان و اقتصادی اما با کیفیت و با پوشش دهی فوق العاده!
حال از همان ابتدای ویدئو به عنوان شخصیت اصلی وارد کادر شده و محصولات را معرفی میکنید. سپس یک به یک کانسیلرها را روی پوست مدل خود در ویدئو تست میکنید و مزایا و معایب هر کدام را بیان میکنید.
همچنین باید به کاربران بگویید که هر کانسیلر برای چه نوع پوستی مناسب است. در مرحله آخر هم بهترین کانسیلر را از میان این ۶ مورد به کاربران معرفی میکنید. اگر دوست داشتید محتوایتان جذابتر شود نیز، میتوانید به آن کمی چاشنی شوخی و طنز هم اضافه کنید.
خوب، این شد یک سناریو تولید محتوای برای پیج آرایشی شما! به همین سادگی!
در اینجا ما یک داستان در مورد کانسیلرهای اقتصادی و با کیفیت داریم که میتوانیم برایش یک محتوای ویدئویی تولید کنیم.
مزایای سناریو نویسی برای تولید محتوا
خوب حالا چرا سناریو نویسی؟ چرا باید آن همه تایم و زمان صرف کنیم تا یک داستان برای محتوایمان نگارش کنیم؟ چون محتواهای بدون سناریو محکوم به شکستاند! همچنین داشتن یک سناریو مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:
تولید محتوای جذاب تر
با داشتن سناریوی جذاب، بی شک محتوای جذابتر و مخاطب پسند تری نیز تولید خواهید کرد. البته این کاملا بستگی به میزان خلاقیت سناریوی شما دارد.
داشتن ساختاری منظم
سناریو تولید محتوا به شما کمک میکند تا ساختار از پیش تعیین شدهای برای محتوایتان در اختیار داشته باشید. در واقع با استفاده از سناریو، ساختار و مسیری که باید طی کنید کاملا مشخص است و هیچگونه پیچیدگی خاصی پیش رویتان قرار نخواهد داشت.
کاهش هزینه ها
وقتی یک سناریوی منظم و خلاقانه دارید، بی شک احتمال بروز خطا و تولید محتوای بی کیفیت کاهش مییابد. در نهایت دیگر نیازی نیست که بارها و بارها هزینه تولید محتوای بی کیفیت را بپردازید و در همان بار اول، محتوا طبق ساختار هدفمندی که مدنظرتان است تولید خواهد شد.
انتقال آسان تر پیام
هر محتوایی پیام خاصی را به مخاطب منتقل میکند. حال با کمک سناریو تولید محتوا، انتقال این پیام آسانتر خواهد شد. چون سناریونویسی داستان محتوای شما را برای کاربران روایت میکند.
درک بهتر اهداف
تولید محتوا یک کار تیمی بوده و توسط افراد مختلفی صورت میگیرد. حال وقتی یک سناریو از پیش تعیین شده دارید، میتوانید آن را در اختیار تمام اعضای تیم قرار دهید، تا اهدافتان از تولید محتوا را بهتر درک کرده و در نهایت محتوای با کیفیتتر و هدفمندانهتری تولید شود.
ساده تر شدن روند کار
وقتی ندانید که داستان محتوا از چه قرار است و کار باید از کجا آغاز شود، قطعا تولید محتوا برایتان پیچیدهتر میشود. چون برنامه منظمی در اختیار ندارید. اما با داشتن سناریو تولید محتوا، همه مراحل را به طور برنامه ریزی شده پیش برده و روند کار نیز برایتان سادهتر میشود.
آموزش سناریونویسی برای تولید محتوا
حالا نوبتی هم که باشد نوبت این است که یک سناریوی طوفانی برای محتواهای خود نگارش کنید. اما چگونه؟ با طی کردن مراحل زیر:
اهدافتان را مشخص کنید
هدف شما از تولید این محتوا چیست؟ مثلا میخواهید بازدید بیشتری دریافت کنید، یا هدفتان جذب مشتری است؟ یا شاید هم ایجاد آگاهی از برند؟ پس همان ابتدا هدفتان را مشخص کنید تا بتوانید سناریوی خود را طبق اهدافی که دارید نگارش کنید.
۲_مخاطبان را بشناسید
در این مرحله از نگارش سناریو تولید محتوا میبایست به سراغ پرسونای مخاطبان بروید و علایق، ویژگیها و نیازهایشان را شناسایی کنید. این کار به شما کمک میکند سناریو و داستان محتوا را مطابق نیاز آنها نگارش کرده و بازخورد بهتری کسب کنید.
نوع محتوای خود را تعیین کنید
محتوایتان تصویری است یا متنی؟ شاید هم ویدئو باشد یا حتی پادکست! در این بخش باید نوع محتوا را برای سناریو نویسی انتخاب کنید.
حالا نوبت ایده پردازی است
در مرحله بعد باید یک ایده جدید و خلاقانه برای سناریو تولید محتوا خود داشته باشید. پس یا ایدهای جالب و کاربردی را برای محتوایتان پیدا کنید، یا خودتان آن را خلق نمایید.
و اکنون، شروع نگارش
حالا پرسونای مخاطب، نوع محتوا و اهدافتان را مشخص کردهاید. ایده هم که پیش رویتان قرار دارد. پس با دارا بودن همین دادهها، میبایست نگارش را آغاز کرده و یک سناریوی جذاب و کاربردی بنویسید.
هزینه سناریو نویسی در تولید محتوا
شاید در نگاه اول تصور کنید نگارش سناریو تولید محتوا هزینه زیادی در بر بگیرد. اما در حقیقت اینطور نیست و نگارش سناریو آنقدرها هم پر هزینه نخواهد بود. اما اینکه میزان هزینه نگارش یک سناریو حرفهای چقدر باشد، بستگی به پارامترهای مختلفی دارد.
برای مثال میزان جذاب سناریو، طولانی یا کوتاه بودن آن، موضوع سناریو و … همگی در میزان هزینه آن نقش خواهند داشت. پس میتوان گفت هرچقدر که سناریست حرفهایتر باشد، هزینه نگارش سناریو نیز بیشتر خواهد بود.
سخن آخر
در این مطلب از مای کاستومر اهمیت و نحوه نگارش سناریو تولید محتوا را بررسی نمودیم. به طور کلی یک سناریوی جذاب میتواند باعث خلق محتوایی ارزشمندتر و تاثیرگذارتر شود. پس برای موفقیت در بازاریابی محتوایی، هرگز قدرت سناریو را دست کم نگیرید.
شرکت دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات سایت، سئو و شبکههای اجتماعی ازجمله مدیریت و تولید محتوای اینستاگرام در خدمت شما عزیزان میباشد. برای دریافت مشاوره اختصاصی رایگان با ما در ارتباط باشید.
سناریو برای انواع محتواها مثل تصویر، ویدئو، متن، اینفوگرافیک و … مناسب خواهد بود.
این کار توسط نویسندگان حرفهای که اصطلاحا به آنها سناریست یا سناریو نویس گفته میشود، انجام میگیرد.
یک سناریوی خوب کوتاه است، شفاف و واضح است، اهداف شما را پوشش میدهد و اصلیترین نکات محتوا را در خود جای میدهد.