مایلید برای چند لحظه هم که شده به دنیای جذاب بازیگران سفر کنیم؟ تصور کنید شما یک بازیگر مشهور و سرشناس هستید که قرار است در یک فیلم سینمایی ایفای نقش کنید. چه تصور جذابی! حال از همین لحظه شروع به مطالعه فیلمنامه میکنید تا هنگام فیلمبرداری تمام دیالوگهایتان را حفظ باشید.
در واقع فیلمنامه به شما کمک میکند تا داستان فیلم را درک کنید و هنگام ایفای نقش، بدانید که فیلمبرداری قرار است از کجا آغاز شود و چه زمانی به اتمام برسد. حال سناریو هم دقیقا حکم همین فیلمنامه بازیگران را در تولید محتوا دارد.
در واقع سناریو همان داستانی است که میخواهید برایش تولید محتوا کنید، حال چه متنی، چه ویدئویی، و چه پادکست و … حال میخواهید بدانید سناریو تولید محتوا (Content production scenario) چه اهمیتی دارد و چگونه باید آن را نگارش کنیم؟ پس ادامه این بخش جذاب از مای کاستومر را از دست ندهید تا ببینیم ماجرای سناریو تولید محتوا از چه قرار است.
سناریو چیست؟
سناریو یعنی ایجاد یک چهارچوب و توصیف دقیق اتفاقات برای یک داستان. این داستان میتواند برای تئاتر، رمان ها، فیلم و سریال، ویدیو تبلیغاتی، محتوای آموزشی و ویدیوهای شبکه های اجتماعی استفاده شود. سناریو دارای اجزای مشخصی شامل طرح کلی، شخصیت ها، روند داستانی، دیالوگ ها، صحنه و مکان اتفاق میباشد.
همچنین مراحل نوشتن سناریو ایده پردازی، تحقیق، نوشتن پیش نویس، و بازبینی و ویرایش را شامل میشود.
سناریو تولید محتوا چیست؟
اگر که قرار است ویدیویی برای شبکه های اجتماعی بسازدی، نیاز به سناریو تولید محتوا دارید. سناریو نویسی برای تولید محتوا، یعنی داستان محتوای شما! در واقع سناریو تصویری از محتوایی است که میخواهید آن را در آینده خلق کنید. سناریو محتوا اصولا توسط نویسندههای حرفه ای نگارش میشود و باید از صفر تا صد ساختار محتوا را در بر بگیرد. گفتیم ساختار محتوا؟ خوب، بیایید ببینیم ساختار محتوا در سناریو چیست؟
در واقع منظورمان از ساختار محتوا: هدف از تولید محتوا، مخاطب هدف، پیام کلیدی که باید منتقل شود، لحن محتوا و تمام جنبههای سناریو مثل شخصیتها، دیالوگها، فضا و لوکیشن و … است. یک سناریو حرفهای نیز باید تمامی این موارد را در بر بگیرد. پس سناریو یعنی داستان و فیلمنامه محتوا، یا یک برنامه استراتژیک برای تولید محتوا!
یک مثال جالب از نمونه سناریو تولید محتوا!
میدانیم که سناریوی محتوا مبحثی پیچیده است. به همین دلیل برای درک بهتر آن برایتان یک مثال جالب داریم:
فرض کنید یک پیج فروش لوازم آرایشی دارید و میخواهید یک محتوای ویدئویی برای آن تولید کنید. آن هم یک محتوای خلاقانه که ویوی میلیونی داشته باشد. حال صفحات رقبا را بررسی میکنید و در آخر تصمیم می گیرید که ویدئویی با این داستان تولید کنید:
موضوع محتوا: ۶ کانسیلر ارزان و اقتصادی اما با کیفیت و با پوشش دهی فوق العاده!
حال از همان ابتدای ویدئو به عنوان شخصیت اصلی وارد کادر شده و محصولات را معرفی میکنید. سپس یک به یک کانسیلرها را روی پوست مدل خود در ویدئو تست میکنید و مزایا و معایب هر کدام را بیان میکنید.
همچنین باید به کاربران بگویید که هر کانسیلر برای چه نوع پوستی مناسب است. در مرحله آخر هم بهترین کانسیلر را از میان این ۶ مورد به کاربران معرفی میکنید. اگر دوست داشتید محتوایتان جذابتر شود نیز، میتوانید به آن کمی چاشنی شوخی و طنز هم اضافه کنید.
خوب، این شد یک سناریو تولید محتوای برای پیج آرایشی شما! به همین سادگی!
در اینجا ما یک داستان در مورد کانسیلرهای اقتصادی و با کیفیت داریم که میتوانیم برایش یک محتوای ویدئویی تولید کنیم.
نمونه دوم: فرض کنید که یک پیج در زمینه ارائه مشاوره حقوقی دارید. با بررسی و تحقیق به این نتیجه میرسید که این موضوع میتوانید برای کاربر جذاب باشد:
موضوع محتوا: تفاوت شکایت کیفری و شکایت حقوقی!
مخاطبان در اینستاگرام عاشق داستان ها هستند، پس بهتر است از یک روند داستانی برای ویدیوی خود استفاده کنید. در مرحله اول فردی را نشان دهید که به شما مراجعه کرده و مشکل خود را خیلی کوتاه برای شما بیان میکند: یکی از آشناهایش از او کلاهبرداری کرده است. سوال او این است که باید شکایت کیفری تنظیم کند یا شکایت حقوقی؟
حال نوبت بازی شماست. در این مرحله از ویدیو به صورت ساده و با چاشنی تخصص، تفاوت شکایت کیفری و شکایت حقوقی را توضیح میدهید. فراموش نکنید که مخاطبان شما با اصطلاحات حقوقی آشنایی بسیاری ندارند، پس هرچه توضیحات شما روان تر و ابتدایی تر باشد، شما برنده اید!
نمونه سوم: فرض کنیم که شما مربی هستید و یک پیج ورزشی دارید. این روز ها افراد پر مشغله هستند و با توجه به همین مشکل مخاطبان خود، به موضوع زیر میرسید.
موضوع محتوا: 5 حرکت برای تقویت عضلات کمر در خانه!
گاهی اوقات مخاطبان اینستاگرام ویدیو های شمارا در محیط هایی پر سر و صدا میبینند. به همین علت این محتوا، یک سناریو بی کلام دارد. با یک لباس ورزشی و در محیط خانه جلوی دوربین قرار بگیرید. حال انجام حرکات را شروع کنید. هر حرکت را چند بار تکرار کنید تا به خوبی برای مخاطب جا بیفتد.
توجه داشته باشید که این کار را باید بدون هیچ تجهیزات خاصی انجام دهید، چون موضوع ما انجام حرکات در خانه است. همچنین به علت بی کلام بودن ویدیو، پس بهتر است تعداد و ست هر حرکت را زیرنویس کنید.
مزایای سناریو نویسی برای تولید محتوا
خوب حالا چرا سناریو نویسی؟ چرا باید آن همه تایم و زمان صرف کنیم تا یک داستان برای محتوایمان نگارش کنیم؟ چون محتواهای بدون سناریو محکوم به شکستاند! همچنین داشتن یک سناریو مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:
تولید محتوای جذاب تر
با داشتن سناریوی جذاب، بی شک محتوای جذابتر و مخاطب پسند تری نیز تولید خواهید کرد. البته این کاملا بستگی به میزان خلاقیت سناریوی شما دارد.
داشتن ساختاری منظم
سناریو تولید محتوا به شما کمک میکند تا ساختار از پیش تعیین شدهای برای محتوایتان در اختیار داشته باشید. در واقع با استفاده از سناریو، ساختار و مسیری که باید طی کنید کاملا مشخص است و هیچگونه پیچیدگی خاصی پیش رویتان قرار نخواهد داشت.
کاهش هزینه ها
وقتی یک سناریوی منظم و خلاقانه دارید، بی شک احتمال بروز خطا و تولید محتوای بی کیفیت کاهش مییابد. در نهایت دیگر نیازی نیست که بارها و بارها هزینه تولید محتوای بی کیفیت را بپردازید و در همان بار اول، محتوا طبق ساختار هدفمندی که مدنظرتان است تولید خواهد شد.
انتقال آسان تر پیام
هر محتوایی پیام خاصی را به مخاطب منتقل میکند. حال با کمک سناریو تولید محتوا، انتقال این پیام آسانتر خواهد شد. چون سناریونویسی داستان محتوای شما را برای کاربران روایت میکند.
درک بهتر اهداف
تولید محتوا یک کار تیمی بوده و توسط افراد مختلفی صورت میگیرد. حال وقتی یک سناریو از پیش تعیین شده دارید، میتوانید آن را در اختیار تمام اعضای تیم قرار دهید، تا اهدافتان از تولید محتوا را بهتر درک کرده و در نهایت محتوای با کیفیتتر و هدفمندانهتری تولید شود.
ساده تر شدن روند کار
وقتی ندانید که داستان محتوا از چه قرار است و کار باید از کجا آغاز شود، قطعا تولید محتوا برایتان پیچیدهتر میشود. چون برنامه منظمی در اختیار ندارید. اما با داشتن سناریو تولید محتوا، همه مراحل را به طور برنامه ریزی شده پیش برده و روند کار نیز برایتان سادهتر میشود.
آموزش سناریونویسی برای تولید محتوا
تکنیک دایره طلایی، توسط سایمون سینک معرفی شده و در اصل یک مفهوم برای چرایی انجام کارهاست. اما از این تکنیک میتوان در طراحی یک سناریو برای تولید محتوا استفاده کرد.
دایره طلایی، شامل سه دایره متداخل است که به ترتیب از بیرون به داخل چه چیزی، چگونه و چرا میباشند. در ادامه، هر مرحله از این تکنیک را برای شما شرح میدهیم:
گام اول: چرایی؟
در این مرحله باید مشخص کنید که موضوع محتوا چه بوده و چرا مخاطب باید محتوای شما را مصرف کند؟ پاسخ این سوال بهتر است در ابتدای محتوا داده شود. همین مسئله منجر به افزایش جذابیت محتوا شده و مخاطب متقاعد میشود که با ادامه دادن محتوا، چیز با ارزشی به دست خواهد آورد.
طرح یک مشکل یا مسئله ای که فکر مخاطب را درگیر کرده و دغدغه اوست، باعث جلب توجه بیشتر مخاطب میشود. مخاطب در این مرحله باید حس کند که محتوای شما میتواند راه حل تمام مشکلات او باشد.
برای مثال اگر قرار است راجع به نحوه کوددهی گیاه سانسوریا صحبت کنید، همان اول باید بگویید که این محتوا راجع به چیست و چرا اهمیت دارد.
گام دوم: چگونگی؟
بعد از اینکه مخاطب را جذب کردید، حال نوبت به آن میرسد که جواب سوال او را واضح و ساده بیان کنید. در این مرحله، باید روش هایی برای حل مسئله یا مشکلی که پیش از این مطرح کردید، ارائه دهید. دقت داشته باشید که اگر این روش ها را به صورت پیچیده بیان کنید، مخاطب گیج شده و صفحه شما را ترک خواهد کرد.
مطالب باید آن قدر ساده بیان شوند که حتی فردی که هیچگونه تجربه و مهارتی ندارد نیز بتواند آن را درک کند. در گام دوم مثال ما، چگونگی کوددهی به گیاه سانسوریا مطرح میشود. بهتر است چند روش معرفی کنید و بهترین روش را برای آخر کار بگذارید. اینگونه مخاطب تا انتهای محتوا با شما همراه خواهد بود.
گام سوم: چیستی؟
در مرحله سوم باید محتوای خود را جمعبندی کرده و از مخاطب درخواست کنید تا اقدام خاصی انجام دهد. مانند دنبال کردن شما در شبکههای اجتماعی، یا حتی اشتراکگذاری محتوا با دیگران. این درخواست باید به طور طبیعی و مرتبط با محتوای ارائهشده باشد تا مخاطب احساس کند که به دلیل ارزش و اطلاعاتی که از شما دریافت کرده است، مایل به انجام آن اقدام خواهد بود.
برای مثال، بعد از توضیح درباره روشهای کوددهی به گیاه سانسوریا، میتوانید از مخاطب بخواهید تجربه خود را در استفاده از آن روش با شما به اشتراک بگذارد یا نظرات خود را در بخش کامنتها بنویسد.
اقدامات مهم در سناریونویسی تولید محتوا
حالا نوبتی هم که باشد نوبت این است که یک سناریوی طوفانی برای محتواهای خود نگارش کنید. اما چگونه؟ با طی کردن مراحل زیر:
اهدافتان را مشخص کنید
هدف شما از تولید این محتوا چیست؟ مثلا میخواهید بازدید بیشتری دریافت کنید، یا هدفتان جذب مشتری است؟ یا شاید هم ایجاد آگاهی از برند؟ پس همان ابتدا هدفتان را مشخص کنید تا بتوانید سناریوی خود را طبق اهدافی که دارید نگارش کنید.
مخاطبان را بشناسید
در این مرحله از نگارش سناریو تولید محتوا میبایست به سراغ پرسونای مخاطبان بروید و علایق، ویژگیها و نیازهایشان را شناسایی کنید. این کار به شما کمک میکند سناریو و داستان محتوا را مطابق نیاز آنها نگارش کرده و بازخورد بهتری کسب کنید.
نوع محتوای خود را تعیین کنید
محتوایتان تصویری است یا متنی؟ شاید هم ویدئو باشد یا حتی پادکست! در این بخش باید نوع محتوا را برای سناریو نویسی انتخاب کنید.
حالا نوبت ایده پردازی است
در مرحله بعد باید یک ایده جدید و خلاقانه برای سناریو تولید محتوا خود داشته باشید. پس یا ایدهای جالب و کاربردی را برای محتوایتان پیدا کنید، یا خودتان آن را خلق نمایید.
و اکنون، شروع نگارش
حالا پرسونای مخاطب، نوع محتوا و اهدافتان را مشخص کردهاید. ایده هم که پیش رویتان قرار دارد. پس با دارا بودن همین دادهها، میبایست نگارش را آغاز کرده و یک سناریوی جذاب و کاربردی بنویسید.
هزینه سناریو نویسی در تولید محتوا
شاید در نگاه اول تصور کنید نگارش سناریو تولید محتوا هزینه زیادی در بر بگیرد. اما در حقیقت اینطور نیست و نگارش سناریو آنقدرها هم پر هزینه نخواهد بود. اما اینکه میزان هزینه نگارش یک سناریو حرفهای چقدر باشد، بستگی به پارامترهای مختلفی دارد.
برای مثال میزان جذاب سناریو، طولانی یا کوتاه بودن آن، موضوع سناریو و … همگی در میزان هزینه آن نقش خواهند داشت. پس میتوان گفت هرچقدر که سناریست حرفهایتر باشد، هزینه نگارش سناریو نیز بیشتر خواهد بود.
سخن آخر
در این مطلب از مای کاستومر اهمیت و نحوه نگارش سناریو تولید محتوا را بررسی نمودیم. به طور کلی یک سناریوی جذاب میتواند باعث خلق محتوایی ارزشمندتر و تاثیرگذارتر شود. پس برای موفقیت در بازاریابی محتوایی، هرگز قدرت سناریو را دست کم نگیرید.
شرکت دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات سایت، سئو و شبکههای اجتماعی ازجمله مدیریت و تولید محتوای اینستاگرام در خدمت شما عزیزان میباشد. برای دریافت مشاوره اختصاصی رایگان با ما در ارتباط باشید.
سناریو برای انواع محتواها مثل تصویر، ویدئو، متن، اینفوگرافیک و … مناسب خواهد بود.
این کار توسط نویسندگان حرفهای که اصطلاحا به آنها سناریست یا سناریو نویس گفته میشود، انجام میگیرد.
یک سناریوی خوب کوتاه است، شفاف و واضح است، اهداف شما را پوشش میدهد و اصلیترین نکات محتوا را در خود جای میدهد.