فرض کنید همین حالا در حال قدم زدن در یک کتابفروشی بزرگ هستید و میخواهید چند کتاب کاربردی خریداری کنید. حال ناگهان کتابی توجهتان را جلب میکند، و همان لحظه آن را انتخاب میکنید.
اما یک سوال؟
شما که در آن چند دقیقه نمیتوانید محتوای کتاب را کامل بخوانید، پس چه چیزی توجهتان را جلب کرد و باعث شد آن کتاب را انتخاب کنید؟ بله، تیتر جذابی که روی جلد کتاب وجود داشت. در دنیای محتوانویسی نیز داستان از همین قرار است. مخاطب محتوای شما را میبیند و اگر تیتر آن برایش جذاب و جالب باشد، ادامه محتوا را دنبال میکند.
اگر هم تیتر مناسب نباشد، مخاطب هرگز توجهی به آن نمیکند، حتی اگر بهترین و مفیدترین محتوای دنیا باشد، و این است قدرت عنوان نویسی جذاب! حال چگونه عنوان جذاب بنویسیم؟ در ادامه این مطلب از مجله مای کاستومر قصد داریم شما را با فرمولهای جادویی عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا (Attractive headlines in content production) بیشتر آشنا کرده و نکاتی ارزشمند را ارائه نماییم.
اصلا در این مطلب جمع بهترین فرمولهای عنوان نویسی محتوا حسابی جمع است! پس ادامه جذاب این بخش در رابطه با عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا را از دست ندهید.
چرا عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا مهم است؟
کاربران دنیای آنلاین روزانه هزار و یک محتوای گوناگون را مشاهده میکنند. حال فکر میکنید همه آنها را تا انتها میخوانند؟ قطعا خیر، کاربران محتوا را میبینند و فورا از آن گذر میکنند. اما اگر محتوایی تیتر جذابی داشته باشد، در همان نگاه اول توجه مخاطب را جلب کرده و او را میخکوب میکند.
درست مثل تیترهای زردی که روی کلیپهای اینستاگرام قرار داده میشوند و میزان ویو را به شدت افزایش میدهند. پس فضای آنلاین را میتوان به دریایی از محتوا تشبیه کرد که برای دیده شدن در آن، پیش هر چیزی نیاز به تیتر نویسی جذاب دارید. چون تیترها اولین چیزی هستند که به چشم مخاطب میخورند.
به طور کلی عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا مهم است چون:
- نرخ کلیک را افزایش میدهد.
- مخاطب را مجذوب برند ما میکند.
- باعث میشود بازدهی بهتری از تبلیغات دریافت کنیم.
- میزان بازدید سایت را به شکل چشمگیر افزایش میدهد.
- حتی تیترهای قوی میتوانند باعث فروش و سودآوری بیشتر نیز بشوند.
پس عناوین محتوا بسیار مهماند، بسیار مهم!
توصیه میکنیم برای یادگیری صفر تا صد اصول تولید محتوای متنی برای سایت، نکات سئو محتوا و مراحل تولید محتوای بهینه، دوره جامع سئو داخلی تهیه شده توسط آکادمی مای کاستومر را مشاهده نمایید. این دوره نهتنها تمام سوالات شما را در مورد نگارش محتوا پاسخ میدهد بلکه جدیدترین نکات تولید محتوای اصولی به شما آموزش میدهد.
۶ فرمول جادویی عنوان نویسی برای میخکوب کردن مخاطب!
حالا برویم به سراغ فرمولهای جادویی که در ابتدای این مطلب قولشان را داده بودیم:
فرمول چگونه و چطور؟
اولین فرمول عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا، استفاده از دو کلمه چگونه و چطور است. مخاطب دوست دارد راه حلهایی خاص را به او ارائه دهید. حال با به کار بردن کلمات چگونه و چطور، کاربر در همان ثانیههای اول متوجه میشود که قرار است با راهکارهایی جدید آشنا شود.
برای استفاده از تیترهای چگونه و چطور به مثالهای زیر توجه کنید:
- چگونگی کاهش هزینه کمپین تبلیغاتی
- چگونه از عفونت دندان پیشگیری کنیم؟
- چگونه رتبه سئو سایت را افزایش دهیم؟
- ثبت سایت در گوگل مپ، چگونه و چطور؟
- چطور مشکل ایندکس نشدن سایت را حل کنیم؟
فرمول آموزشی و راهنما
برعکس تصور عموم، فضای آنلاین تنها مختص تفریح و سرگرمی نیست و بسیاری از کاربران به قصد یادگیری و آموزش از آن استفاده میکنند. پس میتوانید برای عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا، از هدینگهایی که معنا و مفهوم آموزش را منتقل میکنند نیز استفاده کنید. درست مثل نمونههای زیر:
- راهنمای جامع نصب آنتن و گیرنده
- آموزش صفر تا صد میکاپ اسموکی
- آموزش سئوی تصاویر سایت در ۶ قدم!
- یادگیری طراحی سایت در چند قدم ساده
- راهنمای سیر تا پیاز یادگیری زبان انگلیسی
فرمول تیتر عددی
سومین فرمول نیز مربوط به تیترهای عددی است. آمارها نشان میدهد استفاده از عدد و ارقام در عناوین، جذابیت آنها را به شدت افزایش میدهد. پس حتما از اعداد نیز در ابتدا یا انتهای تیترهای خود استفاده کنید. مثلا برای عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا، میتوانید مانند مثالهای زیر از اعداد کمک بگیرید:
- ۶ روش تمیز و براق کردن طلا در خانه
- افزایش ۲۲ درصدی قیمت طلا در شبانه روز اخیر
- ۷ راهکار شگفت انگیز برای افزایش سرعت سایت
فرمول افشای رازهای پنهان
این فرمول عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا، غول مرحله آخر است! یعنی میتواند بیشترین تاثیر را در افزایش بازدید محتوا داشته باشد. شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما کاربران دنیای آنلاین همیشه به دنبال نا گفتهها هستند. آنها دوست دارند رازهایی را بدانند که کاملا سری هستند و نباید افشا شوند.
حال اگر کلید این رازها نزد شما باشد، مشخص است که مخاطب را در همان لحظه اول مجذوب خود میکنید. پس برای عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا، میتوانید از تکنیک گفتن ناگفتهها نیز کمک بگیرید. البته در این روش باید با کاربر صادق باشید و اطلاعات اشتباه ارائه ندهید.
چون اینگونه ممکن است اعتبارتان را از دست بدهید. در زیر چند نمونه از تیترهای افشا کننده را برایتان مثال زدهایم:
- ۶ راز موفقیت ایلان ماسک از زبان خودش!
- حقایقی جالب و باورنکردنی در خصوص الماس!
- ۶ حقیقت ناراحت کننده در مورد بیماری سرطان
- ۷ نکته اسرار آمیز برای داشتن پوستی درخشان و زیبا
- ۱۲ راز زیبایی استایل از زبان بهترین طراحان لباس دنیا
فرمول آنچه و هر آنچه
این فرمول عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا نیز به نوع خود بسیار جالب است. در این فرمول شما از تیترهایی استفاده میکنید که صفر تا صد یک موضوع را شرح میدهند. در حقیقت فرمول آنچه و هرآنچه برای محتواهایی مناسب است که قرار است بسیار جامع و کامل باشند. همانند نمونههای زیر:
- تمام آنچه که باید در مورد چت جی پی تی بدانید.
- هرآنچه که باید در خصوص هوش مصنوعی بدانید.
- هر آنچه که باید در خصوص الگوریتمهای گوگل و وظایف آنها بدانید.
فرمول همذات پندارانه
یکی دیگر از فرمولهای عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا، فرمول همذات پندارانه است. کاربران تیترهایی اختصاصی که دقیقا دست روی مشکل یا نیاز آنها میگذارند را دوست دارند.
چون باعث همذات پنداری شده و کاربر احساس میکند که شما از مشکلات و چالشهایش مطلع هستید و از دید او به ماجرا نگاه میکنید. مثلا منظورمان چنین تیترهایی است:
- ورزش کردن برای شما هم دشوار است؟
- آیا شما هم در تلفظ لغات انگلیسی مشکل دارید؟
- وسواس فکری شدید دارید؟ این مطلب را از دست ندهید!
- آیا شما هم برای راه اندازی کسب و کارتان با کمبود بودجه مواجه هستید؟
علاوه بر این فرمولها میتوانید از چت جی پی تی نیز برای نگارش عناوین جالب و خلاقانه کمک بگیرید.
مهمترین اصول عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا
برای اینکه بتوانید در کمتر از چند دقیقه، تیترهایی جذاب و سرچ خور را نگارش کنید، میبایست به اصول زیر نیز توجه نمایید:
ایجاد حس فوریت، شاه کلید تیتر نویسی
در مخاطب احساس فوریت ایجاد کنید تا توجهش را به سادگی جلب کنید. مثلا به جای استفاده از تیتر “تخفیفات ویژه در زمستان ۱۴۰۲” بهتر است از تیتر “تخفیفات ویژه اما محدود در زمستان” استفاده کنید. همین کلمه محدود به تنهایی به مخاطب گوشزد میکند که باید فورا از فرصت استفاده کند و زمان را از دست ندهد.
از صفات تاکیدی استفاده کنید
هنگام عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا، حتما از صفات تاکیدی استفاده نمایید تا تیتر خواندنیتری داشته باشید. این صفات شامل موارد زیر میشوند:
- ارزان
- رایگان
- راز آلود
- ترفندها
- تضمینی
- بی کران
- تماشایی
- راهکارها
- فوق العاده
- حیرت انگیز
- شگفت انگیز
- ارزش آفرینی، رمز موفقیت در تیتر نویسی!
حین عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا، ارزش آفرین بودن را از یاد نبرید. اگر برای مخاطب ارزش خاصی را در نظر بگیرید، شک نکنید که تمایل بیشتری به دنبال کردن محتوایتان خواهد داشت. مثلا فرض کنید تیتر شما “راهکارهای رسیدن به لینک یک گوگل” باشد.
حال بیایید یک ارزش به این تیتر اضافه کرده و آن را تبدیل کنیم به” راهکارهای رسیدن به رتبه یک گوگل تنها در ۵ روز!” به همین سادگی و با تعیین کردن زمان شما یک ارزش ایجاد کردهاید و قطعا کاربر را ترغیب به خواندن محتوایتان خواهید کرد.
استفاده از تیترهای سئو دوست، جالب و تاثیرگذار!
برای عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا، حتما کلمات کلیدی مهم و پر سرچ را نیز در هدینگهای خود بگنجانید. اینگونه با یک تیر دو نشان زده و هم تیتر جذابی دارید و هم رتبه سئو سایت را بهبود میبخشید.
احساس مخاطب را نشانه بگیرید!
این اصل میتواند به سرعت مخاطبان را با محتوای شما درگیر کند. اما در انجام آن زیاده روی و اغراق نکنید. در این روش شما باید احساس مخاطب را هدف قرار دهید. مثل مثالهای زیر:
- ازدواج نکنید! بررسی دلایل مهم آن
- ۶ حقیقت تلخ در خصوص بیماری کرونا
- چگونه حس وسواس را از خود دور کنیم؟
- ۸ اصل تربیتی که تمام والدین باید بدانند!
- ۶ ترفند تاثیرگذار برای فراموشی شکست عشقی!
- چاق هستید؟ با این ترفندها به وزن ایده آل برسید!
- روشهای درمان افسردگی در کوتاهترین زمان ممکن
اندازه گیری موفقیت عنوان، چگونه و چطور؟
عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا به تنهایی کافی نیست. بلکه شما باید درصد موفقیت هر عنوان را نیز اندازه گیری کنید، تا بدانید که کدام عناوین تاثیرگذاری بهتری داشتهاند. اما چگونه؟ به آسانی، برای سنجش این مورد باید شاخصهایی مثل نرخ کلیک، نرخ بازدید، تعداد دفعات اشتراک گذاری، درصد افزایش رتبه سئو، درصد سرنخها و مشتریان بالقوه جدید، تعداد کامنتها و بک لینکهایی که برای سایت شما ایجاد شدهاند را بررسی کنید.
اگر درصد و نرخ این موارد افزایش یافته بود، میتوان گفت که عنوان شما موفق بوده است. پس میتوانید عناوین بعدی را نیز به همان شکل و در همان محور نگارش کنید.
سخن آخر و یک راز مهم!
این هم از داستان تیترهای جذاب! حالا برویم به سراغ یک راز مهم در خصوص عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا: تیتر میبایست بسیار کوتاه و خلاصه باشد، اما در عین حال نکات کلیدی در آن جای گرفته باشند. پس تیترهای طولانی و حوصله سر بر را فراموش کنید.
شرکت دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات سایت، سئو و شبکههای اجتماعی در خدمت شما عزیزان میباشد. برای دریافت مشاوره اختصاصی رایگان با ما در ارتباط باشید.
تیتر نویسی کار آنچنان دشواری نیست، اما قطعا نیاز به مهارت بالایی دارد. با شرکت در دورهها و وبینارهای آموزشی می توانید این مهارت را در خود پرورش دهید.
یک تیتر حرفهای و خلاقانه میتواند بازدهی کمپینهای تبلیغاتی آنلاین را به شدت افزایش دهد.
قطعا هر دو مهم خواهند بود و باید عناوین شما هم برای کاربر و هم برای گوگل مناسب باشند.