اگر شما نیز از صاحبان وب سایت باشید، قطعا میدانید که آنالیز رفتار کاربران تا چه میزان مهم است. حال ابزارهای مختلفی برای تحلیل رفتار کاربران وجود دارند که احتمالا از برخی از آنها بارها و بارها استفاده کردهاید.
اما در این بخش قصد داریم ابزاری جادویی را برای این کار به شما معرفی کنیم که از هر چیزی که تا کنون دیدهاید، قدرتمندتر و کارآمدتر است. حال این ابزار شگفت انگیز چیزی نیست جز هاتجر!
در ادامه این مطلب بررسی میکنیم که هاتجر چیست؟ چه کاربردی دارد؟ و چه ارتباطی میان این ابزار و گوگل آنالیتیکس وجود دارد؟ پس همراه مای کاستومر باشید که قصد داریم این بار نیز شما را مانند همیشه شگفت زده کنیم!
هاتجر چیست؟
هاتجر (Hotger) یکی از بهترین ابزارهای تحلیل و آنالیز عملکرد و رفتار کاربران است. این ابزار از لحظهای که کاربران وارد وبسایت شما میشوند آنها را تحت نظر گرفته و تا لحظه خروجشان مشغول جمع آوری دادههایشان خواهد بود. همانطور که میدانید ابزارهای تحلیلیِ دیگر به شما میگویند که سایتتان چه میزان نرخ پرشی داشته است؟
چند درصد کاربران محتوای آن را دوست نداشتهاند؟ یا بر فرض مثال میزان افت درآمد سایتتان در ماه اخیر چقدر بوده است؟ اما یک سوال ریز از شما داریم، “چرا؟” چرا کاربران سایتتان را ترک کردهاند، چرا درآمد سایت کاهش یافته است؟ چرا کاربران محتوای سایت را دوست ندارند؟
ابزارهای تحلیلی معمولا هیچ پاسخی برای این چراها نداشتند. تا اینکه سر و کله هاتجر پیدا شد و با تحلیل دقیقتری که داشت، به تمامی این چراها پاسخ داد. در واقع اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم که این ابزار چیست؟ میتوانیم آن را اینگونه توصیف کنیم:
«ابزاری برای نگاه کردن به سایت از دید کاربر!»
بله، این ابزار به شما کمک میکند از دید کاربران به سایت خود نگاه کرده و با کمک دادههایی که ارائه میکند میتوانید به تمامی نقاط ضعف و قوت وبسایتتان پی ببرید.
بررسی ۴ قابلیت شگفت انگیز هاتجر!
حال امکانات و قابلیتهای هاتجر چیست؟ این ابزار قابلیتهای بسیار زیادی دارد که در این مطلب نمیگنجند. اما مای کاستومر در این بخش شما را با مهمترین قابلیتهای آن آشنا میکند:
ضبط کردن ویدئو از کاربر
اول از همه این ابزار مانند یک دوربین مخفی عمل میکند! یعنی از لحظه ای که کاربر به سایتتان ورود میکند از صفحه موبایل او فیلم گرفته تا بداند کاربر به کجا رفته، از کدام قسمت سایت خوشش آمده و در کدام مرحله از سایت خارج شده است. سپس این ویدئو را در اختیار شما قرار میدهد.
آنالیز فرم
وقتی میپرسید قابلیت های هاتجر چیست؟ یک قابلیت عجیب از این ابزار به ذهنمان میرسد که آن چیزی نیست جز آنالیز فرم! همه سایتها دارای فرمهایی هستند که کاربران بتوانند با پر کردن آنها عضو وبسایتشان شوند. اما چرا کاربران فرم سایت شما را پر نمیکنند؟ با کدام سوال فرم مشکل دارند؟ پاسخ دادن به کدام سوال برایشان دشوار است؟ هاتجر با یک آنالیز دقیق به تمامی این سوالات پاسخ میدهد.
ارائه نقشه حرارتی
نقشه حرارتی یا هیت مپ از دیگر قابلیتهای هاتجر محبوبمان است که حسابی در دلمان جا خوش کرده است. نقشه حرارتی به شما میگوید که کاربر دقیقا از کدام قسمت سایتتان خوشش آمده و بالعکس کدام قسمت آن را نپسندیده است؟ آن هم در کسری از ثانیه! این قابلیت غول مرحله آخر است! چون تمام نقاط ضعف و قوت کسب و کارتان را جلوی چشمتان میآورد.
بهینه سازی قیف فروش
شاید ندانید که ارتباط میان قیف فروش و هاتجر چیست؟ در این خصوص باید بگوییم برای اینکه یک کاربر تبدیل به مشتری شود و به پایین قیف برسد، باید ابتدا با طی کردن مراحل زیادی او را به لید یا سرنخ تبدیل کنید. حال هاتجر در این زمینه نیز به کمکتان آمده و میتوانید با آن رفتار کاربر را از ابتدای قیف تا انتهای قیف آنالیز کنید.
چگونه هاتجر را نصب کنیم؟
حال که میدانیم هاتجر چیست؟ چگونه میتوانیم این ابزار را نصب کنیم. روشهای زیادی برای نصب این ابزار وجود دارد. اما روشی که ما پیشنهاد میکنیم منطقیتر و اصولیتر است. در واقع پیشنهاد ما کمک گرفتن از گوگل تگ منیجر است. ابتدا وارد گوگل تگ منیجر شوید و سپس با چند کلیک ساده هاتجر را به سایت خود اضافه کنید. اینگونه میتوانید از هردوی آنها در کنار هم برای رشد و ارتقا وبسایتتان کمک بگیرید.
آیا استفاده از هاتجر در ایران امکانپذیر است؟
شاید به دلیل وجود تحریمها و برخی موانع این چنینی نصب هاتجر و خرید برخی امکانات آن کمی دشوار باشد. اما قطعا غیر ممکن نخواهد بود. شما میتوانید به راحتی از امکانات رایگان و نسخههای بدون تعرفه آن در ایران استفاده کنید. پس قطعا استفاده از این ابزار در ایران نیز با وجود برخی چالشها، امکانپذیر خواهد بود.
هاتجر و گوگل آنالیتیکس، رفیق شفیق یا رقیب بی چون و چرا؟!
بعضیها این دو ابزار را رقیب میدانند. برخی نیز تنها به یکی از آنها اکتفا کرده و دیگری را کنار میگذارند. اما همهاشان اشتباه میکنند! یادتان هست در ابتدای این مطلب وقتی که میخواستیم بگوییم هاتجر چیست؟ از آن به عنوان رفیق شفیق گوگل آنالیتیکس یاد کردیم؟ حال هنوز هم سر حرفمان هستیم و این دو الحق که رفیقان بی چون چرای یکدیگرند. اما یک تفاوت مهم دارند.
گوگل آنالیتیکس ابزاری است که دادههای کلی را میسنجد، اما هاتجر برای سنجش ریزترین دادهها نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال فرض کنید دقیقا در بالا کره مریخ ایستاده ایده و به سطح کره زمین نگاه میکنید. احتمالا در آن نقطه فقط و فقط اقیانوسها، کوهها، جنگلها و … را می بینید. این دقیقا همان کاری است که گوگل آنالیتیکس انجام میدهد. اما اگر هنگامی که روی مریخ هستید از این ابزار استفاده کنید روی کره زمین زوم کرده و به شما میگوید هر یک از انسانهای این کره خاکی روز خود را چگونه گذراندهاند! مثلا چه ساعتی به سر کار رفتهاند، چه غذایی خوردهاند، با اسنپ رفتهاند یا خودروی شخصی، همینقدر دقیق و با جزئیات!
پس هاتجر قطعا از گوگل آنالیتیکس جزئی نگرتر است. اما برای پیشرفت سایتتان قطعا استفاده هردوی آنها توصیه میشود. چون گوگل آنالیتیکس و هاتجر مکمل یکدیگرند و هرگز نباید به یکی از آنها اکتفا کنید.
سخن آخر
در این مطلب از مجله مای کاستومر بررسی کردیم که هاتجر چیست؟ و چه کاربردهایی برایتان دارد. به طور کلی این ابزار امکانات زیادی داشته و میتواند به دست راست شما در تحلیل و آنالیز کاربران تبدیل شود. شرکت دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات سایت، سئو و شبکههای اجتماعی در خدمت شما عزیزان است. برای دریافت مشاوره اختصاصی رایگان با ما در ارتباط باشید.
گوگل آنالیتیکس کلی نگر است و هاتجر جزئی نگر، و این تنها تفاوت مهم آنهاست.
بله هاتجر از دقیقترین ابزارهای تحقیق و آنالیز کاربر در دنیاست.
بله هاتجر خلاقانهترین و کاربر پسندترین فرمهای نظر سنجی را برای شما طراحی خواهد کرد.