در داشبرد گوگل آنالیتیکس (Google Analytics dashboard) دادههای فراوان وجود دارد. ممکن است در مرحله اول این دادهها بسیار نامفهوم به نظر برسند. زمانی که یک بازاریاب با انبوهی از اطلاعات و دادهها روبرو است دیگر نمیتواند به آسانی آنها را مدیریت کند. این بی مدیریتی میتواند سبب ایجاد تصمیمات اشتباه شود؛ چرا که در این آشفته بازار ممکن است که بسیاری از اطلاعات از دست برود.
در نظر داشته باشید که اگر در این زمینه کار میکنید افراد زیادی از شرکتهای گوناگون از شما اطلاعات مختلف میخواهند. لذا شما احتیاج دارید که همه اطلاعاتی که نیاز دارید را برای هر بخش مانند سئو، اطلاعات نسخه موبایل و اطلاعات کلی به شکل جداگانه در بخشی به اسم داشبرد گوگل آنالیتیکس بگذارید.
گوگل آنالیتیکس چیست؟
گوگل آنالیتیکس از مهمترین ابزارهای تحلیل سایت در جهان است. ابزاری رایگان که اطلاعات مفصلی را در اختیار وبمسترها میگذارد. استفاده از این اطلاعات میتواند تاثیر بسیاری در سئو داشته باشد. این ابزار این امکان را به شما میدهد که سایت، وبلاگ و شبکه های اجتماعی خود را کنترل کنید.
همچنین اطلاعات کاملی درباره ترافیک ورودی، رفتار کاربران سایت، زمان ماندن در صفحات، نوع دستگاه، نرخ تبدیل و تمامی اطلاعات و اتفاقاتی که در سایت شما رخ میدهد را در اختیارتان قرار میدهد. این ها تنها بخشی کوچکی از اطلاعاتی است که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما میگذارد. آنچه این ابزار را از سایر ابزارها متمایز میسازد و آن را کامل میکند این است که با بقیه ابزارها سازگاری دارد.
با استفاده از داشبرد گوگل آنالیتیکس میتوانید ترافیک سایت را بررسی کرده و نقاط قوت و ضعف آن را پیدا کنید و در نهایت با رفع ایرادات به افزایش رتبه سایت در گوگل کمک کنید. همینطور میتوانید بفهمید که بازدیدکنندگان بیشتر چه کلماتی کلیدی را جستجو میکنند و نحوه حرکت آنها بین صفحات مختلف سایتتان چگونه است. درعینحال گوگل آنالیتیکس را میتوان به صورت یک تلسکوپ قوی در نظر گرفت که سایتتان را آنالیز و تحلیل میکند.
همانطور که ذکر شد ابزار آنالیتیکس (Analytics tools) یک ابزار رایگان است که به کمک آن میتوان اطلاعات کاملی در زمینهٔ کاربران سایت به دست آورد. مدیران وبسایت، وبمسترها، متخصصان محتوا یا متخصصان سئو و هر فردی که به شکلی در طراحی و توسعه سایت سهیم است، میتواند از این ابزار رایگان استفاده کند. این ابزار رایگان، ابزاری برای تحلیل ترافیک ورودی، رفتار کاربر در سایت، نرخ تبدیل و… هنگام مدیریت فروشگاه های اینترنتی و سایت است.
داشبرد گوگل آنالیتیکس
همانطور که ممکن است تا اینجا متوجه شده باشید داشبرد گوگل آنالیتیکس در حقیقت مجموعهای از ویجت ها یا دادهها است که زمانی که با هم ارائه میشوند میتواند کارکرد سایت شما را در مکانهای کلیدی نشان بدهند. در نظر داشته باشید که این داشبوردها به وسیله کاربران قابل تنظیم هستند و میتوانند ماکزیمم 12 ویجت را شامل شوند.
هر مخاطب بایستی در یک اکانت گوگل آنالیتیکس ماکزییم 20 داشبورد به صورت خصوصی داشته باشد. این در حالی است که هر اکانت گوگل آنالیتیکس میتواند 50 داشبورد به صورت مشترک را در بر بگیرد. توجه داشته باشید که داشبورد لیست شده را در فهرست کاستومیزیشن میتوانید به عنوان اولین مورد ببینید.
در این بخش، هر داشبورد که در اکانت خود دارید را میتوانید بیابید.گوگل آنالیتیکس ابزاری است برای تحلیل کمپانی گوگل. این ابزار در بین مخاطبان ایرانی با اسمهای مختلفی مانند گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیکز، گوگل آنالیتیک معروف است. یعنی فارسیزبانان این ابزار را با این نامها میشناسند. از گذشته این ضربالمثل معروف را شنیدهاید که چیزی که کنترل و اندازهگیری نشود بهتر نمیشود و نمیتوان به بهبود آن چشم امید داشت. در نظر داشته باشید که گوگل آنالیتیکس برای بررسی و ارزیابی وبسایتها طراحی شده است تا با اطلاعات و گزارشها آن بتوانید وبسایت خود را بهتر سازید.
بنابراین نقش داشبرد گوگل آنالیتیکس را در پیش برد وبسایت خود را نادیده نگیرید. باید توجه داشته باشید که این ابزار تا چه اندازه میتواند برای ارتقا دادن سایت شما مهم باشد. به تجربه دیده شده است افرادی که از این ابزار برای بهینهسازی سایتهای خود استفاده میکنند نتایج بسیار شگرفی گرفتهاند.
اگر اطلاعات شما در این زمینه کامل نیست حتما لازم است تا دانش و تجربه خود را از طریق مطالعه بالا ببرید. نکته مهمی که بایستی به آن توجه داشته باشید این است که گوگل آنالیتیکس یک ابزار لازم و حیاتی برای هر سایت یا اپلیکیشن است. استفاده از این ابزار راحت و مجانی است. بنابراین با هر سطح دانشی که دارید میتوانید به آسانی از این ابزار استفاده کنید. امروزه تقریبا همه سایتهای موفق از داشبرد گوگل آنالیتیکس استفاده میکنند. در نظر داشته باشید که کار کردن با داشبرد گوگل آنالیتیکس بهقدری ساده است که کاربران فارسیزبان که دانش انگلیسی پایینی دارند از این ابزار به آسانی استفاده میکنند.
بنابراین اگر ترس و نگرانی در زمینه استفاده از این ابزار را دارید بهتر است تا آن را کنار بگذارید و خود به تجربه با این ابزار سودمند بپردازید. در این صورت میتوانید کمکم به مزایای آن واقف شوید. اما در این راه لازم است تا یک آموزش ساده ببینید تا بتوانید کار خود را به پیش ببرید. اگر هم دانش زبان انگلیسی شما کم است اصلا نگران نباشید. کار کردن با این ابزار اصلا سخت نیست و نیازی به زبان انگلیسی در سطح بالا ندارد.
یک نکته که لازم ست تا در اینجا به آن اشاره کنیم این است که با وجود اینکه این ابزار دارای مزایای بسیار زیادی است اما در این میان برخی از وبسایت به دلایل نامشخص از این ابزار یا همان تحلیلگر استفاده نمیکنند. بنابراین اگر شما هم سایتی دارید و هنوز از داشبرد گوگل آنالیتیکس استفاده نکردهاید لازم است تا کار کردن با این ابزار را در دستور کار خویش قرار بدهید.
آیا استفاده از گوگل آنالیتیکس رایگان است؟
همانطور که پیشتر از این توضیح دادیم طبق اصول سئو گوگل آنالیتیکس ابزاری است که به کمک آن میتوانید به تحلیل و آنالیز کردن سایت خود بپردازید. نکته جالبی که لازم است که به آن توجه کنید این است که گوگل استفاده از این ابزار را به صورت مجانی در اختیار وب مستران قرار میدهد. این ابزار تحلیلگر بسیار پرقدرت است.
بنابراین نباید استفاده از آن را به بعد موکول کنید. در نظر داشته باشید که با کمک این ابزار کاربردی میتوانید اطلاعات کامل و جامع در مورد ترافیک ورودی به دست آورید. خاطرنشان میسازیم با کمک این ابزار تحلیلگر شما قادر خواهید بود که میتوانید رفتار مخاطبان در سایت را رصد نمایید. همچنین شما میتوانید به نرخ تبدیل . اطلاعات مهم و کلی و گزارشهای ارزنده دست پیدا کنید.
این اطلاعات میتوانند در بهبود وبسایت شما بسیار مهم باشند و آن را پیشرفت دهند. در نظر داشته باشید که گوگل آنالیتیکس میتواند سایت، شبکههای اجتماعی و وبلاگها را زیر نظر خود درآورد. بنابراین نقش داشبرد گوگل آنالیتیکس بسیار مهم است. اطلاعاتی مانند چگونگی ورود مخاطبان، رفتار آنها، نرخهای تبدیل، نوع دستگاه، زمانی که در صفحات میمانید و همه رویدادها را میتوانید با کمک این ابزار که در وبلاگ یا سایت شما رخ میدهد را بررسی کنید. بنابراین تا اینجا نقش مهم داشبرد گوگل آنالیتیکس را متوجه شدید.
این موارد که تا اینجا برشمردیم فقط قسمت کوچکی از مزایای گوگل آنالیتیکس است. این اطلاعات مفید و ارزنده میتواند به شما کمک کند تا بتوانید حالت سایت خود را به خوبی رصد نمایید. آن چیزی که سرویس آنالیز گوگل را به یک ابزار کامل و قدرتمند بدل میکند این است که با سایر ابزارهای گوگل هماهنگی دارد. لذا میتوان آنالیتیک را با تگ منیجر، یوتیوب و گوگل ادز ترکیب نمود. در واقع، همه ابزارهای گوگل که ترافیک و بازدیدها در آن ها به حساب میآید میتوانند با گوگل آنالیتیک ترکیب و کامل شوند.
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) از جمله خدمات رایگانی است که گوگل در اختیار مدیران وب سایت ها میگذارد و با ارائه دادن اطلاعات مختلف همچون میزان بازدید ها به یک متخصص سئو کمک میکند تا با استفاده از این اطلاعات بازدید سایت خود را افزایش داده و روشهای جدیدی را در جهت پیشرفت وضعیت سئو سایت انتخاب نماید.
این روش به منظور نظارت بر بازدیدهای انجام شده از صفحات داخلی میباشد. ما در این مطلب قصد داریم تعریفی در مورد گوگل آنالیتیکس داشته باشیم و از دلایل اهمیت آن صحبت کنیم. درصورتی که با این ابزار آشنایی ندارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
نکات مهم قبل از شروع کار با گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس در ایران غیر فعال بوده و متاسفانه به علت تحریم، نمیتوان در ایران و همینطور چند کشور دیگر از آن استفاده کرد و تنها وارد شدن به گوگا آنالیتیکس استفاده از فیلترشکنها و یا نرم افزارهای مختلف است. و همینطور همه بخشهای آن انگلیسی هستند و برای کسانی که انگلیسی بلد نیستند مناسب نیست. در این زمینه از مشاوره دیجیتال مارکتینگ بهره ببرید.
داشبرد گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیتیک است که از مهمترین ابزارهای تحلیل سایت برای افزایش رتبه سایت در گوگل به شمار میآید. این ابزار کاربردی بهصورت رایگان اطلاعات زیادی را به وب مسترها میدهد که استفاده کردن از این اطلاعات تأثیر مفیدی در سئو دارد. بعضی از افراد به اشتباه گوگل آنالیتیکس را به عنوان ابزاری برای شناخت ترافیک ورودی در سایت استفاده میکنند اما نمیدانند که این ابزار کاربردهای بیشتری دارد.
آیا تا به حال از خود پرسیدهاید چند نفر سایتتان را چک میکند؟ آیا محتویات صفحات در سایت من جذابیت کافی را دارند؟ بهطور متوسط افراد چه مقدار زمان را برای بازدید از سایت من اختصاص میدهند؟ برای پاسخ به این سوال تا انتهای مقاله را مطالعه کنید. در ادامه این مقاله به بررسی امکانات و نحوه استفاده از داشبرد گوگل آنالیتیکس میپردازیم. با مای کاستومر همراه باشید.
گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟
گوگل آنالیتیکس چند خط کد ردیابی را در کد وب سایت شما قرار میدهد. این کد فعالیتهای مختلف کاربران را هنگامی که از وب سایت شما بازدید میکنند، ثبت میکند. پس از آنکه کاربر از وب سایت شما خارج شد، تمام این اطلاعات را به سرور ارسال میکند. سپس گوگل آنالیتیکس دادههای جمع آوری شده از وب سایت شما را از طریق چندین سطح جمع آوری میکند و از این طریق به انالیز سئو سایت کمک مینماید:
- سطح کاربر
- سطح بازدید
- سطح بازدید صفحات
- سطح رویداد
- گزارش گوگل آنالیتیکس
طریقه استفاده از داشبرد گوگل آنالیتیکس
این ابزار با ترکیبی از مرورگرها، کدهای جاوا و کوکیها به جمعآوری دادهها میپردازد، دادهها بهصورت خودکار بهوسیله کوکیهای مرورگر کاربر جمعآوری میشوند. پس از آنکه در آنالیکس ثبتنام کردید یک قطعه کد جاوا اسکریپت به شما داده میشود که باید آن را در سایت قرار دهید. به این صورت است که همه فعالیتهای کاربر از زمان ورود به سایت تا هنگام خروج او به وسیلهی آنالیتیکس بایگانی شده و در طرح گزارش و نمودارهای متعدد به شما نمایش داده میشود. بهصورت کلی گوگل طبق 3 فرآیند تولید محتوای متنی، پردازش دادهها و تولید گزارش کار خود را انجام میدهد.
چه نوع اطلاعاتی گوگل آنالیتیکس ارائه می دهد؟
سه نوع اطلاعات وجود دارد که میتوان با گوگل آنالیز جمع آوری کرد:
اطلاعات نحوه جذب کاربر
این بخش از داشبرد گوگل آنالیتیکس شامل اطلاعاتی مربوط به اینکه کاربران از کجا وارد سایت شما شده اند می باشد. همچنین شما میتوانید ببینید ترافیک ورودی شما از چه روشهایی است.
اطلاعات رفتار کاربر
در این بخش میتوانید متوجه شوید که کاربر چه مدت در وب سایت شما مانده، اولین و آخرین صفحهی آنها در وب سایت شما چه بوده است و مسیر مرور صفحات وب سایت شما چگونه است؟
اطلاعات تبدیل
هنگامی که شما یک کسب و کار آنلاین دارید بازده سرمایه گذاری عامل بسیار مهمی خواهد بود. زارش تبدیل به شما کمک میکند که تعداد کل تبدیلها را پیگیری کنید و درآمد خود را از منابع آنلاین کسب و کار محاسبه کنید.
اصطلاحات مهم در آنالیتیکس
- داشبورد
بدون نیاز به چرخیدن درون گزارشهای استاندارد موجود در گوگل آنالیتیکس، اکثر اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورید. در داشبورد شما میتوانید گزارشهای موجود در آن صفحه را به دلخواه خود ویرایش کنید.
- تبدیل
اگر هدف خود را در گوگل آنالیتیکس مشخص کنید میتوانید ببینید چه تعداد از بازدیدکنندهها به کاربر ثابت یا مشتری تبدیل شدهاند.
- نرخ پرش
نرخ پرش یعنی درصد کسانی که تنها یک صفحه از وب سایت شما را مشاهده کرده اند و رفع ان در افزایش رتبه در گوگل بسیار مهم است. به اصطلاح یعنی کاربر وارد صفحهای از وب سایت شما شده است و بدون هیچ تعاملی آن را بسته است. هرچه نرخ پرش کمتر باشد، وب سایت شما در حفظ کاربر عملکرد بهتری داشته است.
- میانبرها
میانبرها لینک های سریعی هستند که میتوانید توسط آن به گزارش های مورد نظرتان در گوگل آنالیتیکس دسترسی داشته باشید.
- اطلاعات لحظه ای
زمانی که بخواهید هم اکنون چند نفر در وبسایت شما هستند و چه کاری انجام میدهند، این بخش اجازه دسترسی به این اطلاعات را به شما میدهد.
مزایای گوگل آنالیتیکس
از جمله مزایای گوگل آنالیتیکس و اطلاعاتی که در اختیار وب مستران میگذارد عبارتند از:
- دارای تمام ویژگیهای لازم برای یک برنامه قدرتمند تحلیلگر تحت وب می باشد.
- با برخورداری از امکانات گوناگون میتوان به بهترین شکل ترافیکی که به یک وب سایت روانه میشود را تعیین کند.
- برای تحلیل سایت هایی که به دنبال افزایش رتبه در گوگل هستند بسیار مناسب است.
- داشبرد گوگل آنالیتیکس محل و موقعیت جغرافیایی کاربران را نشان می دهد.
- اطلاعاتیدر رابطه با بازدیدکنندگان سایت شما در قالب اعداد، جدول و گرافهای نمایشی ارائه می دهد.
- مشاهدهی مدت زمانی که کاربران در صفحات وب گذراندهاند.
- داشبرد گوگل آنالیتیکس اطلاعاتی در رابطه با تاثیر محتوای سایت پر بازدید ارائه می دهد.
در این مقاله به تعریف گوگل آنالیتیکس پرداختیم و از مزیتها و کاربردهای آن صحبت کردیم. اگر میخواهید وب سایتتان افزایش کیفیت داشته باشد، بهتر است از امکانات گوگل همانند گوگل آنالیتیکس استفاده کنید و در این زمینه از مشاوره دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید.
بهطورکلی گوگل آنالیتیکس یک ابزار گوگل برای انجام آنالیز و تحلیل سایتها، افزایش سئو، افزایش رتبه سایت در گوگل در کسبوکارهای آنلاین است. در این مقاله ما اطلاعات اولیه گوگل آنالیتیکس را در اختیار شما قرار میدهیم در صورتیکه هنوز از این ابزار استفاده نمیکنید همین الان آن را روی سایت خود نصب کرده و با تولید محتوای متنی به افزایش رتبه سایت در گوگل کمک کنید.
قسمت های متفاوت در گوگل آنالیتیکس
قبل از اینکه به سراغ بخشهای مختلف استفاده از داشبرد گوگل آنالیتیکس برویم بهتر است نگاهی به قسمتهای مختلف آن بیندازیم و به این موضوع آگاه شویم که هر قسمت از این ابزار چه کاربردی برای ما دارد. بعد از آن بهصورت جداگانه به سراغ هر بخش میرویم و جزئیات بیشتری را باهم بررسی میکنیم.
خانه یا Home
در این بخش میتوانید نگاهی کلی به وضعیت وب سایتتان بیاندازید. تقریباً تمام اطلاعاتی که در این بخش نمایش داده میشود به طور پیشفرض روی 7 روز گذشته تنظیم شده است. برای اینکه به آمار دقیقتری دسترسی داشته باشید باید روی گزینه پایین هر بخشoverview کلیک کنید.
شخصی سازی یا Customization
در این قسمت چهار گزینه قرار گرفته است. در بخش Dashboards میتوانید میزکارهایی که شخصیسازی شدهاند را برای خودتان ایجاد کنید. در بخش Custom Reports هم قادرید که گزارشهایی را بهصورت شخصی سازی شده برای خودتان ایجاد کنید. مانند گزارشی که به یکی از رویدادها یا اهداف خود با متریکهای مشخصی که خودتان تعیین کردهاید مربوط است. در بخش Saved Reports میتوانید گزارشهایی را که در بخشهای مختلف ذخیره کردهاید را چک کنید. هر گزارشی که در این ابزار ذخیره میکنید مستقیماً در این بخش قابل مشاهده هستند.
اطلاعات لحظهای یا Real-Time
در هنگام سئو از این بخش میتوانید بهصورت مستقیم و زنده وضعیت کسانی که از سایت شما بازدید میکنند را بررسی کنید. مثلاً بفهمید در لحظه چه تعداد بازدیدکننده فعال در سایت هستند؟ در این لحظه در کدام یک از صفحههای سایت شما را بازدید میکنند؟ از چه منابعی سایت شما را پیدا کردهاند؟ از چه کشورهایی هستند؟ و بررسی اتفاقها و اهدافی که تعیین کردهاید در هر زمان که بخواهید در این بخش امکانپذیر است.
مخاطبان یا Audience
این بخش داشبرد گوگل آنالیتیکس به شما این توانایی را میدهد که بتوانید ویژگیهای رفتاری مخاطبهای سایتتان را بهصورت کامل ببینید و بررسی کنید و از ان برای افزایش رتبه سایت در گوگل بهره ببرید. کاربران فعال سایت شما به چه تعداد هستند؟ چقدر برای شما باارزش هستند؟ در طراحی سایت شما چهکاری انجام میدهند؟ در چه شهرها و کشورهایی زندگی میکنند؟ میانگین سنی کاربران را به شما نمایش میدهد، جنسیت آنها را برای شما مشخص میکند و اطلاعات پراهمیت دیگری را در اختیار شما میگذارد.
همانطور که در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر گفتیم، روشهای بسیاری وجود دارد که بتوانید استفاده از گوگل آنالیتیکس داشته باشید. اگر تجربه استفاده از هر کدام از این راهکارها را دارید، خوشحال میشویم که از پیشنهادات شما عزیزان نیز استفاده کنیم. همچنین، در صورت هرگونه سوالی، میتوانید از طریق بخش نظرات برای ما کامنت بگذارید.
چگونه در گوگل آنالیتیکس ثبت نام کنیم؟
شروع ثبتنام با ورود به آدرس جیمیل
برای کار با داشبرد گوگل آنالیتیکس ابتدا به یک جیمیل نیاز دارید که برای این کار تنها کافیست یک اکانت بسازید و ساختن این اکانت بسیار راحت است. طریقه ساخت اکانت جیمیل در وب سایتهای مختلف اموزش داده شده است و ترجیحاً در این مقاله به آن پرداخته نمیشود.
ثبت نام گوگل آنالیتیکس
برای این کار ابتدا نیاز است که وارد آدرس مربوط به گوگل آنالیتیکس شوید که این آدرس analytics.google.com/analytics است. برای ورود به این کار فیلترشکن یا وی پی ان نیاز است؛ زیرا این برنامه اجازه ورود به کشور ایران را نمیدهد.
در صورتی که بدون فیلتر شکن وارد شوید داشبرد گوگل آنالیتیکس اجازه ورود به شما را نخواهد داد. پس از وارد شدن با فیلترشکن میتوانید وارد مراحل ثبتنام گوگل آنالیتیکس شوید و در قسمت Account name نام کاربری خود را به صورت دلخواه وارد کنید. در مرحله بعد باید آدرس سایتتان را وارد کرده و سپس نوع کسبوکار خود را انتخاب کنید.
مرحله بعد از شما یک منطقه جغرافیایی میخواهد با انتخاب آن به صورت خودکار زمان آن نیز تنظیم میشود. بهتر است بدانید که روشهای ثبتنام گوگل آنالیتیکس متفاوت است و شما باید به عنوان یک وبمستر یکی از این مراحل را انتخاب کنید.
آموزش استفاده از داشبرد گوگل آنالیتیکس
- خانه یا Home: این گزینه همانند صفحه اصلی سایت است که شما را به همان صفحه اصلی داشبرد گوگل آنالیتیکس راهنمایی میکند و شما میتواند اطلاعات مربوطه را مشاهده کنید.
- گزارشها: این گزینه به عنوان یک بخش اصلی است که به منظور ایجاد گزارشهای مختلف به وجود آمده است. بخش گزارشها اصلیترین و مهمترین بخش ابزار گوگل آنالیتیکس است.
- سفارشی سازی : این گزینه تغییرات دلخواه خود را در مورد تغییرات داشبورد به شما میدهد و آنها را سفارشی میکند.
- مخاطبین: رابطه بازدیدکنندگان و مشتریان وبسایت شما است. با این گزینه میتواند به ورود و خروج کاربران پی ببرید و همینطور کلمات کلیدی آنها را بررسی کنید.
- زمان لحظهای: در این بخش شما میتوانید به صورت همزمان و یکجا کاربران و همهی اطلاعات مربوط به آنها را روی وبسایت خود را به دست بیاورید.
- رفتار: این بخش رفتار کاربران را میسنجد و با در نظر گرفتن رفتارهای آنها به افزایش رتبه سایت در گوگل کمک میکند. یکی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در این بخش است.
- کاربران: تعداد افرادی که در طول یک دوره به وبسایت مراجعه میکنند را نشان میدهد. و با رفتار آنها به رتبه سئو و همینطور تولید محتوای متنی کمک میکند.
- تبدیل: با کمک این گزینه تمام وبمسترها و دارندگان کسبوکارهای اینترنتی میتوانند بازدیدکنندگان و مخاطبان را به مشتری ثابت خود تبدیل کنند.
- دوره: این گزینه نشاندهنده طول مدتی است که کاربران به صورت فعال در وبسایت حضور دارند و از محتوای آن استفاده میکنند.
- نرخ پرش یا نرخ خروج: نرخ خروج اطلاعاتی مهم در اختیار شما قرار میدهد که باید به عنوان یک ابزار اصلی از آن استفاده کنید. هر چهقدر درصد نرخ پرش زیادتر باشد، یعنی مطالب و محتوای وبسایت شما جذابیت ندارند.
چرا تمام مدیران وب سایت ها به استفاده از گوگل آنالیتیکس نیاز دارند؟
آیا یک وبلاگ شخصی دارید یا مدیریت یک سایت را بر عهده دارید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت باشد، دیگر اهمیت ندارد که کدامیک از موارد بالا را داشته باشید، به هر حال شما به گوگل آنالیتیکس نیاز پیدا خواهید کرد. چرا؟ چون قطعا جذب مخاطب بیشتر برای شما اهمیت دارد و داشبرد گوگل آنالیتکس در این مسیر به شما کمک بزرگی خواهد کرد. موارد زیر فقط چند نمونه از سوالهایی هستند که به کمک آنها میتوانید تحلیل بهتری از سایت داشته باشید.
ابزار آنالیتیکس چه کمکی به سایت می کند؟
هر ابزاری که گوگل طراحی نموده است، در جهت هدفمند کردن سایتها است. ابزار آنالیتیکس نیز هم برای اهداف کاملاً مشخصی طراحی شده است که از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
نحوه هزینه بودجه تبلیغات
به کمک این ابزار متخصصان سئو میتوانند تشخیص دهید که تبلیغات انجامشده در کدام کانال تلگرام یا کدام صفحه اینستاگرام، گوگل ادز، بنر یا ریپورتاژ، بیشترین بازخورد را داشته است.
درواقع این ابزار ترافیک ورودی به سایت مقصد از سایتهای مبدأ را مشخص میکند.
نحوه تبدیل شدن کاربر ساده به مشتری
داشبرد گوگل آنالیتیکس به شما نشان میدهد که کاربر ساده بعد از چند مراجعه به سایت شما محصول را سفارش داده است.
برای مثال میتوانید تشخیص دهید که کاربران بعد از 10 بار مراجعه تصمیم به خرید گرفته است.
پس میتوان نتیجه گرفت که سایت شما برای تبدیل کاربر ساده به مشتری با تأخیر مواجه است و یا اینکه توانسته است کاربران را برای خرید توجیه نماید.
این ابزار حتی ویژگی بازدیدکنندگانی که به مشتری تبدیلشدهاند را هنگام مدیریت فروشگاه های اینترنتی و سایت نشان میدهد.
داشبرد گوگل آنالیتیکس ساعت پیک ترافیک را مشخص میکند
زمانی که نیاز به تغییر در سایت دارید، نباید در پیک ترافیک باشد. به کمک ابزار آنالیتیکس میتوانید ساعاتی که کمترین میزان ترافیک در سایت وجود دارد را تشخیص داده و تغییرات موردنیاز در سرور، آپدیت کدها سایت و… را در آن زمان انجام دهید.
از دیگر اطلاعاتی که داشبرد گوگل آنالیتیکس به شما ارائه میدهد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- چه میزان کاربر از سایت دیدن کردهاند؟
- بازدیدکنندگان بیشتر از کدام قسمت سایت من دیدن کردهاند؟
- افرادی که از سایت دیدن کردهاند در کدام کشور و شهر زندگی میکنند؟
- آیا سایت بهاندازه کافی واکنشگرا است و برای موبایل مناسب است؟
- کدامیک از تکنیکهای بازاریابی اینترنتی تأثیر بیشتری در بازدید سایت داشته است؟
- کدام صفحات بیشترین بازدیدکننده را به خود اختصاص داده است؟
سخن پایانی
داشبرد گوگل آنالیتیکس نیز مانند دیگر ابزارهای کاربردی گوگل تلاش دارد با ارائه گزارش، طراحان سایت را به مشکلات سایت آشنا نماید. با بهینه نمودن سایت، نهتنها بازخورد سایت بیشتر میشود، بلکه مخاطبان اصلی سایت و بازدیدکنندگان نیز از مراجعه به سایت رضایت بیشتری خواهند داشت.
در این مقاله سعی کردیم تا در مورد ابزار بسیار مهم و قدرتمندی به نام داشبرد گوگل آنالیتیکس صحبت کنیم. آژانس دیجیتال مارکتینگ میتواند در این زمینه شما را راهنمایی کند. استفاده از این ابزار و سئو کردن سایت از مواردی است که میتوانند سایت شمارا ارتقا بدهند.
در قسمت RealTime گوگل آنالیتکس میتوانید تعداد افراد آنلاین سایت خود و اطلاعات ورود و خروج و صفحهای که کاربر در حال مشاهده آن است را مشاهده کنید.
گوگل آنالیتیکس نام درست این سرویس است و به غلط توسط برخی سئوکاران گوگل آنالیز نامیده میشود.
گوگل آنالیتیکس تا الان سایتهای ایرانی را تحریم نکرده است اما یکبار سایتهای IR ایرانی از این سرویس حذف شد. البته این سایتها مجدداً توانستند از گوگل آنالیتیکس استفاده کنند. اما اطلاعات قبلی آنها حذف شد.