myc-logo1

راهنمای جامع انتخاب نام برند + قوانین و ایده‌هایی جالب!

راهنمای جامع انتخاب نام برند + قوانین و ایده‌هایی جالب!
انتخاب نام برند
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
اولین امتیاز رو ثبت کنید

بیایید برویم به حال و هوای نوستالژی دهه ۶۰! در آن زمان‌ها خانواده‌ها فرزندان بسیاری داشتند، مثلا حداقل ۶ بچه! اما عجیب‌تر از این مسئله نحوه نامگذاری این بچه‌ها بود! راستش را بخواهید آن زمان‌ها کسی به نام فرزند اهمیت چندانی نمی‌داد و در کمتر از چند ثانیه اسمی انتخاب می‌شد.

 مثلا نام بچه اول میشد هوشنگ، نام دومی میشد امیر هوشنگ! حالا بماند که در قوم و طایفه‌اشان ۵۰ تا هوشنگ داشتند و این اسم حسابی تکراری بود. اما اکنون چطور؟ اکنون پروسه نامگذاری فرزند دیگر مثل قدیم‌ها نیست و والدین مراحل زیادی را برای انتخاب نام طی می‌کنند.

مثلا دوست دارند نامشان خاص و تک باشد، زیبا و خوش آهنگ باشد، به نام خودشان بیاید و خلاصه آنقدر کار را سخت می‌کنند که گاهی انتخاب یک نام، ماه‌ها طول می‌کشد. حال انتخاب نام برند (How to choose brand name) نیز همینطور است. برند درست مثل فرزندتان است که قرار است در آینده با نامی خاص شناخته شود و باید اسمی مناسب و ایده آل برای آن انتخاب کنید.

در ادامه این بخش از مجله مای کاستومر قصد داریم فرآیند و مراحل انتخاب نام برند را با شما به اشتراک گذاشته و نکاتی بسیار کلیدی را بیان نماییم. پس ادامه این بخش جذاب از مای کاستومر را از دست ندهید.

چرا انتخاب نام برند (نام تجاری) تا این اندازه مهم است؟

چرا انتخاب نام برند (نام تجاری) تا این اندازه مهم است؟

برای پنج دقیقه تصور کنید که هیچ نامی ندارید و والدینتان برای شما هیچ اسمی را انتخاب نکرده‌اند! حال چگونه میان دوستان و آشنایان شناخته شوید؟ چگونه شما را به یاد بیاورند؟ اصلا شما را چه صدا بزنند؟ در خصوص نام برند نیز داستان از همین قرار است. وقتی کسب و کاری راه اندازی می‌شود، برای برندسازی آن فرآیند پیچیده‌ای طی خواهد شد.

 حال اولین مرحله از برندینگ، همین انتخاب نام تجاری مناسب می‌باشد. نامی که قرار است برند شما با آن شناخته شود و حسابی شهرت و اعتبار کسب کند. حال اگر در زمان انتخاب نام برند عجله کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ بله، ممکن است مجبور شوید بعد از چند سال آن را تغییر دهید و مسیری که برای موفقیت طی کرده‌اید را بازگردید.

پس انتخاب نام برند مهم است، اما مهم‌تر از آن انتخاب یک نام مناسب خواهد بود.

۶ ویژگی مهم و کلیدی نام برند یا نام تجاری!

۶ ویژگی مهم و کلیدی نام برند یا نام تجاری!

اول از همه می‌خواهیم بررسی کنیم که یک نام مناسب و ایده آل باید چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی را در خود جای داده باشد. به طور کلی هنگام انتخاب نام برند به ۶ ویژگی مهم زیر توجه نمایید:

۱_ ساده باشد

فرض کنید همین حالا در حال تماشای یک برنامه تلویزیونی هستید. در پایان برنامه مجری می‌گوید: ممنون از شما بینندگان گرامی که تا با اینجا همراه ما بودید، اسپانسر این قسمت از برنامه ما برند” شوپینگ گاژینگ جام گواژینگ” بود. قول میدهم وقتی این برنامه تمام شود، حتی حرف اول نام این برند نیز به خاطرتان نمانده و به کل آن را فراموش خواهید کرد.

 پس نام برندتان باید ساده باشد تا در ذهن مخاطبان باقی مانده و بتوانند آن را به خاطر بسپارند.

۲_ خاص و متمایز باشد

هنگام انتخاب نام برند (نام تجاری) به خاص و متمایز بودن آن نیز توجه کنید. برند شما باید نامی منحصر به فرد داشته باشد تا بتوانید میان رقبا دیده شوید. در این مرحله به هیچ عنوان نامی را انتخاب نکنید که شبیه یا نزدیک به نام رقبایتان باشد. چون اینگونه حسابی به دردسر می‌افتید!

اول از همه نامی که شبیه به نام رقبا باشد، شانس مشهور شدن را از دست می‌دهد، چون ممکن است مخاطبان آن را با نام سایر برندها اشتباه بگیرند. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که برند مورد نظر برای کپی کردن از روی نامش، از شما شکایت کند و در دادگاه حسابی از خجالتتان در بیاید!

پس بی خیال کپی کردن و این صحبت‌ها شوید و نامی خاص و منحصر به فرد را انتخاب کنید.

۳_ با معنی باشد

بهتر است حین انتخاب نام برند حتما توجه کنید که معنا و مفهوم خاصی داشته باشد. مثلا نام را به گونه‌ای انتخاب کنید که با محصولات و خدماتتان مرتبط باشد و بتواند آن‌ها را به شکل کاملا زیرپوستی معرفی کند. البته همیشه هم نیاز به رعایت این اصل نخواهد بود و برخی برند‌ها اصلا از این قاعده پیروی نمی‌کنند.

مثلا اعتراف می‌کنم وقتی در سن ۱۰ سالگی برای اولین بار نام برند اپل را شنیده بودم، تصور می‌کردم این برند در حوزه فروش کمپوت و مربای سیب فعالیت می‌کند. اما خوب استیو جابز حسابی شگفت زده‌ام کرد و اصلا انتظارش را نداشتم که تولید کننده موبایل و لپ تاپ و … باشد.

 حال تنها دلیل انتخاب نام اپل این بود که استیو جابز به میوه سیب علاقه داشت، و اصلا هم برایش مهم نبود که سیب کجا و لپ تاپ و کامپیوتر کجا!

۴_ امکان ثبت شدن داشته باشد

انتخاب نام برند باید به گونه‌ای انجام شود که بتوانید نام مورد نظر را به راحتی ثبت کنید. پس قبل از انتخاب حتما قوانین انتخاب نام در ایران را بررسی کنید تا نام مورد نظر را مطابق همین قوانین انتخاب کنید. البته مای کاستومر در ادامه برخی از این قوانین را برایتان ذکر خواهد کرد.

۵_ قابل گسترش باشد

فکر می‌کنید برندتان قرار است در چه محدوده‌ای فعالیت کند؟ در محله یا شهر خودتان؟ شاید هم در چند استان، اما بیایید کمی بزرگتر فکر کنیم. از کجا معلوم که چند سال بعد برند شما در کشورهای دیگر و حتی در قاره‌های دیگر مشهور نشود؟ پس هنگام انتخاب نام برند به آینده آن نیز فکر کرده و نامی انتخاب کنید که مخاطبین غیر فارسی زبان نیز بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند.

 اصلا بگذارید یک داستان جالب برایتان تعریف کنیم. سال‌ها قبل برندی مشهور با نام الموت روی کار آمد. الموت هم که می‌دانید، نام منطقه‌ای در قزوین است و از لحاظ لغوی نیز به معنای” خانه عقاب” می‌باشد. حال روزی این برند تصمیم گرفت فعالیت‌های خود را گسترش دهد و محصولاتش را به کشورهای عربی هم صادر نماید.

 اما اصلا از محصولاتش استقبال خوبی نشد و عرب زبانان حسابی این برند را به باد انتقاد گرفتند. خوب چرا؟ چون کلمه ” الموت” در زبان عربی به معنای مرگ است و حس و حال منفی را به آن‌ها منتقل می‌کرد. حال شما بیا و اثبات کن که منظور ما الموت قزوین بوده نه مرگ و مردن و این صحبت‌ها! پس از داستان این برند عبرت بگیرید و نامی آینده نگرانه و قابل گسترش را برای برندتان انتخاب کنید.

۶_ قابلیت تصویر سازی داشته باشد

هنگام انتخاب نام برند (نام تجاری) می‌بایست به بصری بودم آن نیز توجه کنید. در حقیقت نامی که انتخاب می‌کنید باید به گونه‌ای باشد که به راحتی بتوان آن را تصویر سازی کرد.  مثلا اگر از یک طراح گرافیک بخواهید برای شما یک ‌لوگو طراحی کند، باید بتواند به آسانی لوگویی هماهنگ با نام برندتان را آماده سازی کند‌. درست مثل برند اپل، کلمه اپل که به معنای سیب است و لوگوی این شرکت نیز یک سیب گاز زده می‌باشد.

مراحل و فرآیند انتخاب نام برند (نام تجاری) در یک نگاه!

مراحل و فرآیند انتخاب نام برند (نام تجاری) در یک نگاه!

خوب، حالا می‌دانیم که نام برند باید دقیقا چه ویژگی‌هایی داشته باشد و باید به دنبال چه نام‌هایی باشیم. اما می‌رسیم به مرحله اجرا که انصافاٌ سخت‌ترین و پر چالش‌ترین مرحله است. چون به هر حال قرار است سال‌ها عمر و هزینه خود را صرف شهرت و برند کردن این نام کنید و انتخاب آن قطعا ساده نخواهد بود. حال مای کاستومر هم که رفیق نیمه راه نیست و برایتان فرآیند و مراحل انتخاب نام برند را به ساده‌ترین شیوه ممکن بیان کرده است:

۱_ هویت و جایگاه برندتان را ترسیم کنید

انتخاب نام برند باید در راستای هویت و اهداف کسب و کارتان باشد. پس پیش از هرچیزی به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • برند شما در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند؟
  • چه اهداف و چشم اندازهایی دارد؟
  • رقبایتان چه کسانی هستند؟
  • هم‌ اکنون در کجای مسیر قرار گرفته‌اید؟

سپس با مشخص کردن هویت برندتان، نامی مناسب و ایده آل را برگزینید.

۲_ طوفان به پا کنید، آن هم طوفان فکری

برای انتخاب نام برند می‌بایست وارد یک طوفان فکری تمام عیار شوید. اما چگونه؟ در یک غروب زیبا تمام دوستان، همکاران، کارمندان، متخصصین… را به کافه‌ای دنج دعوت نمایید. سپس از آن‌ها بخواهید که در انتخاب نام کمکتان کرده و بهترین نام‌هایی که به ذهنشان می‌رسد را روی کاغذ بنویسند.

 البته بهتر است از قبل صفات، ویژگی‌ها، اهداف و چشم انداز کسب و کارتان را برایشان ترسیم کنید تا بتوانند نام‌های مناسب‌تر و ایده آل‌تری پیشنهاد دهند. در پایان جلسه نیز تمام برگه‌های کاغذی آن‌ها را جمع آوری کنید.

۳_ گزینش کنید

در این مرحله از انتخاب نام برند (نام تجاری) نوبت به انتخاب و گزینش می‌رسد. حالا باید از میان صدها نامی که به شما پیشنهاد شده است، به ترتیب اولویت بهترین‌هایشان را انتخاب کرده و مابقی را حذف کنید. در این مرحله شما می‌مانید و ۱۰ نام باقی مانده که مهمترین کاندیدهایتان خواهند بود.

۴_ آزمایش کردن فراموش نشود

سپس می‌بایست این ۱۰ نام باقی مانده را نیز تست و آزمایش کنید. مثلا می‌توانید در صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی نظر سنجی برگزار کرده و از مخاطبان بخواهید که به بهترین نام رای دهند. هرکدام از نام‌ها که رای بیشتری دریافت کرد می‌تواند ایده آل‌ترین انتخاب باشد. اما نظر سنجی به تنهایی کافی نیست و می‌بایست یک آزمایش دقیق‌تر نیز انجام دهید.

 مثلا ما توصیه می‌کنیم در سایتتان ۱۰ صفحه فرود مختلف را ایجاد کرده و برای هر صفحه یکی از ۱۰ نام برند برگزیده را انتخاب کنید. حالا برای هر ده صفحه تبلیغات نمایید. هر صفحه‌ای که بتواند نرخ ورودی و تعامل بیشتری داشته باشد، احتمالا نام آن مناسب‌تر از سایرین خواهد بود.

۵_ انتخاب نام و پیش بردن ماجراهای قانونی آن

حالا انتخاب نام برند انجام شده و می‌بایست برای ثبت آن اقدام کنید. برای این کار لازم است برخی مراحل قانونی طی شوند تا نام برند به صورت سیستمی ثبت شود و دیگر هیچ فردی نمی‌تواند از آن استفاده کند.

مشاوره برندسازی

انتخاب نام خانوادگی به ‌عنوان اسم برند! ایده‌ای جالب یا مخرب؟

شاید در همان مرحله اول تصور کنید نام خانوادگی‌اتان بهترین نام برای اسم برندتان نیز خواهد بود. اما دست نگه دارید، چون اصلا اینطور نیست! توصیه ما به شما این است که از نام خانوادگی در این مورد استفاده نکنید. چون در اکثر مواقع نام‌های خانواده نمی‌توانند ویژگی‌هایی که در بالا گفتیم را داشته و تحت پوشش قرار دهند.

 پس انتخاب آن‌ها نمی‌تواند نتایج مطلوبی در پی داشته باشد. مثلا شما دوست دارید طلا و جواهرات خود را از برند لوکس بولگاری خریداری کنید یا برند جعفری زاده اصل جیرفت؟! تازه انتخاب نام برند با فامیلی یک مشکل دیگر نیز دارد.

 کسی چه می‌داند، شاید در آینده نیاز بود برندتان را به فروش برسانید.‌ در این حالت اگر نام برندتان نام خانوادگی‌اتان باشد، پیدا کردن مشتری برای آن و فروشش بسیار چالش برانگیز خواهد بود. اما‌ اگر یک سلبریتی، بلاگر، هنرمند یا شخص معروفی باشید، داستان برعکس می‌شود!

چون شهرت و معروفیت شما می‌تواند برندتان را نیز مشهور و سرشناس کند. درست مثل برند پوشاک ورزشی علی دایی! پس اگر جز سلبریتی‌ها و افراد مشهور نیستید، از خیر انتخاب نام خانوادگی به عنوان نام برندتان بگذرید.

قوانین انتخاب نام برند (برند تجاری) در ایران

برای ثبت نام‌های تجاری قوانین بسیاری وجود دارند که ما در اینجا به مهمترین آن‌ها اشاره نموده‌ایم:

  • نام تکراری نباشد و قبلا به ثبت نرسیده باشد.
  • مشابه نام برند‌های دیگر نباشد.
  • با نظم عمومی و عرف جامعه همخوانی داشته باشد.
  • خیلی طولانی نباشد.
  • نام تا ۱۰ سال در مالکیت شماست و بعد از این مدت باید برای تمدید اعتبار آن اقدام کنید. در غیر این صورت ممکن است به مالکیت اشخاص دیگری درآید.
  • صفات توصیفی نداشته باشد، مثلا صفاتی مثل بهترین و برترین و …
  • ریشه فارسی و ایرانی داشته باشد.

بهترین و ساده‌ترین راه انتخاب نام برند، گفتگو با یک مشاور دیجیتال مارکتینگ باتجربه و متخصص است. آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر با سابقه بیش از دوازده سال مشاوره حرفه‌ای در زمینه برندسازی، مفتخر است که راه توسعه کسب وکار مشتریان گرامی را بیش از پیش هموار و میسر می‌کند.

مشاوره رایگان با مای کاستومر

سخن آخر

در این مطلب از مجله مای کاستومر به بررسی قوانین و نکات مهم هنگام انتخاب نام برند پرداختیم. برای اطلاع دقیق‌تر از قوانین ثبت برند می‌توانید به وبسایت مرکز مالکیت فکری مراجعه نموده و قوانین را به طور کامل مطالعه نمایید. شرکت دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات سایت، سئو و شبکه‌های اجتماعی در خدمت شما عزیزان می‌باشد. برای دریافت مشاوره اختصاصی رایگان با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول
خرید نام تجاری! خوب یا بد؟

گاهی هم به جای انتخاب نام برند (نام تجاری) اقدام به خرید یک نام از پیش ثبت شده می‌کنیم، که در برخی مواقع می‌تواند انتخابی هوشمندانه باشد.

آیا امکان انتخاب نام خارجی برای برند وجود دارد؟

بله، اما برای این کار می‌بایست دارای کارت بازرگانی باشید.

آیا انتخاب نام افراد تاریخی به عنوان نام برند، ایده جالبی است؟

بله، درست مثل ایلان ماسک که نام تسلا( دانشمند بزرگ) را برای برند خود انتخاب کرد. مثلا انتخاب نام ابوعلی سینا یا بقراط (پدر علم پزشکی) برای یک کلینیک پزشکی جالب است نه؟ یا اینکه انتخاب نام لئوناردو داوینچی( نقاش افسانه ای) برای یک آموزشگاه آموزش نقاشی!

مقالات پیشنهادی
star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
اولین امتیاز رو ثبت کنید
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *