myc-logo1

زبان برند (Brand Language) چیست؟ و تاثیر آن در برندینگ

زبان برند (Brand Language) چیست؟ و تاثیر آن در برندینگ
زبان برند
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
اولین امتیاز رو ثبت کنید

تا به حال به زبان و لحن گویش افراد توجه کرده‌اید؟ هر فرد معمولا لحن و زبان خاص خود را دارد. مثلا یکی کاملا رسمی و کتابی صحبت می‌کند. در حالی که دیگری شوخ طبع است و عامیانه تر صحبت می‌کند. حال همین لحن و زبان افراد، می‌تواند باعث شود به شخصیت آن‌ها دید متفاوتی داشته باشیم و هر فرد را با ویژگی‌های خاصی به یاد بیاوریم و بشناسیم.

حال در خصوص برند شما نیز همین مسئله صدق کرده و هر برند دارای یک زبان و گویش متفاوت و متمایز است. زبانی که با آن میان مخاطبان شناخته می‌شود، اعتبار کسب می‌کند و ارتباط‌های قوی می‌سازد. در ادامه این مطلب از مجله مای کاستومر قصد داریم شما را با مفهوم زبان برند (Brand Language) بیشتر آشنا کرده و اهمیت آن در برندینگ را مورد بررسی قرار دهیم. پس ادامه این بخش جذاب را از دست ندهید.

زبان برند (Brand Language) چیست؟

شاید هر فردی تعریف متفاوتی از زبان برند داشته باشد. اما ما زبان برند را اینگونه توصیف می‌کنیم:

” زبان برند به مجموعه‌ای از لغات، اصطلاحات و کلماتی گفته می‌شود که برند برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود از آن‌ها استفاده می‌کند”

این دایره لغات، زبان یک برند را تشکیل داده و آن را از سایر برندها متمایز می‌سازند. چرا که هر برندی باید زبان و لحن گویش خاص خود را داشته باشد. مثلا یک برند پزشکی ممکن است زبان کاملا جدی و رسمی داشته باشد. در حالی که یک برند تولید کننده اسباب بازی زبان و لحن بچگانه و عامیانه را به کار می‌گیرد.

 زبان برند چه کاربردی دارد؟

 زبان برند چه کاربردی دارد؟

زبان برند در کلیه فعالیت‌های برندینگ شما به صورت یکسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از تبلیغات تلویزیونی و رسانه‌ای گرفته تا چاپ بروشور و تراکت و بیلبورد و … در واقع هرگاه که برای معرفی و تبلیغات محصولات و خدمات خود نیاز به برقراری ارتباط با مخاطب باشد، از زبان برند خاص خودتان استفاده خواهید کرد.

مهمترین اجزای زبان برند

زبان برند از دو جز مهم زیر تشکیل می‌شود:

  • دایره لغات

لغات و کلماتی که شما هنگام برقراری ارتباط با مشتری از آن‌ها استفاده می‌کنید.

  • لحن و جنس گویش

حال این کلمات را چگونه بیان می‌کنید؟ خشک و رسمی یا عامیانه و سرگرم کننده؟ نحوه بیان لغات، لحن و جنس گویش شما را مشخص می‌کند.

مزایا و اهمیت استفاده از زبان برند

مزایا و اهمیت استفاده از زبان برند

چرا از زبان برند استفاده کنیم؟ چون مزایای فوق العاده زیر را به همراه خواهد داشت:

  • شکل گیری یک ارتباط قوی میان مخاطبان و برند

اول از همه، زبان برند باعث ایجاد ارتباطاتی قوی میان برند و مخاطبان آن خواهد شد. تا وقتی که زبان و گویش خاصی نداشته باشید، چگونه می‌خواهید با مشتریان ارتباط برقرار کنید؟ پس لازمه هر ارتباطی یک زبان برند قوی و تاثیر گذار است.

  • ایجاد آگاهی از برند

یک زبانِ برند خاص و قدرتمند، سبب ایجاد آگاهی از برند شما می‌شود. اینگونه مخاطبان سریع‌تر با برند شما آشنا شده و از وجود و فعالیت آن مطلع خواهند شد.

آگاهی از برند
  • متمایز شدن از رقبا

با انتخاب Brand Language قوی و حرفه‌ای، می‌توانید از رقبایتان نیز متمایز شوید. چون زبان‌ برند شما باعث می‌شود متفاوت‌تر از همیشه دیده شوید و مخاطب شما را آسان‌تر شناسایی خواهد کرد. پس برای دیدن شدن میان رقبا نیز، به یک زبان برند حرفه‌ای نیاز خواهید داشت.

  • اثر بخش بودن تبلیغات و بازاریابی

زبانِ برند سبب یکپارچه سازی تبلیغات و بازاریابی شما می‌شود. در نتیجه اینگونه شاهد اثربخشی و نتیجه دهی هرچه بیشتر آن‌ها خواهیم بود.

  • کسب اعتبار

زبان بِرند تاثیر زیادی در کسب اعتبار میان مخاطبان دارد. چون طبیعتاً برندی که یک زبان و گویش خاص دارد، معتبرتر از برندی به نظر می‌رسد که هیچ دایره لغات مشخص و خاصی ندارد. در واقع داشتن زبان برند شما را در چشم مخاطب برندی متعهد و قابل اطمینان جلوه می‌دهد.

6 گام تا ایجاد یک زبان برند حرفه‌ای و تاثیرگذار

6 گام تا ایجاد یک زبان برند حرفه‌ای و تاثیرگذار

و حالا چگونه زبان برند خود را ایجاد کنیم؟ با طی کردن ۵ گام مهم زیر:

۱_ هویت برند خود را مشخص کنید

ابتدا می‌بایست هویت برندتان را مشخص کنید تا بر اساس آن بتوانید زبان و گویش مناسبی را انتخاب نمایید. حال هویت برند شامل چشم انداز، ارزش‌ها، صفات و ویژگی‌ها و … می‌شود.

۲_ اهدافتان را مشخص کنید

حالا نوبت به تعیین اهداف می‌رسد. در این مرحله باید تمامی اهداف بلند و مدت و کوتاه مدت برند خود را به طور کامل بیان کنید. مثلا گاهی هدف اصلی یک برند تنها ایجاد آگاهی است. در حالی که هدف برند دیگر فروش و سودآوری می‌باشد. پس می توان گفت هر برند اهداف خاص خود را دارد و باید بر اساس آن‌ها زبان خود را انتخاب کند.

۳_ پرسونای مخاطب را طراحی کنید

حالا برای ایجاد Brand Language می‌بایست پرسونای مخاطبان را طراحی کنید. مخاطب شما کیست؟ چه سنی دارد؟ در کدام مناطق زندگی می‌کند؟ چه نیاز‌هایی دارد؟ با بررسی این موارد می‌توانید یک پرسونای دقیق و اصولی طراحی کنید.

حال طراحی پرسونا مهم است چون زبانِ برند باید برای هرگروه از مشتریان، کاملا خاص و متفاوت باشد. به عنوان مثال زبان برندی که مخاطبان آن در رنج سنی ۵ تا ۱۲ سال هستند، قطعا با زبان برندی که مخاطبان آن افراد ۳۰ تا ۴۵ سال هستند متفاوت خواهد بود.

۴_ تحقیقات بازار را آغاز کنید

در این مرحله می‌بایست تحقیق در بازار را شروع کنید، تا در انتخاب زبان بِرند (Brand Language) موفق‌تر عمل نمایید. اول از همه باید جایگاهتان در بازار را مشخص کرده و سپس در خصوص زبان برند رقبایتان تحقیق کنید.

۵_ زبان خود را انتخاب کنید

حالا بر اساس اطلاعات و داده هایی که در مراحل قبل گردآوری کرده‌اید، بهترین لغاتی که برند شما را توصیف می‌کنند را انتخاب کنید. پس از انتخاب لغات، می‌بایست لحن و نوع گویش نیز مشخص شود.

۶_ با کارشناسان برندینگ مشورت کنید.

در این مرحله زبانِ برندتان را انتخاب کرده‌اید، اما کار هنوز به پایان نرسیده است. حالا می‌بایست در این خصوص با کارشناسان برندینگ خود مشورت نموده و نظرات آن‌ها را نیز جویا شوید. در واقع زبان برند شما باید توسط ‌کارشناسان برندینگ به تایید برسد.

مشاوره رایگان با مای کاستومر

سخن آخر

در این مطلب از مجله مای کاستومر به بررسی Brand Language و اهمیت آن در برندینگ پرداختیم. به طور کلی زبان برند هویت کسب و کار شما را نمایش می‌دهد. پس در انتخاب آن بسیار سختگیرانه و البته هوشمندانه عمل کنید. آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات سایت، سئو و شبکه‌های اجتماعی در خدمت شما عزیزان می‌باشد. برای دریافت مشاوره اختصاصی رایگان با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول
بیشترین کاربرد زبان برند چیست؟

بیشترین کاربرد زبانِ برند در حوزه رایتینگ و برقراری ارتباط با مخاطبان خواهد بود.

آیا زبان برند همان شعار برند است؟

خیر، کاملا متفاوت هستند. در واقع شعار برند جزئی از زبان برند است.

مهمترین ویژگی یک زبان برند قوی و حرفه‌ای؟

ساده بودن! زبان برند ساده روی مخاطبان تاثیر بیشتری داشته و بهتر درک می‌شود.

مقالات پیشنهادی
star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
اولین امتیاز رو ثبت کنید
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *