یکی از روشهای موثر امروزی در تبلیغات دیجیتال استفاده از صفحههایی است که طرفداران زیادی در شبکههای اجتماعی دارند و یا افراد تأثیرگذار که با استفاده از اعتبار خود در بین مخاطبان، برند یا محصول موردنظر را تبلیغ میکنند. به این روش شگفت انگیز اینفلوئنسر مارکتینگ (influencer marketing) میگویند. طبق تحقیقات انجام شده در صورتی که محتوای تبلیغاتی توسط این روش تبلیغ و تاثیرگذار باشد پنج برابر بیشتر توسط خریداران انتخاب میشود. در ادامه این مطلب از وب سایت…. دربارهی بازاریابی تاثیرگذار و اهمیت آن صحبت خواهیم کرد.
برای دریافت مشاوره حرفهای در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ، میتوانید با مشاور برندسازی آژانس مای کاستومر در ارتباط باشید. تیم کارشناسان ما با تجربه و دانش عمیق در این حوزه میتواند به شما کمک کند تا بهترین استراتژیها را برای جذب مخاطبان و افزایش فروش پیدا کنید. با ما تماس بگیرید تا به شما در رشد کسب و کارتان یاری رسانیم: 09124777487 و 17-02126408816
ویدیوی زیر یک منبع آموزشی عالی برای آشنایی با روشهای موثر اینفلوئنسر مارکتینگ است. در این ویدیو، تکنیکها و استراتژیهای مختلف برای آشنا شدن با این حوزه به طور جامع و کاربردی توضیح داده شده است!
امروزه با توجه به جایگاه شبکه های اجتماعی در زندگی، با عبارات و روشهای جدیدی در دنیای بازاریابی آشنا میشویم، ازجمله این عبارات «تبلیغات از طریق اینفلوئنسرها» یا همان اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer marketing) میباشد.
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
اینفلوئنسر به افرادی گفته میشود که در شبکه های اجتماعی شناخته شده و تأثیرگذار هستند. همچنین افراد زیادی اینفلوئنسر ها را دنبال کرده و از روشهای آنان پیروی میکنند. اینفلوئنسرها معمولاً تبلیغات را بهصورت مستقیم بیان نمیکنند، بلکه بهصورت توصیهای به دیگران پیشنهاد میکنند.
این نوع روش تأثیر زیادی بر فالورهای آنان دارد و آنها را تشویق و ترغیب به خرید میکند. با توجه به این موضوع تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ ، میتواند تأثیر بسیار زیادی بر روی کاربران داشته باشد و در نهایت باعث افزایش میزان فروش و سودآوری کسبوکار شود.
اینفلوئنسر کیست؟
افراد مشهور یا تأثیرگذاری که مخاطبان و دنبال کنندگان زیادی در شبکههای اجتماعی دارند. ممکن است اینفلوئنسرها مانند بازیگران و ورزشکاران در دنیای واقعی نیز محبوب و مشهور باشند، یا فقط در شبکههای اجتماعی از طریق تولید محتوا با ارزش مخاطبان خود را به دست آورده باشند.
در روش اینفلوئنسر مارکتینگ برندها با استفاده از اعتبار نظرات اینفلوئنسرها در بین مخاطبین خود، اقدام به تبلیغ محصول یا برند خود میکنند.
نحوه فعالیت اینفلوئنسرها
فعالیت اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی به این صورت است که آنها مطالبی از خود و زندگی روزمره شان به اشتراک میگذارند و به این صورت با مخاطبان ارتباط برقرار میکنند. اینفلوئنسرها برخلاف سلبریتی ها که در بیرون از شبکه های اجتماعی شهرت دارند، شهرت خود را از شبکه های اجتماعی به دست آوردهاند. بر اساس آمار حدود 92% افراد، وقتی برندی توسط یک شخص دیگر معرفی میشود به آن بیشتر اعتماد میکنند.
بنابراین اینفلوئنسر مارکتینگ یک روش عالی برای جلب اعتماد کاربران میباشند. علاوه بر این در سال ۲۰۱۶ آمار دیگری توسط شرکت Tomoson منتشر شد که بر طبق این آمار، کسبوکارها به ازای هر دلاری که برای اینفلوئنسرها خرج کردهاند، ۶.۵ دلار به دست آوردهاند.
بهطورکلی تأثیر اینفلوئنسر مارکتینگ و تبلیغات از طریق اینفلوئنسرها بر روی کاربران بهخصوص در سنین کمتر (جوانان و نوجوانان) بسیار بالا میباشد. بهطوریکه در برخی موارد شواهد و آمار نشان میدهد که میزان تأثیرگذاری اینفلوئنسر با تعداد فالور کمتر از ۵۰۰ هزار، بسیار بیشتر از سلبریتی ها با بیش از ۵۰۰ هزار فالور میباشد. به همین سبب بسیاری از برندهای معروف از طریق اینفلوئنسرها، تبلیغات خود را انجام میدهند.
معرفی انواع اینفلوئنسر در اینستاگرام
در رابطه با اینفلوئنسر مارکتینگ باید نکات بسیاری را در نظر گرفت. یکی از مهمترین نکات، بررسی انواع اینفلوئنسر میباشد. برای مثال برخی از کسبوکارها نیاز به تبلیغات گستردهای دارند و باید تبلیغات آنها را به اینفلوئنسرهای بزرگ (مگا اینفلوئنسر) سپرد.
در ادامه انواع اینفلوئنسر در اینستاگرام را برای شما عزیزان معرفی میکنیم:
- مگا اینفلوئنسر
- ماکرو اینفلوئنسرها
- میکرو اینفلوئنسرها
- نانو اینفلوئنسرها
به افرادی که بیش از یک میلیون فالور دارند، مگا اینفلوئنسر گفته میشود. معمولاً فالورهای این دسته از پیج ها به خاطر ویژگیهای خاصی که صفحه آنها دارند، پیجشان را فالو میکنند. برای مثال ممکن است این دسته افراد یک میکاپ آرتیست و یا یک شخص سیاسی باشند.
این دسته از اینفلوئنسرها با توجه به تعدادشان پس از مگا اینفلوئنسرها، در جایگاه دوم قرار میگیرند. بهطورکلی ماکرو اینفلوئنسرها بین ۱۰۰ هزار تا یک میلیون فالور دارند. خوشبختانه در اینستاگرام ماکرو اینفلوئنسرها در تمامی زمینهها مانند عکاسی، آموزشی، آشپزی، زیبایی و … فعالیت میکنند.
میکرو اینفلوئنسرها به دستهای از اینفلوئنسرها میگویند که بین 10 تا 100 هزار فالور دارند. میکرو اینفلوئنسرها اغلب با توجه به تعداد فالورهایشان هزینه کمتری برای تبلیغات دریافت میکنند؛ اما نکتهای که در رابطه با آنها وجود دارد، این است که اغلب ارتباط بسیار خوب و نزدیکی با مخاطبانشان دارند، با توجه به این موضوع تبلیغات آنها بسیار نتیجهبخش خواهد بود.
این گروه از اینفلوئنسرها شامل افرادی میشود که کمتر از 10 هزار فالور دارند. مخاطبین این دسته، جامعه بسیار کوچکی هستند که تنها درزمینه خاصی مانند گلدوزی، طراحی فرش و … فعالیت میکنند. با توجه به کوچک بودن این دسته، کمتر مورد استقبال برندها و کسبوکارها برای تبلیغات قرار میگیرد.
برای دریافت خدمات مدیریت اینستاگرام و دریافت مشاوره رایگان در این زمینه، شما میتوانید با کارشناسان آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر در ارتباط باشید. تیم مای کاستومر با بیش از ده سال فعالیت و تجربه در زمینه مدیریت اینستاگرام بهترین گزینه محسوب میشود.
ضرورت بهرهمندی از خدمات اینفلوئنسر مارکتینگ
این روزها شیوههای بسیاری برای تبلیغات است ازجمله مهمترین آنها میتوان به تبلیغات در صفحات پربازدید و اینفلوئنسر مارکتینگ اشاره کرد. با توجه به اینکه میزان تأثیرگذاری اینفلوئنسرها بر روی کاربران بسیار زیاد است، تمامی کسبوکارهای کوچک و بزرگ برای بیشتر دیده شدن در دنیای آنلاین بهنوعی از این شیوه تبلیغاتی بهره میگیرند.
در رابطه این تبلیغات آمارهای قابلتوجه بسیاری در سال 2024 وجود دارد، ازجمله:
حدود 70% برندها بر این باورند که اینفلوئنسر مارکتینگ برای دستیابی به اهداف تبلیغاتی و بازاریابی آنها مفید بوده است.
طبق تحقیقات، 65% بازاریابان اعلام کردهاند که اینفلوئنسر مارکتینگ برایشان بازگشت سرمایه بالایی داشته است، بهویژه در کمپینهایی که همکاری نزدیکتری با اینفلوئنسرها داشتند.
متوسط میزان تعامل پستهای اینفلوئنسرها نسبت به تبلیغات سنتی تا 6 برابر بیشتر گزارش شده است.
حدود 50% برندها به میکرواینفلوئنسرها (با زیر 100 هزار دنبالکننده) برای کمپینهای خود روی آوردهاند، زیرا این گروه معمولاً تعامل بیشتری نسبت به اینفلوئنسرهای بزرگتر دارند.
گزارشها نشان میدهد که نسل Z و نوجوانان بیشترین گروه هدف برای اینفلوئنسر مارکتینگ هستند و این گروهها تمایل بیشتری به خرید از برندهایی دارند که با اینفلوئنسرها همکاری میکنند.
این موارد تنها بخش کوچکی از آمار در رابطه با اینفلوئنسرها است. با توجه به تأثیر اینفلوئنسرها بر تصمیمات خرید کاربران، تیم مای کاستومر از این افراد در راستای ارتقاء کسبوکارتان و بیشتر دیده شدن محصولات و خدماتتان بهره میگیرد.
تبلیغات از طریق اینفلوئنسرها یا اینفلوئنسر مارکتینگ برای چه کسبوکارهایی مناسب است؟
اینفلوئنسر مارکتینگ برای کسبوکارهایی که میخواهند در کوتاهمدت به نتایج قابلملاحظه دست یابند، بسیار مناسب است. چراکه مخاطبان اینفلوئنسرها، بهطور پیوسته آنها را دنبال میکنند و از روشهای آنان پیروی میکنند. برخی از صاحبان کسبوکار نیز تمایل دارند خود به شهرت برسند و بهنوعی اینفلوئنسر شوند. این افراد میتوانند با همنشینی با اینفلوئنسرها و گرفتن عکس با آنها به زودی به شهرتی همچون شهرت یک اینفلوئنسر برسند؛ اما این کار نیاز به مشاوره دیجیتال مارکتینگ ، تحقیق و بررسی دارد. چراکه گاهی ممکن است نتیجه مثبتی نداشته باشد.
تبلیغات از طریق اینفلوئنسرها برای کسبوکارهای مجازی و فروشگاههای اینترنتی بسیار عالی است. این نوع کسبوکارها نیاز به اعتماد مشتری دارند و میتوانند این اعتماد را بهوسیله اینفلوئنسر مارکتینگ بهآسانی به دست آورند و مخاطبان زیادی را جذب خود کنند.
مزایا | معایب |
---|---|
دسترسی به بازار هدف: اینفلوئنسرها معمولاً دنبالکنندگان خاصی دارند که به مراجع معتبر تبدیل شدهاند. این ویژگی به برندها کمک میکند تا به راحتی به بازار هدف خود دسترسی پیدا کنند. | هزینههای بالا: برخی از اینفلوئنسرها ممکن است هزینههای بالایی درخواست کنند، بهخصوص اگر تعداد دنبالکنندگان آنها زیاد باشد. |
افزایش اعتماد مشتریان: استفاده از افراد شناختهشده باعث میشود مشتریان بیشتری به محصول یا خدمات اعتماد کنند. | ریسک شهرت: اگر اینفلوئنسر رفتار نامناسبی داشته باشد یا در حاشیه توجهات منفی قرار گیرد، شهرت برند نیز تحت تأثیر قرار میگیرد. |
محتوای جذاب و خلاقانه: اینفلوئنسرها معمولاً محتوای منحصربهفرد و جذاب تولید میکنند که میتواند برند را به شکلی خلاقانه معرفی کند. | تاثیر عکس گذاشتن محتوا: ممکن است محتوای تولیدشده توسط اینفلوئنسرها نتواند مردم را جذب کند و حتی نتیجه عکس داشته باشد. |
افزایش آگاهی از برند: اینفلوئنسرها میتوانند به برندسازی و جذب مخاطبان جدید کمک کنند. | تفاوت در نتایج: نتایج اینفلوئنسر مارکتینگ ممکن است متفاوت باشد و به نوع صنعت و انتخاب اینفلوئنسر بستگی دارد. |
تعامل بیشتر با مخاطبان: اینفلوئنسرها معمولاً رابطه نزدیکی با دنبالکنندگان خود دارند و میتوانند تعاملات بیشتری ایجاد کنند. | کاهش ارزش اینفلوئنسرها: با افزایش استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ، ممکن است اعتماد عمومی نسبت به اینفلوئنسرها کاهش یابد. |
تعرفه اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسرها با توجه به میزان تأثیرگذاری بسیاری که بر کاربران دارند، اغلب هزینههای زیادی بابت تبلیغ میگیرند. اما بااینحال، این هزینهها در مقایسه با سایر هزینههای تبلیغاتی (مثل تابلوهای تبلیغاتی، تیزرهای تبلیغاتی و …) بسیار ناچیز است. توجه داشته باشید که درصورتیکه تبلیغات خود را به اینفلوئنسرهای مرتبط با کسبوکارتان بسپارید، قطعاً نتایج مثبت بسیاری را از تبلیغات خواهید گرفت.
شما عزیزان میتوانید در طول جلسه مشاوره دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر، از چگونگی انجام اینفلوئنسر مارکتینگ و تعرفه آن مطلع شوید. در این جلسه نوع کسبوکار، مخاطبان هدف و رقبای شما بهصورت کامل بررسیشده سپس با توجه به اطلاعات بهدستآمده، اینفلوئنسرهای مناسب انتخاب میشود.
به مجموعه فعالیتهایی که توسط اشخاص تأثیرگذار مانند بلاگر مارکتینگ برای تبلیغ محصولی انجام شود گفته میشود. این اشخاص نظرات و پیشنهادات خود نسبت به یک محصول را در شبکههای اجتماعی با دنبال کنندگان در میان میگذارند و این گونه برای محصول موردنظر تبلیغ میکنند.
نکتهای که باید در این نوع بازاریابی در نظر داشته باشید این است که هنگام خواندن اطلاعات یک محصول شاهد استفاده فردی مشهور از آن هستیم. به عنوان نمونه تبلیغ درخواست خودرو که در آن فرد مشهوری مانند پرویز پرستویی در حال استفاده از آن است.
انواع اینفلوئنسر
افرادی که در شبکه های اجتماعی دارای مخاطبین زیادی هستند، شامل شخصیتهای مختلفی هستند که در ادامه آنها را بیان میکنیم:
سلبریتیها
افراد مشهور، با توجه به حرفه و تخصصی که در دنیای واقعی دارند شهرت خود را به دست آوردهاند. برخی از این افراد ممکن است در حوزه تولید محتوا در شبکههای اجتماعی فعالیت داشته باشند، به عنوان نمونه ورزشکاران دارای مخاطبین متنوع و گسترده هستند و برای تبلیغ محصولات عمومی و کمپین برند آگاهی مناسب میباشند.
واینرها
واینر به افرادی گفته میشود که ویدیوهای سرگرمکننده در شبکههای اجتماعی پخش میکنند، و فعالیت این دسته را واینر مارکتینگ میگویند. در واقع به این افراد بازیگران دنیای مجازی گفته میشود و مخاطبان زیادی دارند که پای تمام صحبتهایشان مینشینند. به همین دلیل این نوع اینفلوئنسر میتواند پیام برند را به خوبی منتقل کند.
بلاگرها
بلاگر به فردی اطلاق میشود که بهصورت آنلاین و معمولاً از طریق وبلاگ یا شبکههای اجتماعی، محتوای خاصی را در زمینههای مختلف مانند سفر، غذا، مد، فناوری و سایر حوزهها تولید و به اشتراک میگذارد. بلاگرها با ایجاد و مدیریت محتوای جذاب و مفید، سعی در جلب توجه مخاطبان و برقراری ارتباط با آنها دارند. این افراد میتوانند با استفاده از نوشتار، عکس، ویدیو و دیگر ابزارهای دیجیتال، تجربیات و نظرات خود را به اشتراک بگذارند و در برخی موارد از طریق تبلیغات و همکاریهای تجاری درآمد کسب کنند.
میکرو اینفلوئنسرها
این افراد دامنه فالوور کمتر در حدود ۲-۵۰ هزار فالوور دارند و اغلب در حوزههای تخصصی و با افراد خاصی دست به تولید محتوا میزنند. این دسته ارتباط نزدیکتری با مخاطبان خود داشته و به همین دلیل تأثیرگذاری بیشتری دارند.
ولاگرها
وبلاگنویس ویدویی را که محتوای ویدویی خود را در ولاگ یا ویدیو بلاگ منتشر میکند، ولاگر گفته و مجموعه فعالیت آن را ولاگر مارکتینگ میگویند. ولاگرها ویدیو تولید کرده و در کانال خود بارگذاری میکنند و کاربران در صورتی که عضو کانال باشد، میتوانند آن را ببینند.
اجزای اصلی اینفلوئنسر مارکتینگ
با توجه به این که هر اینفلوئنسر راه و روش مختص به خود را برای تبلیغ دارد. لذا نکات مهمی قبل از راهاندازی کمپین باید رعایت شوند، که در ادامه آنها را بیان میکنیم:
- در زمینه خدمات و محصول موردنظری که فعالیت میکنید، اینفلوئنسرها را پیدا کنید، این کار را میتوانید از طریق سایتهای مخصوصی که برای این کار در نظر گرفته شدهاند یا با جستجوی ساده در اینترنت انجام دهید.
- با استفاده از اینفلوئنسرهای پیدا شده، کمپین بازاریابی را ایجاد کنید.
- آگاهسازی تعداد بیشتری از مشتریان با ایجاد دومین کمپین بازاریابی
- برای رسیدن به میزان فالوور و فروش مد نظر خود، پارامترها را در نظر بگیرید.
هدف از بازاریابی تاثیرگذار
یک بازاریاب با استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ باعث افزایش اعتبار خود در بازار، میزان فروش، ارائه خدمات و افزایش مکالمات دربارهی یک برند میشود. این نوع بازاریابی دارای مزایای بسیاری از قبیل قرار گرفتن در معرض دید عموم از طریق کانالهای شبکههای اجتماعی، محتواهای اصیل و تاثیرگذار و اعتماد مصرف کننده میباشد.
اشتباهات رایج بازاریابی با اینفلوئنسرها
برندها به دنبال راههای ابتکاری و خلاقانه برای به دست آوردن مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی خود هستند. با توجه به گسترش هر روزه استقبال از رسانههای اجتماعی اکثر برندها پی بردهاند که اینفلوئنسر مارکتینگ از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه تعداد زیادی از مردم در شبکههای اجتماعی عضو بوده و از آن استفادههای زیادی از قبیل منبع اطلاعات، اخبار، سرگرمی و تفریح دارند.
بسیاری از کسب و کارها با بهره گرفتن از بازاریابی تاثیرگذار موفق شدهاند اما این به معنای موفقیت همه نیست! برخی از چالشها و دغدغههای رایجی وجود دارند که برای برقراری ارتباط موثر با مشتریان باید در نظر گرفته شوند. در ادامه سه اشتباهی که اغلب افراد در این راه مرتکب میشوند را بیان میکنیم، پیشنهاد میکنیم تمام سعی خود را به کار ببرید تا از این اشتباهات دوری کنید.
- انتخاب اینفلوئنسری که با هدفهای برند شما اصلا همخوانی و مطابقت ندارد.
- مفاهیم کمپین که هیچ گونه خلاقیتی در آن دیده نمیشود.
- برای برند خود هیچ هدف و جهتی در نظر نگرفتهاید.
جمع بندی
امروزه افراد زیادی در سراسر دنیا در شبکههای اجتماعی عضو هستند. اگر قصد دارید شرکت موفقی را اداره کنید که هر روز شاهد پیشرفت آن باشید، باید جایگاه برند خود را در این فضای دیجیتالی بزرگ گسترش دهید. با توجه به پتانسیل شبکههای اجتماعی حیف است از این فرصت استفاده نکنید.
در این مطلب از وب سایت…. شما را با اینفلوئنسر مارکتینگ و اینفلوئنسرهایی از قبیل ولاگر و فعالیتهای ولاگر مارکتینگ آشنا کردیم. امیدواریم مطالب ارائه شده چراغ راهی جهت پیشرفت روزافزون شما خواننده گرامی باشد. در صورت داشتن هر گونه سوال و مشاوره در خصوص بازاریابی تاثیرگذار میتوانید با شمارههای زیر تماس حاصل فرمایید.
تحقیقات نشان میدهد اگر شما محصولاتتان را توسط یک اینفلوئنسر محبوب و معتبر به دیگران معرفی کنید تا ۷۳ درصد بیشتر از تبلیغات سنتی در جذب مخاطبان هدف و افزایش فروش موفق میشوید.
اگر شما تبلیغاتتان را به اینفلوئنسرهایی که میان مردم محبوب و معتبر نیستند بسپارید، ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و منجر به منفور شدن برند و محصولات شما شود.
اینفلوئنسر مارکتینگ، زمانی که به صورت استراتژیک اجرا شود، در واقع می تواند برای کسب و کارهایی که به دنبال افزایش حضور آنلاین خود و تعامل با مخاطبان هدف هستند، نتیجه دهد.
یک پاسخ
جالب بود. ممنون