myc-logo1

پرسونال برندینگ یا برند شخصی (آموزش کامل به همراه راهکار)

پرسونال برندینگ یا برند شخصی (آموزش کامل به همراه راهکار)
پرسونال برندینگ
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
5/5 - (1 امتیاز)

حتما شما نیز بارها عبارت پرسونال برندینگ (Personal branding) شنیده‌اید. همه ما برای یک بار هم که شده تبلیغات تلویزیونی که توسط سلبریتی‌ها انجام شده‌اند را دیده‌ایم. مثلا تبلیغ رب بیژن توسط امین حیایی، یا هم تبلیغ بامزه شهر فرش که توسط پژمان جمشیدی انجام شد.

حال به نظرتان چرا برند‌ها تبلیغات خود را به این هنرمندان سپرده‌اند؟ به خاطر بازی فوق العاده‌اشان یا چهره زیبایشان؟ بله، همه این موارد در این مسئله تاثیرگذار هستند. اما اصل ماجرا چیز دیگریست. آن‌ها یک برند شخصی قدرتمند هستند و پرسونال برندینگ فوق العاده‌اشان سبب شده که اکثر کسب و کارها بخواهند برایشان تبلیغات انجام دهند.

پرسونال برند یا برندسازی شخصی می‌تواند تا همین میزان از شما شخصیتی تاثیرگذار و حرفه‌ای را به مخاطبان نمایش دهد. در ادامه این مطلب از مجله مای کاستومر قصد داریم شما را با پرسونال برندینگ و فرآیند انجام آن بیشتر آشنا کنیم. پس ادامه این بخش جذاب را از دست ندهید. برای ارتباط مستقیم با مشاورین مای کاستومر تماس بگیرید.

پرسونال برندینگ یا برند شخصی چیست؟

برندسازی شخصی برنامه‌ای استراتژیک بوده که سبب می‌شود تصویری تاثیرگذار از شما در ذهن مخاطبان نقش ببندد. همانطور که می‌دانید بیزینس‌ها هزینه‌های گزافی را برای برندسازی محصولات و خدمات خود پرداخت می‌کنند.

اما در این جا چیزی که برند می‌شود محصول، لوگو یا نشان تجاری نیست، بلکه خود شما هستید که تبدیل به یک برند می‌شوید! آن هم نه یک برند معمولی، بلکه برندی معتبر و مشهور که حتی شنیدن نام آن نیز مخاطبان را میخکوب می‌کند‌. درست مثل علی دایی که یک پرسونال برند وطن دوست و ورزشکار است، یا مهران مدیری که یک پرسونال برند طنز به حساب می‌آید.

در واقع در این روش تلاش می‌شود تا جلوه‌ای مثبت و حرفه‌ای از شما و مهارت‌هایتان به مشتریان نمایش داده شود و نامتان روز به روز اعتبار بیشتری کسب کند.

چرا برند شخصی مهم است؟

چرا برند شخصی مهم است؟

سوال خوبی است. پرسونال برندینگ این روزها آنقدر مهم است که می‌تواند یک تنه موفقیت یا شکست کسب و کار شما را رقم بزند. در واقع برندسازی شخصی مزایای زیادی به همراه دارد که مهمترین آن‌ها عبارت‌اند از:

۱_ متمایز شدن از رقبا

با داشتن برند شخصی می‌توانید در فضای رقابتی امروزی بسیار موفق شوید. برای مثال در دنیایی که همه افراد مدرک دانشگاهی دارند کارفرمایان به دنبال چیزی فراتر از تحصیل در نیروهای خود هستند که آن چیز می‌تواند برند شخصی باشد.

۲_ اعتمادسازی

تصور کنید قرار است همین حالا یک خرید اینترنتی بسیار مهم را انجام دهید. حال تنها دو فروشگاه اینترنتی محصول مورد نظر شما را موجود دارند. یکی از این فروشگاه‌ها متعلق به علی دایی ستاره فوتبال ایران است و دیگری هیچ نام و نشان خاصی ندارد. حال انتخاب شما کدام یک از آن‌ها خواهد بود؟ قطعا گزینه اول، چون شما به علی دایی به عنوان یک برند شخصی اعتماد زیادی دارید. پس پرسونال برندینگ را حتی برای اعتماد سازی هم که شده جدی بگیرید.

۳_ کسب شهرت و دیده شدن

برندسازی شخصی از شما شخصیتی مشهور می‌سازد که اعتبار زیادی نزد مخاطبان دارد. در حقیقت این کار در بهتر دیده شدن مهارت‌ها و توانایی‌هایتان بسیار موثر است.

۴_ کسب ثروت

و در آخر برندسازی شخصی مهم است چون سبب کسب ثروت می‌شود. وقتی شما با این استراتژی به برندی معتبر و مشهور تبدیل شوید، قطعا انتخاب اول مخاطبان برای خرید خواهید بود. پس کسب ثروت نیز دیگر مزیتی است که با پرسونال برندینگ همراه خواهد بود.

چگونه بلاگر شویم؟

فرآیند پرسونال برندینگ و برندسازی شخصی در 5 گام!

و اما از کجا شروع کنیم؟ برندسازی شخصی فرآیندی تخصصی و پیچیده دارد. پس طبیعتاً نمی‌توان آن را به راه اندازی سایت و پیج اینستاگرام خلاصه کرد. بلکه شما باید طبق مراحلی بسیار دقیق و حساب شده پیش بروید. در زیر به بررسی مراحل پرسونال برندینگ پرداخته‌ایم:

۱_ خودتان را کشف کنید!

در مرحله اول باید خودتان را کشف کنید. شما می‌دانید که هستید؟ نه نمی‌دانید! پس برای اینکه خودتان را بشناسید سوالات زیر را پاسخ دهید:

  • چه مهارت‌هایی دارید؟
  • چرا مخاطبان باید شما را انتخاب کنند؟
  • تخصص شما در چه زمینه‌ای است؟
  • چه وجه تمایزی دارید؟
  • رقبای شما چه کسانی هستند؟
  • چه ارزشی برای مخاطبان ایجاد می‌کنید؟

۲_ مخاطبانتان را بشناسید

حالا نوبت به مخاطب شناسی می‌رسد. اینکه بخواهید همه جامعه را تحت تاثیر قرار دهید اشتباه است. بلکه شما باید تنها بر روی بخش خاصی از جامعه هدف متمرکز باشید. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

  • روانشناس
  • روانشناس زوجین

مورد اول بسیار کلی بوده و زیرشاخه‌های زیادی را شامل می‌شود. اما گزینه دوم مخاطبین هدف خود را مشخص کرده است. او تنها به زوجین خدمات ارائه می‌دهد، همین و بس! پس برای پرسونال برندینگ ابتدا پرسونای مخاطبان خود را مشخص کرده و به سوالات زیر هم پاسخ دهید:

  • برند شما قرار است برای چه کسانی مفید باشد؟
  • مخاطبین شما بیشتر در کدام پلتفرم‌ها حضور دارند؟
  • کدام دسته از مخاطبین به خدمات برند شما نیاز دارند؟
  • برند شما برای چه افرادی جذاب‌تر است؟

۳_ هویت و لحن برند خود را مشخص کنید

حالا شما هم خودتان را می‌شناسید و هم مخاطبانتان را، پس نوبت به ترسیم هویت برند می‌رسد. در این مرحله شما باید مشخص کنید که برندتان قرار است چگونه معرفی شود. برای مثال اگر همین حالا بخواهم دیگران را با بردندتان آشنا کنم دوست دارید برندی با محصولات با کیفیت و گران قیمت باشید یا برندی که محصولات ارزانی دارد؟ پس با همین مثال ساده می‌توانید به راحتی هویت پرسونال برندینگ خود را ترسیم نمایید.

۴_ شروع به برقراری ارتباط کنید

در مرحله چهارم همه چیز برای شروع آماده است. حالا شما باید با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و هویت برند خود را به آن‌ها نمایش دهید. این ارتباط می‌تواند به شیوه‌های مختلفی مثل راه اندازی سایت، داشتن پیج اینستاگرام، اس ام اس مارکتینگ و … برقرار شود.

۵_ و تمام! حالا از برند شخصی خود مراقبت کنید

در آخرین مرحله شما یک برند شخصی دارید که به مخاطبان معرفی شده و در حال کسب اعتبار است. اما اینکه این برند شخصی تا چه میزان موفق شود کاملا بستگی به مراقبت‌های خودتان دارد. چرا که با مراقبت کردن می‌توانید برندتان را به سمت و سوی درست هدایت کنید. برند را مانند بذری کوچک در نظر بگیرید که قرار است با مراقبت‌های فراوان به یک گیاه گل دار زیبا تبدیل شود‌.

۶ تکنیک کاربردی برای پرسونال برندینگ موفقیت آمیز

۶ تکنیک کاربردی برای پرسونال برندینگ موفقیت آمیز

و اما چگونه موفق شویم؟ موفق شدن در برندسازی شخصی به این سادگی‌ها نیست، بلکه پروسه‌ای پیچیده و زمان بر خواهد داشت. اما تکنیک‌هایی وجود دارند که‌ برای‌ شما همانند یک میانبر عمل کرده و سبب می‌شوند سریع تر به هدفتان دست یابید. در زیر به بررسی ۶ تکنیک کاربردی برای برندسازی شخصی موفق پرداخته‌ایم:

۱_ ثابت قدم باشید

در درجه اول باید ثابت قدم بودن را بیاموزید. اگر صدای برند شما به صورت ثابت و مستمر به گوش مخاطبان برسد، برندسازی سریع‌تر از چیزی که فکر می‌کنید اتفاق می‌افتد.

۲_ خودتان باشید

یکی از مهمترین پارامترهای پرسونال برندینگ موفق، این است که شخصیت اصلی داستان خودتان باشید، نه یک نسخه کپی شده از دیگران! مثلا فردی در موسیقی‌ بی نظیر است و دیگری چهره خوبی دارد، آن یکی هم ستاره فوتبال است.

همین ویژگی‌هاست که افراد را از یکدیگر متمایز می‌کند‌. پس در برندسازی شخصی باید بر روی مهارت‌های خودتان متمرکز باشید. چرا که یک نسخه کپی شده از دیگران نزد مخاطبان هیچ اعتباری ندارد.

۳_ در شبکه‌ های اجتماعی حضور پر رنگ داشته باشید.

شبکه‌های اجتماعی در دیده شدن هرچه بیشتر شما نقش مهمی دارند. پس قدرت آن‌ها در برندسازی را دست کم‌ نگیرید و همواره در این شبکه‌ها حضور پر رنگ و فعال داشته باشید. برای برندسازی هرچه بهتر در دنیای دیجیتال نیز مطالعه مطلب برندسازی از طریق جامعه آنلاین را توصیه می‌کنیم.

۴_ محتوای ارزشمند، برند ارزشمندی می‌ سازد!

برای پرسونال برندینگ حضور در شبکه‌های اجتماعی به تنهایی کافی نخواهد بود‌. بلکه شما باید محتوایی ارزشمند را به مخاطبان نمایش دهید. محتوایی که برای مخاطبان مفید باشد و بتواند در همان نگاه اول آن‌ها را مجذوب صفحه‌اتان کند‌.

در تیم محتوای آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر، محتوای یونیک، جذاب و سئو شده، مرتبط با کسب و کار مشتریان عزیز تولید می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه لطفا را مشاوران شرکت مای کاستومر در ارتباط باشید.

مشاوره رایگان با مای کاستومر

۵_ مخاطبان را نمک گیر کنید!

در برندسازی شخصی بهتر است به مخاطبان ارزش اضافه ارائه کرده و اصطلاحا آن‌ها را نمک‌ گیر کنید. مثلا می‌توانید در طول هفته به چند نفر مشاوره رایگان هدیه دهید یا تخفیفاتی را در نظر بگیرید. اینگونه مخاطبان لطف شما را همیشه به یاد داشته و بهتر با برندتان ارتباط برقرار خواهند کرد.

۶_ مردم دار باشید

پرسونال برندینگ تنها زمانی موفقیت آمیز می‌شود که با تعامل همراه باشد. تعامل با مخاطبان از هرچیزی با ارزش‌تر است، پس مردم دار باشید. برای مثال اگر فردی شما را تگ کرده است، حتما واکنش نشان دهید. اگر کاربری از شما سوالی دارد پاسخ او را بدهید و حتی اگر شخصی تصاویر مربوط به برندتان را به اشتراک گذاشته است، تشکر کردن را فراموش نکنید. چون همین دسته از افراد هستند که سبب شهرت هرچه بیشتر برند شما می‌شوند‌.

سخن آخر

در این مطلب از مجله مای کاستومر به بررسی اهمیت و فرآیند پرسونال برندینگ پرداختیم. به طور کلی داشتن برند شخصی می‌تواند به شما کمک کند تا کسب و کار قدرتمند‌تری نیز داشته باشید. پس همین حالا دست به کار شوید و ساخت پرسونال برند خود را استارت بزنید. شرکت دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ و اینفلوئنسر مارکتینگ در خدمت شما عزیزان می‌باشد.‌ برای دریافت مشاوره اختصاصی رایگان تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول
آیا پرسونال برندینگ همان شهرت است؟

برندسازی شخصی می‌تواند برای شما شهرت هم به همراه داشته باشد. با این تفاوت که شهرت قابل کنترل نیست و گاها ممکن است جنبه‌های منفی نیز داشته باشد‌. اما در برندسازی شخصی همه چیز تحت کنترل شماست.

برندسازی شخصی چه تفاوتی با برندسازی کسب و کار دارد؟

در برندسازی کسب و کار شما بر روی محصولات و خدمات خود متمرکز هستید. در حالی که در برندسازی شخصی نام شماست که برند می‌شود نه صرفا یک محصول یا نوعی خدمات.

فرآیند پرسونال برندینگ چقدر زمان می‌برد؟

همه چیز بستگی به شرایط شما داشته و نمی‌توان زمان دقیقی را برای آن در نظر گرفت. اما هرچقدر که حرفه‌ای‌تر عمل کنید پروسه برندسازی نیز کوتاه‌تر خواهد بود‌.

مقالات پیشنهادی
star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *