آژانس مای‌کاستومر
آژانس مای‌کاستومر

خدمات سئو، طراحی سایت و …

آکادمی مای‌کاستومر
آکادمی مای‌کاستومر

دوره‌های آموزشی و پکیج ها

مشاوره خدمات
ورود به آکادمی
ورود به آکادمی

آموزش بررسی سئو سایت + معرفی ۲۰ تا از ابزارهای آنالیز سایت

آموزش بررسی سئو سایت + معرفی 20 تا از ابزارهای آنالیز سایت
بررسی سئو سایت
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
اولین امتیاز رو ثبت کنید

بررسی سئو سایت (Site SEO review) و مطابقت دادن آن با الگوریتم‌های گوگل، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که جهت پربازدید شدن سایت و افزایش مخاطب باید انجام داد. این سئو سایت است که اجازه می‌دهد سایت به صفحات اول گوگل آمده و بیشتر از دیگر سایت‌ها کلیک بخورد. کاربردی بودن مطالب داخل سایت از طرفی و همخوانی داشتن محتوا با الگوریتم‌های گوگل از طرف دیگر به افزایش بازدید سایت کمک می‌کند. با ما همراه باشید تا با بررسی سئو سایت و مهمترین ابزارهای آنالیز سایت آشنا شوید.

آنالیز و تحلیل سایت به چه معناست؟

آنالیز و بررسی سئو سایت به معنای تجزیه و تحلیل یک موضوع برای درک بهتر است. تحلیل سایت یعنی سنجش، تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات سایت برای فهم و بهینه کردن آن است. برای افزایش رتبه سایت در گوگل  و افزایش ترافیک، با استفاده از چند تکنیک می‌توان تغییراتی در ساختار و سئو سایت انجام داد.

آنالیز و بررسی سئو سایت، یک تحلیل اختصاصی روی موتور جستجو برای بهینه سازی سایت است. با تحلیل سایت، از امتیازات کلی سایت و روش‌های موثر در بهبود سایت مطلع می‌شوید. همچنین از نظرات کاربران آگاه می‌شوید و عملکرد بهتری خواهید داشت.

بررسی سئو سایت چه اهمیتی دارد؟

امروزه در دنیای تجارت رقابت بسیار تنگاتنگی در جریان است. اینکه سایت شما بهتر دیده شود و در صفحه اول جستجوی گوگل نمایش داده باشد، به‌قدری اهمیت دارد که صاحبان سایت برای رسیدن به این دو هدف میلیون‌ها میلیون پول هزینه می‌کنند.

بررسی سئو سایت فروشگاهی از آنجایی اهمیت پیداکرده است که میلیون‌ها کاربر اینترنتی برای هر کاری در ابتدا در اینترنت جستجو می‌کنند و اولین صفحه‌نمایش داده‌شده در صفحه گوگل را باز می‌کنند. پس اگر سایت شما در این رتبه قرار بگیرید افراد زیادی سایت شما را مشاهده کنند.

همچنین با انجام آنالیز دقیق سئو می‌توانید نقاط ضعف سایت خود را شناسایی کنید و بیاموزید کدام زمینه‌ها نیاز به بهبود دارند. به‌جای اینکه یک متخصص سئو یا بازاریاب دیجیتال استخدام کنید، می‌توانید از ابزارهای آنالیز سئو سایت استفاده کنید.

آنالیز سئو سایت، چگونه؟!

یکی از چالش‌های پیش روی صاحبان سایت آنالیز سئو سایت (Site SEO analysis) است. آنالیز کردن سایت در ابعاد مختلف به پیشبرد اهداف سایت کمک می‌کند و به بهتر دیده شدن سایت می‌انجامد. شاید درگذشته این کار کمی ‌با پیچیدگی همراه بود. اما امروزه به‌واسطه ابزارهای سئو، سایت‌ها و نرم‌افزارهای موجود به‌راحتی می‌توان آنالیز سئو سایت را انجام داد، ایرادات را رفع کرد و در انتها سایت را به رتبه‌های بالای گوگل رساند

در بررسی سئو سایت به چه مواردی توجه کنیم؟

بررسی سئو سایت به کمک ابزارها و نرم‌افزارهای مختلفی امکان‌پذیر است که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • دسته‌بندی و سازمان‌دهی محتوای سایت، اولین قدم برای بررسی سئو وب است.
  • با توجه به محتوای متن باید کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کرده و در متن با چگالی مناسب به کار گرفته شود.
  • اطلاعات مهم و تیترها را با تگ‌های HTML بنویسید.
  • تصاویر سایت را نیز کاربردی انتخاب کنید و مطابق با اهداف سایت نام‌گذاری نمایید.
  • استفاده از فونت‌های جذاب و خوانا از دیگر فعالیت‌هایی که در بررسی سئو سایت بااهمیت است.
  • محتوای سایت باید از طریق هر ابزار هوشمندی قابل‌نمایش باشد. به این معنی که مطالعه سایت از طریق لپ‌تاپ، گوشی تلفن همراه و یا تبلت خوانا باشد.

ابزار آنالیز سئو سایت چیست؟

آشنایی با ابزارهای آنالیز سایت

وضعیت سایت در نتایج جستجو و آنالیز سئو سایت در موتور جستجو بسیار مهم است. تمام سایت‌ها باید نحوه نمایش صفحات در گوگل و دید کاربر هنگام ورود به سایت را تحلیل کنند. در بررسی سئو سایت، باید رابطه سایت با موتور جستجو را هم در نظر گرفت.

نه تنها وضعیت سایت در موتور جستجو آنالیز شود، بلکه نحوه مشاهده سایت توسط کاربر، نحوه ورود و خروج کاربر از سایت، صفحات محبوب برای کاربر و فاکتورهای مهم دیگر بررسی شود. با به دست آوردن این اطلاعات می‌‎توانید وبسایت خود را ارتقا دهید. در واقع هدف سئو جهت افزایش رتبه سایت در گوگل، ارتباط بهتر با موتور جستجو و کاربر است.

هر ابزار سئو کاربرد متفاوتی دارد. مثلا بعضی از ابزارها برای یافتن کلمات کلیدی و برخی برای پیدا کردن مشکلات سایت به شما کمک می‌کند. اما مهم‌ترین دلیل برای استفاده از ابزار سئو، آنالیز سایت خود و سایت رقیب و به دست آوردن اطلاعات دقیق است.

همچنین باید یک تحلیل درست از کلمه کلیدی، لینک، بک لینک و تولید محتوایی که مورد پسند کاربر است داشته باشید تا بتوانید سایت خود را در رتبه‎‌های بالاتر در گوگل قرار دهید.

مهم‌ترین ابزارهای بررسی سئو سایت

مهم‌ترین ابزارهای بررسی سئو سایت

ابزارهای آنالیز سایت عملکردهای متفاوتی دارند مثلا بعضی از آنها در لینک‌سازی‌های خارجی و برخی دیگر در بررسی مشکلات سایت و پیدا کردن کلمات کلیدی نقش دارند. در حقیقت با استفاده از ابزار سئو، می‌توانید سایت‌تان را از لحاظ رعایت تمام مشکلات و زاویه‌های مختلف بررسی و تحلیل کنید. بنابراین تنها زمانی می‌توانید به افزایش رتبه سایت در گوگل کمک کنید که درمورد ابزار سئو و سایت‌هایی تحلیلی سئو اطلاعات کافی را داشته باشید.

Google Search Console

این کنسول دست راست طراحان سایت و سئوکاران است. به کمک این کنسول می‌توانید میزان ترافیک سایت، مشکلات احتمالی، نحوه نمایش در دستگاه‌های متفاوت، بررسی بک لینک‌ها و… مشاهده نمایید. سرچ کنسول به شما کمک می‌کند تا سایت خود را در نتایج گوگل بررسی کنید و بهبود بخشید.

این ابزار توسط گوگل معرفی شده و براساس رفتار کاربر ، طراحی شده است. گوگل سرچ کنسول، میزان بازدید و جایگاه شما در گوگل و لیستی از کلمات جستجو شده توسط کاربران که سایت شما در آن نتایج جست و جو نمایش داده شده نشان می‌دهد.

این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا روند پیشرفت سایت را بررسی کنید و کلمات کلیدی مناسب را به راحتی شناسایی کنید و در تولید محتوا از آنها کمک بگیرید.

Google Analytics

احتمالاً قدرتمندترین ابزار بررسی سئو سایت، Google Analytics است. این ابزار تقریباً هر بیت ترافیکی را ردیابی می‌کند، سپس نشان می‌دهد آن از کجا آمده است و کدام صفحه آن را دریافت می‌کند.

این ابزار شامل معیارهای سئو مانند زمان حضور در سایت، نرخ پرش، نرخ خروج و بسیاری موارد دیگر است. داشتن یک هدف برای سایت و یافتن ترافیک سایت یکی از مهم‌ترین پارامترهای سئو است. Google Analytics این امکان را به شما می‌دهد تا رویدادهای مهمی وبسایت مثل خرید، ثبت نام ایمیل، ثبت نام آزمایشی وغیره را بررسی کنید.

Google Analytics امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • آمار بازدیدکنندگان به طور روزانه.
  • مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت.
  • تشخیص ابزار مورد استفاده برای ورود کاربر از سایت مثلاً کاربر از طریق کامپیوتر یا گوشی همراه وارد سایت شده است.
  • موضوعات مورد علاقه کاربر.
  • لینک‌هایی که ترافیک را وارد سایت می‌کند.

نحوه بدست آوردن ترافیک ارگانیک با گوگل آنالیتیکس

برای انجام این کار، ابتدا بر روی گزینه Acquisition و سپس Overview در نوار سمت چپ صفحه اصلی کلیک کنید. پس از آن از درون برگه Acquisition > Overview، پیوندی برای Organic Search پیدا خواهید کرد، که در آن داده‌های دقیق‌تری درباره عملکرد هر کلمه کلیدی در موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود.

انجام کارهای سئو به صورت خودکار به شما کمک زیادی می‌کند. امروزه استفاده ار ابزار سئو ضروری است. آنالیز سرعت سایت یا حتی رفع مشکلات فنی سایت بسیار مهم است. داشتن ابزاری برای سنجش سرعت سایت و پیدا کردن مسیر های جدید برای تولید محتوای متنی و استراتژی سئو کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را از سئو کسب کنید.

MOZ

MOZ

MOZ از مشهورترین ابزار تحلیل سایت برای نظارت در سئو و تولید محتوا متنی است. به کمک MOZ می‌توانید روی رنکینگ کلمات کلیدی تمرکز کنید تا متوجه شوید که کدام استراتژی تاثیر مثبتی دارد. موز یکی از کامل‌ترین ابزارهای آنالیز سئو سایت است و به بررسی مخاطبان، بک لینک خارجی و لینک داخلی، کلمات کلیدی و رتبه بندی در گوگل می‌پردازد.

شما پس از ورود به سایت می‌توانید با وارد کردن ایمیل خود ثبت نام کنید و از خدمات رایگان Moz استفاده کنید. مهم‌ترین کاربرد Moz در تعیین بک لینک سایت شماست و صفحات وبسایت‌هایی که به شما لینک داده اند را به همراه انکرتکست استخراج می‌کند. اگر لینک‌های اسپم به سایت شما داده شده باشد، توسط Moz شناسایی و اعلام می‌شود و می‌توانید آنها را حذف کنید

Google Keyword Planner

برای بررسی سئوی سایت به کمک این کنسول می‌توانید کلمه اصلی را وارد کرده و کلمات مرتبطی که کاربران گوگل آن‌ها را جستجو کرده‌اند را شناسایی کنید. جالب است بدانید که در دیجیتال مارکتینگ گاه استفاده از یک کلمه هم‌خانواده با کلمه کلیدی اصلی میزان بازدید شما را چندین برابر می‌کند.

KW Finder

مانند دیگر ابزارهای آنالیز سئو سایت، KW Finder همه چیز را برای رتبه بندی سایت شما دارد. اما برخلاف سایر ابزارهای آنالیز سئو، KW Finder دارای رابط کاربری آسان و ویژگی‌های بصری است.  یک ابزار تحقیقاتی خوب و مقرون به صرفه است که کلمات کلیدی را با طول زیاد با مشکل سئو کم پیدا می‌کند. این یک ابزار مقرون به صرفه و کاربر پسند است که به شما امکانات زیر را می‌دهد:

از ویژگیهای مهم این ابزار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع کلمات کلیدی را شناسایی می‌کند،
  • کلمات کلیدی رقبا را ردیابی و کشف می‌کند،
  • منبع کلمه کلیدی پیشنهادهای گوگل کشف می‌کنید،
  • کلمات کلیدی را سازماندهی می‌کنید و به‌صورت مرتب نگه می‌دارید،
  • می‌توانید کلمات کلیدی خود را به‌صورت انبوه وارد کنید،
  • کلمات کلیدی که سودآور نیستند را می‌توانید فیلتر کنید،
  • کلیدواژه محلی را ردیابی می‌کند،
  • می‌توانید حجم جستجو و معیارهای کلمه کلیدی خود را مشاهده کنید،
  • کلمه کلیدی مناسب را بر اساس تجزیه و تحلیل SERP و معیارهای SEO پیدا می‌می کند.

SEOQuake

SEOQuake یک ابزار تحلیل سئو سایت برای مبتدیان و متخصصان سئو است که می‌خواهند به‌صورت اجمالی معیارهای سئو را بررس کنند. یک ابزار سئو رایگان است که به‌عنوان یک افزونه در گوگل کروم، فایرفاکس، اپرا یا مایکروسافت نصب می‌شود که برای افزایش رتبه سایت در گوگل مناسب است.

از ویژگیهای مهم این ابزار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • می‌توانید در هر صفحه وب سایت به خلاصه سئو دسترسی پیدا کنید.
  • می‌توانید به نمای کلی سئو یا داشبورد آن دسترسی پیدا کنید.
  • SERP ها و صادرات داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند.
  • می‌توانید از داده‌های گسترده و عناصر رسانه‌های اجتماعی انتخاب کنید.
  • همه کلمات کلیدی را در یک صفحه وب را شناسایی و تجزیه و تحلیل می‌کنید.

Google Mobile-Friendly Test

Google’s Mobile-Friendly از مجموعه ابزار تحلیل سئو سایت گوگل است. از آنجایی که موبایل بخش مهمی از عناصر آنلاین است، پس باید سایت خود را برای کاربران موبایل بهینه کنید. این ابزار به‌صورت رایگان ارائه می‌شود و به‌وسیله آن می‌توانید وب‌سایت خود را آزمایش کنید. سپس می‌توانید ببینید دستگاه شما در مقایسه با سایر دستگاه‌ها روی موبایل چگونه کار می‌کند.

شما می‌توانید URL وب سایت خود را وارد کنید یا کد وب سایت را کپی و پیست کنید و این ابزار را تست نمایید.

از ویژگیهای مهم این بررسی سئو سایت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

خطاهای موجود در تلفن همراه را کشف می‌کند. این خطاها شامل موارد زیر می‌شود:

  • استفاده از افزونه‌های ناسازگار،
  • درگاه دید تنظیم نشده،
  • درگاه دید روی «عرض دستگاه» تنظیم نشده،
  • محتوای گسترده‌تر از صفحه،
  • متن بسیار کوچک برای خواندن،
  • عناصر قابل کلیک خیلی نزدیک به هم.

بهینه سازی سایت برای مبایل

 Google Page Speed Insights

PageSpeed Insights یکی دیگر از ابزار بررسی سئو سایت است که به‌صورت رایگان ارائه می‌شود. این ابزار بارگذاری صفحه را به‌سرعت انجام می‌دهد که این عامل در رشد سئو بسیار مهم است. شما باید مطمئن شوید که صفحه‌ها در وب سایت شما با سرعت بالایی بارگذاری می‌شود. زیرا کاربران هنگام بازدید از صفحه معطل نشوند و زمان بیشتری را در سایت شما صرف کنند. استفاده از این ابزار بسیار آسان است. فقط URL صفحه وب را تایپ کنید و سپس از آن به راحتی استفاده نمایید. برای راهنمایی و مشاوره بیشتر سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر تلاش کرده است که همواره در کنار شما باشد

از ویژگی‌های مهم این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بارگذاری صفحه موبایل و دسکتاپ را برای کاربران ارزیابی و تجزیه و تحلیل می‌کنید.
  • در مورد تمام عواملی که بر سرعت بارگذاری صفحه وب تأثیر می‌گذارند گزارش می‌دهد.
  • پیشنهاداتی در مورد نحوه رفع مشکلات ارائه می‌کند.

سیمیلار وب (Similarweb)

یکی از بهترین ابزارهای آنالیز سایت سیمبلار وب است. این سیمبلار وب یک شرکت تحلیل رقابت‌های وبسایت است که اطلاعات دقیق درباره تحلیل سایت مختلف و استراتژی‌های بازاریابی در وبسایت را نشان می‌دهد. این نرم افزار با استفاده از داده‌های به دست آمده از چهار منبع اصلی این کار را انجام می‌دهد.

  • پنلی از وبگرد ناشناس است که به آپ‌ها، پلاگین‌های به روز و پسوند‌های دسکتاپ مجهز است.
  • ISPهای محلی و گلوبال
  • ترافیک وبسایت که از مجموعه آموزشی وب‌سایت‌ها و آپ‌های منتخب اندازه گیری می‌شود.
  • یک کلونی از کاوشگران وب که تمام وب و فروشگاه‌ها را اسکن می‌کند.

شما برای استفاده از این خدمات، نیازی به پرداخت هزینه ندارید. اما اگر بدون تبدیل شدن به عضو ویژه این داده‌ها را دریافت کرده اید، استفاده از آن بسیار محدود خواهد شد. شما برای هر معیار وبسایتی که تحلیل می‌کنید پنج نتیجه دریافت می‌کنید. اگر می‌خواهید تحلیل دقیق‌تری داشته باشید، باید هزینه پرداخت کنید. در کل سیمیلار وب، یک روش عالی برای فهمیدن مقدار ترافیک دریافتی رقبای شما هنگام سئو است.

QUANTCAST

QUANTCAST ابزاری است که برای درک رفتار بازدیدکنندگان از وبسایت استفاده می‌شود. مهمترین هدف این ابزار، جمع‌آوری اطلاعاتی از مخاطبین است. با قرار دادن تگ در وب سایت، بلاگ، ویدیو و ویجت، نرم افزار اطلاعاتی مثل سن و نوع جنسیت، نوع تمایلات، میزان تعاملات با انواع محتوا را بررسی می‌کند.

شما اگر یک کد رهگیری در وبسایت خود قرار دهید می‌توانید از  QUANTCASTبرای تولید داده‌های خود استفاده کنید. گرچه این ابزار نمی تواند تحلیل رقابتی را ارائه دهد اما به عنوان یک ابزار تحلیلی موثر استفاده می‌شود تا بفهمید که چه تغییراتی در وبسایت شما بر روی برندینگ تاثیردارد. یکی از مزایای  QUANTCASTاین است که شما داده‌ها را در زمان واقعی ردیابی می‌کنید.

 SEMRUSH

SEMrush که در سال 2008 تأسیس شد، به‌طور گسترده توسط برندهای برجسته جهان استفاده می‌شود. SEMrush یک شرکت نرم افزاری است که مجموعه ابزار سئو را طراحی کرده است. با داشتن این مجموعه ابزار سئو ، می‌توانید رتبه سایت خود را ارتقا دهید و درآمد خود را افزایش دهید.

SEMRUSH  ابزار تحلیل سایت دیگری است که به هزینه نیازی ندارد. این ابزار برای نظارت بر تبلیغات رقبا و استراتژی‌های موتور جستجو عالی است. مهم‌ترین دلیلی استفاده از این ابزار، نظارت بر عملکرد وبسایت یا وبسایت رقیب در نتایج جستجو است. شما نیازی نیست برای حساب در SEMRUSH  هزینه پرداخت کنید اما تنها از پنج داده برای هر معیار می‌توان استفاده کرد و روزانه پنج گزارش این برنامه رایگان است.

یکی از مزایای این سایت بررسی سئو سایت این است که علاوه بر بررسی لینک‌های داخلی و خارجی، شرایط سایت را در شبکه‌های اجتماعی بررسی می‌کند. این سایت مانند یک مشاور بازاریابی، اطلاعات دقیق از سایت شما با شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌دهد.

از ویژگیهای مهم این ابزار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رقبای سئو سایت شما را همراه با بهترین کلمات کلیدی آن‌ها کشف و شناسایی می‌کند،
  • روی کمپین‌های تبلیغاتی و صفحات فرود سئو خود به خوبی نظارت می‌کند،
  • به‌صورت هوشمند مخاطب را هدف قرار می‌دهد و رقبا را تجزیه و تحلیل می‌کند،
  • بک لینک‌ها را بسیار دقیق انجام می‌دهد و آنها را به خوبی تجزیه و تحلیل می‌کند،
  • بالاتری کلمات کلیدی را برای کمپین‌های PPC و SEO سایت خود شناسایی می‌کند،
  • ترافیک سایت خود را به همراه ترافیک رقبا تجزیه و تحلیل می‌کند.

 Browsec

این ابزار بررسی سئو سایت رایگان، به شما کمک می‌کند که رفتار ربات‌های عنکبوتی گوگل در سایت را بررسی کنید. درصورتی‌که ایرادی وجود داشت می‌توانید به‌سرعت آن‌ها را رفع نمایید.

 Google alerts

از این ابزار استفاده کنید و سایت‌هایی که از برندهای شما استفاده کرده‌اند را بررسی کنید. هدف این ابزار این است که شما بتوانید در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها از برند شما به چه شکلی استفاده می‌شود.

Seo site checkup

این ابزار بسیاری از فاکتورها برای آنالیز سایت را دارد. مثل بررسی سرعت، مطابق پذیر بودن برای موبایل، شبکه‌های اجتماعی و امنیت. Seo site checkup بهترین ابزار است تا این پارامتر‌ها را به طور دقیق بررسی کنید و سایت را بهینه کنید.

Meta tag analyzer

متا تگ‌ها از جمله مواردی هستند که مورد توجه ویژه گوگل قرار گرفته اند. در واقع اولین مرحله‌ای که گوگل مورد بررسی قرار می‌دهد، متاتگ است که باید تمام ویژگی‌های آن به درستی به کار برود. این ابزار بررسی سئو سایت باعث می‌شود تا تگ‌‎های ضروری را که در آدرس سایت خود استفاده کنید و این تگ‌ها را هنگام مدیریت فروشگاه های اینترنتی و سایت به طور دقیق بررسی و تحلیل کنید.

The Web checker

این ابزار آنالیز سایت کمک می‌کند تا وبسایت را برای عواملی مثل سئو، طراحی موبایل، امنیت و غیره به طور دقیق بررسی کنید. البته ممکن است همه این نرم افزارها خروجی و هدف یکسانی داشته باشد، اما بهتر است سایت خود را با همه این ابزارها به طور دقیق بررسی کنید.

Woorank

ورنک یکی دیگر از ابزارهای آنالیز سایت است که به تحلیل سئو به طور دقیق و کامل می‌پردازد و در مراحل بالاتر، اطلاعاتی کامل درباره قابلیت همخوانی با موبایل و پیشنهاداتی بهتر برای نام دامنه عرضه می‌کند.

هنگام استفاده از ورنک با سه رنگ سبز، زرد و یا قرمز مواجه می شوید. عدد نشان داده شده در این ابزار، درصد مواردی است که در گوگل رعایت شده است.

آیکون سبز نشان دهنده مواردی است که شما به خوبی رعایت کرده‌اید. آیکون زرد نشان دهنده مواردی است که نیاز به بهبود دارند و باید مورد بررسی قرار دهید کند. رنگ قرمز مواردی است که باید هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی کنید تا به سایت تان صدمه‌ای وارد نشود.

با استفاده از این اطلاعات می توانید تمام موارد را بررسی کنید و در جهت بهبود سئو سایت خود تلاش کنید. ورنک از معروف ترین ابزارهای رایگان آنالیز سایت است که هزاران وبسایت توسط آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

Ahrefs

یکی از معروف‌ترین ابزارها برای بررسی سئو سایت این ابزار است. اگر قصد دارید تا بک لینک‌های سایت را بررسی کنید Ahrefs  بهترین ابزار پیشنهادی است. از این نرم افزار می‌توانید برای آنالیز کردن کمپین‌های تبلیغاتی استفاده کنید. شما با استفاده از آن می‌توانید بک لینک‌ها را بررسی کنید، معیار انتخاب کلمات کلیدی را بسنجید و کلمات کلیدی را مدیریت کنید و از آن برای تولید محتوا استفاده کنید.

افزونه Yoast SEO برای سایت های WordPress

پلاگین رایگان Yoast یکی دیگر از قوی‌ترین ابزار های سئو سایت به شمار می‌رود. این ابزار به شما کمک می‌کند تا به راحتی سئوی سایت خود را مدیریت کنید و صفحات آن را بهینه‌سازی کنید. شما همچنین می‌توانید به کمک Yoast SEO از قالب یا template های مختلفی برای سایت خود استفاده کنید.

به جرات می‌توان پلاگین Yoast را به عنوان بهترین ابزار موجود برای اصلاح و تغییر سایت های WordPress نام برد. امکان تنظیم قالب های دلخواه، اصلاح تیترها و متا تگ ها، بهینه‌سازی کلمات کلیدی و… تنها تعداد کمی از قابلیت های این پلاگین محسوب می‌شوند.

مراحل آنالیز سئو سایت

مراحل بررسی سئو سایت

سئو سایت مسیر درست پیشرفت سایت را ترسیم می‌کند و ایرادات سایت را نمایان می‌کند. امروز برای هر سایتی ضروری است که با ابزارهای موجود آنالیز شود. برای شروع به این کار باید مراحل زیر را طی نمایید.

ابزار و کدهای google analytics & Webmaster

این مرحله مهم‌ترین بخش ‌آنالیز سئو سایت است. به کمک google analytics و Webmaster می‌توانید میزان بازدید سایت خود را بررسی کنید. این ابزار به شما کمک می‌کند مخاطبان سایت خود را بشناسید و جایگاه وب‌سایت خود را بررسی کنید.

Robots.txt

در مرحله بعدی از آنالیز سئو سایت شما باید فایل Robots.txt را به‌روزرسانی کنید. این فایل به گوگل و دیگر موتورهای جستجو نشان می‌دهد که کدام صفحات در دسترس است و کدام صفحه باید ثبت شود.

HTML & XML sitemap

در مرحله سوم ‌سئو سایت ابزار نقشه سایت به موتور جستجو تغییرات انجام شده را اطلاع می‌دهد. طبیعی است که بلافاصله بعد از ایجاد تغییرات گوگل آن را تشخیص دهد، اما sitemap این فرایند را سرعت می‌بخشد.

آنالیز سئو سایت و استاندارد نمودن آدرس اینترنتی

در زمان باز شدن سایت آدرس سایت خود را با “www” و بدون آن بررسی کنید. اگر در هر دو حالت سایت باز شد گزینه‌ای که بیشتر می‌پسندید را انتخاب کرده و در Webmaster تعیین نمایید.

اصلاح لینک‌های مشکل‌ دار

در فرایند ‌بررسی سئو سایت، به لینک‌های خراب سامان دهید. درصورتی‌که لینک‌های خراب را اصلاح نکنید با هر باز شدن این صفحات خطای 404 نمایش داده می‌شود. این مشکل به رتبه صفحه و روند سئو آسیب وارد می‌کند و اعتبار سایت را خدشه‌دار می‌کند.

سرعت سایت را تست کنید

یکی از مهمترین آیتم‌ها در بررسی سئو سایت، سرعت است. سرعت لود شدن سایت شما باید بین 5 تا 7 ثانیه باشد. اعدادی بیشتر از این ممکن است به وفاداری کاربران به سایت شما را کاهش دهد.

برای آنالیز سئو سایت روی کلمات کلیدی حساس باشید!

در دیجیتال مارکتینگ به دنبال کلمات کلیدی باشید که بیشترین جستجو را دارند. گاه انتخاب کلمه کلیدی که کمتر سرچ می‌شود ممکن است اعتبار صفحه شما را کاهش دهد، درحالی‌که در آنالیز سئو سایت با یک جابجایی کلمه می‌توانید مشکل را اصلاح کنید.

به تگ‌های متا توجه کنید

بهینه نمودن تگ Title به دریافت رتبه بهتر کمک می‌کند اما بهینه نمودن توضیحات متا نرخ کلیک سایت شما را افزایش می‌دهد. به عبارتی افراد قبل از باز کردن سایت توضیحات متا را بررسی می‌کنند و اگر این توضیحات مفید باشد سایت را باز می‌کنند.

میزان رقابت در سئو سایت را بررسی کنید

میزان رقابت در سئو از اقدامات مهم ‌آنالیز سئو سایت است که در اولین فرصت باید انجام شود. بعد از شناسایی نقاط ضعف رقیبان می‌توانید روی آن‌ها فعالیت کرده و آن را به نقاط قوت خود تبدیل کنید.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم، ابزارهای زیادی برای سئو و بهینه‌ سازی سایت وجود دارد که چند تا از قدرتمندترین و پرکاربردترین‌ را برایتان شرح دادیم. اگر تجربه استفاده از هر کدام از این ابزارهای آنالیز سایت را دارید، خوشحال می‌شویم که از پیشنهادات شما عزیزان استفاده کنیم. همچنین، اگر که در زمینه آموزش سئو سوالی دارید می توانید از طریق بخش نظرات برای ما کامنت بگذارید.

آنالیز سئو سایت در ارتقا رتبه و اعتبار سایت نقش اساسی دارد. ازاین‌رو باید در فواصل مشخص از طریق ابزارهای سئو به آنالیز سایت از جهات مختلف پرداخته و بعد از رفع ایرادات، روی نقاط قوت بیشتر تمرکز کنید. بررسی سئو سایت بعد از راه‌اندازی سایت مهم‌ترین اقدام جهت افزایش اعتبار و نمایش بیشتر سایت است. در این فرایند صاحبان و یا طراحان سایت سعی می‌کنند، مطالبی کاربردی را در قالب الگوریتم‌های گوگل بارگذاری نمایند.

سوالات متداول
آیا ابزارهای آنالیز سایت رایگان هستند؟

برخی از این ابزارها رایگان هستند و برخی در ازای پرداخت هزینه بصورت هفتگی و ماهیانه به شما خدمات ارائه می‌دهند. البته اکثر ابزارهای سئو معمولا تا چندین روز امکان استفاده رایگان را دارند. 

در چه فواصل زمانی باید سئو سایت را بررسی کنیم؟

بررسی سئو سایت فعالیتی است که باید روزانه انجام شود. وبسایت مانند یک موجود زنده است مه هر روز نیاز به توجه و رسیدگی دارد!

۳ ابزار ضروری برای تمام سئو کاران کدامند؟

۱. گوگل سرچ کنسول ۲. گوگل آنالیتکس ۳. سئو کوئِک

مقالات پیشنهادی
star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
اولین امتیاز رو ثبت کنید
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *