تصور کنید همین حالا در خیابانهای زیبای شهر دبی در حال قدم زدن هستید. حال در میان آن همه زرق و برق، آسمان خراشها و برجهای زیبا و دیدنی این شهر توجهتان را به خود جلب میکنند. ناگهان به کنار یک آسمان خراش میرسید و گردنتان را به عقب خم میکنید تا انتهای آن را ببینید. حالا به نظرتان ممکن است در این لحظه بگویید: وااای، چه شگفت انگیز! این پنجمین برج بلندی است که تا به حال دیدهام! خوب معلوم است که نه! چون ما انسانها همیشه به دنبال بهترین و کاملترینها و خاص ترین هستیم. مثلا بهترین غذاها، بهترین لباسها، بهترین کتابها و البته بهترین و جامعترین محتواها!
در اینجاست که پای تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا (Skyscraper technique in content production) به میان میآید. همان تکنیکی که به ما کمک میکند محتوایمان یک سر و گردن از رقبا بالاتر باشد. در ادامه این مطلب از مجله مای کاستومر قصد داریم شما را با این تکنیک قدیمی اما تاثیرگذار بیشتر آشنا کرده و نحوه اجرای استراتژی آن را با شما به اشتراک بگذاریم. پس ادامه این بخش جذاب را از دست ندهید.
تکنیک آسمان خراش چیست؟
آسمان خراش یکی از جذابترین و اثرگذارترین تکنیکهای تولید محتواست، که برای اولین بار توسط شخصی به نام برایان دین معرفی شد. در این تکنیک میبایست محتوایی جامع تولید کنیم، بسیار جامع! بسیار بسیار جامع! به عبارت سادهتر محتوایی که از صفر تا صد و از سیر تا پیاز یک موضوع را تحت پوشش قرار دهد محتوای آسمان خراش نامیده میشود.
در این محتوا هیچ چیز از قم نیفتاده و مخاطب با خواندن آن به پاسخ تمامی پرسشهای خود می رسد. تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا در حقیقت نوعی مارکتینگ درونگراست، که اگر به شیوه اصولی اجرا شود سایت را به شدت رشد خواهد داد.
یک مثال جالب از تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا!
پیش بینی میکردیم که شاید درک ساختار محتواهای آسمان خراش برایتان کمی دشوار باشد، چون تولید یک محتوای جامع و کامل قطعا کار سادهای نیست. به همین دلیل برای آشنایی بهتر با این تکنیک برایتان یک مثال جالب داریم:
فرض کنید قرار است محتوایی با موضوع” سئو چیست؟” تولید کنید. اگر بخواهید به روال گذشته پیش بروید احتمالا از هدینگها و سرفصل های زیر برای این محتوا استفاده خواهید کرد:
- سئو چیست؟
- اهمیت سئو برای کسب و کارها
- بهترین روشهای سئو وبسایت
همین! اما اگر بخواهید تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا را پیاده سازی نمایید، میبایست از تمامی سرفصلهای زیر برای نگارش این محتوا استفاده کنید:
- سئو چیست؟
- اهمیت سئو برای کسب و کارها
- تاریخچه سئو
- مهمترین مزایای سئو وبسایت
- انواع روشهای سئو و بسایت( سئو آف پیج و سئو آن پیج)
- ۶ ترفند شگفت انگیز برای سئو وبسایت
- سئو کلاه سیاه یا سئو کلاه سفید؟
- سئو مخفف چیست؟
- کدام روش سئو بهتر است؟
- بازار کار سئو در ایران و کشورهای دیگر
- میزان درآمد سئو
- پیش بینی بازار کار سئو در سالهای آینده
با استفاده از این هدینگها شما یک محتوای آسمان خراش تولید کردهاید. همینقدر کامل و جامع و صفر و تا صدی!
توصیه میکنیم برای یادگیری صفر تا صد اصول تولید محتوای متنی برای سایت، نکات سئو محتوا و مراحل تولید محتوای بهینه، دوره جامع سئو داخلی تهیه شده توسط آکادمی مای کاستومر را مشاهده نمایید. این دوره نهتنها تمام سوالات شما را در مورد نگارش محتوا پاسخ میدهد بلکه جدیدترین نکات تولید محتوای اصولی به شما آموزش میدهد.
تکنیک آسمان خراش از کجا آمد؟
حال این تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا، چه زمانی به دنیای سئو قدم گذاشت؟ این تکنیک در سال ۲۰۱۶ توسط برایان دین ابداع شد. برایان در این سال آمار شگفت انگیز رشد وبسایتش در مدت زمانی کوتاه را منتشر کرد و ادعا نمود این نتایج فوق العاده را فقط و فقط با اجرای تکنیک آسمان خراش کسب کرده است. از آنجا بود که گوگل هم جامع بودن متن را به عنوان فاکتوری مهم برای رتبه دهی در نظر گرفت و اینگونه شد که تکنیک آسمان خراش به دنیای سئو ورود کرد.
مزایای استفاده از تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا
استفاده از این تکنیک جنبههای مثبت بسیاری دارد و بی جهت نیست که کارشناسان سئو تاکید زیادی بر روی آن دارند. محتوای آسمان خراش مزایای زیر را به همراه دارد:
۱_ دیده شدنتان، آن هم بسیار بیشتر از قبل!
محتواهای آسمان خراش به راحتی وایرال میشوند. چون جامع بودنشان به شما این امکان را میدهد که از جنبههای بصری خاص مثل ویدئوها، اینفوگرافیکها و … در ساختارشان استفاده نمایید. اینگونه محتوایتان جذابتر و کاربر پسندتر شده و سایتهای دیگر نیز به آن لینک میدهند. در نتیجه به شکل چشمگیری دیده میشوید.
۲_ تسخیر قلب مخاطبان!
دیگر مزیت تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا جلب توجه مخاطبان است. مخاطب به سایت شما وارد میشود تا اطلاعاتی کسب کند. حال فرض کنید شما کاملترین، جامعترین و با کیفیتترین نوع اطلاعات را به او ارائه داده و هیچ سوال بی پاسخی را در ذهنش باقی نگذارید. چه چیزی از این بهتر؟ اینگونه قطعا کاربر سایت شما را به عنوان یک منبع معتبر شناخته و به محتوای آن علاقهمند خواهد شد.
۳_ گوگل عاشقتان میشود!
تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا نزد گوگل نیز بسیار ارزشمند است. چون گوگل در اکثر مواقع محتواهای جامعتر و کاملتر را بیشتر از محتواهای خلاصه و نیمه نصفه میپسندد. پس با این تکنیک میتوانید علاوه بر کاربران قلب گوگل را نیز تسخیر کرده و رتبههای بهتری کسب کنید.
معایب تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا
تکنیک آسمان خراش یک روش دو سر برد نیست، از طرفی دو سر باخت هم نیست! یعنی هم مزایای زیادی دارد و هم معایبی را به همراه خواهد داشت. فاکتورهای منفی محتوای آسمان خراش عبارتاند از:
حوصله سر بر هستند
کاربران این روزها کم حوصلهتر از آنند که بخواهند یک محتوای آسمان خراش چند هزار کلمهای را مطالعه کنند. اصلا شاید هم فقط به دنبال پاسخ یک سوال خاص هستند، اما وقتی وارد صفحه محتوای آسمان خراش شما میشوند، آنها را در دریایی از اطلاعاتی که شاید به دردشان هم نمیخورد غرق میکنید. به همین دلیل گاها محتواهای طولانی برای کاربران جذاب نبوده و باعث خستگی آنها خواهد شد.
گوگل آنقدرها هم دوستشان ندارد!
گفتیم که با تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا، گوگل عاشق وب سایتتان میشود. چون محتواهای کامل و جامع را بیشتر میپسندد. اما گاهی هم داستان بالعکس شده و گوگل علاقه چندانی به محتواهای طولانی نشان نمیدهد. چون گوگل طبق دادههای آماری خود، دریافته که کاربران محتواهای پیلار و کلاستر را بیشتر از محتواهای آسمان خراش دوست دارند و با آنها تعامل بیشتری نیز برقرار میکنند. پس این مدل محتوا را به متنهای طولانی و حوصله سر بر ترجیح داده و رتبه بالاتری به آنها میدهد.
آموزش قدم به قدم تولید محتوای آسمان خراش
حالا بیایید تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا را اجرا کنیم. اما چگونه؟ اینگونه:
۱_ موضوع مناسبی را انتخاب کنید
اول از همه باید یک موضوع مناسب را برای محتوایتان پیدا کنید. حال این موضوع باید سه ویژگی مهم زیر را دارا باشد:
- با کسب و کارتان مرتبط باشد.
- فراخور زیادی داشته باشد و بتوان برای آن متنی طولانی را نگارش کرد. مثلا عنوان ” راهنمای انتخاب لباس” برای نگارش محتوای آسمان خراش بسیار مناسبتر از عنوان ” نکات انتخاب رنگ لباس” است. چون حالت کلیتری داشته و زیر فصلهای بیشتری را تحت پوشش قرار میدهد.
- پر سرچ باشد، نه آنقدر کم سرچ که سالی یک بار هم در گوگل سرچ نشود!
۲_ و شروع یک نگارش حرفهای!
در مرحله دوم پیاده سازی تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا، باید نگارش را آغاز کنید، اما بسیار حرفهای و خلاقانه! برای این کار موضوع انتخابیاتان را در گوگل سرچ کرده و محتواهای ده سایت اول را بررسی کنید. سپس تمام سرفصلهایی که به کار بردهاند را به محتوایتان اضافه کنید. اما شرط کار جامع بودن است دیگر نه؟ پس باید برای جامعتر بودن از آنها، یک تا سه هدینگ جدید هم خودتان به محتوا اضافه کنید. در پایان مطمئن شوید که متن شما را از هر نظر، از رقبا کاملتر و با کیفیتتر است.
۳_ یک، دو سه و انتشار!
حالا تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا را پیاده سازی کردهاید و وقت انتشار است. شما باید محتوای خود را علاوه بر سایتتان در شبکههای اجتماعی، سایتهای پرسش و پاسخ و … نیز منتشر کنید تا بازدید بیشتری دریافت کند.
۴_ آسمان خراش بمانید!
مرحله آخر نیز بروزرسانی محتواست. محتوای شما باید همیشه آسمان خراش باشد، یعنی بهتر است رقبا را همواره تحت نظر داشته و مطمئن شوید که محتوایتان هنوز هم از آنها جامعتر است. اما اگر نبود با یک آپدیت ساده و اضافه کردن بخشهای جدید به محتوا، آن را بازهم جامعتر از رقبا نموده و نگذارید امتیاز آسمان خراش بودن را از دست بدهد.
تکنیک آسمان خراش برایان دین یا ایرانیها؟ مسئله این است!
راستش را بخواهید تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا که توسط برایان دین معرفی شد، کمی متفاوتتر از چیزی است که ما ایرانیها اجرا میکنیم. مثلا برایان دین این تکنیک را بیشتر برای دریافت بک لینک توصیه میکند و شیوه اجرای آن را اینگونه بیان کرده است:
- ابتدا یک محتوای طولانی تولید میکنیم، هرچقدر هم جامعتر باشد بهتر است.
- سپس آن را منتشر کرده و در ادامه به سراغ سایتهای رقیب میرویم.
- بعد سایتهایی که به رقبا لینک دادهاند را شناسایی میکنیم و به آنها میگوییم که محتوای ما جامعتر از رقباست و از این سایتها میخواهیم به جای آنها به ما لینک بدهند.
- حال به نظر خودتان چنین تکنیکی در ایران قابل اجراست؟ قطعا خیر! چون لینک دادن در وبسایتهای فارسی زبان چندان رایج نیست. اگر هم سایتی به رقبایتان لینک داده باشد، متقاعد کردن او برای اینکه به شما هم لینک بدهد کار چندان سادهای نیست.
پس بیایید از روش برایان دین صرف نظر کرده و تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا را به شیوه خودمان ایرانیان اجرا کنیم.
بهترین موقعیت برای اجرای تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا
و حالا یک مسئله مهم! هر تکنیک جا و مکانی دارد و اگر به شیوه اصولی از آن استفاده شود، قطعا نتایج خیره کنندهای خواهد داشت. تکنیک آسمان خراش هم از این قاعده مستثنی نیست و باید در موقعیت خاصی آن را پیاده سازی کنید تا منجر به موفقیت شود.
بهترین موقعیت برای استفاده از این تکنیک زمانی است که اصل موضوع شما بسیار مهم و پرسرچ باشد، اما کلمات کلیدی فرعی و سرفصلهایی که دارد سرچ چندانی نداشته باشند. بیایید برایتان یک مثال ساده بزنیم:
موضوع” تولید محتوا چیست؟” بسیار پرسرچ است. اما سرفصلهای آن مثل ” مزایای تولید محتوا” یا ” تاریخچه تولید محتوا و ” اهمیت تولید محتوا” سرچ چندانی ندارند. پس میتوان گفت این موضوع بهترین گزینه برای نگارش یک محتوای آسمان خراش است.
سخن آخر
به پایان این بخش جذاب رسیدیم، حال یک نکته مهم و الماسی برایتان داریم: محتوای آسمان خراش تنها زمانی باعث رشد سایت میشود، که بسیار غنی، خاص و ارزشمند باشد. پس اگر قرار است متن شما اطلاعات تکراری، خسته کننده، غیر جذاب و … را به مخاطب منتقل کند، بهتر است به همان مفید و مختصر گویی بسنده کنید. شرکت دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات سایت، سئو و اینستاگرام در خدمت شما عزیزان میباشد. برای دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ رایگان با ما در ارتباط باشید.
این تکنیک در سال ۲۰۱۶ و توسط شخصی به نام برایان دین معرفی شد.
این تکنیک مانند یک شمشیر دو لبه است، مثلا گاهی رتبه سئوی وبسایت را افزایش میدهد و گاهی هم باعث کاهش آن خواهد شد. در واقع همه چیز بستگی به عملکرد خودتان دارد و محتوای آسمان خراش هم میتواند تهدید باشد و هم فرصت
مواردی مثل هزینه بالاتر، زمان بیشتر برای نگارش، حوصله سر بر بودن و … مهمترین فاکتورهای منفی محتواهای آسمان خراش به شمار میروند.