تفاوت SEO و SEM از آن دسته موضوعاتی است که معمولاً در ابتدای ورود به دنیای بازاریابی دیجیتال، ذهن بسیاری را درگیر میکند. فرض کنید دو سایت مختلف در گوگل بالا آمدهاند: یکی با تبلیغات پولی، دیگری بدون هزینه تبلیغ. کدامیک اثرگذارتر است؟ این دقیقاً همان نقطهای است که تفاوت SEO و SEM معنا پیدا میکند.
اگر میخواهید بهجای هزینههای مداوم تبلیغات، روی یک راهکار ماندگار سرمایهگذاری کنید، خدمات سئو میتواند گزینهای قابل بررسی باشد. بهطور خلاصه، SEO یعنی بهینهسازی سایت برای نتایج طبیعی موتورهای جستوجو، در حالی که SEM شامل تبلیغات پولی هم میشود.
جدول مقایسه SEO و SEM
برای اینکه بهتر بتوان تصمیم گرفت کدام روش برای کسبوکار مناسبتر است، مقایسهی دقیق این دو رویکرد ضروری است. تفاوت SEO و SEM از نظر زمان، هزینه و نوع نتیجهگیری میتواند تأثیر زیادی بر استراتژیهای بازاریابی داشته باشد. هر کدام از این روشها مزایای خاص خود را دارند که بسته به هدف کسبوکار، میتوانند مکمل یکدیگر یا بهتنهایی مورد استفاده قرار گیرند. در جدول زیر، تفاوتهای مهم این دو روش را بهصورت جزئی بررسی کردهایم:
ویژگی | SEO (Search Engine Optimization) | SEM (Search Engine Marketing) |
تعریف | بهینهسازی سایت برای کسب جایگاه در نتایج طبیعی موتور جستوجو | بازاریابی از طریق موتور جستوجو، شامل تبلیغات پولی مانند گوگل ادز |
نوع نمایش | نتایج ارگانیک (طبیعی) بدون برچسب “تبلیغ” | نتایج تبلیغاتی با برچسب “Ad” در بالای صفحه نتایج |
هزینه | بدون پرداخت مستقیم برای کلیک، ولی نیازمند زمان و منابع تخصصی | پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) یا نمایش؛ بودجه مشخص نیاز دارد |
زمان نتیجهدهی | بلندمدت و تدریجی؛ گاهی چند ماه زمان میبرد | کوتاهمدت و سریع؛ بلافاصله پس از آغاز کمپین تبلیغاتی |
دوام نتایج | پایدارتر و بلندمدتتر، حتی پس از توقف فعالیت | موقت؛ پس از قطع بودجه تبلیغات، نمایش متوقف میشود |
میزان اعتماد کاربران | معمولاً اعتماد بیشتری به نتایج طبیعی دارند | برخی کاربران به نتایج تبلیغاتی کمتر اعتماد میکنند |
نیاز به بهینهسازی سایت | بسیار بالا؛ شامل محتوا، ساختار، سرعت، لینکسازی و تجربه کاربری | کمتر؛ تمرکز بیشتر روی تنظیمات کمپین و کلمات کلیدی |
قابلیت هدفگذاری دقیق | کمتر؛ بهصورت غیرمستقیم با بهینهسازی محتوا قابل انجام است | بیشتر؛ امکان هدفگذاری دقیق جغرافیایی، زمانی، دموگرافیک و رفتاری |
کنترل بودجه | قابلبرنامهریزی، اما هزینهها غیرمستقیم و بلندمدت هستند | کاملاً قابلکنترل و قابلاندازهگیری بر اساس بودجه روزانه و کلیک |
کاربرد اصلی | مناسب برای جذب پایدار مخاطب و برندینگ در طول زمان | مناسب برای جذب سریع مخاطب در زمان محدود یا رویداد خاص |
تحلیل و سنجش عملکرد | با ابزارهایی مثل Google Analytics و Google Search Console | با ابزارهایی مثل Google Ads و گزارشهای لحظهای دقیقتر |
پیشنهاد برای کسبوکارها | ایدهآل برای رشد طبیعی، کاهش هزینه بلندمدت و افزایش اعتبار برند | مفید برای شروع سریع، کمپینهای مناسبتی یا آزمایش بازار |
تفاوت SEO و SEM چیست؟
- نتایج جستجوی SEM برای کاربر بهعنوان یک تبلیغ ظاهر میشود، درحالیکه نتایج تلاشهای سئو اینطور نیست.
- نتایج SEM دارای پسوندهای تبلیغاتی هستند، درحالیکه نتایج SEO برعکس آن است.
- مالک وبسایت هر بار که شخصی بر روی تبلیغ آنها کلیک میکند، مبلغی را پرداخت میکند. صاحبان وبسایتها وقتی کاربر روی صفحه وب آنها کلیک میکند، هیچ پرداختی نمیکنند.
- از دیگر تفاوت SEO و SEM میتوان به عملکرد آنها اشاره کرد درواقع تلاشهای سئو بهمرورزمان به یک وبسایت ارزش میبخشد. تلاشهای SEM فوری هستند و هیچ ارزش طولانیمدتی ارائه نمیدهند.
- از اصلیترین تفاوت SEO و SEM میتوان به استراتژی هردوی آنها اشاره کرد درواقع SEO یک استراتژی بدون پرداخت است، درحالیکه SEM یک استراتژی پولی است.
سئو چیست و چگونه کار می کند؟
سئو به معنای بهینهسازی برای موتور جستجو است و فرآیندی است که برای بهینهسازی پیکربندی فنی، ارتباط محتوا و محبوبیت لینک یک وبسایت به کار میرود تا صفحات آن بهراحتی قابل یافتن، مرتبطتر و محبوبتر در مورد جستجوی کاربر شوند و درنتیجه، موتورهای جستجو رتبهبندی بهتری به آنها میدهند.
بهعبارتدیگر سئو در بازاریابی به معنای بهینهسازی مطابق الگوریتمهای موتور جستجو است، که فرآیند کسب ترافیک از نتایج جستجوی رایگان، طبیعی یا ارگانیک در موتورهای جستجو است. یکی از اهداف سئو در حقیقت بهبود وضعیت وبسایت شما در صفحات حاصل از موتورهای جستجو است. به یاد داشته باشید، هر چه وبسایت بالاتر باشد، افراد بیشتری آن را خواهند دید.
چرا سئو برای بازاریابی مهم است؟
سئو بخش اساسی بازاریابی دیجیتال است زیرا افراد هرساله در فضای مجازی از طریق موتورهای جستجوگر اقدام به جستجو و کاوش درباره وبسایتهای معتبر میکنند. بااینحال، نتایج جستجو در چند سال گذشته در حال تغییر بوده است تا به کاربران پاسخهای مستقیم و اطلاعاتی بدهد که بهاحتمالزیاد کاربران را بهجای هدایت آنها به وبسایتهای دیگر، در صفحه نتایج نگه میدارد.
همچنین به این نکته دقت داشته باشید که ویژگیهایی ازجمله پانلهای دانش و نتایج غنی حاصل از جستجو میتواند بهمراتب دید کاربران را افزایش دهد. از طرفی کاربران میتوانند اطلاعات بیشتری از شرکت شما کسب کنند. بنابراین میتوان بیان کرد که سئو یکی از مهمترین پایه و اساس اکوسیستم بازار محسوب میشود.
در حقیقت اگر بدانید که کاربران از وبسایت شما چه اطلاعاتی را میخواهند شما بهراحتی میتوانستید اطلاعات موردنیاز کاربران را جمعآوری و در سراسر وبسایت خود جهت اطلاعرسانی کاربران پیادهسازی کنید. شاید اینجا بار دیگر توانسته باشید تفاوت SEO و SEM را احساس کنید.
SEM چیست؟ ( search engine marketing)
بازاریابی موتورهای جستجو به انواع تکنیکها و استراتژیهایی اشاره دارد که یک شرکت میتواند برای ایجاد ترافیک بازدیدکننده بیشتر از صفحات نتایج موتورهای جستجو به یک وبسایت استفاده کند. هدف SEM ارتقای دید وبسایت با استفاده از جستجوی پولی، تبلیغات متنی و رتبهبندی جستجوی ارگانیک است. SEM یک اصطلاح چتر است که به روند افزایش دید وبسایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو از طریق تبلیغات جستجوی پولی اشاره دارد. اینجا بار دیگر تفاوت SEO و SEM خودش را نشان میدهد.
اهمیت SEM در بازاریابی چیست؟
در هنگام طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی بهمراتب با افزایش تعداد مشتریانی که دائماً در حال جستجو و خرید آنلاین در فضای مجازی برای محصولات خود هستند، بازاریابی موتورهای جستجو بهعنوان یکی از استراتژی بازاریابی برای دسترسی کاربران به شرکت موردنظر تبدیلشده است.. درواقع، اکثر بازدیدکنندگان جدید یک وبسایت با انجام یک پرسوجو در یک موتور جستجو آن را پیدا میکنند. در بازاریابی موتورهای جستجو، تبلیغکنندگان فقط برای برداشتهایی که منجر به بازدیدکنندگان میشود، پرداخت میکنند، و این روشی کارآمد برای شرکت برای صرف دلارهای بازاریابی خود است. بهعنوان یک امتیاز اضافی، هر بازدیدکننده بهطور تدریجی رتبه وبسایت را در نتایج جستجوی ارگانیک بهبود میبخشد.
ازآنجاییکه مصرفکنندگان باهدف یافتن اطلاعات تجاری وارد عبارتهای جستجو میشوند، در مقایسه با سایتهای دیگر مانند رسانههای اجتماعی که در آن کاربران بهصراحت چیزی را جستجو نمیکنند، در وضعیت بسیار خوبی برای خرید قرار دارند.
جالب است که روشهای زیادی وجود دارد که نه تنها بر تفاوت SEO و SEM اشاره میکند، بلکه مشخص میسازد SEO و SEM مشابه یکدیگر هستند.
شباهت SEO و SEM
- SEO و SEM به یک نماینده املاک کمک میکند تا در نتایج جستجو ظاهر شود و رتبه بالاتری کسب کند.
- هدف SEO و SEM آوردن کیفیت و کمیت ترافیک بیشتر به وبسایت یک نماینده است.
- برای موفقیت در سئو و SEM باید مخاطبان خود را بشناسید. استراتژیهای هر دو روش بازاریابی به صحبت مؤثر با مشتریان یک نماینده و جلب علاقه آنها بستگی دارد.
- SEO و SEM هر دو بر تحقیقات کلمات کلیدی متکی هستند. این شامل درک عباراتی است که کاربر هنگام جستجوی خدمات نماینده جستجو میکند.
- سئو و SEM استراتژیهای یکپارچه نیستند. هر روش برای اطمینان از موفقیت نیاز به تجزیهوتحلیل، آزمایش و بهینهسازی مداوم دارد.
- بازاریابی موتورهای جستجو روشی برای تبلیغ و تبلیغات است که به محتوای شرکتها کمک میکند تا در بین ترافیک موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشند. مانند بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO)، بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) به شرکتها کمک میکند تا روش رتبهبندی محتوا توسط موتورهای جستجو را بهبود بخشند.
سخن پایانی
اگرچه تفاوت SEO و SEM در بازاریابی بهطور کامل مشهود است اما SEO و SEM استراتژیهای بازاریابی باکیفیتی هستند که برای بسیاری از مشاغل ازجمله نمایندگان املاک و مستغلات مزایایی را ارائه میدهند. تصمیمگیری در مورداستفاده از کدامیک (یا حتی هر دو بهطور همزمان) به عهده نماینده است. اگر به دنبال افزایش ارزش وبسایت خود در طول زمان و اجتناب از پرداخت هزینه برای قرار دادن تبلیغات هستید، سئو راهحلی است که باید انجام دهید. اگر میخواهید فوراً در صدر SERP ها قرار بگیرید و ترافیک آن را بهبود ببخشید، SEM راهی برای سریع رفتن است.
آژانس دیجیتال مارکتینگ یکی از مجموعههای معتبری است که در فضای مجازی درزمینه طراحی سایت، سئو، بهینهسازی وبسایت، تولید محتوا، مدیریت اینستاگرام و…. فعالیت میکند. شما میتوانید برای مشاوره سئو و یا پرسیدن سوالات خود در اینباره با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید و یا از طریق بخش نظرات سوالات خودتان را بپرسید.
آیده SEM احتمالا به این شکل خواهد بود که هم لینک های ارگانیک و هم لینکهای پولی را پشتیانی خواهد کرد تا مشتریان بالقوه را بتواند برای سایتها به مشتریان بالفعل تبدیل کند.
هر دو مفهوم SEO و SEM مهم هستند. SEM بهطور کلی به معنای هر دانش و مهارتی است که موجب افزایش حضور شما در اینترنت میشود که حتی شامل خود SEO نیز میشود.
اکثر مشاوران دیجیتال مارکتینگ ترکیبی از لینکهای ارگانیک و پولی، فعالیت قوی در شبکه های اجتماعی، سئوی قوی، بک لینکهای خوب و محتوای منحصر به فرد را به صاحبین سایتها پیشنهاد می کنند. ترکیب این روش ها و استفاده چرخشی از آنها موجب جذب حداکثری ترافیک به سایت میشود و فروش شما را متحول میکند.