myc-logo1

راهکار های تحقیقات بازار

راهکار های تحقیقات بازار
شناخت 7 اصول تحقیقات بازار
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
اولین امتیاز رو ثبت کنید

اصول تحقیقات بازار Principles of market research در موفقیت بازاریابی آنلاین تاثیر زیادی دارد. قبل از اینکه در مورد طراحی سایت و تولید محتوای متنی خود فکر کنید ابتدا باید با اصول اولیه تحقیق در بازار آشنا شوید. قطعاً شناخت این اصول به موفقیت سئو و افزایش رتبه سایت در گوگل کمک زیادی نیز می‌کند.

انجام تحقیقات بازاریابی اشکال مختلفی دارد، اما پرس و جو سیستماتیک ویژگی مشترک همه این اشکال است. بنابراین به یک برنامه ریزی دقیق از فرآیند تحقیق منظم نیاز دارید. همچنین تحقیقات بازاریابی اغلب از یک الگو پیروی می‌کند که می‌تواند به‌عنوان مراحل متوالی تجزیه و مطالعه شود. در ادامه این مطلب در مورد مراحل و اصول تحقیقات بازار صحبت می‌کنیم.

1. شناسایی مشکل

شناسایی مشکل

در اصول تحقیقات بازار شناسایی مشکل اولین اصل مهم است و برای افزایش رتبه سایت در گوگل بسیار حیاتی است. فرآیند تحقیقات بازار با شناسایی مشکلات آغاز می‌شود. شناخت واضح مشکل ممکن است در همان ابتدای فرآیند تحقیق امکان پذیر نباشد. زیرا اغلب فقط علائم مشکلات در مراحل ابتدایی مشخص می‌شود. سپس، پس از انجام برخی تحقیقات، تعریف واضح مسئله در تحقیقات بازاریابی اهمیت زیادی دارد. زیرا چنین تحقیقاتی به هزینه، زمان و انرژی زیادی نیاز دارد.

شناسایی مشکل در مراحل تحقیقاتی کمک زیادی می‌کند. این مراحل شامل تعیین اهداف تحقیق مناسب، تعیین تکنیک‌های مورد استفاده و میزان اطلاعات جمع آوری شده، می‌شود.

روش‌های تحقیق توضیحی که عموماً استفاده میشوند عبارتند از:

  • بررسی داده‌های ثانویه؛
  • نظرسنجی تجربی؛
  • مطالعات آزمایشی؛ (یعنی مطالعات یک نمونه اولیه کوچک. همه اینها به‌عنوان “تحقیقات اولیه” نیز شناخته می‌شود.)

2. اهداف تحقیق

پس از شناسایی مشکل، هدف تحقیق از دیگر اصول تحقیقات بازار محسوب می‌شود. شما به‌عنوان محقق باید بیانیه رسمی اهداف تحقیق را ارائه دهید. چنین اهدافی به‌صورت سؤالات پژوهشی، بیانیه یا فرضیه بیان می‌شوند. به‌عنوان مثال، هدف تحقیق پیدا کردن میزان تأثیر طرح‌های پیشبرد فروش بر حجم فروش است که به‌صورت یک بیانیه بیان می‌شود.

از سوی دیگر، فرضیه می‌تواند با یافته‌های تجربی رد یا تایید شود. به‌عنوان مثال الگوی بسته بندی جدید منجر به افزایش فروش و سود شده است. پس از تدوین اهداف یا فرضیه‌ها، شما باید طرح تحقیق خود را انتخاب و آماده کنید.

3. برنامه ریزی طرح تحقیق

برنامه ریزی طرح تحقیق

پس از تعریف مسئله تحقیق و تعیین اهداف، طرح تحقیق از دیگر اصول تحقیقات بازار به شمار می‌رود. در طرح تحقیق شما باید روش جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد نیاز را مشخص کنید. این طرح نشان دهنده چارچوبی برای طرح اقدام پژوهشی است.

اهداف مطالعه خود را باید در طرح تحقیق تعیین کنید که مطمئن شوید داده‌های جمع آوری شده با اهداف مرتبط هستند. همچنین در این مرحله باید نوع منابع اطلاعاتی مورد نیاز، روش گردآوری داده‌ها، نمونه گیری، روش شناسی، زمان و هزینه‌های احتمالی تحقیق را نیز مشخص کنید.

4. برنامه ریزی نمونه

از دیگر اصول تحقیقات بازار برنامه ریزی نمونه است. نمونه گیری شامل تعداد کمی از اقلام یا بخش‌هایی از جمعیت است که برای نتیجه گیری در مورد جمعیت استفاده می‌شود.

5. جمع آوری داده‌ها

مجموعه داده‌ها به جمع آوری حقایق کمک می‌کند که در حل مشکلات مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین روش‌های تحقیق بازار اساساً روش‌های جمع آوری داده‌ها هستند. داده‌ها می‌توانند از گزارش‌ها، مجلات و سایر نشریات مربوطه، به‌ویژه مقالات مکتوب، نشریات دولتی، نشریات شرکت، کتاب‌ها و غیره جمع‌آوری شوند. به این داده‌ها ثانویه می‌گویند.

داده‌ها می‌توانند از طریق تحقیقات تجربی با ابزارهای مختلف از پایگاه اصلی جمع آوری شوند. همچنین به آنها داده‌های اولیه می‌گویند و در سئو مورد استفاده قرار می گیرد.

بهطور کلی دو نوع منبع وجود دارد:

  1. منابع داخلی: موجود در خود شرکت، مانند داده‌های حسابداری، گزارش‌های فروشندگان و غیره.
  2. منابع خارجی: خارج از شرکت.

6. تجزیه و تحلیل داده‌ها

تجزیه و تحلیل داده‌ها

تجزیه و تحلیل داده‌ها هنگام سئو سایت فروشگاهی در اصول تحقیقات بازار نقش اساسی دارند. پس از جمع‌آوری داده‌ها، این داده‌ها باید در قالبی پاسخ‌هایی را برای مشکل اولیه شناسایی پیشنهاد کند. پردازش داده‌ها با ویرایش داده‌ها و کدگذاری آن آغاز می‌شود. ویرایش، فرم‌های گردآوری داده‌ها را از نظر حذف، خوانایی و سازگاری طبقه‌بندی کرده است.

قوانین دسته‌بندی، ثبت و انتقال داده‌ها به رسانه‌های ذخیره‌سازی داده را کد می‌گویند. این پروسه کدگذاری، جدول بندی به‌صورت دستی یا رایانه‌ای را آسان می‌کند. اگر از تحلیل کامپیوتری استفاده می‌کنید می‌توانید داده‌ها را کلید و تایید کنید.

تجزیه و تحلیل داده‌ها، داده‌های جمع آوری شده در مورد موضوع را به‌صورت منطقی نشان می‌دهد. تحلیل در ساده‌ترین شکل آن شامل تعیین الگوهای ثابت و خلاصه کردن جزئیات مناسب است.

روش‌های تحلیلی مناسب به نیازهای اطلاعاتی مسئله، ویژگی‌های طرح‌های تحقیق و ماهیت داده‌های جمع آوری شده بستگی دارد.

7. تدوین نتیجه گیری، تهیه و ارائه گزارش

تدوین نتیجه گیری، تهیه و ارائه گزارش

آخرین مرحله در فرآیند تحقیقات بازاریابی، تفسیر اطلاعات و نتیجه گیری در تصمیم گیری است. گزارش تحقیق باید به صورت واضح و مؤثر یافته‌های تحقیق را نشان دهد. همچنین نباید به‌صورت پیچیده در مورد جنبه فنی مطالعه و روش‌های تحقیق صحبت کند.

جزئیات طراحی تحقیق و تجزیه و تحلیل آماری اغلب اهمیت ندارند، بلکه یافته‌های عینی مهم هستند. در صورت نیاز، شما می‌توانید توصیه‌ها یا پیشنهادهای مناسب خود را در این زمینه ارائه دهید. شما باید گزارش را از نظر فنی دقیق، قابل فهم و مفید ارائه دهید.

نتایج

در این مقاله تلاش کردیم 7 مرحله از اصول تحقیقات بازار به‌طور کامل توضیح دهیم. رعایت و شناخت این 7 اصول به شما در بازار بسیار کمک خواهد کرد.

یکی از بهترین خدماتی که از سمت مای کاستومر در اختیار شما گذاشته می‌شود، مشاوره با حرفه‌ای‌های دنیای دیجیتال مارکتینگ است. مهندس معراج معمارنسب از آن دسته مشاورانی است که افقی متفاوت را پیش روی شما ترسیم می‌کند. ضمن مشورت با ایشان راهکاری متفاوت را برای موفقیت کسب‌وکار خود خواهید یافت که تا کنون از آن بی‌خبر بوده‌اید. استفاده از تجارب حرفه‌ای‌ها برگ برنده شما خواهد بود.

star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
اولین امتیاز رو ثبت کنید
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *