myc-logo1

ایندکس اول موبایل چیست؟ نحوه بهینه سازی گوگل برای Mobile First indexing

ایندکس اول موبایل چیست؟ نحوه بهینه سازی گوگل برای Mobile First indexing
ایندکس اول موبایل
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
اولین امتیاز رو ثبت کنید

تعریف: ایندکس اول موبایل The first mobile index، فرآیند ایندکس گوگل و رتبه بندی یک وب سایت بر اساس نسخه موبایل در مقابل نسخه دسکتاپ آن است. می‌توانید با ابزار رایگانی مانند SEO Checker یا Google’s Mobile-Friendly Test Tool، سازگاری یک وب‌سایت برای موبایل را بررسی کنید.

آیا می دانستید که بیش از 50 درصد از کل ترافیک اینترنت به جای کامپیوتر از دستگاه های تلفن همراه می آید؟ این تنها یکی از دلایلی است که گوگل از ایندکس اول موبایل استفاده می کند، که فرآیند استفاده از نسخه موبایل یک وب سایت برای ایندکس شدن و رتبه بندی است.

چنانچه در این زمینه به مشاوره سئو نیاز دارید یا دنبال کسب اطلاع بیشتری در این زمینه هستید با ما همراه باشید:

ایندکس اول موبایل

ایندکس گوگل چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد معنای ایندکس اول موبایل صحبت کنیم، باید ایندکس گوگل را به طور کلی مورد بحث قرار دهیم. ایندکس چیست و چگونه کار می کند؟

فهرست جستجوی گوگل اساسا کاتالوگ کامل وب سایت های آن است. گوگل به هر سایتی در اینترنت دسترسی ندارد، بلکه فقط به سایت هایی که به فهرست خود اضافه می کند دسترسی دارد. روش ایندکس این است که خزنده‌های گوگل اینترنت را اسکن می‌کنند و هر وب‌سایت جدیدی را که پیدا می‌کنند «کرال» می‌کنند یا میخزند.

هر زمان که وب‌سایت قابل خزیدنی پیدا کنند که به نظر می‌رسد ارزشی برای کاربران دارد، گوگل آن سایت را به فهرست خود اضافه می‌کند. سپس، هنگامی که شخصی چیزی را در گوگل جستجو می کند، گوگل نتایج را از فهرست خود می گیرد و آنها را بر اساس میزان مرتبط و کاربرپسند بودن آنها برای آن جستجوی خاص رتبه بندی می کند.

ایندکس اول موبایل چیست؟

ایندکس اول موبایل به زبان ساده به این معنی است که وقتی گوگل وب سایت ها را ایندکس می کند، قالب های موبایلی آنها را بر قالب های دسکتاپ آنها در اولویت قرار می دهد. قبلاً برعکس این موضوع صادق بود، اما با رشد موبایلی که بخش عمده ای از ترافیک جستجو را در بر می گرفت، گوگل تصمیم گرفت تغییری ایجاد کند.

ایندکس اول موبایل چگونه کار می کند؟

حالا که شما تعریف ایندکس اول موبایل را می‌دانید، احتمالا برایتان سوال پیش می آید که ایندکس اول موبایل گوگل چگونه کار می‌کند و چه جایگاهی در طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی دارد؟

به این فکر کنید: اکثر سایت ها دو نسخه موبایل و دسکتاپ دارند.

قبلاً، وقتی گوگل یک سایت را ایندکس می کرد، نسخه دسکتاپ را به عنوان نسخه اصلی ایندکس می کرد و از آن برای تعیین رتبه بندی صفحه استفاده می کرد. اما اکنون، به جای آن، فرمت موبایل را به عنوان نسخه اصلی ایندکس می کند.

البته در مورد معنای ایندکس اول موبایل، باید این را اضافه کنیم که این بدان معنا نیست که گوگل در حال ایجاد یک روش ایندکس جداگانه برای تلفن همراه است. بلکه هنوز از فهرست اصلی استفاده می‌کند، اما این شاخص را اکنون به سایت‌های موبایلی نسبت به سایت‌های دسکتاپ اولویت می‌دهد.

ایندکس اول موبایل

چرا ایندکس اول موبایل مهم است؟

فرض کنید وب سایت شما روی دسکتاپ عالی به نظر می رسد، اما چندان سازگار با موبایل نیست.

با ایندکس اول موبایل، مهم نیست که نسخه دسکتاپ شما کیفیت بالایی داشته باشد. اما نسخه موبایلی با کیفیت پایین همان نسخه ای است که گوگل ایندکس می کند، بنابراین اگر سایت شما در موبایل زیاد مناسب نیست، رتبه شما خیلی بالا نخواهد بود. به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید شانسی برای قرار گرفتن در رتبه های بالا در نتایج جستجو داشته باشید، باید سایت خود را تا حد امکان موبایل‌پسند کنید.

همچنین بخوانید: ۳ نکته سئو تکنیکال برای سئوکاران مبتدی

چگونه می توانید سایتتان را برای ایندکس اول موبایل بهینه سازی کنید؟

راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید یک وب‌سایت سازگارتر برای موبایل ایجاد کنید که برای به‌ روز رسانی رتبه‌بندی موبایل گوگل بهتر بهینه‌سازی شود. برخی از تاکتیک‌ها به گوگل کمک می‌کنند تا سایت شما را مثبت‌تر ببیند و به شما رتبه بالاتری بدهد.

در اینجا چهار نکته بهینه سازی ایندکس اول موبایل برای وب سایت شما آورده ایم:

1. از طراحی واکنشگرا استفاده کنید

اولین و مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که طراحی ریسپانسیو را در وب سایت خود پیاده سازی کنید. طراحی ریسپانسیو به شکلی از طراحی وب اشاره دارد که در آن اِلِمان های سایت به طور خودکار با صفحه نمایشی که در آن قرار دارند، خواه دسکتاپ باشد یا موبایل تنظیم می شوند.

در حالی که می توانید با ایجاد دو سایت مجزا – یکی دسکتاپ و دیگری موبایل – سازگاری با موبایل را برطرف کنید، ایجاد یک سایت واحد و پاسخگو کردن آن بسیار ساده تر است. این به شما کمک می کند از مشکلات مربوط به URL های مختلف و محتوای تکراری جلوگیری کنید. مهندس معمار نسب اماده ارائه مشاوره سئو در این زمینه به شمال می باشد.

2. بهینه سازی سرعت صفحه

یکی دیگر از عناصر مهم در یک سایت موبایل سرعت صفحه است. حتی در نسخه های دسکتاپ، سرعت صفحه شما باید به همان سرعتی باشد که کاربران احساس ناراحتی نکنند. 83٪ از کاربران انتظار دارند صفحات در سه ثانیه یا کمتر لود شوند. اما با توجه به اینکه سرعت موبایل معمولا کندتر است، این عدد نیز کمی بالاتر است اما نباید به قدری باشد که کاربر ناراحت شود.

برای اینکه ببینید صفحات وب سایت شما در حال حاضر با چه سرعتی بارگذاری می شوند، می توانید از ابزارهای PageSpeed Insights یا GTmetrix استفاده کنید که به شما از 100 امتیاز می دهند. سپس برای بهینه سازی سرعت صفحه خود می توانید موارد زیر را انجام دهید:

1. کش صفحات وب
2. کوچک کردن کد
3. تغییر مسیرها (ریدایرکت ها) را محدود کنید
4. فشرده سازی تصاویر

با بارگذاری سریع صفحات، نه تنها می توانید کاربران را راضی نگه دارید، بلکه پیام مثبتی به گوگل ارسال کرده اید و به رتبه های بالاتری خواهید رسید.

ایندکس اول موبایل

3. برابری نسخه موبایل و دسکتاپ را رعایت کنید

فقط به این دلیل که یک سایت موبایل دارید به این معنی نیست که آن را در اولویت خود قرار داده اید. برخی از کسب و کارها یک وب سایت روی دسکتاپ ایجاد می کنند و سپس نسخه موبایل می سازند، اما نسخه موبایل تنها بخشی از محتوای نسخه دسکتاپ آن ها را دارد. اما در اینباره نباید نسخه موبایل را جدا از دسکتاپ بسازید.

به عبارت دیگر وقتی سایت موبایل شما حاوی تمام محتوای موجود در نسخه دسکتاپ نباشد، گوگل همچنان فقط سایت موبایل شما را ایندکس می کند، یعنی تا آنجا که به گوگل مربوط می شود، تمام محتوای اضافی در سایت دسکتاپ شما وجود ندارد!! و در نتیجه، شما با محتوای زیادی مواجه خواهید شد که هرگز رتبه بندی نمی شود. مطمئن شوید که تمام محتوای سایت دسکتاپ شما در سایت موبایلتان نیز وجود دارد. به عبارت دیگر، برابری موبایل و دسکتاپ را انجام دهید.

4. تست های سازگاری با موبایل را اجرا کنید

داشتن یک وب سایت سازگار با موبایل ضروری است، اما چگونه می توانید بفهمید که سایت شما به اندازه کافی موبایل فرندلی است؟ پاسخ این است که شما باید چند تست سازگاری با موبایل را انجام دهید. گوگل در Google’s Mobile-Friendly Test Tool آزمایشی ارائه می دهد که به شما امکان می دهد یک URL را وارد کنید و نتایجی در مورد سازگاری سایت خود با موبایل دریافت کنید.

سخن پایانی

آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر با چندین سال تجربه توانسته است این موضوع را در تمامی سایت هایی که طراحی کرده است به خوبی رعایت کند تا سایت ها هم در موبایل و هم در دسکتاپ رتبه خوبی داشته باشند.

چنانچه در  زمینه طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی سوالی دارید در بخش نظرات برای ما نظر ارسال کنید تا کارشناسان ما به سرعت پاسخ شما را بدهند تا شما نیز بتوانید مشکلات خودتان در اینباره را به طور کامل حل کنید.

star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
اولین امتیاز رو ثبت کنید
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *