myc-logo1

گزارش سئو چیست و چگونه گزارش خوبی بنویسیم؟

گزارش سئو چیست و چگونه گزارش خوبی بنویسیم؟
گزارش سئو
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
اولین امتیاز رو ثبت کنید

یکی از مهمترین نکاتی که هر سئو کار باید به آن توجه کنند داشتن یک گزارش سئو SEO report حرفه ای می باشد، به طور کلی با استفاده از گزارش سئو شما می توانید روند فعالیت خود را وفعالیت هایی که در جهت ارتقای سئو سایت انجام داده اید را به کارفرما نشان دهید.
در ادامه در آژانس دیجیتال مارکتینگ قصد داریم که اطلاعات کاملی در رابطه با اینکه گزارش سئو چیست و چگونه میتوان یک گزارش سئو ارائه داد با شما صحبت کنیم و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

گزارش سئو چیست و چگونه گزارش سئو خوبی بنویسیم؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم گزارش سئو به مجموعه فعالیت ها و تیریک هایی گفته می‌شود که شما بر روی سایت مورد نظر در جهت ارتقاء آن سایت انجام دهید. در نهایت باید گزارش کار خود را به کارفرما ارائه دهید تا کارفرما نیز در روند چگونگی ارتقاء سایت خود قرار می گیرد.
بسیاری از همکاران متاسفانه نمی توانند گزارش سئو بسیار خوبی بنویسند و یا آن را بی اهمیت و یا کم ارزش می دانند، زیرا تصور می‌کنند که با وجود ابزارهای همانند گوگل آنالیتیکس به راحتی می‌توانند دیتاها و اطلاعات صعودی را به کارفرما نشان دهند.

اما باید به شما بگویم که داشتن یک گزارش سئو جامع و خوب می تواند در تداوم همکاری شما با کارفرما بسیار تاثیرگذار باشد، زیرا شما با اینکار نتایج کار خود را به طور کلی به کارفرما نشان خواهید داد، و قطعاً نمی توانید نظر نتایج کار خود را با گفتگو به کارفرما نشان دهید!
بنابراین بهتر از همه چیز مکتوب باشد تا کارفرما بتواند آمار و ارقام را با یکدیگر مقایسه کند.

دلیل اهمیت نوشتن گزارش

همانطور که در بالا اشاره کردیم گزارش سئو یکی از مهمترین وظایف سئوکار می باشد که باید به کارفرما ارائه شود. اما دلیل اهمیت آن این است که با ارائه گزارش سئو شما می توانید تمامی آمار و ارقام قبلی را با آمار و ارقامی که پس از فعالیت شما بر روی سایت به دست آورده را مقایسه کنید و به راحتی می توانید این آمار و ارقام را تجزیه و تحلیل کرده و در اختیار کارفرما قرار دهید.

از طرف دیگر مزیت آن برای خود شما این است که شما می‌توانید نکات منفی و نقاط ضعف فعالیت خود را نیز شناسایی کنید تا در ارائه گزارشات بعدی آنها را برطرف کنید. مهمتر از همه اینکه شما به کارفرما حرفه ای بودن و اهمیت کار و رشد سایت مورد نظر برای خود را نیز نشان خواهید داد. در ادامه در رابطه با مواردی که باید در یک گزارش سئو نوشته شده و به کارفرما ارائه شود با شما صحبت خواهیم کرد.

تحلیل گزارش سئو

اینکه چگونه هنگام اجرای سئو سایت فروشگاهی گزارش سئو خود را ارائه می دهید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همین دلیل تصمیم گرفته ایم که در ادامه مواردی که باید در یک گزارش سئو حرفه ای ذکر شود را به شما آموزش دهیم.

• مقدمه

در ابتدا شما باید یک مقدمه و مرور کلی بر فعالیت خود بر روی سایت داشته باشید تا کارفرما متوجه شود قرار است در ادامه چه چیزهایی را مطالعه کند.

اهداف پروژه

اهداف پروژه یکی از مهمترین قسمت های گزارش سئو می باشد زیرا شما زمانی که میخواهید سئو یک سایت را به عهده بگیرید اهدافی را با توجه به بررسی هایی که انجام می کنید برای یک مدت زمان مشخص در نظر می گیرید، باید این اهداف را در گزارش کار خود ارائه دهید و سپس ذکر کنید که تا چه حد توانستید به آن اهداف نزدیک شوید.

• شاخص کلیدی عملکرد در سئو و یا همان KPI

این بخش را می‌توان یکی از مهم‌ترین برخی گزارش سئو به شمار آورد زیرا به شما و کارفرما نشان می‌دهد که شما تا چه حد توانسته اید به استراتژی هایی که از پیش آنها را تعیین کرده و سپس روی سایت پیاده کرده اید، دست پیدا کنید و اینکه آیا استراتژی به کار برده شده درست انتخاب شده است یا نه!

• سلامت سایت

علاوه بر این که شما باید موارد بالا را به طور کامل در گزارش سئو خود ارائه دهید شما موظف هستید که سلامت سایت را به کارفرما ارائه دهید و به او نشان دهید که از قبل سایت دچار چه خطاهایی بوده و هم اکنون آیا این خطا ها برطرف شده است یا نه! خطا ممکن است در سئوی تکنیکال و یا سئوی داخلی باشد شما باید گزارش کامل آنها را به کارفرما ارائه دهید.

• رتبه کلمات کلیدی

یکی دیگر از شاخصه های مهم گزارش نویسی بررسی رتبه کلمات کلیدی است. شما باید تمامی کلمات کلیدی که استفاده کرده اید و اینکه آنها چه تاثیری برروی صعود و یا نزول سایت داشتند را به کارفرما ارائه دهید.

• ورودی های سایت

ارائه گزارش ورودی های سایت نیز در گزارش نویسی یکی از نکات بسیار مهم است. که در واقع می توان گفت تمام سئو کاران حرفه ای این بخش را در گزارش کار خود ذکر می‌کنند زیرا کارفرما با دیدن این بخش می تواند متوجه شود که تا چه حد ورودی از گوگل داشته است.

• گزارش بک لینک ها

بک لینک هایی که برای سایت مورد نظر استفاده کرده اید را باید بررسی کنید و گزارشی کامل از ورودی هر یک از آنها در گزارش سئو خود ارائه دهید. زیرا بک لینک ها بر روی ورودی های سایت بسیار تاثیرگذار هستند.

• درگیری مخاطب با سایت

شما باید مدت زمان ماندن مخاطبین بر روی سایت را نیز در گزارش صحیح خود ذکر کنید، زیرا ماندن مخاطب بر روی سایت برای مدت طولانی بدین معنی است که محتوای مورد نظر برای مخاطب کاربردی بوده و شما توانسته اید نظر او را جلب کنید. اما میزان درگیری مخاطب با سایت به 2 بخش تقسیم می شود بخش اول شما باید بررسی کنید که آیا مخاطب و یا کاربر از مسیری که شما از پیش تعیین کرده اید پیشرفته است یا نه؟

و بخش دوم اینکه جذابیت محتوا برای مخاطب تا چه حد بوده است گاهی اوقات پیش می آید که مخاطب بدون اینکه زمانی را برای محتوای سایت ثبت کنند تنها بر روی سایت آمده و پس از گذشت چند ثانیه از سایت خارج شده است زیرا نتوانسته محتوای مورد نظر خود را پیدا کند بنابراین بررسی این دو بخش بسیار حائز اهمیت است.

گزارش سئو

ابزارهای لازم برای نوشتن گزارش سئو

شما میتوانید از ابزارهای مختلفی برای نوشتن گزارش سئو در آژانس دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید که مهمترین و از طرفی کاربردی ترین آنها را در ادامه به شما معرفی می کنیم.

Google Analytics
Google Search Console
MOZ
Majestic Seo
Histats.com
Semrush
Google PageSpeed Insights
Ahrefs Webmaster Tools

با استفاده از این ابزار ها شما می توانید یک گزارش حرفه ای بنویسید و البته با رعایت مواردی که در بالا ذکر شد.

کلام آخر

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد شما باید به یک سری موارد دیگر در گزارش سئو توجه کنید به عنوان مثال اگر شما تمرکز کافی بر روی دیتاها و آمار و ارقام در گزارش سئو نداشته باشید قطعاً آمار و ارقام نمی تواند نظر کارفرما را جلب کند و از همه مهمتر اینکه اگر شما به طور همزمان مدیریت سهوی چند این سایت را به عهده دارید سعی کنید برای هر کارفرما و هر سایت یک گزارش سئو اختصاصی تهیه کنید و در آخر اینکه استفاده از تصاویر و اینفوگرافیک را در گزارش سئو خود فراموش نکنید.

star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
اولین امتیاز رو ثبت کنید
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *