برای چند لحظه چشمانتان را ببندید و برند اپل را در ذهنتان تجسم کنید. چه چیزی را به خاطر میآورید؟ بگذارید حدس بزنم، احتمالا به یاد لوگوی جالب آن (سیب گاز زده) میافتید، شاید هم رنگ و طراحی مینیمال محصولات این برند در ذهنتان تداعی شود.
حتی با یک تجسم ساده نیز، اولین چیزی که به ذهنتان میرسد جنبههای بصری برند اپل هستند و این جادوی هویت بصری برند است! چرا؟ چون اجزا و هویت بصری قدرتمندتر از کلمات بوده و بهتر در ذهن مخاطب تثبیت میشوند.
حال در ادامه این مطلب از مجله مای کاستومر قصد داریم شما را با هویت بصری برند (Visual Brand Identity) بیشتر آشنا کرده و مهمترین اجزا و آیتم آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس ادامه این بخش جذاب را از دست ندهید.
هویت بصری برند (Visual Brand Identity) چیست؟
شاید هرگاه صحبت از هویت بصری برند شود، تصور کنید هویت بصری به معنای لوگوی برند است. یا مثلا تصاویر و اینفوگرافیکها و … اما هویت بصری و دیداری برند چیزی بسیار فراتر از اینهاست. پس بیایید در یک جمله آن را به طور دقیق تعریف کنیم:
” هویت بصری برند یعنی جلوه گاه بیرونی برند شما”
در حقیقت هویت بصری به هر المان یا آیتمی از برند شما گفته میشود که به مخاطبان نمایش داده میشوند و شما را با آنها به خاطر میآورند. مثل لوگو، تصاویر و هرچیزی که جنبه بصری و دیداری داشته باشد. همانطور که میدانید کلمات و متون بسیار قدرتمند هستند.
اما هویت بصری از آنها قدرتمندتر است، چرا که در انتقال احساسات عملکرد موثرتری دارد. پس هر کسب و کاری نیاز به طراحی هویت بصری برند دارد.
اهمیت هویت بصری برند
هویت دیداری برند اهمیت بسیاری دارد. چون طراحی حرفهای آن میتواند فاکتورهای مثبت زیر را به همراه داشته باشد:
- به برند شما اعتبار میبخشد.
- باعث جلب اعتماد مخاطبان میشود.
- به دیده شدن و شهرت برندتان کمک میکند.
- باعث تاثیرگذاری بیشتر تبلیغاتتان خواهد شد.
- سبب متمایز شدن برندتان نسبت به رقبا میشود.
- جایگاه برند شما را در ذهن مخاطبان تثبیت میسازد.
- و در نهایت تاثیرات بسیار مثبتی در برندینگ و برندسازیاتان خواهد داشت.
- به شما کمک میکند پیام برند خود را آسانتر و شفافتر به مخاطبان منتقل کنید.
مهمترین آیتمها و اجزای هویت بصری برند
هویت دیداری برند شامل اجزا و آیتمهای مختلفی میشود که عبارتاند از:
۱_ لوگو
لوگو اولین و شاید مهمترین آیتم هویت بصری برند محسوب میشود. لوگو در واقع آرم یا نشانی تجاری بوده که برند شما را با آن شناسایی میکنند. درست مثل همان لوگوی جالب اپل( سیب گاز زده) که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم.
حال این نشان تجاری روی محصولات شما درج میشود، در تبلیغاتتان نمایش داده خواهد شد و به طور کلی مخاطبان با دیدن آن برندتان را به خاطر میآورند.
۲_ فونت
دومین آیتم هویت بصری برند فونت یا اصطلاحا تایپ بیس میباشد. فونت در واقع دست خط برند شماست و در تمامی عناصر نوشتاریاتان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مثلا در نوشتههایی که قرار است در تبلیغات استفاده کنید، در بروشورها، در بیلبوردها و … حال فونت هر برند نیز باید بسیار متفاوت و منحصر به فرد باشد.
برای مثال فونت برخی برندها حس صمیمیت و خودمانی بودن را انتقال میدهد، یا مثلا برخی فونتها حس اقتدار یا لوکس بودن را به مخاطب القا میکنند.
۳_ تصاویر
تصاویر جز مهمترین اجزای هویت بصری برند میباشند. مثلا همان تصاویر محصولتان، یا تصویر مدیران برند، یا هر عکس و تصویر دیگری که مربوط به کسب و کارتان باشند. حال تصاویر هر برند نیز با سایر برندها متفاوت خواهند بود.
به عنوان مثال در تصاویر هر برند نوع نورپردازی، پس زمینهها، زاویه دوربین، افراد مقابل دوربین و … متفاوت خواهند بود.
۴_ پالت رنگ
منظور از پالت رنگ تمامی رنگهایی است که در جلوههای مختلف برندتان استفاده میکنید. این رنگها معمولا یکپارچه بوده و با یکدیگر همخوانی زیادی دارند. معمولا کارشناسان برندینگ بر این باورند که رنگهای مورد استفاده، باید بر مبنای مفهوم روانشناسی که دارند انتخاب شوند.
۵_ آیکونها
آیکونها شباهت زیادی به لوگوی برند دارند. اما کوچکتر بوده و کاربرد متفاوتی دارند. درست مثل آیکون صورتی اینستاگرام یا آیکون آبی تلگرام، آیکونها نیز گرچه ابعاد کوچکی دارند اما کمک میکنند تا برند شما بیش از پیش دیده شود.
هزینه طراحی هویت بصری برند چقدر است؟
و اما میرسیم به بحث هزینهها، که قطعا برای هر کسب و کاری اهمیت دارد. هزینه طراحی بصری برند بستگی به عوامل متعددی دارد. اما در حالت کلی هویت بصری، مانند شناسنامه کسب و کار شماست. پس بهتر است این کار را با بودجه محدود انجام ندهید.
چرا که اگر بخواهید طراحی هویت بصری برند شما توسط کارشناسان متخصص و حرفهای صورت پذیرد، بی شک هزینه بالایی را در بر خواهد داشت. اما نتایج فوق العاده آن، قطعا هزینههای صرف شده را توجیح خواهند کرد. در این زمینه توصیه میکنیم یک جلسه مشاوره دیجیتال مارکتینگ رایگان با آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر داشته باشید، تا با روال و هزینههای مربوطه آشنا شوید.
۵ عامل کلیدی در موفقیت طراحی هویت بصری برند
و اما چگونه هویت بصری خود را طراحی کنیم، آن هم بسیار موفق و تاثیر گذار! با در نظر داشتن عوامل کلیدی زیر، میتوانید طراحی هویت بصری خود را به بهترین و حرفهایترین شیوه ممکن انجام دهید:
-
ساده بودن
بازهم میرویم به سراغ برند اپل، انگار در این مطلب قصد نداریم دست از سر اپل برداریم! توجه کردهاید این برند تا چقدر طراحی بصری ساده و مینیمالی را برای خود انتخاب کرده است؟ چرا؟ چون طرحهای ساده بهتر در ذهن مخاطب نقش میبندند. پس در طراحی هویت بصری، سادگی را به خاطر داشته باشید.
-
متمایز بودن
هویت بصری برند (Visual Brand Identity) باید منصر به فرد باشد. به طوری که به واسطه آن میان شما و رقبا وجه تمایز ایجاد شود.
-
انعطاف پذیر بودن
طراحی هویت بصری برند باید به گونهای انجام شود که بتوانید در آینده آن را توسعه دهید، تغییر دهید یا حتی اصلاح کنید. پس انعطاف پذیر بودن نیز میبایست جزئی از ویژگیهای هویت دیداری برندتان باشد.
-
قابلیت یکپارچه سازی
هویت بصری برند باید قابلیت یکپارچه سازی داشته و با سایر المانها و اجزای برندتان همخوانی داشته باشد.
-
جذاب بودن
هویت بصری برند (Visual Brand Identity) تنها زمانی میتواند در ذهن مخاطب تثبیت شود، که جذاب، چشم نواز و به یاد ماندنی باشد. پس این عامل را نیز در نظر داشته باشید.
آیا همه برندها به هویت بصری برند نیاز دارند؟
قطعا! حتی کسب و کارهای بسیار کوچک! چون بیزینسهای کوچک رقبای قدرتمند بسیاری دارند که تنها راه پیروزی بر آنها، دیده شدنشان است. حال تا هویت بصری آنها شکل نگیرد، راهی برای دیده شدن نیز وجود ندارد. پس طراحی هویت دیداری برای همه برندها لازم است و برای برندهای کوچکتر لازمتر!
سخن آخر
در این مطلب از مجله مای کاستومر به بررسی هویت بصری برند (Visual Brand Identity) و اهمیت طراحی آن پرداختیم. هویت بصری تصویر بیرونی برند شماست که قرار است پیامها، احساسات و هر آنچه که با کلام بیان نمیشود را به مخاطبتان منتقل کند. پس در طراحی آن بسیار هوشمندانه و حرفهای عمل کنید. شرکت دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات سایت، سئو و شبکههای اجتماعی در خدمت شما عزیزان میباشد. برای دریافت مشاوره اختصاصی رایگان با ما در ارتباط باشید.
لوگو تنها بخش کوچکی از هویت بصری برند شماست.
توسط کارشناسان گرافیک، مشاورین برندینگ و … طراحی خواهد شد.
بله، پترن یا الگوها بخشی مهم و جدایی ناپذیر از هویت بصری برند خواهند بود.