تصور کنید همین حالا وارد یک سوپر مارکت بزرگ شدهاید و می خواهید یک بستنی خوشمزه خریداری کنید. آن هم خیلی سریع و بدون اتلاف وقت، در این مواقع احتمالا به سراغ برندهای شناخته شدهای مثل میهن و کاله و … میروید. حال فرض کنید قرار است یک نوشابه خانواده هم به سبد خریدتان اضافه کنید. حالا به سراغ چه برندهایی میروید؟
بگذارید حدس بزنم، احتمالا کوکاکولا انتخاب اولتان است نه؟! انتخاب دوستان هم فانتا و پپسی، اگر بخواهید به این سبد خرید یک سس کچاپ خوشمزه هم اضافه کنید، انتخابتان کدام برند است؟ بله بله، به احتمال زیاد برند دلپذیر! حال فکر میکنید چه چیزی باعث شده هنگام خرید بدون هیچ تعللی به سراغ این برندها بروید و با خیال راحت محصولاتشان را خریداری کنید؟ بسته بندیهای جذابشان؟ قیمت مناسبشان؟
نه! تنها چیزی که باعث میشود هنگام ورود به فروشگاه فورا به سراغ این محصولات بروید، داشتن آگاهی بسیار بالا از برندشان است. برای افزایش آگاهی از برندتان، مشاوره برندسازی با آژانس مای کاستومر میتواند به شما کمک کند تا استراتژیهای موثری را پیادهسازی کنید. این آژانس با تخصص خود در زمینه تحلیل بازار و هویت برند، به شما راهکارهایی برای ارتقاء دیده شدن برندتان ارائه میدهد. ارتباط با مای کاستومر، تجربهای ارزشمند برای ساختن تصویری ماندگار از برند شما خواهد بود: 17-02126408816
آگاهی از برند (Brand Awareness) چیست؟
آگاهی از برند شاخصی کلیدی بوده که میزان آشنایی مشتریان با برند شما را نشان میدهد. هرچقدر که مشتریان بیشتری از وجود برند شما آگاه باشند و با محصولات و خدماتتان آشنایی داشته باشند، درصد این شاخص نیز بالاتر میرود. در واقع ایجاد آگاهی از برند سبب میشود مشتری برند شما را بشناسد و بدون اینکه نیاز به متقاعد کردن او باشد، محصولاتتان را خریداری خواهد کرد.
گاهی هم مشتریان بدون اینکه از ما خریدی انجام دهند، نسبت به برندمان آگاهی دارند. مثلا بگذارید یک مثال جالب بزنم. بسیاری از ما ایرانیها حتی برای یکبار هم که شده محصولات اپل را خریداری نکردهایم، اما هرگاه که عکس یک سیب گاز زده را ببینیم فورا میگوییم: اع برند اپل! یا مثلا بسیاری از ما علاقهای به محصولات برند نایک نداریم، اما هرگاه لوگوی این برند را بشناسیم فورا نام آن را به خاطر میآوریم.
یا مثلا ممکن است ما هرگز ساعت رولکس نخریده باشیم، اما خوب میدانیم که این برند چقدر لوکس بوده و چه محصولات فوق العادهای دارد. یک مثال دیگر، ۹۰ درصد ما ایرانیها هرگز از سایت آمازون خرید نکرده ایم، اما همه نام آن را شنیدهایم و برایمان برندی آشناست. حال چرا؟ چون این برندها در ایجاد آگاهی از برند موفق عمل کردهاند، بسیار موفق!
چرا آگاهی از برند مهم است؟
اگر در همین لحظه از بسیاری از مدیران برندها سوال کنید که اصلیترین هدفشان از تبلیغات چیست؟ بدون درنگ میگویند: ایجاد آگاهی از برند! همینقدر مهم و حیاتی! همانطور که میدانید در هر حوزهای بازار گستردهای وجود دارد که این بازارها پر از رقبای بزرگ و قدرتمند هستند.
حال برندهای جدید چگونه میتوانند با وجود چنین رقبای غول پیکری شناخته شوند و سری میان سرها درآورند؟ بله! با ایجاد آگاهی از برند! در واقع بالا بردن آگاهی از برند سبب میشود برند گمنام و ناشناخته شما به یک برند محبوب و شناخته شده میان مخاطبان تبدیل شود. حال این شاخص مزایای دیگری نیز دارد که عبارتاند از:
- کسب اعتبار
- اعتماد سازی
- افزایش ارزش برند
- جایگاه یابی در بازار
- کمک به برندینگ حرفهای
- بالا رفتن نرخ فروش و سودآوری برند
- دیده شدن میان رقبا و افزایش شهرت برند
۶ استراتژی هدفمند برای ایجاد آگاهی از برند
استراتژیهای مختلفی برای ایجاد آگاهی از برند وجود دارند که هر بیزینسی می تواند بر اساس شرایط و اهدافی که دارد، بهترین و مناسب ترین آن ها را اجرا کند. حال مای کاستومر در این بخش ۶ استراتژی هدفمند و تاثیر گذار در ایجاد آگاهی از برند را معرفی می نماید:
تبلیغات کلیکی، یک راهکار تضمینی!
اولین اصل ایجاد آگاهی، دیده شدن برند شماست. حال تبلیغات کلیکی بهترین روش برای دیده شدن به شمار می رود. چرا که در این روش، شما تنها برای کلیک مشتریان روی بنر های تبلیغاتی اتان هزینه پرداخت می کنید. در نتیجه مطمئن خواهید بود که تبلیغات شما توسط مخاطبان دیده شده اند و آگاهی لازم ایجاد گردیده است.
اسپانسر شدن، یک راه میانبر عالی!
از دیگر روش های ایجاد آگاهی از برند می توان به اسپانسر شدن اشاره کرد. روشی پر هزینه که در اکثر مواقع نتایجی فوق العاده به همراه دارد. شما می توانید اسپانسر مالی برخی برنامه ها، جشنواره ها، همایش ها و مراسمات مختلف شوید. اینگونه مرتبا از برند شما نام برده می شود و در مدت زمانی کوتاه شهرت زیادی کسب می کنید.
شبکه های اجتماعی را دست کم نگیرید!
قابل انکار نیست که این روزها بسیاری از برند ها به واسطه شبکه های اجتماعی شناخته شده و روی کار آمده اند. در حقیقت شبکه های اجتماعی همانند اینستاگرام، یوتیوب و … میلیون ها مخاطب را در خود جای داده اند. پس با حضور در این شبکه ها می توانید میان هزاران هزار مخاطب دیده شده و نرخ آگاهی از برند خود را روز به روز افزایش دهید. اما این اتفاق تنها زمانی رخ می دهد که حضوری حرفه ای و مستمر داشته باشید.
از اینفلوئنسر ها کمک بگیرید.
اینفلوئنسر مارکتینگ نزد کاربران افرادی قابل اعتماد و تاثیر گذار به شمار می روند. در واقع اینفلوئنسرها در اکثر مواقع اعتبار بالایی دارند و مخاطب برای صحبت هایشان ارزش و اهمیت خاصی قائل است. حال تصور کنید برند شما توسط چنین افراد تاثیر گذاری تبلیغ شود، در این صورت مخاطبان زیادی با برند شما آشنا شده و می توان گفت گام مهمی در ایجاد آگاهی از برند برداشته اید. پس تبلیغ دادن به اینفلوئنسر ها نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد.
تولید محتوا، بهترین راه مشهور شدن برند!
گفتیم که برای ایجاد آگاهی از برند می بایست در شبکه های اجتماعی و فضای آنلاین حضور مستمر و همیشگی داشته باشید. اما لازمه این حضور، تولید محتواست. محتوا هم که هزار و یک نوع گوناگون دارد. از محتوای متنی سایت گرفته تا اینفوگرافیک و ویدئو و حتی تصاویر، همه این ها می توانند باعث دیده شدن برند شما شوند. البته اگر به شیوه خلاقانه و متمایز تولید شده باشند نه کپی شده و بی کیفیت!
تبلیغات آفلاین هنوز هم نفس می کشد!
شکی نداریم که این روزها تبلیغ در فضای آنلاین بیشترین تاثیر را در دیده شدن برندتان دارد. اما تبلیغات آفلاین نیز گاها می توانند تاثیر مطلوبی داشته باشند. مثل چاپ تراکت، بیلبورد ها، چاپ کارت ویزیت و … مخصوصا اگر فعالیت برند شما بیشتر در فضای سنتی و آفلاین است. در این زمینه بهرهگیری از خدمات و مشاوره رایگان با یک شرکت تبلیغاتی معتبر به شما کمک میکند تا تبلیغاتی هدفمند با کمترین هزینه و بیشترین بازده را داشته باشید.
چگونه نرخ آگاهی از برند را اندازه گیری کنیم؟
چه سوال خوبی! به هر حال فقط ایجاد آگاهی از برند نیست که اهمیت دارد، بلکه ما باید هر از گاهی به مسیرمان هم نگاهی بیندازیم تا بدانیم در کجای راه قرار گرفته ایم. برای این کار نیاز به آنالیز و اندازه گیری شاخص آگاهی از برند خواهید داشت. اما چگونه؟ به شیوه زیر:
ترافیک سایت
اولین راهکار برای اندازه گیری نرخ ایجاد آگاهی، بررسی میزان افزایش ترافیک سایت است. مثلا اگر نرخ بازدید سایتتان نسبت به یک الی دو ماه قبل، رشد قابل توجهی داشته است، طبیعتاً روزانه کاربران زیادی از آن بازدید خواهند کرد، و این یعنی تا به اینجای مسیر موفق عمل کرده اید.
میزان بک لینک سازی
دومین معیار آنالیز آگاهی از برند میزان بک لینک سازی است. اگر برند شما به اندازه کافی آگاهی ایجاد کرده و شناخته شود، قطعا سایتتان بک لینک بیشتری دریافت خواهد کرد. بک لینک بیشتر هم یعنی موفق بودن در ایجاد آگاهی، چون قطعا سایت های دیگر به یک سایت ناشناس که لینک نمی دهند، می دهند؟!
نرخ تعامل
نرخ تعامل نیز می تواند در اندازه گیری آگاهی از برند بسیار موثر باشد. مثلا اگر در شبکه های اجتماعی فعالیت دارید، تعداد لایک ها، کامنت ها و … را بررسی کنید. اگر تعداد بالایی داشته باشند، یعنی شما موفق به برقراری تعامل و افزایش نرخ آگاهی از برند شده اید.
برگزاری نظر سنجی
روش دیگر برای اندازه گیری میزان آگاهی از برند، برگزاری نظر سنجی است. شما می توانید در سایت یا صفحاتتان در شبکه های اجتماعی، با سوال کردن از کاربران، میزان آگاهی آن ها از برندتان را سنجش کنید. مثلا سوالاتی که در نظر سنجی می پرسید می توانند شامل موارد زیر باشند:
- نام برند ما را شنیده اید؟
- شعار برند ما چه بود؟ یادتان هست؟
- تا به حال از برند ما خرید کرده اید؟ چند بار؟
- از خدماتمان چطور؟ در خصوص آن ها اطلاعاتی دارید؟
سخن آخر
در این مطلب از مجله مای کاستومر اهمیت شاخص آگاهی از برند (Brand Awareness) را مورد بررسی قرار داده و روش های ایجاد شناخت و آگاهی از برند را با شما به اشتراک گذاشتیم. به طور کلی افزایش نرخ آگاهی از برند بسیار مهم بوده و نباید نسبت به آن بی توجه بود.
چون هرچقدر که نرخ این شاخص افزایش یابد، برند شما نیز شناختهتر شده و سودآوری بیشتری خواهد داشت. شرکت دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات سایت، سئو و شبکه های اجتماعی در خدمت شما عزیزان می باشد. برای دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ و برندسازی با ما در ارتباط باشید.
اول آگاهی و شناخت ایجاد می شود و بعد فروش اتفاق می افتد. پس هردو مهم اند، اما آگاهی از برند اولویت بیشتری خواهد داشت.
گوگل آنالیتیکس، با این ابزار می توانید صفر تا صد داده های مربوط به آگاهی از برند را در اختیار داشته و سنجش نمایید.
معلوم است که تبلیغات آنلاین! چرا که در جامعه آنلاین به مخاطبین بیشتری دسترسی خواهید داشت. آن هم با کمترین هزینه و به ساده ترین شکل ممکن!