myc-logo1

وفاداری به برند (Brand Loyalty) چیست؟ + ۷ راهکار برای ایجاد آن

وفاداری به برند (Brand Loyalty) چیست؟ + 7 راهکار برای ایجاد آن
وفاداری به برند
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
5/5 - (1 امتیاز)

شما فکر می‌کنید مشتریانتان به چه دلیلی از برندتان خرید می‌کنند؟ بگذارید حدس بزنم. احتمالا برای قیمت‌های مناسبی که دارید یا کیفیت بالای محصولاتتان، یا شاید هم فن بیانتان و این صحبت‌ها! حال تصور کنید بدون اینکه آنقدرها هم محصولات بی عیب و نقص و ارزان قیمتی تولید می‌کردید بازهم مشتریان بارها و بارها شما را برای خرید انتخاب می‌کردند.

 به طوری که از میان محصولات ده‌ها برند مختلف، به دنبال محصولات برند شما می‌گشتند و در خرید از برندتان بسیار مصمم بودند. چه خوب می‌شد نه؟ حال با ایجاد وفاداری به برند (Brand Loyalty) می‌توان این اتفاق شگفت انگیز را رقم زد.

در ادامه این مطلب از مجله مای کاستومر، قصد داریم به بررسی مسئله وفاداری به برند پرداخته و راهکارهای ایجاد آن را به شما عزیزان معرفی نماییم. پس ادامه این بخش جذاب را از دست ندهید.

وفاداری به برند (Brand Loyalty) چیست؟

وفاداری به برند یعنی تعهد و مصمم بودن مشتری در خرید از شما! در این حالت مشتری از میان ده‌ها برند مختلف محصولات شما را انتخاب می‌کند و بارها و بارها خرید کرده و حتی شما را به اطرافیان خود نیز معرفی می‌کند.

در حالی که ممکن است برند‌های دیگر محصولاتی لوکس‌تر و ارزان‌تر از برند شما داشته باشند، اما بازهم مشتری برند شما را انتخاب کرده و حتی از کم و کاستی‌های آن نیز چشم پوشی می‌کند. این است مشتری وفادار! بگذارید برای درک بهتر یک مثال جالب برایتان بزنیم. آخرین بار چه زمانی از گوگل استفاده کرده‌اید؟ مثلا خودم آخری بار ۳ ثانیه پیش از آن استفاده کرده‌ام!

حال مگر به جز گوگل هیچ جستجوگر دیگری در این دنیا وجود ندارد؟ قطعا وجود دارد، اما گوگل از ما مشتریانی وفادار ساخته و باعث شده هرگز به سراغ جستجوگرهای دیگر نرویم. حتی اگر گوگل مدتی در دسترس نباشد، قطعی داشته باشد یا مشکلی پیدا کند. برای مثال دوم هم می‌توان به کمپانی اپل اشاره کرد. اولین روز عرضه آیفون ۱۵ را به خاطر دارید؟

در آن روز صف خرید آیفون در نمایندگی‌ها آنقدر طولانی بود که آن سرش ناپیدا! پس اپل هم از ما مشتریانی وفادار ساخته، آنقدر وفادار که حتی ساعت‌ها قبل از عرضه محصولاتش نیز، برای خرید آن ها صف می‌کشیم!

اهمیت ایجاد وفاداری به برند

اهمیت ایجاد وفاداری به برند

ایجاد وفاداری به برند مهم است چون:

  • باعث افزایش ارزش برند شما می‌شود.‌ به هر حال ارزش هر برند با توجه به تعداد مشتریان وفادار آن سنجیده می‌شود.
  • خطر ورشکستگی کسب و کارتان را کاهش می‌دهد، چون با وجود آن همواره خریدارانی برای محصولاتتان وجود خواهند داشت.
  • باعث برندسازی برای کسب و کارتان می‌شود. چون مشتریان وفادار علاقه زیادی به معرفی برند شما به دوستانشان دارند، و این یعنی یک تبلیغات دهان به دهان قدرتمند!
  • هزینه تبلیغاتتان را نیز کاهش می‌دهد، چون مشتریان به صورت خود به خود به برند شما وفادارند و نیازی نیست که برای متقاعد کردن آن‌ها از راه تبلیغات، هزینه زیادی بپردازید.
  • با وجود وفاداری به برند شما می‌توانید با خیال راحت محصولتان را توسعه دهید و محصولات جدیدی تولید کنید. چون مشتریانی وفادار دارید که محصولتان را فورا خریداری کرده و اجازه نمی‌دهند روی دستتان بماند.

۷ تکنیک شگفت انگیز برای افزایش وفاداری به برند

۷ تکنیک شگفت انگیز برای افزایش وفاداری به برند

وفاداری به برند یک شبه اتفاق نمی‌افتد! بلکه یک فرآیند بلند مدت است که باید مدت‌ها برای آن تلاش کنید. اما با کمک راهکارها و تکنیک‌های زیر می‌توانید سریع‌تر به این هدف دست یابید:

۱_ نیاز و خواسته مشتریان را درک کنید

مشتریان به دنبال چه چیزی هستند؟ چه نیازهایی دارند؟ اگر نمی‌دانید، تحقیق کنید و به پاسخ این سوال برسید. چون تنها با درک نیاز مشتری است که می‌توانید محصولات و خدماتی مطابق خواست آن‌ها ارائه داده و رضایتشان را جلب کنید. داشتن رضایت مشتریان نیز اولین قدم در ایجاد وفاداری از برند محسوب می‌شود.

۲_ با کیفیت‌ترین محصول یا خدمات را ارائه دهید

گفتیم که وفاداری به برند باعث می‌شود که مشتریان چشم بسته از شما خرید کنند. اما اگر محصول یا خدمات شما کیفیت قابل قبولی نداشته باشد، رفته رفته مشتریان وفادارتان را از دست خواهید داد. پس به کیفیت بیش از هر چیزی اهمیت دهید.

۳_ در دسترس باشید

همیشه در دسترس مشتریان باشید و راه‌های ارتباطی زیادی را در اختیار آن‌ها قرار دهید. چرا که مشتریان معمولا به برندهایی که در دسترس بوده و همواره آماده خدمات رسانی هستند، وفادارتر خواهند بود.

۴_ معمولی نباشید

کسب و کاری می‌تواند در ایجاد وفاداری به برند موفق باشد که متمایز عمل کند. مثلا این وجه تمایز می‌تواند ارائه محصولی با قیمت ارزان باشد که از لحاظ کیفیت با رقبایتان برابری می‌کند. یا مثلا ارائه محصولی که زیباتر و جذاب‌تر از محصولات رقبا طراحی شده است. به حال معمولی نباشید، تا بتوانید مشتریان وفادار جذب کنید.

مشاوره برندسازی

۵_ تعامل یادتان نرود

اجازه ندهید مشتری به این باور برسد که شما فقط برای فروش محصولتان به سراغش می‌روید و بعد از آن هیچ ارتباطی با او نخواهید داشت‌. بلکه همواره با مشتریان در تعامل باشید تا وفاداری آن‌ها نسبت به برندتان را افزایش دهید.

به عنوان مثال می‌توانید در زادروز مشتریان برای آن‌ها ایمیلی با محتوای” تولدت مبارک” ارسال کنید و به مناسبت تولدشان برای آن‌ها تخفیفاتی در نظر بگیرید. نمی‌دانید همین تعاملات ساده چقدر می‌تواند روی موفقیت برند شما موثر باشد.

۶_ کمی دست و دلباز باشید

برای ایجاد وفاداری به برند برای مشتریان پاداش‌هایی را در نظر بگیرید‌. مثلا می‌توانید به آن‌ها تخفیف بدهید، برایشان هدیه‌های کوچکی ارسال کنید، به آن‌ها اشانتیون بدهید و خلاصه دست و دلبازتر عمل کنید. البته فقط کمی دست و دلباز!

نه آنقدر که کسب و کارتان را به مرز ورشکستگی برسانید! حال این پاداش‌ها علاوه بر وفادار سازی مشتریان، عمر وفاداری آن‌ها را نیز افزایش خواهند داد.

۷_ انتقاد پذیر باشید

اجازه دهید از شما انتقاد کنند، چون درون هر انتقادی نکاتی ارزشمند وجود دارد که می‌تواند برند شما را رشد دهد. در واقع تا انتقادات را نشنوید از نقاط ضعفتان خبردار نخواهید شد. پس انتقادات را گوش دهید و با رفع کم و کاستی‌ها، وفاداری مشتریانتان را افزایش دهید.

مشاوره رایگان با مای کاستومر

سخن آخر

در این مطلب از مای کاستومر در خصوص وفاداری به برند و اهمیت آن صحبت کردیم. به طور کلی وفادار سازی مشتریان کار ساده ای نیست و به راحتی اتفاق نمی‌افتد. اما اگر اتفاق بیفتد، برندتان با سرعت شگفت انگیزی به سوی موفقیت حرکت خواهد کرد. پس برای ایجاد وفاداری برند تمام تلاش خود را به کار گیرید. آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات سایت، سئو و شبکه‌های اجتماعی در خدمت شما عزیزان می‌باشد. برای دریافت مشاوره اختصاصی رایگان با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول
میزان وفاداری به برند را چگونه بسنجیم؟

شما با بررسی نرخ پرش، نرخ تبدیل، ارزش طول عمر مشتری، درصد رضایت مشتریان و مواردی از این قبیل، به راحتی می‌توانید میزان وفاداری به برند را سنجش و آنالیز کنید.

آیا منظور از وفاداری به برند همان وفاداری مشتریان است؟

خیر، گرچه این دو یک هدف را دنبال می‌کنند، اما کاملا متفاوت هستند.

آیا ایجاد باشگاه مشتریان در افزایش وفاداری برند تاثیر دارد؟

بله، مخصوصا اگر حضور در این باشگاه مزایایی را برای مشتریان به همراه داشته باشد.

مقالات پیشنهادی
star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *