طراحی لوگو برای سازمان ها و کسب و کارها + طراحی لوگو حرفه ای

طراحی لوگو برای سازمان ها و کسب و کارها + طراحی لوگو حرفه ای
طراحی لوگو
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
اولین امتیاز رو ثبت کنید

راستش را بخواهید مدت‌هاست که لوگوی شرکت اپل توجهم را به خود جلب کرده است، عکس یک‌ سیب گاز زده! در ظاهر لوگوی ساده‌ای به نظر می‌رسد نه؟ اما همین لوگوی ساده توانسته اپل را در ذهن مخاطبان جاودانه کند! چرا؟ چون در طراحی آن اصول خاصی رعایت شده‌اند، اصولی که اگر شما هم رعایت کنید یک لوگوی حرفه‌ای و ماندگار خواهید داشت.

صفر تا صد خدمات برندسازی ازجمله راهکارهای پرسونال برندینگ، تدوین استراتژی برندینگ، تعریف هویت برند، طراحی لوگو، طراحی سایت و … توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه می‌شود. شما عزیزان می‌توانید برای دریافت خدمات طراحی و دیزاین لوگو به صورت اصولی و یا بهترین تکنیک‌های برندسازی از طریق شماره تماس های 326 1888 0912 و 487 4777 0912 با کارشناسان ما در ارتباط باشید. درواقع مای کاستومر با بیش از ۱۲ سال سابقه درخشان در حوزه ارائه خدمات تبلیغات، برندسازی و مشاوره کسب‌وکارهای مختلف بهترین گزینه برای ارتقا بیزینس شما محسوب می شود.

این بار مای کاستومر قرار است از اصول و تکنیک‌های طراحی لوگوی منحصر به فرد و حرفه‌ای را برایتان صحبت کند. پس ذهنتان را حسابی آماده کنید که قرار است در ادامه این مطلب رمز و رازهای جالبی را بخوانید!

لوگو، نمادِ برند شما در چشمان مخاطبان!

دیگر فکر نمی‌کنیم حتی یک نفر هم باشد که با مفهوم لوگو آشنایی نداشته باشد، حتی اگر همین حالا به اطرافتان نگاهی بیندازید، حداقل چند لوگوی مختلف را مشاهده خواهید کرد. از لوگوی روی لوازم برقی گرفته تا لوگوی اسنپ و تپسی! اما بگذارید لوگو را به زبان ساده هم برایتان تعریف کنیم:

” لوگو یعنی نام و نشان و تصویر برند شما”

در واقع لوگو نماد گرافیکی کوچکی است که روی محصولات، بنرها، تراکت‌ها و هرچیزی که به برند شما مربوط شود چاپ می‌گردد. لوگو همان نشانی است که قرار است مشتریان در آینده شما را با آن به خاطر بیاورند.

اهمیت رعایت اصول و قوانین طراحی لوگو

اگر همین حالا چشمانتان را ببندید و به شما بگوییم به برند مک دونالد فکر کنید، قطعا تصویر یک M زرد رنگ که در یک مربع قرمز قرار گرفته است در ذهنتان نقش می‌بندد.

اگر بگوییم به توییتر فکر کنید چطور؟ آنوقت حتما به یک پرنده آبی رنگ فکر می‌کنید که در حال پرواز است.

یا مثلا اگر بخواهیم به لوگوی شرکت نایک فکر کنید هم احتمالا تصویر یک تیک ☑️ شیک و تر و تمیز مقابل چشمانتان ظاهر می‌شود. می‌دانید چرا؟

اهمیت رعایت اصول و قوانین طراحی لوگو

چون این برندها حسابی در طراحی لوگویشان موفق عمل کرده‌اند و توانسته‌اند در ذهن شما جایگاهی داشته باشند. در واقع آن‌ها با استفاده از اصولی طلایی، توانستند لوگویی به یاد ماندنی داشته باشند. دقیقا در اینجاست که می‌توان اهمیت رعایت این اصول را درک کرد و حالا می‌دانیم که در نظر گرفتن چنین قوانینی در هنگام طراحی، چقدر مهم و حیاتی است.

8 اصل مهم و بی چون و چرای طراحی لوگو!

خوب، دیگر وقت آن است که ببینیم راز موفقیت لوگوی اپل، گوگل و مک‌ دونالد، در چه اصولی نهفته است:

8 اصل مهم و بی چون و چرای طراحی لوگو!

سادگی، معماگونه نباشید!

اولین و اصلی‌ترین راز طراحی یک‌ لوگوی حرفه‌ای، سادگی آن است. لوگو باید آنقدر ساده و شفاف باشد، که مخاطب در چند ثانیه اولی که به آن نگاه می‌کند بتواند مفهومش را درک کند. نه اینکه آنقدر پیچیده باشد، که مخاطب هرچقدر به آن‌ نگاه کند متوجه نشود این‌ لوگو اصلا چه ربطی به برند شما دارد! در آخر هم آن را فراموش کند. پس لوگویی ساده و واضح را طراحی کنید، چون مخاطب حوصله کشف معما را ندارد!

مثلا اگر لوگوی شرکت اپل را نگاه کنید، این لوگو تصویر یک سیب گاز زده است، همین و بس! اما اگر همین سیب درون یک‌ سبد میوه قرار داشت و این سبد وسط میز پذیرایی خانه بود و خانواده هم دور آن جمع بودند، آیا بازهم لوگوی اپل تا این اندازه موفق بود؟ خوب، نه! پس از پیچیدگی دوری کنید.

کپی هرگز! کپی یعنی ما تقلیدکاریم!

در طراحی لوگو منحصر به فرد عمل کنید، چون هیچکس تا به حال نتوانسته با کپی کردن و تقلید راه به جایی ببرد! وقتی لوگوی شما از برندی دیگر کپی شده باشد، اول از همه در چشم مخاطبان بی اعتبار می‌شوید و همیشه از شما با عنوان برندی تقلیدکار یاد می‌کنند. حتی در ثبت لوگو هم به مشکل می‌خورید، چون لوگوی کپی و تکراری هرگز ثبت نمی‌شود. پس لوگوی جدید و منحصر به فردی را طراحی کنید که تا کنون توسط هیچ برندی استفاده نشده باشد و اولین برندی که از آن استفاده می‌کند شما باشید.

رنگ‌ها! رنگ‌ها معجزه می‌کنند!

هر رنگی معنا و مفهوم خاصی دارد، مثلا وقتی به رنگ صورتی نگاه می‌کنید حس لطافت و ظرافت را دریافت می‌کنید. پس طبیعی است که برندهایی که لوازم آرایش و وسایل مربوط به خانم‌ها را تولید می‌کنند، در لوگویشان از رنگ صورتی استفاده کرده باشند. یا مثلا رنگ سیاه نماد قدرت و جاودانگی است، رنگ‌ سفید هم که می‌دانید، نماد پاکی و معصومیت است.

حال اگر شما در طراحی لوگویتان از رنگ‌‌ها به شیوه هوشمندانه‌ای استفاده کنید، می‌توانید حس و حال برند را به مخاطبان هم منتقل کنید. مثلا فرض کنید یک برند تولید کننده لوازم شوینده هستید، حال اگر در لوگویتان از رنگ‌های سفید و آبی استفاده کنید، به مخاطب احساس تمیزی و پاکی را منتقل خواهید کرد، که کاملا با مفهوم برندتان مرتبط است. پس تاثیر رنگ‌ها را دست کم نگیرید و در هنگام طراحی از مناسب‌ترین‌ رنگ‌ها استفاده کنید.‌

جاودانگی لوگو فراموش نشود!

لوگو را برای یک روز و دوماه و ده روز طراحی نمی‌کنید! بلکه آن را برای همیشه نیاز خواهید داشت‌. چون نمی‌توانید هر زمان که بخواهید آن را تغییر بدهید و اگر چند بار این اتفاق بیفتد، مطمئن باشید که مخاطبان شما را فراموش خواهند کرد و دیگر نمی‌توانند لوگوهای جدیدتان را تشخیص بدهند. پس لوگویی را طراح کنید که ۱۰ یا ۱۵ سال دیگر هم قابل استفاده باشد. همچنین لوگو را طبق مد روز طراحی نکنید! چون مد هر ثانیه در حال تغییر است و اگر مد لوگوی شما عوض شود، دیگر به روز نیست و باید آن را دور بیندازید.

هویت برند را در نظر بگیرید

در طراحی لوگو به هویت برند هم توجه کنید. در واقع طرح لوگو باید با هویت و اهداف برند شما تطابق داشته باشد. به عنوان مثال اگر شما یک برند تولید کننده لوازم آرایشی باشید، لوگویتان می‌تواند عکس یک رژ لب ساده و صورتی باشد، چون هویت برندتان را به مخاطب نشان می‌دهد و مخاطب با دیدن رژ لب، سریعا متوجه می‌شود که شما فروشنده لوازم آرایشی هستید. یا مثلا اگر صاحب یک رستوران باشید، لوگوی شما می‌تواند عکس یک اسلایس پیتزا باشد! اینگونه مخاطب با دیدن لوگویتان متوجه می‌شود که قرار است یک تبلیغ خوشمزه را ببیند! البته این‌ها فقط چند مثال ساده بود و شما باید بسیار خلاقانه‌تر عمل کنید.

لوگو باید با چاپ سیاه و سفید دوست باشد!

یادتان باشد که همیشه قرار نیست لوگوی شما رنگارنگ و خوش نقش و نگار به مخاطبان نمایش داده شود. چون گاهی اوقات باید لوگو را به شکل سیاه و سفید چاپ کنید، مثلا روی تراکت‌ها، روزنامه‌ها، بیلبوردها و … حال آیا لوگویتان آنقدر جذاب و دیدنی است که با چاپ سیاه و سفید هم زیبا و خلاقانه به نظر برسد؟ اگر پاسختان به این سوال خیر است، پس به همان پله اول بازگردید و لوگو را دوباره طراحی کنید. چون لوگو باید با چاپ سیاه و سفید همخوانی داشته باشد‌.

از فونت مناسب استفاده کنید

احتمالا در طراحی لوگو به فونت‌ها هم نیاز پیدا خواهید کرد. چون برخی لوگوها متن دارند، مثل لوگوی گوگل که از حروف تشکیل شده است. حال در انتخاب فونت چند اصل را در نظر بگیرید. اول اینکه فونت ‌شما باید اختصاصی و خوانا باشد، همچنین فقط از یک‌ فونت استفاده کنید نه چندین و چند فونت، با توجه به این موارد می‌توانید نوشته‌های لوگو‌ را نیز به بهترین شکل طراحی کنید.

و شروع امتحان و آزمایش!

وقتی لوگو را به طور کامل طراحی کردید و همه چیز به پایان رسید، باید آن را امتحان کنید. مثلا می‌توانید با ابزارهای کامپیوتری لوگو را روی بیلبورد‌ها، تراکت‌ها و محصولات مختلف درج کنید و ببینید که آیا جلوه مناسبی دارد و توانسته به خوبی پیام و مفهوم برند شما را منتقل کند؟ اگر پس از آزمایش بازهم لوگو مناسب و مورد تاییدتان بود، دیگر می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید‌.

طراحی لوگو چقدر زمان می‌ برد؟

زمان و تایم طراحی شدن لوگوی شما به چند عامل مختلف وابسته است. در واقع نوع و سایز لوگو، میزان پیچیدگی طرح آن و… در تایم طراحی‌اش تاثیر دارند. مثلا هرچقدر‌ که طرح لوگو پیچیده‌تر بوده و جزئیات بیشتری داشته باشد، قطعا باید زمان بیشتری برای طراحی آن صرف شود.

طراحی لوگو چقدر زمان می‌ برد؟

پس بر این اساس یک لوگو ممکن است تنها در چند دقیقه طراحی شود، در حالی که طراحی کردن لوگویی دیگر ۱۰ روز به طول می‌انجامد. اما متوسط زمانی که باید برای این کار در نظر بگیرید، یک هفته خواهد بود.

مشاوره برندسازی با مای کاستومر

طراحی لوگو اصل و اصولی داشت که همه آن‌ها را یک به یک در این مطلب گنجاندیم. حالا وقت آن است که کار را به کاردان بسپارید! شما می‌توانید طراحی لوگو را با بالاترین کیفیت به دستان توانمند طراحان مای کاستومر بسپارید و در آخر از نتیجه نهایی شگفت زده شوید!
شرکت دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات مشاوره برندسازی و تبلیغات در خدمت شما عزیزان می‌باشد تا بتوانید برند خود را به صورت اختصاصی بر روی زبان ها بیندازید و افزایش فروش و جذب مشتریان را به وضوح لمس نمایید. برای دریافت مشاوره اختصاصی رایگان با ما تماس بگیرید. 326 1888 0912 و 487 4777 0912

سوالات متداول
چه عناصری باید در لوگو لحاظ شود؟

یک لوگوی خوب باید شامل عناصری مانند سادگی، قابلیت شناسایی، تطبیق‌پذیری، و ارتباط با برند باشد. همچنین انتخاب رنگ و فونت مناسب نیز بسیار مهم است.

آیا لوگو باید رنگی باشد یا سیاه و سفید؟

این بستگی به برند و پیام آن دارد. لوگوهای رنگی می‌توانند برای جلب توجه موثر باشند، در حالی که لوگوهای سیاه و سفید می‌توانند ساده‌تر و کلاسیک‌تر به نظر بیایند. 

چه زمانی باید لوگو را تغییر دهم؟

اگر هویت برند، هدف‌ها یا بازار هدف شما تغییر کند، یا اگر لوگوی فعلی دیگر با آنچه که می‌خواهید ارتباط برقرار نمی‌کند، ممکن است زمان تغییر لوگو باشد. همچنین اگر لوگوی شما قدیمی شده یا به روز نیست، نیاز به بازطراحی دارد.

مقالات پیشنهادی
star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
اولین امتیاز رو ثبت کنید
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دنبال چی هستی؟

برای مشاهده دوره به سبد خرید مراجعه نمایید.