تست A/B از جمله روشهای روانشناختی برای رابطه بهتر با مشتریان وب سایتها و اپکیلیشنها است. این فرایند در عین واحد دو گزینه (مثلا دو نوع از صفحه وب) را آزمایش میکند و بررسی میکند که کدام یک نرخ کلیک بالاتری دارد. با استفاده از این تست میتوان به جمع آوری اطلاعات کیفی و کمی کاربران پرداخت.
در تست AB گزینهای که داری نزخ تبدیل بیشتری باشد انتخاب میشود و درنتیجه میتوانیم نسخه بهتری از سایت یا اپلیکیشن خود را در اختیار کاربران بگذاریم. تست A/B بهترین روش برای درک رفتار مشتریان بلقوه و هدف و افزایش نرخ کلیک وبسایت است.
تست A/B چیست؟ ( A/B testing)
امروزه با توجه به رشد کسب و کارهای اینترنتی همواره مدیران این کسب و کارها به دنبال روشهایی هستند تا بتوانند مشتریان هدف خود را پیدا کنند و در نهایت فروش مجموعهشان را از طرق مختلف مثل تبلیغات بنری در سایت افزایش دهند. در این بین باید توجه کنید که تست A/B یک ابزار مناسب برای به دست آوردن اطلاعات رفتار و بازخورد مشتری میباشد. در واقع با استفاده از آزمون A/B میتوان بین دو نسخه از وب و یا حتی ایمیل و دیگر ابزارهایی که برای بازاریابی مورد استفاده قرار میگیرد به مقایسه پرداخت.
روش استفاده از این آزمون به گونهای است که میتوان یکی از نسخهها را به یک گروه و نسخه دیگر را به گروه دیگر سپرد. پس از این مشخص میشود که هر کدام از نسخهها چه بازخوردی داشتهاند. نتیجه این تست به شما کمک میکند تا بهترین ابزار بازاریابی را پیدا کنید.
اگرچه تست A/B ابزار قدرتمندی برای بهینه سازی صفحات وب است، اما اگر به درستی انجام نشود ممکن است نتایج خوبی به دنبال نداشته باشد. تنظیم پارامترهای مناسب و توجه به آمارها برای رسیدن به نتایج قابل اعتماد بسیار مهم است. از نمونهگیری زودهنگام نتایج خودداری کنید، زیرا این امر می تواند منجر به نتیجهگیری نامعتبر شود.
اهمیت استفاده از تست ای بی
کمک گرفتن از یک تیم حرفه ای در یک آژانس دیجیتال مارکتینگ معتبر از جمله مواردی است که افراد میتوانند برای افزایش فروش سایتشان از آن استفاده کنند. لذا روشهایی توسط این آژانسها ارائه میشود که طبق آن راحتتر میتوان مشتریان بالقوه را پیدا کرد. همانطور که گفته شد یکی از این روشها استفاده از تست A/B میباشد. به طور خلاصه میتوان گفت با استفاده از این تست شما میتوانید بفهمید که چه اصطلاحات کوچکی میتواند موجب افزایش فروش شما شود. همانطور که در روش فروش سنتی، تکرار اشتباهات و استفاده از اصطلاحات نامناسب باعث افت فروش میشود.
در فروش اینترنتی نیز بعضی از موارد موجب میشود که مشتریها از ما خرید نکنند. اما مشکل اصلی در این روش فروش این است که در آن واحد نمیتوان واکنش های مشتری را ملاحظه کرد. از این رو باید از روشهایی چون تست ای بی استفاده کرد تا واکنش های مشتریان رصد شود. دیگر دلیل اهمیت استفاده از این تست، مدیریت ترافیک وبسایت به بهترین شکل میباشد. با استفاده از این تست، مدیران سایت میتوانند تغییرات برنامهریزی شده بر روی وب سایت خود اعمال کنند که این امر تجربه کاربری را برای بازدیدکنندگان بهبود میبخشد.
با تست A/B، می توانید تغییرات مختلفی را در هر قسمت از وب سایت آزمایش کنید و تا زمانی که بهترین نسخه ممکن را پیدا نکنید، میتوان این را اعمال کرد.
مزایای تست A/B
- افزایش تعامل کاربر.
- کاهش نرخ پرش.
- افزایش نرخ تبدیل.
- به حداقل رساندن ریسک.
- تولید محتوا به بهترین شکل.
- پیاده سازی تست A/B آسان است.
- تست A/B بازدهی عظیم و یادگیری ارزشمندی را برای تیم شما فراهم می کند.
تعامل بهتر با کاربر
تست A/B یک راه هوشمند برای بهبود محتوای سایت شما و افزایش تعامل با کاربران است. به عنوان مثال، می توانید رنگ یک دکمه را در وب سایت یا اپلیکیشن موبایل خود تست کنید. سپس می توانید ببینید کدام رنگ منجر به کلیک های بیشتر میشود. تعجب آور است که چگونه یک تغییر کوچک می تواند تأثیر زیادی بر تعامل کاربران داشته باشد. هنگامی که تست A/B را اجرا می کنید، میتوانید ببینید کدام گزینه بهتر عمل میکند و آن تنوع را حفظ کنید.
تست A/B را می توان در بسیاری از موارد استفاده کرد. توسعه دهندگان و طراحان محصول میتوانند از این ابزار برای بهبود تجربیات کاربر از طریق به روز رسانی عناصر خاص یک صفحه استفاده کنند.
کاهش نرخ پرش
تجزیه و تحلیل AB می تواند به شما بگوید چه چیزی را بهینه کنید. این روش به شما کمک میکند مناطق پر ترافیک سایت یا برنامهتان را شناسایی کنید و صفحاتی با تبدیل کم یا افت زیاد که میتوانند بهبود یابند را شناسایی کنید تا بتوانید ایدههای جدیدی را در مورد چگونگی بهبود صفحات آزمایش کنید.
شما می خواهید بازدیدکنندگان خود را تا جای ممکن در وب سایت خود نگه دارید. شما می توانید این کار را با تغییر تصاویر و عنوان پست وبلاگ انجام دهید. آزمایش اینکه چه چیزی بهتر عمل میکند میتواند به شما کمک کند نرخ پرش را کاهش دهید و بازدیدکنندگان را مدت طولانیتری نگه دارید.
افزایش نرخ تبدیل
با تست AB، کسبوکارها میتوانند یاد بگیرند که چه نوع محتوایی احتمالاً بازدیدکنندگان وبسایت را به سمت خرید سوق میدهد. این یک تاکتیک بازاریابی عالی برای فهمیدن این است که مخاطبان شما چه رفتاری دارند.
آزمایش عناصر مختلف تجربه کاربر از طریق تست A/B روشی قدرتمند برای شرکتها برای ایجاد تغییراتی است که منجر به نتایج مثبت میشود و یاد میگیرند که چه چیزی مؤثرترین است. به عنوان مثال، یک وب سایت ممکن است عبارت روی دکمه ثبت نام را از “ثبت نام کنید” به “اکنون ثبت نام کنید!” و سپس مقایسه کنید که کدام یک کلیک بیشتری دارد و بفهمید مشتری کدامیک را ترجیح میدهد.
به حداقل رساندن خطرات
تست های A/B به شما امکان می دهد خطرات را به حداقل برسانید. اگر مطمئن نیستید که یک ویژگی یا عنصر جدید در سایت شما چگونه عمل میکند، می توانید یک تست A/B انجام دهید تا ببینید چگونه بر سیستم شما تأثیر می گذارد و کاربران چگونه به آن واکنش نشان می دهند.
محتوای موثر
تست A/B را میتوان برای بهبود هر تجربهای در طول زمان، چه در تلاش برای بهبود نرخ تبدیل یا پاسخ به یک سوال واحد استفاده کرد. تست A/B به ابزاری کم خطر و با پاداش بالا برای استفاده شرکتها تبدیل شده است. این موضوع میتواند به شما کمک کند حداکثر مقدار ارزش را از آزمایشهای تولید خود استخراج کنید و بازگشت سرمایه خود را افزایش دهید.
نحوه اجرای تست A/B
گاهی اوقات تست های A/B ممکن است دشوار باشد. یک راه برای اطمینان از موفقیت آنها این است که فقط یک عنصر از هر نسخه از آزمون را تغییر دهید. می توانید از یک تصویر متفاوت استفاده کنید اما عنوان و URL را یکسان نگه دارید، یا از عنوان دیگری استفاده کنید اما تصویر و متن را یکسان نگه دارید. برای شناسایی اینکه کدام تغییرات واقعاً تجربه مشتری را بهبود می بخشد، مهم است که یک عنصر را در یک زمان آزمایش کنید.
این به مشخص کردن تغییراتی که واقعاً بر رفتار کاربر تأثیر میگذارد نسبت به تغییراتی که تأثیر نمیگذارند کمک میکند. با گذشت زمان، با ترکیب اثرات تغییرات مختلف برنده از آزمایشها، برندهها میتوانند نشان دهند که چگونه تجربیات جدید به طور قابل اندازهگیری بهتر از تجربیات قدیمی هستند.
در مرحله بعد، میخواهید ترافیک را به طور مساوی و تصادفی به 2 تغییر مختلف تقسیم کنید. این موضوع تضمین میکند که هیچ تعصبی در مورد اینکه چه کسی هر یک از تغییرات را مشاهده میکند وجود ندارد. شما همچنین میخواهید که تغییرات همزمان آزمایش شوند. متغیری را که در حال آزمایش در مقاطع زمانی مختلف تغییر میدهید، ممکن است نتایج دقیقی تولید نکند. برای مثال، اگر آزمایشها را در زمانهای مختلف روز اجرا کنید، نمیتوانید به نتایج اعتماد کنید زیرا ویژگیهای خارجی دیگری را وارد میکنید که ممکن است نتایج را تحت تأثیر قرار دهد. برای اینکه تست خود را دقیق نگه دارید، هر دو نسخه از آزمون A/B را در یک برنامه نگه دارید.
تست A/B بخش حیاتی هر کسب و کاری است که میخواهد رشد کند. بخش بزرگی از این کار تعیین یک جدول زمانی برای آزمون است که نتایج آموزندهای را تولید میکند. شما میخواهید آزمایش خود را به مدت 2 هفته انجام دهید تا نتایج دقیق را دریافت کنید. بعد، شما می خواهید نتایج خود را اندازه گیری کنید. قبل از آزمون، شاخص های کلیدی عملکرد خود را مشخص کنید و ببینید که آزمون شما چگونه بر این معیارها تأثیر گذاشته است.
ابزارهای مناسب تست A/B
با توجه به آنچه در خصوص ویژگی های تست ای بی گفته شد باید توجه کنید که این تست برای عملکرد مناسب به ابزارهای نیاز دارد. این ابزارها برای بهینه سازی نرخ تبدیل و اجرای آزمایش های موفق ضروری میباشد. از جمله این ابزارها میتوان به گوگل آنالیتیکس اشاره نمود. همچنین گوگل اپتیمایز دیگر راه حل برای جمع آوری تست ای بی میباشد. شما میتوانید به صورت رایگان هر چه را میخواهید از این ابزارها دریافت کنید. توجه داشته باشید این دو ابزار توسط مهندسان تیم شما باید مورد استفاده قرار بگیرد که این مهندسان میتوانند با استفاده از آن به ردیابی پیشرفته بپردازند.
Optimizely دیگر ابزار تست ای بی
از دیگر انواع ابزارهای تست A/B میتوان به Optimizely اشاره کرد که جزو ابزارهای پیشرو در صنعت بهینه سازی نرخ تبدیل است و ممکن است برای هر کسب و کاری مورد نیاز باشد. در واقع Optimizely محصولات زیادی را ارائه میدهد و با استفاده از آن انجام تست ای بی و دیگر مواردی که برای بهینه سازی صفحات لازم است صورت خواهد گرفت.
Convert ابزاری پیشرفته برای تست A/B
علاوه بر این که در مدیریت سایت استفاده از قوانین سئو میتواند موجب افزایش فروش شود طبیعتاً ابزارهای تست نیز تا حد زیادی در پیدا کردن مشتریان بالقوه و افزایش فروش تأثیر خواهند داشت. دیگر ابزار مورد استفاده در این زمینه Convert میباشد که جزو پلتفرم های پیشرفته به حساب میآید و کارشناسان جهت بهینه سازی نرخ تبدیل به صورت پیشرفته میتوانند از این ابزار برای وبسایت ها محصولات خود استفاده کنند.
در واقع Convert آزادی بیشتری به وجود میآورد و شما میتوانید تغییرات مورد نظرتان را پیاده کنید. این نرم افزار علاوه بر این که برای تست ای بی مناسب است میتوانید برای آزمایش های چند صفحهای، تست چند متغیره و تست اسپلیت از آن استفاده کنید.
سخن پایانی
تست A/B از جمله روشهای است که با استفاده از آن میتوان بازدیدکنندگان سایت را به خرید محصول ترغیب کرد. این آزمون رفتار کاربران سایت شما را مورد بررسی قرار میدهد و شما میتوانید طبق نتیجه به دست آمده رفتاری داشته باشید که بازدیدکنندگان استقبال بیشتری از آن بکنند. همچنین ابزارهایی برای این منظور وجود دارد که بیشتر این ابزارها جهت استفاده، نیاز به تخصص و دانش و کافی خواهند داشت.
در آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر مخصصان طراحی سایت و سئو صفر تا صد خدمات تست A/B و سایر خدمات مربوط به سئو و سایت را با هزینه ای معقول و در نظر گرفتن جدیدترین نکات و متد انجام می دهند. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان مای کاستومر در ارتباط باشید.
بله صد در صد. تست A/B به ارائه نسخه بهتری از قسمتهای مختلف سایت کمک میکند. درنتیجه این تست به افزایش نرخ کلیک و افزایش بازدید سایت کمک میکند.
اگر در اجرای تست A/B مدت زمان مناسبی در نظر نگیرید، آمارها قابل اعتماد نخواهد بود و درنتیجه به تغییرات نامناسب منجر میشود.
تست A/B برای تمامی کسب و کارها بهویژه کسبوکارهایی که با بازاریابی و فروش مرتبط هستند بهکار می آید.