متا دیسکریپشن (meta description) چیست؟ اصول نوشتن توضیحات متا

متا دیسکریپشن (meta description) چیست؟ اصول نوشتن توضیحات متا
اصول متا نویسی
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
اولین امتیاز رو ثبت کنید

متا دیسکریپشن (meta description) همان متنی‌ست که زیر عنوان صفحات در نتایج گوگل دیده می‌شود. تا به حال شده دنبال یک موضوع بگردید و فقط با خواندن دو خط کوتاه زیر لینک، تصمیم بگیرید وارد آن صفحه شوید یا نه؟ همان دو خط، همان توضیحات متا هستند. اصول متا نویسی یعنی استفاده از زبان ساده، اشاره مستقیم به موضوع صفحه و تشویق کاربر به کلیک.

در واقع توضیحات متا خلاصه‌ای از محتوای صفحه است که باید در کمترین کلمات، بیشترین جذابیت را داشته باشد. توضیحات متا اگر درست نوشته شوند، می‌توانند نرخ کلیک سایت را بالا ببرند و این دقیقاً یکی از عناصر کلیدی در خدمات سئو حرفه‌ای است. در ادامه با ویژگی‌های یک توضیح متای مؤثر آشنا می‌شوید.

توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا چیست؟

متا دیسکریپشن یا توضیحات متا (Meta Description) یکی از عناصر کلیدی در هر استراتژی سئو برای طراحی سایت و فروشگاه‌های اینترنتی است. این توضیحات کوتاه، معمولاً حدود 160 کاراکتر، خلاصه‌ای از محتوای هر صفحه از سایت شما را به کاربران ارائه می‌دهند.

وقتی کاربران در نتایج جست‌وجوی گوگل به صفحات مختلف برمی‌خورند، اولین چیزی که به آن توجه می‌کنند، همین توضیحات متا است. حتی اگر سایت شما در رتبه‌های بالاتر از سایر رقبا قرار نداشته باشد، یک توضیح متای جذاب و مرتبط می‌تواند به‌طور قابل توجهی نرخ کلیک شما را افزایش دهد.

به همین دلیل، بهینه‌سازی تگ متا دیسکریپشن برای جذب ترافیک و ارتقاء جایگاه سایت بسیار مهم است. توضیحات متا بخش بسیار مهمی از هر استراتژی سئو در طراحی سایت در تهران است. اگرچه گوگل اعلام کرده که توضیحات متا به‌طور مستقیم بر رتبه‌بندی صفحات تأثیر ندارد، اما همچنان برای جذب کاربران و جلب توجه آن‌ها در نتایج جست‌وجو نقش حیاتی دارد.

توضیحات متا باید منحصر به فرد و دقیق باشند، به‌طوری‌که کاربران با خواندن آن‌ها، به‌خوبی متوجه شوند که چه محتوایی در صفحه وجود دارد و چرا باید روی لینک کلیک کنند.

اهمیت توضیحات متا در سئو

اهمیت متا دیسکریپشن به‌طور کلی عبارت است از:

  • افزایش نرخ کلیک (CTR): متا دیسکریپشن جذاب و مرتبط می‌تواند باعث جذب بیشتر کاربران و افزایش نرخ کلیک شما شود، حتی اگر رتبه سایت شما پایین‌تر از سایر رقبا باشد.

  • معرفی محتوای صفحه: توضیحات متا باید به‌طور دقیق و مختصر محتوای صفحه شما را معرفی کند و کمک کند تا کاربران تصمیم بگیرند که روی لینک شما کلیک کنند.

  • مؤثر در سئو: اگرچه متا دیسکریپشن به‌طور مستقیم بر رتبه‌بندی تأثیر ندارد، اما بهینه‌سازی آن می‌تواند ترافیک سایت شما را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد.

  • کمک به موتورهای جست‌وجو: گوگل از متا دیسکریپشن برای درک بهتر محتوای صفحه و ارتباط آن با جست‌وجوهای کاربران استفاده می‌کند.

  • بهبود تجربه کاربری: توضیحات متا دقیق و جذاب باعث می‌شود که کاربران راحت‌تر تصمیم بگیرند وارد سایت شما شوند و تجربه جست‌وجوی بهتری داشته باشند.

اگر می‌خواهید فروشگاه اینترنتی‌تان در نتایج جست‌وجوی گوگل بیشتر دیده شود، طراحی سایت فروشگاهی باید با اصول سئو، از جمله بهینه‌سازی دقیق توضیحات متا انجام شود. در آژانس مای کاستومر، طراحی سایت فروشگاهی فقط به ظاهر محدود نمی‌شود؛ ما ساختاری ارائه می‌دهیم که از پایه برای سئو آماده است و با متا دیسکریپشن‌های هدفمند، شانس کلیک‌خوردن سایت شما را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهیم.

 

مهمترین اصول متا نویسی چیست؟

مهمترین اصول متا نویسی چیست؟

قبل از آنکه به سراغ اصول متا نویسی برویم، لازم است که با ارائه توضیحاتی ابتدا شما را با مفهوم و تعریف این واژه آشنا کنیم. معمولاً توضیحات متی شامل خلاصه‌ای از کل محتوا است که در کنار عنوان آن در صفحه جستجوی گوگل به نمایش گذاشته می‌شود. بنابراین کاربران با مشاهده آن؛ اگر تشخیص دهند که حاوی اطلاعات مورد نیاز آنها است، وارد آن می‌شوند.

با این توضیح مختصر به‌راحتی می‌توان پی به ارزش این بخش و ارتباط آن در افزایش رتبه سایت در گوگل برد. هر چند که متا دیسکریپشن تأثیر چندانی در افزایش رتبه‌ربندی سایت از نظر موتورهای جستجوگر گوگل ندارد، اما در افزایش ترافیک و آمار بازدید کاربران تأثیر فوق العاده‌ای دارد.

برای نوشتن توضیحات متا یا به‌عبارت دیگر متا دیسکریپشن لازم است که شما از کلمات و موضوعات مناسب استفاده کنید. به نحوی که بتوانید به‌واسطه آن توضیحات مختصر اما جامع و کاربردی از مطالب سایت خود به مخاطب ارائه بدهید.

نکته غالب ذکر دیگر در این باره این است که حتماً برای تمام صفحات وب سایت خود توضیحات متا قرار دهید. در غیر این صورت خود گوگل به‌صورت کاملاً تصادفی بخشی از متن موجود در سایت را به‌عنوان توضیحات متا انتخاب خواهد کرد.

از آنجایی که هر محتوا از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود، قسمت انتخاب شده از طرف گوگل به‌عنوان دیسکریپشن کامل نبوده و در نتیجه کاربران کمتری آن را متناسب با نیاز خود ترجیح داده و وارد سایت شما می‌شود. در نتیجه عدم توجه به این بخش مهم در سایت منجر به کاهش آمار بازدید در آن خواهد شد. به‌طور کلی مهمترین اصول متا نویسی شامل موارد زیر است.

استفاده از کلمات کلیدی در آن

استفاده از کلمات کلیدی در قسمت متا دیسکریپشن محتوا منجر به افزایش کیفیت سئو سایت خواهد شد. زیرا سایت را در منظر موتورهای جستجوگر گوگل پررنگ‌تر نشان می‌دهد. حتی موتورهای جستجوگر کلمات کلیدی موجود در تک متا را پرنگ‌تر نیز نشان می‌دهند.

منتهی اگر شما می‌خواهید از این گزینه استفاده بهینه در راستای رسیدن به اهداف طراحی سایت ببرید، باید از تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در آن پرهیز کنید. استفاده از کلمات مترادف کلمه کلیدی نتیجه عکسی در پی دارد و مسیر رسیدن به نتیجه مطلوب را هموارتر می‌کند.

در نظر گرفتن طول مناسب برای تک متا

یکی دیگر از اصول متا نویسی انتخاب طول مناسب برای آن است. به هر حال هدف شما از درج دیسکریپشن در اول محتوا این است که مخاطبان هدف آن را ببیند. پس لازم است که بر محدودیت‌های حاکم بر این مقوله نیز شناخت داشته باشید.

معولا قسمتی که گوگل در بخش جستجوی خو به‌عنوان توضیحات متا به کاربران نشان می‌دهد حدود کلمه 155 است بنابراین اگر شما می‌خواهید کاربران همه توضیحات متا را ببینند نباید آن را بیشتر از تعداد ذکر شده افزایش دهید.

برقراری ارتباط درست با مخاطب

تک متا اولین ارتباطی است که مخاطبان هدف می‌توانند به‌واسطه آن با شما ارتباط برقرار کنند. بنابراین لازم است که قلم شما به نحوی به نگارش در بیایید که قدرت برقراری با مخاطب را داشته باشد. معمولاً انتخاب لهن های دوستانه در این باره نتیجه بخش‌تر بوده و به شما کمک می‌کند از این فرصت استفاده مطلوب تری ببرید.

عدم استفاده از دروغ و تزویر در دیسکریپشن

با توجه به افزایش سطح آگاهی و معلومات کاربران فضای مجازی فریب کاری و دروغ دیگر جایی برای پیشرفت در این فضا ندارد. بنابراین آن چیزی که منجر به کشش مخاطب و همچنین افزایش مخاطبان وفادار شما می‌شود، صادق بودن با آنها است.

بنابراین سعی کنید به‌جای استفاده از اغراق و مبالغه در تک متی، کلمات و جملات تشویق کننده به کار ببرید. زیرا در حال حاضر این سبک نتیجه بهتری را در پی دارد.

خلاصه اما کامل و واضح نوشتن آن

همانطور که گفتیم توضیحات متا از نظر تعداد کلمات دارای محدودیت است. بنابراین شما باید از کلمات و جملاتی برای این منظور استفاده کنید که منجر به غنی و پربار شدن آن شود. در واقع باید مهمترین بخش‌های محتوا که از نظر کاربران دارای ارزش است در این قسمت درج شود. همچنین باید این بخش کاملاً واضح و به دور از هر گونه ابهام گویی باشد.

باید متذکر شویم که استفاده از کاراکترهای ریاضی در تک متا نیز توصیه نمی‌شود. زیرا جستجوگرهای گوگل آن‌ها را به‌عنوان کد شناسایی کرده و نادیده می‌گیرند. به همین دلیل بهترین سبک نوشتاری برای توضیحات متا همان متون ساده است.

نوشتن محتوای جذاب برای سئو

در نظر گرفتن تک‌های متفاوت برای صفحه اصلی و صفحات داخلی متا

در نظر گرفتن تک‌های متفاوت برای صفحه اصلی و صفحات داخلی متا نیز یکی دیگر از اصول متا نویسی در تولید محتوای متنی به‌شمار می‌رود. رعایت اصل نام برده شرایطی را فراهم می‌کند که منجر به ایجاد تجربه کاربری متفاوت برای بازدیدکنندگان سایت شما خواهد شد. به همین دلیل حرفه‌ای‌ها در این عرصه برای هر صفحه توضیحات متای اختصاصی در نظر می‌گیرند و از استفاده کپی بخشی از متن برای دیسکریپشن خودداری می‌کنند.

توضیحات متا (Meta description) بخشی از پایه و اساس سئوی موفق در طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی است. اما اگر نمی دانید چیست، نمی توانید به درستی از آن استفاده کنید.

توضیحات متا شما اولین تکه متنی است که بیننده در نتایج جستجو می خواند که دقیقاً در زیر تگ عنوان لینک داده شده است. همچنین، خلاصه ای کوتاه از محتوایی است که در سایت خود دارید. اما، شما فقط چند کاراکتر برای انتقال پیامی که می خواهید ارسال کنید دارید.

بنابراین چگونه باید دانست که چه محتوایی باید قرار داده شود و چه چیزی توجه بینندگان را به خود جلب می‌کند؟ با مای کاستومر همراه باشید تا تجربه خود را در اختیارتان قرار دهیم.

همچنین بخوانید: ایندکس اول موبایل چیست؟ نحوه بهینه سازی گوگل برای Mobile First indexing

سه مرحله آسان برای نوشتن توضیحات متا

اکنون که می دانید چرا توضیحات متا اهمیت دارند، ما به سه نکته اساسی برای کمک به شما در بهینه سازی توضیحات در سایت خود می پردازیم.

اول، شما باید همیشه سعی کنید توضیحات متا خود را در 155 کاراکتر یا کمتر نگه دارید. اگرچه توضیحات متا از نظر فنی می تواند تا 160 کاراکتر باشد، اما گاهی اوقات در نتایج جستجو کوتاه می شوند. نگه داشتن آنها تا 155 یا کمتر از نگرانی شما در مورد اینکه کاربران توضیحات کامل شما را نمی بینند و به طور کامل متوجه نمی شوند که چرا باید به صفحه شما مراجعه کنند، جلوگیری می کند. ابزارهای آنلاین زیادی برای شمارش کاراکترها در توضیحات شما وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که آنها برای نتایج بهینه هستند.

در مرحله بعد، باید مطمئن شوید که توضیحات متا به کاربران شما ایده دقیقی از آنچه که در صورت کلیک روی سایت شما انتظار دارند، می دهد. ممکن است وسوسه شوید که کلمات کلیدی اضافی را در آنجا اضافه کنید، اما می‌خواهید مطمئن شوید که مهم نیست وقتی کاربران روی صفحه شما کلیک می‌کنند، آنچه را که به دنبال آن هستند، دریافت می‌کنند. بنابراین توضیحات متا خود را با کلمات کلیدی پر نکنید یا چیزهایی را که واقعاً پیدا نمی کنند پر نکنید.

زیرا حتی اگر این امر باعث ایجاد ترافیک اضافی برای سایت شما شود، به محض اینکه متوجه شوند این چیزی نیست که به دنبال آن هستند، فقط به نتایج موتورهای جستجو برگردند و این برای نرخ پرش سایت شما بسیار بد است. در نهایت، همیشه باید سعی کنید تا حد امکان از زبان عمل گرا استفاده کنید.

زبان عمل گرا چیست؟

زبان عمل گرا چیست؟

برای مثال، فرض کنید می‌خواهید صفحه‌ای بنویسید که به کاربران کمک کند بهترین کفش‌های ورزشی را برای خود پیدا کنند. ممکن است وسوسه شوید که در توضیحات متا بنویسید: “در صفحه،نحوه انتخاب بهترین کفش برای دویدن” آمده است. اگرچه این خوب است، اما آنقدرها هم که می‌توانست قانع‌کننده نیست.

بنابراین می‌توانید آن را بازنویسی کنید و بگویید :«یاد بگیرید چگونه بهترین کفش‌های ورزشی را برای استایل خود انتخاب کنید» یا «با این کفش‌های ورزشی در هر مسابقه ای قهرمان باشید». آن‌ها دقیقاً می‌دانند که از کلیک کردن چه چیزی به دست می‌آورند، و اکنون احتمال بیشتری دارد که از سایت شما بازدید کنند.

اکنون شما در راه موفقیت هستید!

امیدوارم مواردی را برای بهینه سازی توضیحات متا در سایت خود انتخاب کرده باشید تا بیشترین تاثیر و ترافیک را به دست بیاورید. فراموش نکنید که توضیحات متا شما باید شامل کلمات کلیدی باشد. گوگل کلمات کلیدی را در رتبه بندی در نظر نمی گیرد، اما همچنان ذکر کلمات کلیدی شما را برجسته می کند.

در صورتی که توضیحات متا با آنچه که آنها جستجو می کنند مطابقت داشته باشد، کاربران شما به احتمال زیاد روی یک لینک کلیک می کنند. همچنین باید به یاد داشته باشید که توضیحات متا خود را در حدود 155 کاراکتر یا کمتر نگه دارید. این اطمینان حاصل می کند که هیچ یک از محتوای شما قطع نمی شود، بنابراین بینندگان اطلاعات مهم را از دست نمی دهند.

توضیحات متا قوی که توجه بینندگان را به خود جلب کند، گامی مهم در موفقیت کسب و کار آنلاین شماست. این شانس شماست که «خودتان را بفروشید» به بینندگان. توضیحات متا یکی از مهمترین چیزهایی است که میتوانید در رابطه با افزایش ترافیک سایتتان انجام دهید. دقت داشته باشید نکاتی که گفتیم را رعایت کنید تا به بیشترین بهره برداری از این توضیحات برسید

چنانچه نیاز به مشاوره سئو در این رابطه دارید با ما تماس بگیرید و یا نظرات خودتان را برایمان ارسال کنید.

چرا گوگل متا دیسکریپشن ما را نادیده میگیرد؟

گوگل ممکن است متا دیسکریپشن شما را نادیده بگیرد و به‌جای آن، بخشی از محتوای صفحه را به‌صورت خودکار نمایش دهد. دلایل اصلی این موضوع عبارت‌اند از:

نامرتبط بودن با عبارت جست‌وجو شده

گوگل تلاش می‌کند بهترین پاسخ را برای کاربران ارائه دهد. اگر توضیحات متای شما با عبارتی که کاربر جست‌وجو کرده ارتباط مستقیم نداشته باشد، گوگل آن را کنار می‌گذارد و بخشی از محتوای داخل صفحه را که به جست‌وجو نزدیک‌تر است، نمایش می‌دهد. برای جلوگیری از این اتفاق، باید سعی کنید متا دیسکریپشن را با در نظر گرفتن عباراتی که کاربران واقعاً جست‌وجو می‌کنند بنویسید.

کلی‌گویی یا بی‌محتوا بودن متن متا

توضیحات متایی که صرفاً تبلیغاتی هستند، یا اطلاعات مشخصی درباره محتوای صفحه ارائه نمی‌دهند (مثلاً فقط نوشته شده باشد «بهترین خدمات را از ما بخواهید») معمولاً توسط گوگل نادیده گرفته می‌شوند. گوگل ترجیح می‌دهد از بخشی از متن صفحه استفاده کند که واقعی‌تر و کاربردی‌تر است. بنابراین بهتر است توضیحات متا، واضح، توصیفی و مبتنی بر محتوای دقیق صفحه باشند.

نبودن یا تکراری بودن تگ متا

اگر اصلاً برای صفحه‌ای متا دیسکریپشن تعیین نکرده باشید، گوگل به‌ناچار بخشی از محتوای داخلی صفحه را نمایش می‌دهد. همچنین اگر از توضیحی تکراری برای چندین صفحه استفاده کرده باشید، گوگل احتمالاً آن را نادیده می‌گیرد. هر صفحه باید توضیح متای اختصاصی و منحصر به‌فرد خودش را داشته باشد تا هم برای سئو مفید باشد و هم از نظر گوگل ارزشمند تلقی شود.

طول نامناسب توضیحات

متا دیسکریپشن ها بهتر است بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر باشند. اگر خیلی کوتاه نوشته شده باشند، نمی‌توانند محتوای صفحه را به‌خوبی منتقل کنند. اگر هم بیش از حد طولانی باشند، در نتایج جست‌وجو بریده می‌شوند یا گوگل ممکن است تصمیم بگیرد از متن دیگری استفاده کند. انتخاب طول مناسب و پرهیز از اطلاعات اضافی کلیدی است.

نتیجه گیری

همان طور که ملاحظه فرمودید اصول متا نویسی شامل قوانینی است که به شما کمک می‌کند با به کاربردن تعداد کلماتی محدود، متنی جذاب با جزئیاتی خاص را تهیه کرده و از آن جهت دعوت کاربران فضای مجازی به سایت خود استفاده کنید. بهره مندی از چنین قابلیت و توانایی بیش از هر چیزی نیازمند تلاش و دریافت مشاوره از اهل فن در این حوزه است.

آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر با سرپرستی جناب آقای معراج معمارنسب بهترین راهنمایی و مشاوره‌ها را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و همچنین طراحی سایت و اصول متی نویسی به شما عزیزان در سراسر کشور ارائه می‌دهد.

سوالات متداول
در توضیحات متا نوشتن یک جمله مرتبط بهتر است یا صرفا کلمات کلیدی مهم را ردیف کنیم؟

توصیه می کنیم حتما از یک جمله واضح که شامل کلمه کلیدی و مشتقات آن است استفاده کنید. به هیچ عنوان فقط کلمات کلیدی را پشت سر هم ردیف نکنید چراکه برای کاربر واضح نیست و نرخ کلیک شما کاهش می یابد.

علاوه بر متا دیسکریپشن، چه عواملی بر کلیک کاربر روی لینک سایت ما موثر است؟

جذابیت و صحیح بودن سئو تایتل (تیتر سئویی) شما از همه چیز مهمتر است. در کنار آن اگر از نشانه‌های کدگذاری اسکیما استفاده کنید، احتمال کلیک کاربر افزایش می یابد.

اگر از توضیحات متا استفاده نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

معمولا ربات‌های گوگل به‌طور خودکار متن مرتبطی را از محتوای شما انتخاب می‌کنند و به‌عنوان توضیحات متا در نظر می‌گیرند، منتها استفاده نکردن از توضیحات متا، از نظر سئویی تاثیر منفی روی رتبه وبسایت شما خواهد گذاشت و توصیه می‌کنیم حتما از این قابلیت استفاده کنید.

مقالات پیشنهادی
star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
اولین امتیاز رو ثبت کنید
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دنبال چی هستی؟

برای مشاهده دوره به سبد خرید مراجعه نمایید.