افزایش رنک Rank increase صفحات سایت در گوگل نیازمند توجه به الگوریتمهای گوگل و تمرکز روی اهداف کاربران برای جستجو است. الگوریتمهای گوگل از گذشته تا کنون مدام در حال به روزرسانی بوده است که این تغییر، تکنیکهای سئو را هم تحت تأثیر قرار میدهد. برای مثال یکی از جدیدترین الگوریتمهای گوگل، Page experience است که گوگل تأکید ویژهای روی آن دارد. در ادامه در مورد افزایش رنک بیشتر توضیح میدهیم.
در این مقاله، قصد داریم از زاویه دیگری تکنیکهای افزایش رتبه سایت در گوگل را مورد مطالعه قرار دهیم. به همین منظور الگوریتمهای مهم گوگل را بررسی میکنیم که بسیاری از روشهای سئو مبتنی بر آنها بوده و در رتبهبندی سایت تأثیر بسزایی دارند.
ارتباط رنک سایت و الگوریتمهای گوگل
طبق اصول طراحی سایت گوگل برای اینکه صفحات وب را برای یک عبارت فهرستبندی کند از رباتهای خزنده یا اسپایدرهایی کمک میگیرد که صفحات وب سایتها را بررسی میکنند و از لینکی به لینک دیگر میروند. در نهایت هر عبارتی که ممکن است توسط کاربر سرچ شود را فهرست میکنند. موتور جستجو گوگل نیز بر اساس عباراتی که کاربر جستجو میکند، وب سایتهای مرتبط را به او ارائه میکند. بر همین اساس به هر صفحه از سایتها رتبهای تعلق میگیرد که به آن پیج رنک ( Page Rank) گفته میشود. هر چقدر رنک صفحات بالاتر باشد، در نتیجه عبارات داخل جستجو، در اولین صفحات serp نمایش داده میشود. در ادامه تعدادی از مهمترین الگوریتمهای گوگل را معرفی میکنیم.
افزایش رنک بر اساس الگوریتم Page experience
بر اساس مطالعات انجام شده توسط SEMrush در زمینه فاکتورهای مهم رتبهبندی سایت، ۴ عامل تأثیرگذار رتبهبندی عبارت هستند از میزان بازدید از سایت، زمان ماندگاری در سایت، نرخ پرش و آپدیت صفحات سایت.
این الگوریتم گوگل تمامی فاکتورهای گفته شده را پوشش میدهد. به طوری که برای هم سو شدن با آن لازم است نقاط دسترسی کاربران را مورد ارزیابی قرار دهید؛ از لحاظ فنی، دسترسی کاربران به قسمتهای سایت و صفحات آن را آسان و لذت بخش کنید. به علاوه اطلاعات و مطالب مفید و ارزشمندی به کاربر ارائه دهید. تولید محتوای متنی باید به گونهای باشد که مطالب ارائه شده مطابق اهداف و نیازهای کاربر ایجاد شده باشد. در این صورت علاوه بر اینکه بازدیدکنندگان بیشتری جذب میکنید که مدت زمان طولانیتری هم در وب سایت شما سپری میکنند، کاربران صفحات بیشتری را مورد بازدید قرار میدهند؛ به این ترتیب رتبه سایت شما در جستجو گوگل افزایش خواهد یافت.
رتبه بندی سایت و الگوریتم پنگوئن گوگل Penguin Algorithm
گوگل با به روزرسانی الگوریتم پنگوئن، روی بک لینکهای اصیل تأکید دارد. برای اینکه از افت وب سایت خود جلوگیری کنید، از خرید بک لینک مصنوعی خودداری کنید. به طور کلی لینکهای ورودی ارگانیک تأثیر زیادی روی افزایش رتبه سایت در گوگل دارند که در به کارگیری آنها موارد زیر را در نظر بگیرید:
- از سایتهایی که کیفیت پایینی دارند اسپم لینک دریافت نکنید و پروفایل لینکها را حتماً بررسی کنید.
- بک لینکهای دریافتی از سایتهایی که سئو ضعیفی دارند برای سایت شما مشکل ایجاد میکنند.
- توجه کنید که حتماً لینکها را سایتهایی با موضوعات مرتبط بگیرید.
- همچنین گفته میشود لینکهایی که انکرتکست بیش از حد دارند نیز ممکن است مشکل ساز باشد.
برای حذف لینکهایی که مشکل دارند میتوانید از با وبمستر سایت مربوطه ارتباط برقرار کنید. در صورتی که وبمسترها پاسخگو نبودند، این امکان برای شما فراهم است که با کمک ابزار Google disavow لینکهای مضر را حذف کنید.
رابطه رنک صفحات و الگوریتم دزد دریایی Pirate Algorithm
این الگوریتم در سال ۲۰۱۲ به منظور جلوگیری از سرقت ادبی و افزایش رنک صفحات اورجینال آپدیت شد. در نتیجه آن، برای سایتهایی که دست به انتشار محتوای تکرار میزنند رتبه منفی در نظر گرفته میشود. اگر قصد سرمایهگذاری روی وب سایت خود دارید حتما به این موضوع توجه کنید که دچار پنالتی گوگل نشوید.
سرقت ادبی تنها شامل کپی متن نیست و میتواند در زمینه دانلود موزیک، فیلم کتاب بدون کپی رایت نیز باشد.
اهمیت الگوریتم پاندا گوگل Panda Algorithm در سئو
اولین الگوریتمی که در دنیای سئو معرفی شد، الگوریتم پاندا بوده که همواره در حال فعالیت است. طبق آن، سایتهایی که محتوا بیکیفیت تولید میکنند دچار افت رتبه میشوند. چرا که گوگل مدام به دنبال این است که نتایج جستجو کارآمدتر شود. این الگوریتم بیشتر روی سئو داخلی (on-page) تمرکز دارد. به طور معمول در موارد زیر، وب سایتها از طریق این الگوریتم دچار پنالتی گوگل میشوند:
سرقت ادبی:
همان طور که گفتیم به دنبال تولید محتوای منحصر به فرد باشید و از صفحات وب سایتهای دیگر یا حتی صفحات وب سایت خود کپیبرداری نکنید. میتوانید برای بررسی یونیک بودن محتوا، از ابزار «سایت لاینر» استفاده کنید.
سایتهای:
Affiliate الگوریتم پاندا روی سایتهایی که تنها با هدف تبلیغلت و لینک دهی به دیگر سایتها ایجاد شدهاند حساس است.
محتوا کم حجم:
سایتهایی که محتوا خیلی کوتاه تولید میکنند قابلیت پنالتی شدن توسط گوگل را دارند. بنابراین تعداد لینکها و کلمات تا حد امکان نباید کم باشد؛ به طور معمول یک محتوا مناسب بین 500 تا 1500 کلمه دربرمیگیرد. در ارتباط با این موضوع با مشاور آژانس جناب مهندس معراج معمارنسب ارتباط برقرار کنید.
تکرار بیش از حد کلمات کلیدی:
چگالی کلمات کلیدی و توزیع آن از اهمیت بالایی برخوردار است. به طوری که تکرار بیش از اندازه آن تأثیر منفی در سئو سایت دارد و کاهش رتبه را به دنبال خواهد داشت.
از دیگر الگوریتمهای گوگل میتوان به رنک برین، موبایل، سند باکس گوگل، رقص گوگل، تازگی محتوا، ونیز، برت و مرغ مگس خوار وغیره اشاره کرد.
آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر همواره در پی به کارگیری بهترین و به روزترین استراتژیها در جهت توسعه کسب و کارهای آنلاین شما عزیزان است. از خدمات طراحی سایت و بهینهسازی آن گرفته تا مدیریت شبکههای اجتماعی و بازاریابی آنلاین، با مای کاستومر قدمهای مطمئنتر بردارید و مسیر موفقیت را هموار کنید. پیش از شروع هر کاری ابتدا لازم است راهنماییها و مشورتهای لازم را دریافت کنید که با آگاهی و دید بهتری اقدام کنید. از این رو ما این امکان را در اختیار شما علاقهمندان قرار دادهایم که با مشاور آژانس جناب مهندس معراج معمارنسب ارتباط برقرار کنید.
سخن پایانی
در این مقاله روی ضرورت هم سو شدن با الگوریتمهای گوگل تأکید داشتیم. اولین قدم برای افزایش رنک صفحات سایت، تولید محتوای مناسب و با کیفیت است. به کارگیری اصول سئو و استراتژیهای آن نیز هر روز حیاتیتر میشود. این اصول طبق الگوریتمهای گوگل ایجاد شده که توسط تحلیلگران گوگل مورد آنالیز و شناسایی قرار میگیرند. در نتیجه اولین قدم برای افزایش رتبه صفحات وب سایت، شناسایی این الگوریتمها و توجه به آنها است. در این بین ما می توانیم امکان تبلیغات بنری در سایت را برای شما فراهم نماییم