myc-logo1

سئو سایت جوملا چیست ؟ چک‌ لیست طلایی برای افزایش سئو سایت Joomla

سئو سایت جوملا چیست ؟ چک‌ لیست طلایی برای افزایش سئو سایت Joomla
سئو سایت جوملا چیست و به چه صورت می‌باشد؟
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
اولین امتیاز رو ثبت کنید

در این نوشته به 0 تا 100 سئو سایت جوملا و آموزش آن پرداخته ایم. یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب شد تا سیستم مدیریت محتوای وردپرس پس از معرفی از رقیب اصلی خودش، یعنی جوملا پیشی بگیرد، قابلیت پیش‌فرض بهتر برای سئو بود. البته این امر بدین معنا نیست که اگر همین الان سایت‌تان را به وردپرس منتقل کنید به صفحات اول گوگل بر روی همه کلمات برسید. در واقع بسیاری از تنظیمات پیش‌فرض وردپرس، از همان ابتدا نزدیکی بیشتری با اصول سئو تعریف شده توسط گوگل داشته‌اند.

در هر حال، جوملا هم یک سیستم مدیریت محتوای محبوب است و سئو سایت جوملا، کار چندان دشواری نیست. مطمئناً اگر قرار بود سئو این سایت‌ها سخت باشد، هنوز این همه سایت در سطح وب فارسی و انگلیسی از آن استفاده نمی‌کردند.

 اما پس از همه این صحبت‌ها، به عنوان صاحب یک سایت بایستی به خوبی با نحوه بالا بردن سئو سایت جوملایی آشنا باشید. بنابراین در این مقاله جامع به آموزش سئو سایت جوملا می‌پردازیم و با یک چک‌لیست 14 قدمی سئو جوملا همراه می‌شویم.

اگر سایت شما با جوملا نوشته شده است و سئو سایت جوملا (Joomla site SEO) یکی از اهداف مهم شما محسوب می‌شود، توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب قصد داریم به بررسی راهکارهایی بپردازیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید رتبه سایت جوملای خود را در موتور جستجوگر گوگل افزایش دهید. با ما همراه باشید تا با سئو سایت جوملا بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با سیستم مدیریت محتوا جوملا

شاید شما هم جزء کسانی باشید که اولین بار است واژه جوملا به گوشتان می‌خورد و احتمالا پس از شنیدن آن، با این سوال مواجه شده‌اید که جوملا چه بوده و کاربرد آن چیست؟ یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMS که برخی از افراد در طراحی سایت خود آن را مورد استفاده قرار می‌دهند، جوملا است. سیستم فوق از ویژگی‌های مهمی چون رایگان بودن، داشتن انعطاف‌پذیری، متن باز یا Open Source بودن و برخورداری از قابلیت‌هایی برای مدیریت آسان محتوا بهره‌مند می‌باشد.

 سیستم مدیریت محتوا جوملا در مقابل رقیب سنتی خود یعنی وردپرس از محبوبیت پایینتری در نظر موتورهای جستجو برخوردار است با این حال می‌توان با انجام دادن راهکارهایی سئو سایت جوملا را محقق کرده و در نتیجه رتبه سایت‌هایی را که با جوملا نوشته شده‌اند را افزایش داد. بهتر است بدانید که در فرایند سئو کردن سایت‌ جوملا بایستی به نکات و اقدامات مهمی توجه کرد که قصد داریم در بخش‌های بعدی این مطلب به بررسی نکات مهم در سئو کردن سایت‌های جوملا بپردازیم.

سئو سایت جوملا یعنی چه؟ (What does Joomla SEO mean)

سئو سایت جوملا یعنی چه؟

همان‌طور که گفته شد، سایت‌هایی که با جوملا نوشته می‌شوند به دلیل تنظیمات پیشفرضی که بر آن‌ها اعمال شده‌ است، چندان مورد تایید و پسند موتورهای جستجو نیستند. برای آنکه اینگونه از سایت‌ها در گوگل به رتبه‌های بالاتری برسند باید اقداماتی انجام شود تا بهینه گردند. برخی‌ها زمانی که به بررسی سیستم مدیریت محتوا وردپرس و جوملا می‌پردازند با خود فکر می‌کنند که سئو سایت جوملا کاری نشدنی و یا خیلی سخت به‌نظر می‌رسد.

به‌منظور افزایش رتبه سایت در گوگل بایستی در گام اول برخی از اقدامات برای حل مشکلات پایه‌ای در سیستم مدیریت محتوا جوملا انجام شده و پس از آن با استفاده از دیگر اصول مانند تولید محتوا، سئو داخلی و خارجی و… به بهبود هرچه بیشتر سایت اقدام کرد. به منظور کسب اطلاعات مهم درباره نکات لازم در سئو کردن سایت جوملا، مطالعه بخش بعدی را از دست ندهید.

نکات لازم در سئو سایت جوملا و آموزش سئو سایت جوملایی

برای بهینه‌سازی سایت جوملا، ابتدا باید نکات پایه‌ای مربوط به این سیستم مدیریت محتوا را رعایت نمود. بعد از اجرای همه این نکات و پیش‌فرض‌ها، عملاً سایت جوملایی شما را دیگر هیچ مشکل سئویی تهدید نکرده و بعد از آن می‌توانید به سراغ اصول دیگر سئو سایت مانند تولید محتوا، لینک‌سازی داخلی، ساخت بک‌لینک و… بروید. چک‌لیستی که در ادامه مقاله مطالعه خواهید کرد، در واقع در مورد نکات پایه‌ای و متوسط سئو سایت جوملا است. این نکات عبارت‌اند از:

پیش از آنکه در سایت جوملا به تولید محتوا، سئو داخلی و سئو خارجی بپردازید، بایستی برخی از تنظیمات آن را تغییر داده تا عملا اینگونه از سایت‌ها مورد پسند موتورهای جستجوگر شوند. در ادامه این مطلب از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر به بررسی 7 مورد از نکات مهم پرداخته‌ایم که بهتر است در تنظیمات سایت جوملای خود به آن توجه داشته باشید تا بتوانید سئو سایت جوملا را تحقق بخشید.

  • از هاستی استفاده کنید که سازگار با سایت جوملا باشد.

شما باید از منطبق بودن سرور سایت خود با جوملا اطمینان حاصل کنید.این قدم اولین و مهم‌ترین قدم در سئو جوملا است. اگر هاست خود را از نوع ویندوزی انتخاب کرده‌اید، از همین ابتدا می‌بایست بدانید که با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهید شد. همان‌طور که می‌دانید، یکی از عوامل تاثیرگذار بر رضایت کاربران از سایت، سرعت سایت می‌باشد. به عبارت دیگر هرچه سرعت سایت بیشتر باشد، رضایت کاربر هم بیشتر خواهد بود. ازجمله عواملی که در سرعت و سئو سایت جوملا تاثیرگذار است، هاست می‌باشد. هنگامی که قصد خرید هاست را دارید بهتر است هاستی را خریداری نمایید که با ساختار جوملا همخوانی داشته باشد. چنانچه هاست خریداری شده با ساختار جوملا مطابقت نداشته باشد آنگاه سرعت سایت شما پایین خواهد بود و در نتیجه رضایت کاربران از بازدید سایت شما بسیار کم خواهد بود.

  • هاست با کیفیت برای سایت خودتان انتخاب کنید

در حال حاضر اغلب شرکت‌های فروش خدمات هاستینگ، هاست‌های تخصصی مناسب وردپرس را به مخاطبان خود می‌فروشند. اما متأسفانه کمتر شرکتی وجود دارد که هاست‌های بهینه شده برای سئو سایت جوملایی در اختیار شما قرار دهد. در هر حال نکته مهمی که وجود دارد این است که باید برای بالا بردن سئو جوملا، از هاست مناسبی استفاده نمایید.

با توجه به اینکه سیستم مدیریت محتوای جوملا با زبان PHP نوشته شده، کمترین کاری که باید بکنید این است که به سراغ هاست‌های ویندوزی نروید. در واقع هاست‌های ویندوزی با ساختار اصلی سایت‌های جوملایی در تضاد بوده و گاهی مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود می‌آورند.

علاوه بر این، اگر به دنبال این هستید که سایت جوملای خودتان را بهینه‌تر کنید، به سراغ هاست‌هایی از سرور APACHE بروید که روی آن قابلیت rewrite-mode هم فعال باشد. اما اگر اطلاعات تخصصی کافی در مورد این موضوعات ندارید، نگران نباشید! کافی است به سراغ پشتیبانی شرکت‌های هاستینگ رفته و از آن‌ها بخواهید هاستی به شما بدهند که وب سرور آپاچی و قابلیت “ریرایت مد” را داشته باشند.

  • URLها را بهبود ببخشید.

URLهای سایت جوملا

 شما باید URL ‌های سایت جوملایی خود را بهینه کنید . بهتر است بدانید که URLهای سایت جوملا در حالت پیشفرض از عبارات طولانی و بی‌معنی تشکیل شده‌اند که وجود چنین ساختاری در URL‌های جوملا برای موتورهای جستجوگر خوانایی نداشته و مورد تایید نیست. یکی از نکات مهم در سئو سایت جوملا این است که با مراجعه به تنظیمات سایت، تغییراتی را اعمال کرده تا باعث بهبود ساختار URLها شوید. پیوند یا URL سایت جوملا حاوی پسوند .TXT است، این پسوند را از انتهای نام فایل حذف کرده تا گوگل بتواند با خواندن آن، سایت شما را مورد بررسی قرار دهد.

آدرس هر صفحه سایت شما از 2 طریق روی سئو سایت جوملایی‌تان تأثیرگذار است. روش اول، زمانی که کلمه کلیدی اصلی صفحه به شکل خوانا داخل URL توسط موتور جستجو دیده شود، گوگل آن را به عنوان یک صفحه سئو شده در نظر گرفته و یک امتیاز مثبت برایتان در نظر می‌گیرد.

روش دوم اما در مورد کاربر است هنگامی که URL صفحه شما از لحاظ ظاهری زیبا باشد، حروف اضافه نداشته باشد و کاربر راحت آن را بخواند، نسبت به صفحه شما احساس بهتری داشته و حتی در صورتی که بخواهد URL صفحه‌تان را در شبکه‌های اجتماعی یا سایت دیگران به اشتراک بگذارد، راحت‌تر این کار را انجام می‌دهد.

متأسفانه URL سایت‌های جوملایی از همان ابتدا کمی مشکل دارند. بنابراین برای اینکه بتوانید آن‌ها را بهینه کرده و اصطلاحاً SEO FRIENDLY ‌شان کنید، باید به سراغ تنظیمات جوملا بروید:

به سراغ تنظیمات جوملا یا همان گزینه Global Configuration بروید. در آنجا 2 گزینه وجود دارد که باید هر دو را فعال کنید: “Search Engine Friendly URLs” و “Use URL Rewriting”.

با فعال کردن این 2 گزینه، عبارت‌های ناشناخته، کلمات نامرتب و عبارت‌های کدنویسی مثل کلمه INDEX.PHP از URL صفحات سایت جوملایی شما حذف شده و به این ترتیب سایتتان دارای لینک‌های مرتب و سئو شده‌تری می‌گردد.

  • ساختار سایتتان را بهینه کنید

بهبود ساختار سایتتان جوملا

یک واقعیت مهم وجود دارد و آن هم این است که موتورهای جستجو آن‌قدر که ما فکر می‌کنیم هوشمند نیستند! در ادامهِ همین موضوع، این موتورهای نه چندان هوشمند، گاهی در درک ساختار وب‌سایت ما به مشکل می‌خورند. مثلاً اگر مقالات و صفحات شما به شکل نامناسبی ایجاد شده باشد، دسته‌بندی‌های بدی داشته باشید و صفحات برچسب‌تان بدون استراتژی قبلی شکل گرفته شده باشند، همه این موارد موجب به هم ریختن سئو سایت شما خواهد شد.

اما چطور باید ساختار سایت‌مان را بهینه کنیم؟ به طور خلاصه، این موضوع را در ادامه به شما توضیح می‌دهیم:

پیشنهاد می‌شود برای مقالات سایت‌تان چند دسته‌بندی اصلی و در صورت نیاز، فرعی داشته باشید. مثلاً همان‌طور که در وبلاگ مای کاستومر قابل مشاهده است، ما دسته‌بندی‌های اصلی مثل آموزش سئو، آموزش تبلیغات، آموزش کار با شبکه‌های اجتماعی و همین‌طور دسته‌بندی‌های فرعی مثل سئو داخلی، سئو خارجی و… داریم.

این دسته‌بندی‌ها در مرحله اول به کاربرانمان کمک می‌کند تا بهتر به مقالات و صفحات موردنیازشان برسند. در مرحله دوم نیز موجب می‌شوند تا ربات‌های موتور جستجو گوگل، بهتر ساختار سایت را بررسی، مقالات را ایندکس و در نهایت سایت را سئو کنند.

علاوه بر موارد ذکر شده، برای بهینه‌سازی سایت جوملایی‌تان، می‌توانید از برچسب‌ها نیز کمک بگیرید. برچسب‌ها هم ساختاری مشابه دسته‌بندی‌ها دارند که اگر بلد باشید چطور با آنها کار کنید، می‌توانند سبب افزایش قدرت سایت‌تان شوند.

نکته: بعد از ایجاد دسته‌بندی‌های اصلی و فرعی سایت، اگر نحوه سئو کتگوری را بلد نیستید، بهتر است همه دسته‌بندی‌هایتان را نوایندکس کنید. به این ترتیب از ایجاد صفحاتی با کلمات کلیدی تکراری جلوگیری می‌کنید.

مثلاً اگر ما در مای کاستومر مقاله‌ای با کلمه سئو خارجی داشته باشیم و در عین حال یک دسته‌بندی هم با همین کلمه ساخته باشیم، مطمئناً دسته‌بندی خودمان را نوایندکس می‌کنیم تا گوگل کلمات کلیدی این 2 صفحه را تکراری محسوب نکند و مقاله را در نتایج نمایش دهد.

  • در ساخت دسته‌بندی‌ها افراط نکنید!

ساخت دسته‌بندی‌ها سایت جوملا

همیشه زمانی که صحبت از سئو دسته‌بندی‌ها و ایجاد ساختار مناسب در سایت می‌شود، تعدادی از وبمستران و سئوکارها به اشتباه ساختار کلی سایت‌شان را با ایجاد دسته‌بندی‌های عمیق و اضافی بر هم می‌زنند.

در مرحله اول باید یادتان باشد که ایجاد دسته‌بندی‌های بسیار پیچیده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. این یعنی تا جایی که می‌توانید چند دسته‌بندی اصلی داشته باشید و نهایتاً چند دسته‌بندی فرعی که دقیقاً زیردسته اصلی‌ها هستند. روش اشتباه این است که به جای چنین کاری، دسته‌بندی‌های فرعی زیادی تولید کرده و دائماً این دسته‌ها را به عنوان زیردستهِ دسته‌های فرعی و اصلی دیگر مانند دسته‌بندی تکنیک‌های لینک‌سازی داخلی، زیردسته دسته‌بندی بک‌لینک‌سازی، زیردسته دسته‌بندی سئو خارجی و زیردسته دسته‌بندی آموزش سئو انتخاب می‌کنید.

در مرحله دوم هم باید حتماً به یاد داشته باشید که قرار نیست سایت ما صرفاً محلی برای دسته‌بندی مقالات باشد! این یعنی از ایجاد دسته‌بندی‌های اضافی خودداری کنید. مثلاً وجود دسته‌بندی نکات سئو، دسته‌بندی تکنیک‌های سئو و دسته‌بندی اصول سئو! چنین چیزی اصلاً توصیه نمی‌شود و ترجیحاً باید تا جای ممکن، دسته‌بندی‌های اصولی و با تعداد مناسب و کمتر ایجاد نمایید.

  • فایل Htaccess را بهینه کنید

فایل Htaccess سایت جوملا

Htaccess یک فایل متنی است که در هاست سایت شما قرار گرفته است. کاربرد این فایل مربوط به نکات تخصصی سئو است اما به طور خلاصه، گوگل از فرمان‌هایی که درون این فایل نوشته شده برای بررسی سایت شما کمک می‌گیرد.

نکته مهم اینجاست که نام کامل این فایل باید در هاست سایت شما به صورت Htaccess باشد. اما در سایت‌های جوملایی این فایل با نام Htaccess.txt ساخته می‌شود. بنابراین برای افزایش سئو جوملا و البته با توجه به دخالتی که این فایل در شکل ظاهری url ‌های سایت شما می‌کند، باید به سراغ هاست سایت رفته، عبارت txt را از انتهای نام این فایل حذف کنید. یعنی قرار است در انتها این فایل با نام Htaccess و یک نقطه (.) در آخرش نمایش داده شود.

  • سرعت سایت را بهبود دهید.

سرعت سایت جوملا

یکی از معایب سایت‌هایی که با جوملا نوشته می‌شوند این است که سرعت بارگذاری آن پایین است. با انجام راهکارهای زیر می‌توان هم سرعت سایت را افزایش داد و هم سئو سایت جوملا را بیشتر تحقق بخشید.

  • فعال کردن فشرده سازی  Gzip:

ازجمله راهکارهایی که در افزایش سرعت سایت تاثیرگذار است، فشرده‌سازی فایل‌های سایت می‌باشد. شما می‌توانید از طریق تنظیمات جوملا، گزینه Gzip Page Compression را فعال نمایید و سرعت سایت را بالا ببرید.

  • بهینه‌سازی  تصاویر:

بهینه‌سازی تصاویر سایت جوملا

از تصاویر برای بهینه‌سازی سایت جوملا کمک بگیرید در واقع از دیگر کارهای موثر در افزایش سرعت سایت، بهینه‌سازی تصاویر سایت است. از طریق فشرده‌سازی و کاهش حجم عکس‌ها با حفظ کیفیت آن‌ها می‌توان سرعت سایت و سئو سایت جوملا را بهبود بخشید. همچنین با کمک عکاسی صنعتی عکس های یونیک تهیه نمایید.

اگر قبلاً تجربه سئو کردن سایت‌های دیگر را داشته باشید، به خوبی می‌دانید که یکی از مسیرهای جذب مخاطب به سایت شما، تصاویر هستند! در واقع خیلی از کاربران زمانی که عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنند، به جای سایت‌های صفحه اول، به سراغ بخش تصاویر گوگل رفته و با مشاهده تصاویر دلخواهشان از آنجا، وارد سایت‌هایی می‌شوند که کاملاً نظر آنها را جلب کرده‌اند.

در این بین متأسفانه تنظیمات پیش‌فرض جوملا به شکلی تنظیم شده که تصاویر شما از دید گوگل خارج باشند! یعنی عملاً به طور پیش‌فرض یک سایت جوملایی مسیر جذب مخاطب از طریق تصاویر در گوگل را به روی شما بسته است.

با توجه به این، توصیه می‌کنیم همین حالا در کنار دیگر نکات تخصصی سئو جوملا، این تنظیمات پیش‌فرض را هم تغییر بدهید. روش کار بدین صورت است که باید ابتدا به سراغ فایل robot.txt در هاست رفته و عبارت /images/ را در آن حذف کنید. به این ترتیب به موتورهای جستجو اجازه بررسی تصاویر را هم می‌دهید.

نکته: اگر از قالب آماده معتبری استفاده کنید، ممکن است خود نویسنده قالب این مشکل را از قبل رفع کرده باشد. بنابراین در صورتی که عبارت /images/ را در فایل روبوت سایت ندیدید، نیازی به انجام تغییر دیگر نخواهید داشت.

  • از ویرایشگر مناسب استفاده کنید

سعی کنید از یک ویرایشگر حرفه‌ای دیگر روی جوملا استفاده کنید.

  • تگ‌های متا را تعیین کنید

تگ‌های متا سایت جوملا

در گذشته برای سئو سایت، باید انواع مختلفی از تگ‌های متا را در سایت تنظیم می‌کردید. اما امروز دیگر نیازی به این کار نیست و تعداد بسیار زیادی از تگ‌های سئو منسوخ شده‌اند. با این حال هنوز هستند تگ‌هایی که وجود آنها در سئو سایت شما تأثیر زیادی دارد. مثلاً یکی از آن‌ها، تگ متا دیسکریپشن است. این تگ در واقع تعیین‌کننده همان متنی است که در نتایج جستجو، پایین عنوان صفحه شما نوشته می‌شود.

وجود متن متادیسکریپشن هم به شکل مستقیم روی سئو سایت‌تان تأثیر دارد و هم موجب ترغیب مخاطب به ورود به سایت می‌گردد. علاوه بر این تعیین تگ متای عنوان یا همان TITLE هم می‌تواند روی سئو سایت جوملا یی شمار نیز تأثیر مثبت داشته باشد.

پس از همه این نکات، اگر برایتان تغییر متاتگ‌های عنوان و توضیحات هر صفحه سخت است، می‌توانید از افزونه SEO Boss کمک بگیرید. این افزونه به شما کمک می‌کند تا در مدت کوتاهی، به تگ‌های متا در همه صفحات سایت‌تان دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را ویرایش کنید. البته مراقب باشید چون در برخی مواقع گفته شده این افزونه با دیگر افزونه‌های سایت‌های جوملایی همخوانی خوبی ندارد.

نکته: هنگام نوشتن تگ عنوان و متا، یادتان باشد که بایستی در هر دو تگ، هم جذابیت و ترغیب‌کننده بودن متن و هم بهینه بودن آن برای گوگل را رعایت کنید. بنابراین برای بهینه‌سازی حداقل یک بار کلمه کلیدی را در آن‌ها قرار دهید.

  • سرعت سایت را بهینه کنید

احتمالاً می‌دانید که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بهینه‌سازی هر نوع سایتی، سرعت آن است! در واقع گوگل و دیگر موتورهای جستجو به شدت روی سرعت سایت شما حساس هستند و در صورتی که سرعت لود شدن صفحات شما از سرعت لود صفحات رقبا کمتر باشد، سریعاً حاضر به جایگزینی رتبه‌تان با آن‌ها می‌شوند.

با توجه به این نکته مهم، پیشنهاد می‌کنیم برای بالا بردن سئو سایت جوملا، حتماً سرعت آن را بهینه کنید. بهینه‌سازی سرعت سایت یک مبحث گسترده بوده و اغلب اجرای آن نیاز به داشتن دانش تخصصی در حوزه‌های برنامه‌نویسی و فعالیت‌های فنی دارد.

اقداماتی که می‌توانید برای بهینه‌سازی سایت‌تان انجام بدهید، به شرح زیر هستند:

  • Gzip را فعال کنید

 gzip یکی از قابلیت‌های وب‌سایت شماست که می‌توانید به کمک آن، حجم کدهای صفحات را کاهش داده و سرعت سایت را بالا ببرید. در وردپرس برای فعال‌سازی آن باید حتماً یک افزونه روی سایت‌تان نصب کنید اما در جوملا، خود سایت قابلیت فشرده‌سازی کدها را در اختیارتان قرار می‌دهد. کافی است به بخش Global Configuration رفته و گزینه “فعال‌سازی gzip” را انتخاب کنید.

  • GziP برای سئو جوملا

GziP برای سئو جوملا

برای فعال شدن این گزینه، باید در سرور سایت شما گزینه mode_gzip فعال باشد. اگر در مورد آن اطلاعات ندارید، به پشتیبانی هاست خودتان پیام دهید.

  • بهینه‌سازی تصاویر برای سئو جوملا

یکی از مهم‌ترین جزئیاتی که در سایت شما باعث کاهش سرعت می‌گردد، تصاویر است. در واقع تصاویر حجم زیادی دارند و کاربران در هنگام ورود به سایت شما، برای دانلود کردن آن‌ها باید زمان زیادی را صرف کنند. با این توضیحات، اگر اقدام به بهینه‌سازی تصاویر کنید، عملاً بخش اعظمی از کار افزایش سرعت سایت‌تان را جلو برده‌اید.

برای بهینه‌سازی تصاویر می‌توانید از گزینه save for web در فتوشاپ کمک گرفته یا از سایت‌های کاهنده حجم تصاویر مثل tinypng استفاده کنید. علاوه بر این، اگر تا الان تعداد زیادی تصویر در سایت‌تان بارگذاری کرده‌اید، بهتر است آن‌ها را از طریق پوشه‌های هاست‌تان دانلود کرده و بعد از بهینه کردنشان به کمک فتوشاپ، دقیقاً با همان نام و پوشه قبلی دوباره در هاست آن‌ها را بارگذاری نمایید.

  • کش و lazy load را فعال کنید

کش قابلیتی است که سبب می‌شود کاربران بعد از یک بار ورود به سایت شما، در دیدارهای بعدی دوباره نیاز به دانلود کل محتوای صفحه نداشته و با سرعت بیشتری وارد سایت‌تان شوند. lazy load یا لود تنبل هم قابلیتی است که تعیین می‌کند کاربران در زمان ورود به صفحه، صرفاً یکی دو تصویر ابتدایی سایت را دانلود کرده و پس از ورود کامل و رفتن به بخش‌های پایینی صفحه، عکس‌های بعدی را دانلود کنند.

استفاده این دو قابلیت موجب بالا رفتن سرعت ورود کاربران به سایت و عملاً سئو جوملا می‌شوند. توصیه می‌گردد خودتان در مارکت‌های معتبر فروش افزونه‌های جوملایی، به دنبال افزونه‌هایی باشید که این 2 قابلیت را برایتان فعال کنند. البته کدهایی هم هستند که با قرار گرفتن در فایل htaccess باعث فعال شدن قابلیت‌های گفته شده می‌شوند اما اگر دانش فنی کمی دارید، بهتر است به سراغ این راهکار نروید.

فعالسازی کش

با فعال‌سازی کش، زمانی که صفحات سایت برای اولین بار دانلود شوند، دفعات دیگر نیازی به دانلود مجدد آن‌ها نبوده و از طریق کش می‌توان صفحات را لود کرد. به‌منظور فعال کردن کش می‌توانید از بخش پنل مدیریتی این کار را انجام دهید.

فعال کردن lazy load

در بخش‌های قبلی درباره تاثیر کش در افزایش سرعت سایت صحبت کردیم. از دیگر چیزهایی که می‌تواند در سرعت ورود کاربران به سایت و سئو سایت جوملا تاثیرگذار باشد، فعال کردن قابلیت lazy load است. زمانی که قابلیت لود تنبلی فعال باشد، تنها یک یا دو تصویر ابتدایی در سایت در هنگام ورود کاربران دانلود می‌شوند و عکس‌های بعدی با ورود کامل کاربر به سایت و رفتن به بخش‌های پایینی صفحه لود می‌شوند.

  • تکلیف آدرس سایت را مشخص کنید!

در حالت عادی آدرس سایت شما ممکن است با url ‌های مختلف از طرف گوگل مشاهده شود. در این بین اگر شما تکلیف آدرس اصلی سایت را مشخص نکنید، ممکن است گوگل در مورد سایت شما قضاوت‌های نامناسبی کرده، محتوای آن را با آدرس‌های دیگرش به عنوان محتوای تکراری تشخیص دهد و عملاً سبب کاهش قدرت سئو آن گردد.

بنابراین باید همان ابتدای کار، تکلیف آدرس را مشخص کنید که قرار است دقیقاً url اصلی آن چطور باشد؟ با www یا بدون آن؟ پیشنهاد ما این است که سایت را بدون www به گوگل معرفی کنید. چطور؟ کافی است این کدها را درون فایل Htaccess خودتان قرار بدهید:

RewriteEngine On

RewriteCond %{ HTTP_HOST} Www.Yourwebsitehere.Com

RewriteRule (.*) Http://Yourwebsitehere.Com/$1 [R=301، L]

نکته: در هر بخش کافی است آدرس سایت خودتان را دقیقاً با عبارت Yourwebsitehere.Com جایگزین نمایید.

  • ایجاد فایل نقشه سایت

فایل نقشه سایت جوملا

با استفاده از ایجاد فایل نقشه سایت می‌توان به خزنده‌ها یا کراولینگ‌های گوگل کمک کرد تا صفحات وب‌سایت را به آسانی تشخیص داده و آن‌ها را فهرست‌بندی نمایند. در حقیقت ازجمله کارهای مهم در سئو سایت جوملا، ساخت فایل نقشه است. از بهترین افزونه‌های برای انجام این کار، افزونه XMap است که دارای دو فرمت html و xml می‌باشد. دو افزونه JSitemap و OSMap ازجمله افزونه‌های دیگری هستند که بسیار قدرتمند و سریع در ایجاد سایت مپ عمل می‌کنند.

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، موتورهای جستجو آن‌قدرها هم که ما فکر می‌کنیم هوشمند نیستند. در واقع ما مجبوریم برای اینکه سایت‌مان سئو شود، به این موتورها برای بررسی صفحات مختلف‌مان کمک کنیم. در این بین، موضوعی به اسم نقشه سایت یا sitemap وجود دارد. نقشه سایت یک فایل متنی با فرمت xml است که در آن لینک تمامی صفحات سایت ما قرار گرفته است. در واقع موتورهای جستجو با بررسی سایت مپ هر سایت، راحت‌تر صفحات مختلف سایت را مشاهده و بررسی می‌کنند.

توصیه می‌کنیم حتماً برای بالا بردن سئو سایت جوملا یی خودتان، به سراغ افزونه‌های ساخت سایت مپ بروید. در حال حاضر افزونه XMap برای جوملا انتخاب خوبی است. همین‌طور OSmap یک انتخاب مناسب برای ساخت سایت مپ خودکار جوملا است.

پس از ساختن فایل متنی، حتماً در سرچ کنسول سایت و از طریق گزینه sitemaps آدرس فایل را به گوگل معرفی کنید. به این ترتیب گوگل هر بار در زمان بررسی سایت‌تان، به سراغ سایت مپ رفته و صفحاتتان را سریع‌تر مشاهده و ایندکس می‌کند.

  • از کدهای اسکیما برای افزایش سئو جوملا کمک بگیرید

کدهای اسکیما، یک سری کد برنامه‌نویسی هستند که می‌توانند با قرار گرفتن در میان کدهای صفحات سایت شما، به موتورهای جستجو در بررسی صفحات و محتوای آنها کمک نمایند.

در واقع چیزی که سبب شده سایت در نتایج گوگل با ستاره‌های زردرنگ، امتیاز و… نمایش داده شود، وجود کدهای اسکیما در آن است. زمانی که موتور جستجو این کدها را در سایت شما ببیند، بهتر سر از کار محتوایتان در آورده و در ادامه سئو سایت شما را بهبود می‌دهد. زمانی که از کدهای اسکیما به خوبی استفاده کنید، این اتفاقات می‌افتد:

  • سئو سایت‌تان بهتر می‌شود.
  • صفحات سایت شما در نتایج گوگل با ظاهر متفاوت و زیباتری نمایش داده می‌شود.
  • اگر از اسکیما faq استفاده کنید، برای هر صفحه از سایت‌تان یک سری سؤالات متداول در نتایج گوگل نمایش داده شده و نرخ کلیک صفحات را افزایش می‌دهد.
  • در گراف دانش گوگل که یک کادر آموزشی است و در بعضی نتایج نمایش داده می‌شود، محتوای سایت شما قرار می‌گیرد.

در وردپرس ایجاد کدهای اسکیما با توجه به وجود یک سری افزونه مخصوص این کار، راحت است. اما در جوملا پیشنهاد می‌کنیم به سراغ برنامه‌نویس‌های متخصص یا سئوکارها رفته و از آن‌ها بخواهید برایتان این کار را انجام دهند.

  • مطمئن شوید سایت جوملایی شما MOBILE FRIENDLY است

MOBILE FRIENDLY سایت جوملا

شاید برایتان جالب باشد بدانید که در حال حاضر، نزدیک به 40 تا 60 درصد بازدیدکنندگان سایت‌ها در سطح وب فارسی، از تلفن همراه و تبلت برای ورود به سایت استفاده می‌کنند. در این شرایط اگر قالب سایت جوملایی شما موبایل فرندلی نبوده و در صفحات دستگاه‌های مختلف، با شکل ظاهری نامناسب نمایش داده شود، عملاً کاربران رضایت‌شان را نسبت به سایت شما از دست می‌دهند. این نارضایتی آن‌ها سبب می‌شود به مرور گوگل متوجه رفتارشان شده و عملاً سئو سایت جوملا یی‌تان را کاهش دهد.

  • از افزونه‌های سئو جوملا کمک بگیرید

همان‌طور که سایت‌های وردپرسی یک سری افزونه‌های کمکی برای بهبود سئو سایت دارند، جوملایی‌ها هم چنین قابلیت‌هایی را در اختیار کاربرانشان گذاشته‌اند. البته ما همیشه به وردپرس‌کاران پیشنهاد می‌کنیم که از افزونه‌های سئو صرفاً به عنوان یک راهنما استفاده کرده و تصور نکنند افزونه‌هایی مثل رنک مث و یوآست، خدای سئو هستند.

ما این پیشنهاد را به شما جوملاکاران نیز می‌کنیم چراکه افزونه‌ها و ابزارهای مختلف سئو سایت، صرفاً یک سری راهنما هستند و قرار نیست به محض نصب کردن‌شان، ناگهان به صفحات اول گوگل برسید. بنابراین همیشه خودتان به عنوان یک سئوکار باید روی فعالیت‌های مختلفی که در سایت اتفاق می‌افتد، نظارت کنید و در کنارش، از این پلاگین‌ها کمک بگیرید.

در حال حاضر بهترین افزونه‌ها و کامپوننت‌های سئو جوملا اینها هستند:

بهترین افزونه‌ها و کامپوننت‌های سئو سایت جوملا

sh404SEF  : ابزاری برای فعالیت‌های مختلف سئو مثل کوتاه کردن URL ‌ها، جلوگیری از اسپم کاربران
EFSEO- Easy frontend SEO: ابزاری برای مدیریت تگ‌های متا سایت
JoomSEF: ابزاری برای بهینه‌سازی لینک صفحات و یک سری فعالیت دیگر
 Tag Meta: ابزاری برای مدیریت سریع داده‌های متا
OSMap: ابزاری برای ساخت سایت مپ

ویرایشگر JCE را نصب کنید.

قدم بعدی در سئو سایت جوملا، نصب کردن ویرایشگر JCE و جایگزین کردن آن با ویرایشگر پیشفرض جوملا می‌باشد. ویرایشگر فوق دارای قابلیت‌های زیادی بوده و کار با آن آسان است.

متادیسکریپشن

بهتر است بدایند که متادیسکریپشن یا توضیحات متا قادر نیست تاثیر مستقیمی بر رتبه سایت بگذارد اما این قابلیت را دارد که CTR را افزایش دهد. تعداد کاراکترهای متادیسکریپشن بیشتر از 160 کاراکتر نباید باشد و هم‌چنین بایستی دارای کلمات کلیدی نیز باشد.

سئو تکنیکال جوملا

سئو فنی شامل موارد زیر است که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • SSL
  • سایت مپ
  • AMP
  • میکرو دیتا
  • داپلیکیت کانتنت
  • کنونیکال
  1. فعال‌سازی SSL

فعال‌سازی SSL

 SSL یک پروتکل امنیتی است که از طریق رمزگذاری داده‌ها از سرقت اطلاعات در تبادل بین کاربر و سرور جلوگیری می‌کند. وجود HTTPS در ساختار URL نشانه فعال بودن ssl است در غیر این صورت باید آن را فعال کنید.

  1. Duplicate Content در جوملا

داپلیکیت کانتنت یا محتوای تکراری یکی از مشکلاتی است که در سایت‌های جوملا هم ممکن است رخ دهد.

داپلیکیت کانتنت زمانی به وجود می‌آید که دو یا چند URL در سایت محتوای یکسان داشته باشند. یکی از راه‌های جلوگیری از محتوای تکراری در جوملا فعال‌سازی گزینه SEF URLs است که در بخش تنظیمات سئو به آن اشاره کردیم.

 البته در صورت بروز این مشکل می‌توانید آن را برطرف کنید. برای رفع محتوای تکراری در سایت‌های جوملا می‌توانید اقدامات زیر را نیز انجام دهید:

  1. استفاده از میکرو دیتاها

از طریق میکرو دیتا‌ها، یک سری کد به صورت سامان یافته به سایت اضافه می‌شود تا به موتورهای جست‌وجوی گوگل در درک محتوای سایت شما کمک کند. در صورتی که این کد‌ها اجرا شوند، علاوه بر عنوان، آدرس سایت و متن متا دیسکریپشن می‌توانید اطلاعات دیگری را در صفحه نتایج، نمایش دهید. این امر می‌تواند به افزایش نرخ CTR کمک کند.

  1. AMP در جوملا

AMP در جوملا

سرعت سایت یکی از فاکتورهایی است که در سئو سایت شما تأثیرگذار است. AMP یک پروژه منبع باز تحت‌نظر گوگل است که این امکان را برای شما فراهم می‌کند که سرعت بارگذاری محتوای سایت بهبود پیدا کند. برای استفاده از AMP در جوملا می‌توانید از افزونه‌های مربوطه استفاده کنید. از جمله این افزونه‌ها عبارت‌اند از:

  • افزونه wbAMP
  • افزونه JAMP
  • افزونه Accelerated Mobile Pages

سئو جوملا راحت‌تر است یا وردپرس؟

ممکن است این تصور در ذهن بسیاری شکل گرفته باشد که سئو سایت‌های جوملا سخت‌تر از وردپرس است اما تجربه ثابت کرده است که فرآیند سئو کردن سایت وابسته به نوع CMS نیست و هر کدام از CMS ‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و تنها تفاوت‌هایی در تنظیمات آن‌ها وجود دارد.

آنچه که در سئو سایت شما تأثیر دارد محتوای با کیفیت و تجربه کاربری مناسب است به طوری که بتواند پاسخگوی نیاز کاربر باشد.

خدمات سئو جوملا! از کجا؟

اگر نیاز به خدمات سئو جوملا، از خدمات جزئی گرفته تا خدمات کلی بهینه‌سازی سایت‌های جوملایی دارید، می‌توانید به مجموعه ما، مای کاستومر، با سابقه درخشان چندین ساله در حوزه سئو سایت اعتماد کنید. شما عزیزان هم اکنون به سراغ صفحه نمونه کارها رفته و آخرین نمونه کارهای سئو سایت که در مای کاستومر انجام شده را مشاهده نمایید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر، جایی برای سئو سایت جوملا

آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر، جایی برای سئو سایت جوملا

تا به اینجا سعی کردیم شما را با سیستم مدیریت محتوا جوملا آشنا ساخته و بگوییم که این سیستم در حالت پیشفرض مورد علاقه موتورهای جستجوگر نمی‌باشد. کسانی که سایت خود را با جوملا طراحی می‌کنند بهتر است به انجام برخی از راهکارها اقدام نمایند تا رتبه خود را در گوگل افزایش دهند. در بخش‌های قبلی به برخی از این راهکارها اشاره شد، اما اگر به دنبال جایی هستید که سئو سایت جوملا را به بهترین شکل ممکن انجام دهد، آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر بهترین گزینه است. شما می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با آژانس فوق تماس برقرار کرده و مشاوره دریافت نمایید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی گام‌های لازم برای سئو کردن سایت‌های جوملایی پرداختیم . اگر سؤال و نظری در مورد این مطلب داشتید، در بخش نظرات منتظرتان هستیم.  سیستم مدیریت محتوا جوملا که از رقیبان وردپرس محسوب می‌شود. به دلیل آنکه سیستم مدیریت محتوا جوملا مورد پسند موتورهای جستجوگر نیست لذا با معرفی برخی از راهکارها سعی داشتیم شما را با چگونگی سئو سایت جوملا آشنا سازیم. در پایان امیدواریم که مطالعه این مطلب مورد رضایت شما مخاطبان عزیز قرار گرفته باشد.

star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
اولین امتیاز رو ثبت کنید
دیدگاه کاربران

29 پاسخ

  1. سلام متشکرم از مطالب خوبتون. من سایت وردپرسی داشتم و بعد همکاری با مجموعه شما نتایج خوبی در گوگل و فروش کسب کردم. خدا قوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *