تصور کنید محصولات برندتان را با قیمت بسیار بالاتری نسبت به رقبا به فروش میرسانید، آن هم فقط به خاطر اینکه توسط برند شما تولید شدهاند. یا مثلا درآمد کسب و کارتان همیشه پیشرفت چشمگیری دارد، بازهم به خاطر وجود برند قدرتمندتان، یا در حالت دیگر خدماتتان آنقدر پرطرفداراند که حتی پیش از عرضه نیز، به طور کامل فروش میروند و این هم به دلیل قدرت برندتان است.
چه تصور شیرینی! حال میتوانید همه این تصورات شیرین را رقم بزنید و به واقعیت تبدیل کنید، اگر از ارزش ویژه برند (Brand Equity) کمک بگیرید! در ادامه این مطلب از مجله مای کاستومر، قصد داریم شما را با مفهوم ارزش ویژه برند و نحوه اندازه گیری آن بیشتر آشنا نماییم. پس ادامه جذاب این بخش را از دست ندهید.
ارزش ویژه برند (Brand Equity) چیست؟
راستش را بخواهید ارزش ویژه برند مفهوم بسیار پیچیدهای دارد. آنقدر پیچیده که گاهی حتی با خواندن دهها تعریف گوناگون نیز متوجه معنا و مفهوم اصلی آن نمیشویم. اما مای کاستومر میخواهد ارزش ویژه برند را به سادهترین شیوه ممکن برایتان تعریف کند:
” ارزش ویژه برند یعنی میزان قدرت و تاثیر برند شما بر روی مخاطبان”
در واقع ارزش ویژه برند، جز داراییهای برند شماست. با دارا بودن این دارایی مشتریان همواره برند شما را انتخاب میکنند، حتی اگر قیمت بالاتری داشته باشید یا محصولاتتان آنقدرها که باید، با کیفیت نباشند. مثلا وقتی برندی در فروش، کسب درآمد و بازاریابی موفق است، همه میگویند عجب برند قدرتمندی! اما ما کارشناسان برندینگ میگوییم: ارزش ویژه این برند چقدر بالاست! بگذارید برای درک بهتر ارزش ویژه برند برایتان یک مثال ساده بزنیم:
تصور کنید همین حالا وارد سایت اصلی لویی ویتون شدهاید و قصد خرید یک جفت کفش لوکس و زیبا را دارید. حال لویی ویتون قیمت بسیار بالایی را برای این کفش در نظر گرفته است، اما برای شما مهم نیست، چون بر این باورید که محصولات لویی ویتون بسیار با کیفیتاند و قیمت بالایشان منطقی است.
حال تصور کنید یک برند بی نام و نشان هم دقیقا همان کفش را با همان کیفیت عرضه کند. در این حالت واکنش شما چیست؟ بگذارید حدس بزنم، در این حالت شما حتی به کفشها نگاه هم نمیکنید چه برسد به خرید و این صحبتها! چون لویی ویتون آنقدر اعتبار دارد که با وجود آن هرگز به سراغ برندهای بی نام و نشان نخواهید رفت، در اینجاست که باید به قدرت ارزش ویژه برند لویی ویتون پی برد.
چرا ارزش ویژه برند مهم است؟
Brand Equity مهم است چون:
- باعث شهرت کسب و کارتان میشود.
- نرخ بازگشت سرمایهاتان را افزایش میدهد.
- با وجود آن در جذب مشتریان و مخاطبان موفقتر خواهید بود.
- ارزش ویژه برند باعث اعتبار بخشی به کسب و کارتان خواهد شد.
- ارزش ویژه برند قابلیت فروش دارد و میتوانید آن را به فروش برسانید.
- وقتی ارزش ویژه بالایی دارید، تاثیرگذاری تبلیغاتتان نیز افزایش مییابد و یک شرکت تبلیغاتی میتواند با کمترین هزینه بیشترین فروش و سود را برای شما به ارمغان آورد.
- ارزش ویژه برند گاها میتواند هزینههای کسب و کارتان را نیز کاهش دهد.
- باعث افزایش سودآوری کسب و کارتان میشود. چون با دارا بودن آن، مشتریان حاضرند هزینه بیشتری را در ازای محصولات یا خدمات شما بپردازند.
۴ عنصر اساسی ارزش ویژه برند (Brand Equity)
ارزش ویژه بِرند، ۴ عنصر اساسی دارد که عبارتاند از:
آگاهی از برند
مشتریان برند شما را چقدر میشناسند؟ هرگاه که نام آن را میشنوند فورا محصولاتتان را به خاطر میآورند؟ به طور کلی هرچقدر که نرخ آگاهی از برندتان بالاتر باشد، ارزش ویژه آن نیز بیشتر خواهد بود.
درک کیفیت
کیفیت بالای محصولات شما باید برای مشتریان محرز باشد، تا میان رقبای سرسختی که دارید، برند شما را برای خرید انتخاب کنند.
وفاداری به برند
افزایش وفاداری مشتری بزرگترین گنجینه کسب و کار شما به شمار میروند. اگر مشتریان با وجود اینکه رقبا از شما قویتر عمل کردهاند، هنوز هم به برندتان پایبند هستند و شما را برای خرید انتخاب میکنند، در واقع شما دارای مشتریانی وفادار هستید.
ویژگی های برند
مشتریان شما را با چه چیزی به خاطر میآورند؟ با قیمتهای مناسبتان؟ بسته بندیهای جذابتان؟ یا شاید هم کیفیت بالای محصولاتتان، به هر حال این موارد ویژگیهای برندتان را تشکیل داده و جزئی مهم از ارزش ویژه برند به شمار میروند.
چگونه ارزش ویژه برند را افزایش دهیم؟
چه کار دشواری! افزایش Brand Equity قطعا ساده نخواهد بود، که اگر بود اکنون همه برندها موفق بودند و اصلا برند ورشکستهای وجود نداشت. اما راهکارهایی برای افزایش آن وجود دارد که مهمترین آنها عبارتاند از:
- ثابت قدم باشید.
- انعطاف پذیر باشید.
- شنوای انتقادات باشید.
- رقبا را همواره تحلیل کنید.
- همواره در دسترس مخاطبان باشید.
- نیاز مخاطبان را درک و برطرف کنید.
- خاص، متمایز و منحصر به فرد باشید.
- پشتیبانی قوی مشتریان از خاطرتان نرود.
- به مثبت بودن تجربه مشتریان اهمیت دهید.
- با کیفیتترین محصول یا خدمات را ارائه دهید.
- جامعه خاصی از مخاطبان را تحت هدف قرار دهید.
- در آخر هر نقطه ضعفی را که فکر میکنید ارزش ویژه برندتان را کاهش میدهد را برطرف کنید.
سخن آخر
در این مطلب از مجله مای کاستومر ارزش ویژه برند (Brand Equity) و راهکارهای افزایش آن را مورد بررسی قرار دادیم. ارزش ویژه برند، جز داراییهای گرانبهای کسب و کار شماست. پس همواره برای ایجاد، حفظ و افزایش آن تلاش کنید. آژانس مای کاستومر، امکان مشاوره رایگان دیجیتال مارکتینگ را برای تمامی مخاطبان گرامی فراهم آورده است. اگر قصد برندسازی شخصی، سازمانی و یا ریبرندینگ دارید، مای کاستومر مطمئنترین گزینه است. برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا تماس بگیرید.
فرمولهای مختلفی برای اندازه گیری آن وجود دارند که در اغلب موارد پیچیدگی بسیاری خواهند داشت.
این شاخص برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ روی کار آمد و مطرح شد.
بله، در واقع هویت بصری بخش مهمی از ارزش ویژه برند را تشکیل میدهد