myc-logo1

طول محتوا چقدر باشد؟ بررسی نظر گوگل و دیدگاه کارشناسان سئو

طول محتوا چقدر باشد؟ بررسی نظر گوگل و دیدگاه کارشناسان سئو
طول محتوا
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
اولین امتیاز رو ثبت کنید

شما احتمالا یادتان نمی‌آید. اما من خوب به خاطر دارم آن سال‌های اولیه‌ای که سئو روی کار آمده بود، بسیاری از سایت‌ها محتوای کوتاه تولید می‌کردند، مثلا ۳۰۰ یا ۴۰۰ کلمه، آن هم با این هدف که در نتایج جستجو بالا بیایند. اما بعدها گوگل به محتوای طولانی علاقه بیشتری نشان داد و اینگونه شد که سایت‌ها شروع به تولید محتواهای طولانی( تا ۱۰ هزار کلمه) کردند. یعنی یا از اینور بام می‌افتادند، یا از آنور بام! هیچ یک هم نتیجه مطلوبی کسب نمی‌کردند.

اما واقعاً طول محتوا (Content length) باید چقدر باشد؟ محتوای طولانی برای سئو بهتر است یا محتوای کوتاه؟ اصلا دقیقا باید چند کلمه بنویسیم تا گوگل به سایت ما هم نظر کند؟ احتمالا شما هم به عنوان یک نویسنده یا وب مستر به دنبال یافتن پاسخ این سوالات هستید و می‌خواهید طول محتوایتان را به ایده آل‌ترین حالت ممکن تنظیم کنید.

پس در ادامه این بخش جذاب با مای کاستومر همراه باشید تا در کنار یکدیگر بهترین طول متن برای سئو را از دیدگاه گوگل بررسی کنیم.

چرا طول محتوا برای سئو مهم است؟

چرا طول محتوا برای سئو مهم است؟

راستش را بخواهید هرگز نمی‌توان منکر این مسئله شد که محتواهای طولانی‌تر گوگل پسندتر هستند. چون محتواهای طولانی نرخ کلیک بیشتری دارند، به نیاز کاربر پاسخ می‌دهند و چون یک منبع جامع هستند، بک لینک‌های بیشتری نیز دریافت خواهند کرد. پس طبیعتا محتواهای طولانی‌تر رتبه سئو بالاتر نسبت به محتواهای کوتاه کسب خواهند کرد.

بهترین و ایده آل‌ترین طول محتوا برای سئو!

بهترین و ایده آل‌ترین طول محتوا برای سئو!

حالا چند کلمه بنویسیم؟ ۵۰۰ کلمه یا ۱۰ هزار و ۵۰۰ کلمه؟ بیایید نگاهی به آماری دقیق داشته باشیم و بعد برای تعداد کلمات محتوا تصمیم گیری کنیم. وب سایت ماز را که می‌شناسید؟ وب سایت بک لینکو را چطور؟ بله، بله، منظورمان همان وب سایت برایان رادین معروف (متخصص سئو) است.

این دو وبسایت دیدگاه جالبی در خصوص طول محتوا دارند. به عقیده آن‌ها، همیشه ده لینک اول گوگل محتوایی طولانی و بالاتر از ۱۵۰۰ کلمه دارند. پس یعنی بالا بودن تعداد کلمات محتوا، می‌تواند تاثیر مستقیمی روی کسب رتبه بالاتر داشته باشد.

مثلا وب سایت ماز بر این باور است که بهترین تعداد کلمات محتوا ۱۵۰۰ الی دو هزار کلمه است. بک لینکو هم طول ۱۸۹۰ کلمه را برای هر محتوا ایده آل دانسته است. اما اگر بخواهیم به یک جمع بندی کلی برسیم، بهترین طول محتوا قطعا مابین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰ کلمه است، یعنی نه طولانی و نه خلاصه و کوتاه!

نظر گوگل عزیزمان چیست؟

گوگل هم در خصوص طول محتوا دیدگاه خاص خود را دارد. در واقع کارشناسان گوگل بارها و بارها اعلام کرده‌اند که طولانی بودن محتوا را به عنوان فاکتوری برای رتبه دهی در نظر نمی‌گیرند. بلکه مهمترین مسئله برای آن‌ها تجربه کاربران است.

 مثلا ممکن است سایتی محتواهای ۵۰۰ کلمه‌ای داشته باشد، اما چون توانسته با کاربران تعامل خوبی برقرار کند و محتوای غنی و ارزشمند تولید کرده است، بهترین رتبه را دارد. اما بالعکس سایتی دیگر با وجود اینکه محتواهایش بالای ۲ هزار کلمه هستند، نه تنها رتبه خوبی ندارد، بلکه حتی گاها مطالب آن ایندکس هم نمی‌شوند. چون صرفا کلمه پر کرده است، آن هم کلمات بی ارزش! و محتوایش برای کاربر مفید نیست. پس برای گوگل اثربخش نویسی بسیار مهم تر از طولانی نویسی است.

۳ عامل مهم در تعیین مناسب‌ترین طول محتوا

۳ عامل مهم در تعیین مناسب‌ترین طول محتوا

حال یک سوال مهم! گوگل می‌گوید طولانی بودن محتوا برایش مهم نیست، اما از آن طرف به محتواهای طولانی رتبه بهتری می‌دهد. همچنین همیشه می‌شنویم که محتوای طولانی کاربر را خسته می‌کند، اما اگر نگاهی به آمار بیندازیم، محتواهای طولانی نرخ بازدید، کلیک و حتی اشتراک گذاری بسیار بیشتری نسبت به محتواهای کوتاه داشته‌اند.

 من که حسابی گیج شدم، بالاخره کوتاه بنویسیم یا طولانی؟ برای تعیین این مسئله بهتر است از ۳ عامل مهم زیر کمک بگیرید:

۱_ موضوع محتوا

اولین و مهمترین فاکتور برای تعیین طول محتوا، توجه کردن به موضوع است. فرض کنید قرار است در همین لحظه، برای موضوع” سئو چیست و تاریخچه آن” محتوا تولید کنید. چنین موضوعی قطعا نیاز به ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه محتوا خواهد داشت و باید محتوایی جامع برای آن تولید کنید.

چرا؟ چون یک موضوع کلی است و باید در آن از پیدایش سئو، بازار کارش، درآمدش، مزایای آن و مواردی از این قبیل صحبت کنید. اما برای موضوعی مثل” نحوه سئو وب سایت فروشگاهی” مسئله کاملا فرق می‌کند، و نهایتا نگارش ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کلمه محتوا کفایت می‌کند.

چون کاربری که این موضوع را سرچ کرده با سئو به خوبی آشناست و به دنبال تاریخچه پیدایش و این صحبت‌ها نیست و می‌خواهد با نحوه سئوی وب سایت فروشگاهی‌اش آشنا شود. پس باید سریع بروید به سراغ اصل مطلب و کاربر را معطل نکنید.

۲_ زمینه کاری

دیگر فاکتور مهمی که باید در انتخاب طول محتوا به آن توجه کنید، زمینه کاری‌اتان است. مثلا اگر شما یک سایت عطر فروشی دارید، همین که یک محتوای کوتاه( ۵۰۰ کلمه‌ای) در خصوص اطلاعات فنی محصولتان تولید کنید کفایت می‌کند.

اما اگر یک سایت آموزش زبان دارید، باید بدانید که کاربر به هدف آموزش وارد سایت شما شده و هرچقدر که مطالبتان جامع‌تر باشد، قطعا در جلب رضایت او نیز موفق‌تر عمل خواهید کرد.

۳_ پرسونای مخاطب

برای انتخاب بهترین طول محتوا، باید مخاطبان خود را بشناسید. برای مثال اگر سایتتان در حوزه آموزش برق باشد، باید بدانید که علم اکثر کاربرانتان در حوزه برق مبتدی است یا حرفه‌ای، و بعد محتوایی متناسب با نیاز آن‌ها تولید کنید.

مثلا اگر علم آن‌ها مبتدی باشد، محتوای شما باید جامع‌تر و طولانی‌تر باشد، تا مخاطب با خواندن آن اطلاعات و دانش بیشتری را کسب کند. اما کاربری که علم بالاتری دارد، معمولا به دنبال محتواهای کوتاه‌تر است تا سریع‌تر به پاسخ سوالش برسد. البته این تنها یک مثال ساده بود و باید به ویژگی‌های دیگر مخاطبان نیز توجه کنید.

بازنویسی محتوا

بالاخره محتوای طولانی پادشاه است یا محتوای کوتاه؟

هیچکدام! هردو سربازند! در واقع محتوای با کیفیت و غنی است که پادشاه است و این ارتباط خاصی به تعداد کلمات آن ندارد. به عنوان مثال اصلا اهمیتی ندارد که طول محتوای با کیفیت و مخاطب محور، فقط و فقط ۵۰۰ کلمه باشد، چون این محتوا آنقدر غنی بوده که کاربران را راضی نگه داشته و گوگل هم به آن رتبه داده است.

پس نه محتوای طولانی و نه محتوای کوتاه، بلکه محتوایی مدنظرتان باشد که با کیفیت باشد و بتواند به تمام سوالات کاربران پاسخ دهد. اما در عین حال باعث خستگی مخاطب نیز نشود.

سخن آخر!

خوب، به پایان این مطلب رسیدیم. امیدواریم دغدغه شما در خصوص طول محتوا برطرف شده باشد و از این پس فقط و فقط بر روی کیفیت و غنی بودن متن تمرکز نمایید. راستی! یک نکته مهم هم برایتان داریم: گرچه متون طولانی مخاطب را خسته می‌کنند، اما همانطور که گفتیم هنوز هم گوگل به آن‌ها رتبه بالاتری نسبت به محتواهای کوتاه می‌دهد.

پس پیشنهاد ما این است که محتوای طولانی و جامع( نه خیلی طولانی) تولید کنید تا رضایت گوگل را جلب کنید. اما از طرفی متن را به قدری جذاب و مخاطب پسند بنویسید که نه تنها موجب خستگی نشود، بلکه کاربر از مطالعه آن لذت ببرد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر ارائه دهنده خدمات سایت، سئو و شبکه‌های اجتماعی در خدمت شما عزیزان می‌باشد. برای دریافت مشاوره اختصاصی با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول
حداقل طول محتوا از نظر افزونه یوئست سئو چقدر است؟

حداقل طول متن برای این افزونه ۳۵۰ کلمه است.

برایان رادین بهترین طول متن را چقدر اعلام نموده است؟

برایان رادین معتقد است بهترین طول متن ۱۸۹۰ کلمه است.

چرا هنوز هم بسیاری از سئوکاران طرفدار محتوای طولانی هستند؟

چون طبق تجربه، محتوای طولانی هنوز هم موفق تر عمل می‌کند.

مقالات پیشنهادی
star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
اولین امتیاز رو ثبت کنید
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *