myc-logo1

چگالی کلمات کلیدی در سایت چگونه محاسبه می‌شود؟

چگالی کلمات کلیدی در سایت چگونه محاسبه می‌شود؟
چگالی کلمات کلیدی در سایت چگونه محاسبه می‌شود؟
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
اولین امتیاز رو ثبت کنید

زمانی که درباره چگالی کلمات کلیدی Keyword density حرفی به میان می‌آید، سئوکاران و کسانی‌که در زمینه تولید محتوای متنی فعالیت می‌کنند به دو گروه موافق و مخالف تراکم کلید واژه‌ها تقسیم می‌شوند. بخشی از این افراد با تکیه بر تجربه خود معتقدند که تراکم کلمات کلیدی ازجمله عوامل موثر در سئو سایت و رتبه سایت در گوگل محسوب می‌شود و برخی دیگر از آن‌ها بر این عقیده استوار هستند که تعداد کلمات کلیدی و نحوه پخش آن‌ها در متن تاثیری بر سئو سایت ندارند؛ آن‌ها معتقدند که تکنولوژی Semantic گوگل با بالا رفتن تعداد کلمات کلیدی در متن مخالف بوده و حتی ممکن است سایت را جریمه نیز بکند.

تجربه و فعالیت افراد بسیاری اثبات کرده است که ضمن پیشرفته شدن تکنولوژی Semantic گوگل، تاثیر میزان پراکندگی کلمات کلیدی در بهبود رتبه سایت، همچنان جزء یکی از عوامل موثر بخصوص در جستجوهای فارسی به‌شمار می‌رود. چنانچه علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره اهمیت تراکم کلمه کلیدی دارید، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید تا با مفهوم چگالی کلمات کلیدی آشنا شوید.

چگالی کلمات کلیدی به چه معناست؟

چگالی کلمات کلیدی به چه معناست؟

به میزان نسبت کلمه یا عبارت کلیدی به کار رفته در متن به تعداد کل کلمات موجود در متن، چگالی کلمه کلیدی می‌گویند. با استفاده از میزان چگالی کلمات کلیدی در متن می‌توان به ارتباط موجود میان محتوا و کلمه کلیدی اصلی پی برد و شاید به همین دلیل باشد که ازجمله فاکتورهای مهم در سئو و بهینه‌سازی سایت، تعداد کلمات کلیدی به کار رفته در محتوا می‌باشد.

بهتر است بدانید که چگالی یا تراکم کلمات کلیدی به یکی از عوامل مهم در رتبه‌بندی سایت در اواخر سال 1990 میلادی تبدیل شده بود. این عامل آنقدر مهم شده بود که وبمسترها در محتوای خود به طور مکرر به استفاده از کلمه کلیدی روی می‌آوردند و در نتیجه خواندن محتوا را غیر ممکن می‌کردند. پس از مدتی موتورهای جستجوگر و بخصوص گوگل تصمیم گرفتند تا اثر کلمات کلیدی را در بهبود رتبه سایت به حداقل برسانند.

هم‌اکنون اگر شخصی بخواهد در محتوای خود تعداد کلمات کلیدی را از یک حدی بالا ببرد به‌طوریکه از نظر گوگل Keyword Stuffing رخ بدهد، آنگاه این احتمال وجود دارد که وب سایت توسط گوگل به دلیل وجود مقدار بالای چگالی کلمات کلیدی، جریمه شود. با توجه به مطالبی که در این بخش بیان شد، می‌توان به این نتیجه رسید که تراکم کلمات کلیدی یک عامل مهم در سئو سایت محسوب می‌شود اما نباید از این کلمات بیش از حد استفاده کرد تا منجر به جریمه سایت از طرف گوگل شد. در حقیقت بایستی از این کلمات به شکل معقول و کافی در متن استفاده کرد.

چگالی کلمات کلیدی و ارتباط آن با سئو سایت

ربات‌های گوگل زمانی که می‌خواهند سایت شما را رتبه‌بندی کنند، به بررسی چگالی کلمات کلیدی در محتوای سایتتان اقدام می‌کنند. چنانچه از تراکم مناسبی برخوردار باشند، رتبه سایت بهبود خواهد یافت. البته این نکته را به یاد داشته باشید که تراکم کلمات کلیدی تنها عامل موثر در افزایش رتبه سایت نمی‌باشد اما یکی از فاکتورهای تاثیرگذار محسوب می‌شود. مجددا متذکر می‌شویم که لازم نیست محتوای خود را مملو از کلمات کلیدی اصلی کنید تا بهبود رتبه سایت اتفاق بیفتد.

 همان‌طور که در بخش‌های قبلی بیان کردیم، در سال‌های قبل یک استراتژی به نام keyword Stuffing وجود داشت که رتبه‌بندی سایت‌ها را بر اساس تعداد کلمات کلیدی به کار رفته انجام می‌داد، با این حال برخی از سایت‌هایی که محتوای آن‌ها از کیفیت بسیار پایینی برخوردار بودند، به دلیل آنکه تکرار کلمات کلیدی در آن‌ها بسیار بالا بود، به عنوان سایت‌های رتبه اول گوگل مشاهده می‌شدند. بعدها گوگل مجهز به رباتی به نام Semantic Search شد که وظیفه آن بررسی کیفیت محتوای سایت است.

نکته

در حال‌حاضر، هر محتوایی که در سایت‌ها منتشر می‌شود هم تعداد و چگالی کلمات کلیدی آن توسط ربات‌های گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرد و هم محتوای منتشر شده از لحاظ کیفیت سنجیده می‌شود. چنانچه تراکم کلمات و عبارات کلیدی از یک حدی بیشتر باشد، گوگل آن سایت را به عنوان یک اسپمر شناسایی کرده و جریمه می‌کند. اکنون این سوال پیش می‌آید که تعداد کلمات کلیدی در یک متن چقدر باید باشد و نحوه محاسبه آن چگونه است؟ در ادامه این مطلب از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر، به این سوال پاسخ می‌دهیم.

میزان چگالی کلمات کلیدی در یک محتوا

بسیاری از کارشناسان سئو معتقدند که بهترین میزان تکرار کلمات کلیدی در یک متن چیزی در حدود 5/0 تا 5/2 درصد می‌باشد. همان‌طور که مشخص است، تراکم کلمات کلیدی از نیم درصد نبایستی کمتر باشد در غیر اینصورت محتوای تولیدی مورد توجه ربات‌های گوگل قرار نخواهد گرفت و در نتیجه بهبود سئو سایت رخ نخواهد داد. همچنین اگر تراکم کلمات و عبارات کلیدی بیشتر از 5/2 درصد بشود، ربات‌های گوگل به این نتیجه می‌رسند که تعداد دفعاتی که از کلمات کلیدی استفاده شده بیشتر از حد مجاز بوده و در نتیجه سایت را به عنوان اسپمر شناسایی می‌کنند.

نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی

نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی

تمامی کسانیکه قصد دارند از طریق طراحی سایت به کسب و کار خود در بستر اینترنت رونق دهند و برای اینکار به تولید محتوا روی می‌آورند بهتر است با نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی آشنا شوند. محاسبه چگالی یا تراکم کلمات کلیدی یک فرمول آسان دارد و محاسبه آن خیلی ساده می‌باشد. برای اینکار کافیست تعداد دفعاتی که از کلمه کلیدی استفاده کرده‌اید را به دست آورده و سپس بر تعداد کل کلمات به کار رفته در متن تقسیم کنید. جواب به دست آمده را در عدد 100 ضرب کرده تا تراکم کلمات کلیدی به درصد محاسبه شود.

صحبت پایانی

هدف ما از ارائه این مطلب، آشنایی شما با اهمیت چگالی کلمات کلیدی در محتوای سایت و تاثیر آن در بهبود رتبه و سئوی سایت بود. همان‌طور که از مطالعه این مطلب متوجه شدید، گوگل دارای ربات‌های هوشمندی است که قادرند به بررسی تراکم کلمات و عبارات کلیدی و کیفیت متن شما بپردازند. این ربات‌ها با این هدف طراحی شده‌اند که Keyword Stuffing یا استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی رخ ندهد و در نتیجه سایت‌هایی که دارنده محتوای باکیفیت هستند به رتبه‌های بالای گوگل دست یابند.

 اگر شما دارنده سایت هستید و یا در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنید بهتر است به این نکته توجه داشته باشید و کلمات کلیدی را به نحوی به کار ببرید که در تمامی بخش‌های متن شما وجود داشته باشد و از مقدار مجاز خود نیز تجاوز نکنند. در پایان توصیه می‌کنیم چنانچه علاقه‌مند به بهبود رتبه سایت خود هستید از مشاوره سئو مای کاستومر بهره‌مند شوید.

star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
اولین امتیاز رو ثبت کنید
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *