myc-logo1

الگوریتم کافئین گوگل چیست؟ بررسی عدم ایندکس صفحات

الگوریتم کافئین گوگل چیست؟ بررسی عدم ایندکس صفحات
الگوریتم کافئین گوگل چیست؟ بررسی عدم ایندکس صفحات
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
اولین امتیاز رو ثبت کنید

اواخر سال 2009 بود که مبحث کافئین نقل مجلس کارشناسان سئو شد. کافئین برای جریمه کردن یا تکمیل قوانین الگوریتم‌های پیشین ظهور نکرد. الگوریتم کافئین گوگل Google caffeine algorithm ارائه شد و از یک سیستم ایندکس جدید رونمایی کرد. در واقع بهتر است اینطور بگوییم که یکی از متفاوت‌ترین و خاص‌ترین الگوریتم‌هایی که شرکت گوگل در سال 2010 ارائه کرد تا تحولی در کراول وب سایت‌ها ایجاد کند، الگوریتم کافئین می‌باشد. چنانچه مایلید درباره این مبحث بیشتر بدانید باید گفت که کافئین یک سیستم ایندکس و کراول جدید برای وب‌سایت است و باعث بهبود سرعت و قابلیت‌های سیستم ایندکس گوگل می‌شود. در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر، به معرفی الگوریتم کافئین گوگل پرداخته و به طور اختصاصی به بررسی عدم ایندکس صفحات می‌پردازیم.

با عملکرد الگوریتم کافئین گوگل آشنا شوید

اگر برایتان سوال است که ایندکس شدن به چه معناست باید بگوییم که به بررسی مطالب و محتوای وبسایت شما توسط ربات‌های گوگل و سپس ذخیره آنها در مرکز داده جهت نمایش در نتایج گوگل، ایندکس می‌گویند.

پیش از این برای ایندکس شدن صفحات، ربات‌های خزنده وارد سایت شده و شروع به بررسی اطلاعات می‌کردند. آنها پس از گذشت پروسه‌ای طولانی قدرت محتوا را بررسی کرده، موضوع را متوجه شده و بعد آن را ایندکس می‌نمودند. ولی امروزه با کمک الگوریتم کافئین گوگل، سرعت ایندکس کردن ربات‌ها بیشتر شده و گوگل به محض مشاهده یک صفحه، در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را ایندکس می‌نماید. در واقع به کمک کافئین، سرعت ایندکس شدن صفحات وب‌سایت و محتوای منتشر شده بر روی آن، به طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است.

افزایش چشمگیر فضای ذخیره سازی اطلاعات پس از ظهور کافئین

افزایش چشمگیر فضای ذخیره سازی اطلاعات پس از ظهور کافئین

 

یکی دیگر از عملکردهای بی نظیر کافئین افزایش 10 برابری سایت هایی است که بر بستر گوگل قابل نمایش برای کاربران هستند. با این حساب صاحبان سایت شانس بیشتری برای دیده شدن در موتور جستجوگر گوگل پیدا کردند و این اتفاق برای آنان بسیار هیجان انگیز قلمداد شد.

کافئین و تنوع در ایندکس محتوای چند رسانه ای

یکی دیگر از کاربردهای الگوریتم کافئین گوگل این است که پس از ظهور آن علاوه بر محتوای متنی یک صفحه، محتوای چند رسانه‌ای آن صفحه نیز در بخش‌های مجزایی ایندکس شدند و این مسئله به سئو سایت‌ها کمک بسزایی نمود.

کافئین و بررسی عدم ایندکس صفحات سایت

کافئین و بررسی عدم ایندکس صفحات سایت

اگر دارای وب‌سایت هستید و وبسایت‌تان برایتان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است می‌بایست به بررسی ارورهای موجود در سرچ کنسول خود پرداخته و آنها را سریعا برطرف نمایید.

یکی از چالش‌های افرادی که دارای وب‌سایت هستند، عدم ایندکس صفحات است که بایستی دلایل آن مشخص شده و رفع گردند. در این مقاله به شرح دو مورد از مهم‌ترین دلایل عدم ایندکس می‌پردازیم که عبارتست از:

  • ایندکس نشدن سایت به دلیل خطاهای متعدد سایت
  • ایندکس نشدن سایت به دلیل خطاهای URL

ایندکس نشدن به دلیل خطاهای سایت

در بسیاری از مواقع ایندکس نشدن برخی از صفحات سایت به علت وجود خطاهای فنی سایت است. با این وصف شناخت این خطاها برای پیشگیری از بروز و در نهایت رفع آنها بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به توضیح این خطاها می‌پردازیم:

  • خطای DNS

دی ان اس مخفف domain name system به معنای سیستم نام دامنه، از جمله مهم‌ترین خطاهایی است که می‌تواند جلوی ایندکس شدن صفخات سایت شما را بگیرد.
داشتن خطای dns به این معناست که ربات گوگل قادر نیست به دامنه شما متصل گردد. در صورت مواجهه با چنین مشکلی، از طریق شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ، موضوع را پیگیری کنید.

برای رفع خطای dns مراحل زیر را طی کنید:

از ابزار url inspection سرچ کنسول گوگل استفاده کنید تا متوجه شوید ربات گوگل چگونه صفحه مورد نظر را crawl می‌کند. اگر گوگل قادر به fetch کردن صفحه مورد نظر نیست، به تنظیمات dns خود رفته و مشکل را بررسی نمایید. در قدم بعدی بررسی کنید آیا سرور میزبان ارور 404 یا 500 را نمایش می‌دهد یا خیر. در این حالت سرور به جای نمایش failed connection دو ارور فوق را نشان می‌دهد.

  • خطای سرور (server errors)

خطای سرور یکی دیگر از دلایل ایندکس نشدن سایت است که در سئو سایت فروشگاهی مهم است. وقتی زمان پاسخگویی سرور به طول می‌انجامد، اغلب با این خطا روبرو می‌شوید. در خطاهای سرور، ربات های گوگل به وبسایت شما متصل می‌شوند اما نمی‌توانند صفحه را بارگذاری کنند. از دیگر دلایل خطای سرور، ورود ترافیک بیش از اندازه به وب‌سایت است.

برای رفع خطای سرور باز هم بایستی از ابزار url inspection استفاده کرد تا فهمید ربات گوگل وبسایت را crawl می‌کند یا خیر. اگر گوگل سرچ کنسول نتوانست صفحه اصلی وبسایت را پیدا کند، می‌توان مطمئن بود که گوگل، امکان دسترسی به سایت را ندارد و احتمالا دلیل ایندکس نشدن سایت، خطای سرور است.

  • خرابی robots

 در این حالت، ربات گوگل قادر به بازیابی فایل robots.txt نیست. البته اگر قصد دارید موتورهای جستجو تمامی اطلاعات موجود در سایتتان را ایندکس کنند، نیازی به این فایل نمی‌باشد.
برای رفع این خطا، از پیکربندی صحیح و درست فایل robots.txt اطمینان حاصل کنید. محدود بودن دسترسی گوگل به برخی از صفحات را بررسی کنید. تمامی خطوط diwallow:/ نوشته شده در فایل فوق ذکر را بررسی نموده و اطمینان حاصل کنید دسترسی لینک‌های تعیین شده، به خواست خودتان محدود گشته است. کارشناسان آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر اماده کمک به شما در این زمینه هستند.

  • ایندکس نشدن سایت به دلیل خطاهای url

ایندکس نشدن سایت به دلیل خطاهای url

ارورها و خطاهای قرار گرفته در این دسته، تنها یک صفحه از سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهند و به کل سایت کاری ندارند و شما می‌توانید از بخش coverage سرچ کنسول گوگل، ارورها را به صورت دسته بندی شده مشاهده نموده و رفع کنید.

  • خطای 404

زمانی که ربات‌های گوگل در حال crawl صفحه‌ای از سایت با آدرس نامعتبر هستند با ارور 404 مواجه می‌شوند که به دو دسته soft و hard تقسیم می‌شوند.

خطای 404 hard زمانی به نمایش در می‌آید که صفحه مورد نظر دیگر وجود خارجی ندارد. برای رفع این خطا، باید به طریق زیر عمل نمود:

از انتشار محتوا اطمینان حاصل کنید. محتوا از این قسمت نباید حذف شده باشد. بررسی کنید در حالت پیش نویس نیز نباشد. سپس از صحیح بودن url مربوطه مطمئن شوید. این ارور را در هر دو حالت با www و بدون آن هم بررسی کنید و در نهایت اگر می‌خواهید صفحه قبلی به صفحه دیگری برود، مطمئن شوید که لینک مورد نظر به یک صفحه مرتبط مناسب ریدایرکت 301 داده می‌شود.

خطای 404 soft زمانی رخ می‌دهد که آدرس صفحه به خاطر عاملی نرم افزاری اعتبار خود را از دست داده است. برای رفع این مشکل، اول از همه باید بررسی کنید که آیا صفحه مورد نظر هنوز وجود دارد یا خیر سپس با توجه به این موضوع در صدد رفع آن برآیید.

پیشنهاد می‌شود برای رفع خطاهای 404 از مشاوره سئو افراد خبره استفاده کنید.

  • خطای access denied

اگر ربات گوگل به دلیل نداشتن اجازه دسترسی، نتواند صفحه را crawl کند با این خطا روبرو می‌شویم که برای رفع آن بایستی تمام عواملی که دسترسی googlebot را محدود کرده اند حذف نمود.

  • خطای not followed

در این خطا گوگل قادر به دنبال کردن یک url مشخص نیست و بیشتر به این خاطر این خطا پیش می‌آید که گوگل با خواندن محتوای flash، کدهای javascript و مقوله ریدایرکت شدن مشکل دارد. برای رفع این خطا، زنجیرهای ریدایرکت را چک کنید. اگر فرصت داشتید به جای استفاده از redirect معماری سایت خود را بروز کنید و url های ریدایرکت شده را در نقشه سایت قرار ندهید.

سخن پایانی درباره الگوریتم کافئین گوگل

در این مقاله از وب‌سایت دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر، پیرامون الگوریتم کافئین گوگل صحبت کرده و به طور خاص، عدم ایندکس صفحات را بررسی نمودیم. چنانچه یک یا چند وبسایت داشته و می‌خواهید برای بررسی وضعیت سئو سایت خود و افزایش رتبه سایت در گوگل، مشاوره دریافت کنید، می‌توانید از طریق شماره‌های درج شده در همین سایت با ما در ارتباط باشید.

star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
اولین امتیاز رو ثبت کنید
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *