myc-logo1

محتوای تکراری (Duplicate Content) چیست و آیا به سئو شما آسیب می رساند؟

محتوای تکراری (Duplicate Content) چیست و آیا به سئو شما آسیب می رساند؟
محتوای تکراری
برای دیدن فهرست مطالب کلیک کنید
اولین امتیاز رو ثبت کنید

شابد در دوران مدرسه شما نیز، معلمان شما برای کپی بودن برگه های امتحانیتان با دوستانتان شما را متهم به تقلب کرده و یک صفر بزرگ درون برگه اتان قرار داده اند! اگر شما و یکی دیگر از دانش‌آموزان مثلا در درس انشا یک موضوع با پاراگراف‌هایی که در برگه هردوی شما یکسان بود تحویل میدادید، این نمره صفر برای هردوی شما قرار میگرفت و احتمالا قسم خوردن و اینکه ما طرز فکرمون یه جوره! هم کمکتون نکرده. این یک نمونه از محتوای تکراری Duplicate content بود. با توجه به این که این نوع نگرش برای مدت طولانی در بین مردم ایجاد شده است، جای تعجب نیست که بسیاری از ما محتوای تکراری را با طرز فکری مشابه مشاهده می کنیم.

پیدا شدن یک متن مطابق محتوای سایت شما در یک URL دیگر می تواند ترسناک به نظر برسد؛ اما این در صورتی است که معنی آن را درک نکنید. اما محتوای تکراری چیست و چه معنایی برای بازاریابی آنلاین شما دارد؟

ما در زیر به هر دوی این سؤالات خواهیم پرداخت، سپس چنانچه به مشاوره سئو نیاز داشتید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

محتوای تکراری

محتوای تکراری چیست؟

محتوای تکراری اصطلاحی است که گوگل برای بخش های قابل توجهی از محتوا که در بیش از یک URL ظاهر می شوند استفاده می کند.

طیف وسیعی از چیزها می توانند به عنوان Duplicate Content واجد شرایط باشند، گاهی اوقات کل صفحات یکسان هستند، در حالی که برخی اوقات چند جمله مشابه هستند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که محتوای تکراری صرفاً شامل کپی های کلمه به کلمه نیست.

شما می توانید یک قطعه از محتوا را از یک URL به URL دیگر کپی کنید و سپس چندین کلمه را با مترادف ها جایگزین کنید، اما گوگل همچنان شباهت را تشخیص می دهد.

چه چیزی باعث محتوای تکراری می شود؟

در حالی که محتوای تکراری ممکن است باعث شود شما به کپی عمدی یا سرقت ادبی متهم شوید، اما واقعیت این است که اکثر این محتواها کاملاً بی‌خطر و غیرعمدی هستند. در اینجا برخی از شایع ترین دلایل وجود دارد:

تغییرات URL:

گاهی اوقات، آنچه باید یک URL واحد باشد، به چندین URL تبدیل می شود، مثلاً اگر سایت شما از سشن آی‌دی (session ID) استفاده می کند و نسخه متفاوتی از URL را برای هر کاربر ایجاد می کند.

نسخه های سایت متفاوت:

اگر یک وب سایت جدید در دامنه دیگری ایجاد کنید یا نسخه HTTPS را جایگزین نسخه اصلی HTTP کنید، می توانید صفحات تکراری داشته باشید. جستجوگر سئو می‌تواند مشکلات مربوط به تغییر مسیر HTTP به HTTPS را بررسی کند!

اتفاقی و تصادفی:

گاهی اوقات امکان نوشتن محتوای تکراری بدون آگاهی از آن وجود دارد. اگر شما و سایت دیگری دقیقاً در مورد یک موضوع بنویسید، ممکن است در نهایت متنی مشابه بنویسید که به عنوان Duplicate Content محسوب شود.

سخن بزرگان!:

ممکن است در جایی شما محتوا را مستقیماً از یک URL به URL دیگر کپی می کنید. این گاهی اوقات بدون سوء قصد اتفاق می افتد، مثلاً اگر دو صفحه از یک نقل قول معروف از یک منبع استفاده کنند. مثلا بخواهید مثلا از جمله ی محتوا پادشاه است استفاده کنید!
در حالی که معمولاً Duplicate Content غیرعمدی است، اما این موضوع می‌تواند تأثیر قابل‌ توجهی بر بازاریابی آنلاین شما داشته باشد، همانطور که در ادامه توضیح خواهیم داد.

محتوای تکراری چگونه بر سئوی شما تاثیر می گذارد؟

اگر احساس می‌کنید که محتوای تکراری بر موفقیت سئوی شما هنگام طراحی فروشگاه اینترنتی تأثیر منفی می‌گذارد، درست احساس میکنید! اما شاید آنقدر هم که فکر می‌کنید سختگیرانه نباشد.

آیا در گوگل برای محتوای تکراری جریمه وجود دارد؟

یکی از رایج ترین باورها در مورد جریمه Duplicate Content این است که گوگل مستقیماً شما را به دلیل داشتن محتوای تکراری در سایت جریمه می کند.

اما آیا این حقیقت دارد؟

خلاصه اش این است که نه! هرچند گوگل تلاش کرده است، البته تلاشی تقریبا ناموفق!، که این پیام را برساند که محتوای تکراری را مستقیماً در رتبه بندی جریمه نمی کند. گوگل می‌داند که Duplicate Content ممکن است گاهی اتفاق بیفتد و عموماً عمدی نیست.

با این حال، یک استثنا وجود دارد که برای آن احتمال جریمه وجود دارد!: محتوای کپی شده.

محتوای تکراری

محتوای کپی شده چیست؟

محتوای کپی شده زیر مجموعه خاصی از محتوای تکراری است، یعنی بخش کوچکی از Duplicate Content که عمدی است. به عبارت دیگر محتوای کپی شده محتوایی است که معمولا باعث سرقت ادبی یا تلاش برای دستکاری رتبه بندی جستجو می شود.

در موارد نادری که گوگل قصد فریبنده را در Duplicate Content تشخیص می‌دهد، جریمه محتوای تکراری را برای متخلف اعمال می‌کند، به این صورت که رتبه آنها را پایین‌تر می‌آورد یا حتی آنها را به طور کامل از فهرست سرپ گوگل حذف می‌کند!

با این حال، اکثر محتوای تکراری به عنوان محتوای کپی شده واجد شرایط نیستند، بنابراین گوگل آن را جریمه نمی کند. اما فقط به این دلیل که گوگل Duplicate Content را به طور مستقیم جریمه نمی کند، به این معنی نیست که محتوای تکراری نمی تواند به سئوی شما آسیب برساند.

همچنین بخوانید: توضیحات متا چیست و چه تاثیری در رتبه بندی گوگل دارد؟

محتوای تکراری چگونه بر رتبه بندی تأثیر می گذارد؟

وقتی گوگل محتوا را رتبه‌بندی می‌کند، این کار را با تعیین اینکه کدام نتایج مرتبط‌تر هستند و بهترین تجربه کاربر را ارائه می‌کنند، انجام می‌دهد.

اما وقتی با محتوای تکراری روبرو می شود، می تواند به سرعت گیج شود.

دو صفحه دقیقاً یکسان هستند؛ کدام یک شایسته رتبه بالاتری هستند؟

این سردرگمی اغلب منجر به رتبه‌ پایین‌تر برای هر دو صفحه می‌شود!! زیرا الگوریتم‌های گوگل در مورد رتبه‌بندی هیچکدام از آنها به طور خاص مطمئن نیستند. اگر می خواهید رتبه خود را بالا نگه دارید، باید اقداماتی را انجام دهید تا به گوگل کمک کنید تا تشخیص دهد کدام صفحه نسخه واقعی است.

چگونه باید با محتوای تکراری برخورد کرد؟

در بسیاری از موارد، محتوای تکراری چیزی برای استرس داشتن ندارد.

با این حال، از آنجایی که گاهی اوقات ممکن است رتبه شما را پایین بیاورد، به نفع شماست که با چند روش ساده با اثرات آن مقابله کنید، که ابزارهایی مانند Screaming Frog می توانند به شما کمک کنند.

در اینجا سه ​​راه برای مدیریت سئوی محتوای تکراری در سایت وجود دارد!

1. در صورت امکان از محتوای تکراری خودداری کنید

اولین و واضح ترین راه برای جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری این است که کلا از داشتن محتوای تکراری خودداری کنید. البته همیشه نمیتوانید به این موضوع پایبند باشید، اما مبتوانید تلاش خودتان را بکنید که از محتوای تکراری استفاده نکنید.

به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که یک صفحه محصول خاص در حال ایجاد چندین URL برای سایزهای مختلف از یک شلوار است، می توانید برای ادغام آن URL ها در یک URL تلاش کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید. این بدان معنی است که محتوا فقط در یک صفحه ظاهر می شود، نه دو صفحه، بنابراین محتوای تکراری وجود ندارد.

محتوای تکراری

2. از تغییر مسیرها (Redirects) استفاده کنید.

در برخی موارد، محتوای تکراری، یک نتیجه طبیعی برای تغییر سایت است، مانند تغییر از یک سایت HTTP به یک سایت HTTPS.

در این مواقع، می توانید با استفاده از تغییر مسیرهای 301 به گوگل کمک کنید سردرگم نشود. نحوه عملکرد ریدایرکت به این صورت است که وقتی یک موتور جستجو سعی می کند از یک URL بازدید کند، تغییر مسیر آن را به جای آن به یک URL دیگر ارسال می کند.

بنابراین، اگر دو URL با محتوای تکراری دارید، می توانید از تغییر مسیر برای ارسال تمام ترافیک به صفحه مورد نظر استفاده کنید.

3. از “rel=“canonical استفاده کنید

خصیصه ”rel=“canonical یک خط کد است که می توانید آن را در هدر HTML صفحه وارد کنید. در اصل به گوگل می‌گوید صفحه‌ای که این کد در آن قرار میگیرد، تکراری از صفحه دیگری است و از گوگل می‌خواهد که صفحه دیگر را به عنوان صفحه اصلی در نظر بگیرد.

اگر به عنوان مثال، یک نسخه PDF از یک صفحه در سایت خود دارید، میتوانید از این کد استفاده کنید.

شما می خواهید نسخه اصلی و HTML صفحه رتبه بندی شود، اما محتوای تکراری ممکن است گوگل را گیج کند. بنابراین، ویژگی ”rel=“canonical را در صفحه PDF قرار می دهید تا به گوگل بگویید که این صفحه اصلی نیست.

سخن پایانی

در این مطلب از وبسایت آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر سعی کردیم شما را با یکی از مهمترین مشکلاتی که ممکن است در سئو سایت شما به وجود بیاید آشنا کنیم. چنانچه در این خصوص نیاز به راهنمایی داشتید لطفا نظرات خودتان را برای ما ارسال کنید. ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد

star-rate
در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستیم
اولین امتیاز رو ثبت کنید
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *